محمود خاقانی کارشناس انرژی می‌گوید: « واقعیت این است که مهمترین دستاوردهای توافق برجام نقشه راه جدید برای دیپلماسی و اقتصاد بود.»

تحریم هایی که اواخر 2011 از طرف امریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران انجام شد باعث شد که صادرات نفت ایران از 2.6 میلیون بشکه در روز به کمتر از یک میلیون بشکه در روز برسد. کشورهای اروپایی و آفریقای جنوبی، واردات نفت خود را از ایران متوقف کرده و سایر کشورها نیز خرید نفت خود را کاهش دادند.

بر اساس گزارشی که موسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی منتشر کرد، اکنون پس از برداشته شدن تحریم ها و اجرای توافق برجام، تولید نفت ایران به 4.22 میلیون بشکه در روز که بالاترین تولید خود را طی چهار سال گذشته بود، رسیده است.  

افزایش تولید نفت خام ایران در ماه مارس نیز ادامه داشته و حجم صادرات نفت ایران ۱۵۰ هزار بشکه در روز برآورد می شود. 

مهمترین دستاورد برجام در نفت

محمود خاقانی ، کارشناس بین المللی انرژی در گفت و گو با خبرآنلاین گفت:«برخی ها می گویند،توافق برجام دستاوردی نداشته است. حال آنکه واقعیت این است که مهمترین دستاوردهای توافق برجام نقشه راه جدید برای دیپلماسی و اقتصاد بود. درواقع  دولت یازدهم، کاغذپاره ها به هم چسباند و صفحه تازه ای را درست کرد که در آن بتوان راهکار ها و نقشه راه جدید را طراحی کرد. »

وی افزود:« در همین حال تئوری ایران هراسی و اتهام به  تروریست محور بود به ویژه به نام اسلام  که به به ایران نسبت داده می شد و می گفتند که ایران برای امنیت جهان خطرناک است،از بین رفت. الان ثابت شده که این اتهام ها بی اساس بوده است. در نهایت نتیجه این شد که مشتری های نفت ایران برگشتند و نفت خریدند.»

خاقانی عنوان کرد:« بنابراین مهمترین دستاورد توافق برجام افزایش و فروش نفت بود و این توافق سیاسی فرصتی ایجاد کرد بکه مشتری های نفت در بازاری که با افزایش عرضه مواجه است،برگردند»

 

22435

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 571069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =