از عروسک غول پیکر هلندی‌ها تا فیش حقوقی مدیران/ نگاهی به نمایش‌های دومین روز جشنواره تئاتر عروسکی

نمایش‌های صحنه‌ای و فضای باز دومین روز از شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران-مبارک با استقبال به نسبت گرم تماشاگران اجرا شدند. حضور و گریه کودکان در چند نمایش ویژه بزرگسالان، از حواشی اجراهای دیروز بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در دومین روز ار شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران-مبارک، در بخش اجراهای صحنه‌ای، «نویسنده» به کارگردانی جو استروگرومن و نویسندگی اولریک کواد، اولین نمایشی بود که روی صحنه تالار اصلی تئاتر شهر اجرا شد. این نمایش درباره دانشجوی دکترایی است که در حال نوشتن پایان نامه خود در مورد کنوت هامسون از این نویسنده سوالاتی راجع به بخش های مختلف زندگی‌اش می‌پرسد.

بازیگر و عروسک گردان این نمایش که نویسنده کار هم بود، در بخش هایی از اجرا دو عروسک را با یک دست حرکت می داد و در حین بیان دیالوگ های این عروسک ها با دو صدای مختلف، دیالوگ های خود را به عنوان دانشجو نیز بیان می کرد.

نکته جالب این نمایش، عروسک غول پیکری بود که به بهترین شکل درونیات نویسنده را بیان می کرد. حرکات صورت این عروسک به قدری طبیعی بود که به نظر می رسید از روبات هایی برای حرکت اجزای آن استفاده شده اما تمام جزییات حرکات صورت توسط عروسک گردانی که در سر عروسک پنهان شده بود انجام می شد.

و اما از میان اجراهای خیابانی، «پسماندگان» به کارگردانی و نویسندگی کیوان نخعی با استقبال مردمی همراه بود. البته تغییر یکباره زمان اجرای «دایناسورهای رنگی» هم در بیشتر شدن مخاطبان این نمایش بی تاثیر نبود چرا که بسیاری از حاضران در محوطه تئاترشهر به بهانه تماشای اجرای گروه اسپانیایی به این مکان آمده بودند. 

صحنه‌ای از نمایش «پسماندگان»

کارگردان «پسماندگان» با استفاده از بحث های روز سعی در جذب مخاطبان و همراه کردن رهگذران با این نمایش داشت. از فیش های حقوقی مدیران گرفته تا خوشحالی های علی دایی به هنگام گل زدن به حریف همه بهانه ای برای بیان دغدغه های محیط زیستی بودند.

«ترانه خورشید و ماه» به کارگردانی ویکتور ویکتورفسکی نمایش خیابانی دیگری بود که در محوطه تئاترشهر اجرا شد. در این نمایش که تولید کشور لهستان است حدود شش نفر اژدهای نمایش را حرکت می دادند و همراه موسیقی به اجرای حرکات نمایشی می پرداختند.
نورپردازی و موسیقی خاص این نمایش باعث جلب توجه مردم شد و تعداد زیادی از رهگذران به تماشای این نمایش نشستند.

 گریه چند کودک هنگام اجرای نمایش های «نویسنده» و «ترانه خورشید و ماه» یکی از حواشی دومین روز جشنواره بود. خانواده ها به زعم عروسکی بودن یک نمایش آن را کاری مناسب برای سنین کودکان می دانند در حالی که برخی اجراهای عروسکی ویژه بزرگسالان است و کودکان از تماشای آن نه تنها چیزی نخواهند فهمید بلکه ممکن است با تماشای برخی صحنه ها ترس بر وجودشان بنشیند.

با توجه به تبلیغات نه چندان پرشمار این جشنواره، استقبال خوبی از نمایش های روز دوم شد و مردم علاقمند تا اجراهای پایانی همراه گروه های نمایشی ماندند.

57247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 571062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =