اکبری: حضور ما در سوریه بهترین نقطه دفاع بود

علیرضا اکبری در کافه خبر تاثیر برجام بر روندهای منطقه‌ای و امنیتی را مورد تحلیل و تبیین قرار داد.

سعید جعفری - برجام با تمام خوبی ها و بدی هایش یک سال را هم رد کرد و این روزها از سالگرد حصول توافق هسته ای هم عبور کرده ایم. توافقی که بیش از اینکه در حوزه تبعات و نتایجش مورد بررسی قرار گیرد تنها در متن محدود مانده است. بررسی فرامتنی و آثار این توافق بر موضوعات امنیتی و منطقه‌ای کاملا در پرتو اهداف تبلیغاتی و کوتاه مدت مغفول مانده است. اینکه برجام فارغ از متن چه اثراتی بر کنشگری ایران در فضای منطقه و بین الملل گذاشته است. اینکه حصول توافق هسته ای چه ظرفیت هایی را برای ایران رها کرده و البته اینکه چه موانع و محدودیت هایی به مدد برجام از پیش روی ایران برداشته شده است. برای تحلیل فرامتنی برجام و موضوعات امنیتی مرتبط با آن از دکتر علیرضا اکبری خواستیم تا به کافه خبر بیاید.

بنیانگذار موسسه پژوهشی و تحقیقاتی تصمیم در این گفتگو با اشاره به تبعات برجام از خطر عدم حصول آن سخن گفت. دکتر اکبری در کافه خبر با اشاره به خطرات جدی تر از جنگ، اشاره کرد اگر برجامی در کار نبود پوسیدگی و زنگ زدگی منافع ملی خطری جدی بود.

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با این کارشناس مسائل استراتژیک را در ادامه می‌خوانید. 
 

امروزوپسازگذشتبيشازيکسالازحصولبرجاممنتقدانازنقايصبرجاممیگويند،ولیکمترکسیبهايننکتهتوجه میکندکهاگرمابرجامنداشتيمچهاتفاقیدرکشورمیافتاد.بهنظرشمااگربرجامیدرکارنبودچهاتفاقیدرايرانومنطقهرخ میداد؟

طيف گسترده ای از نظرات مختلف در اين مورد، موجود است. در دو سوی طيف، حداکثرگرايان (افراطيون)، با دو ديدگاه متفاوت حضور دارندنظرات معتدل و غير احساسی و منطقی تر، معمولا در دامنه ميانی طيف واقع است. در دو سر افراطی طيف، موافقان معتقدند که وقوع برجام، از وقوع قطعی جنگ جلوگيری گيری کرد، و مخالفان برجام معتقدند که برجام ما را تا ان حد تضعيف کرده که تحميل جنگی ديگر بر ما، اسانتر از قبل شده است. اگرچنانچهبرجامانجامنمیشدمناعتقادندارمکهحتماجنگمیشد.ولیهميشهشرايطیوجودداردکهنتايجشازجنگبدتر است.
در فقدان مذاکره و برجام، اتفاقاتیمیافتادکهزيرساختهایاساسیهدفقرارمیگرفتواينزيرساختهابهصورت جدیدچارپوسيدگیمیشد.زمانیمنعرضکردمکهدرمسير ​​۲۰۰۷بهبعدمادچارپديدهایبهنامپوسيدگیوزنگزدگی منافعملیشديم.مابايدمذاکرهمیکرديمکهروندراتغييردهيم.جنگچيزیرادرستنمیکردولیمذاکرهمیتوانستدرست کند.درمذاکرهمیشدنتايجمتنوعیبهدستآورد.امادرخصوصکيفيتبهنظرمهمينتيموهمينمذاکرهکنندگانباکمکبيشتر وکمیتغييرديدگاهمیتوانستندبيشازاينبهدستآورند.الانماچيزکمیبهدستنياورديم،چيزکمیهمازدستنداديمولیمی شدبالانسبيشتریايجادکردومنافعبيشریرابهدستآوردوهزينهکمتریداد.

باتوجهبههمينفرمايششما چه حامی برجام باشیم و چه مخالف آن، این چیزی است که رویرویميزاست . بر این اساس به نظر می رسد این برجام با تمام مختصاتش تغییرات مهمی را در منطقه ایجاد کرده است. کمی در رابطه با نظم جدید روندها و نظم های منطقه ای صحبت کنیم.

حتماهمينطوراستولیمنمايلمابتدادرخصوصمنطقهوتعريفمازمنطقهتوضيحاتیارائهدهم.مادرکداممنطقههستيم؟ زمانی يکمقامرسمیغربیآمدهبودوبامقاماتايرانمذاکرهمیکردوبندههممسئولشدمباايشانمذاکرهکنم.ايشاندرموردچند نکتهسوالاتاساسیمیکرد.يکیاينکهمیگفتشمابهچهدليلتوانموشکیمیخواهيد.دوماينکهچرارنج(دامنه)توانتانرا افزايشمیدهيد.سوماينکهچراتمرکزتانبيشازرنج،رویدقتموشکهانيست؟چونغربیهااستدلالیدارندکهدر ۲۲۳۱ همرویآنتايدکردند، میگويندايراندائمابهبردموشکهايشمیپردازددرحالیکهدقتشپاييناست.بعداستدلالمیکنند موشکهايیکهبردبيشتریداردولیدقتکمتریداردمیتوانددرجنگیغيرمتعارفبکاربردهشود.چون war head (سر جنگی) موشکمتعارفاحتياجبهدقتدارد.اينصحبتهاراخيلیسالپيشآنمقامغربی در يک ملاقات رسمیبهمنمیزد. منبهايشانگفتمشماايرانومناطقپيرامونیرادرنظربگيريد.خليجفارس،شبهقاره،اقيانوسهند،آسيایمرکزیوقفقاز، آناتولیوخاورميانهعربیوشمالآفريقا.بالانسنظامیراروینقشهبهايشاننشاندادم، و سوال کردم که، مبنایسوالشما چيستوشمانگرانچههستيد؟



گفتمننگرانامنيتهستم.گفتمنگرانامنيتکجاهستيد؟گفتنگرانامنيتهمينمنطقهبزرگی کهنشانداديد. گفتم شما درمرکزاينمنطقهبزرگايرانرامیبينيد، بهنظر شما، ايابالانسنظامیايران در مقايسه با دواير پيرامونی،دربرآمدگیاستيافرورفتگی.گفتدرفرورفتگی.گفتماينبالانساستياعدمموازنه.گفتعدمموازنه.گفتمشما نگرانامنيتهستيد،بايدچهبکنيم،اينگودیرابالاببريمياآنهاراپايينببريم؟گفتشمادرستمیگوييد، همطرازی سطوح امنيتی، اولين ضرورت امنيت سازی در منطقه است.گفتمفرضکنيماينگودیونقطهمرکزیباپيرامونشموازنهشد،بهمن بگوييداينژئوپلتيکواينهمسطحیامنيتايجادمیکندياعدمموازنه؟منبهعنوانيکناظروکارشناسبيرونیبدونتاکيدبر ايرانیبودنم،میگويماگرايننقطهمرکزیاستحکامامنيتیاشبيشترنباشدپيرامونبهآنفشارمیآوردومافشارپيرامونوبه مرکزرانبايدفراموشکنيم.بنابرايناگرشمادنبالامنيتوثباتدرمنطقههستيدايرانبايددستبالاتررادراستحکاموثبات امنيتیداشتهباشد.درنتيجهادعایشماچيست؟اگرايرانتلاشنکندسطحامينتوتوانملیاشراموازنه سازی کند،وباسطح تهديداتپيرامونی خود، بالانسنکند،اينامنيتاستياناامنی.
اگرايرانامکانموازنهسازیامنيتیبرايشفراهمنشودامينتبرای منطقهخواهدداشتياناامنی؟
صددرصدناامنی.چونفشارپيرامونبرمرکزموجبتنشمیشودوتنشموجبناامنی. ژئوپلتيکايرانازاساسدرمنطقهباچندسيستمامنيتیدرحالتبادلاست؟ ژئوپلتيکايرانهميشهيکتبادلودادوستدیبا ​​۵سيستمتابعامنيتیپيراموندارد.اينسيستمهایتابعامنيتیپيرامونبهشدت سيستمهایبينالمللیهستنديعنی localوبومینيستندوبهشدتتاثيراتبينالمللیدرآنهاگذاشتهمیشودچونمنافعبينالمللی درآنهاتعريفشده.هرقدرتیدراينپنج زير سيستم امنيتی منقطه،برایخودمنفعتتعريفکرده،بنابراينمادرکانون ​​۵سيستم تابعامنيتیبينالمللیهستيمکهدائما در موازنهامنيتیاشمداخلهصورتمیگيردوايراندائمبايدتلاشکنداينموازنهرا بازتنظيم نمايد.منافعدنيادرايناست،چونوقوععدمموازنهامنيتیدراينمنطقهفراترازاين ​​۵سيستمراهمدربردارد.در شرايطفعلیودرموردروندهادراينبسترماصحبتمیکنيم.
درخصوصروندهاصحبتکرديم، ​ابتدا اشارهایبهانواعروندهایامنيتیدرمنطقهبفرماييد.

مادودستهروندکلیداريم.يکروندهايیکهبرتضاسازیوناامنسازیمبتنیهستند. من اين دسته را، روندهایامنيتی "ناامنی محور"وتضادساز (Conflict oriented trend) مينامم. درمقابليکدستههمروندهايیداريمکههمکاریگرايانهومسالمت جويانههستند، (Cooperative oriented trend) ​روندهای "همکاریجويانه"،برخیطبعمثبتدارندومیتوانندبهموازنهو رشدمنطقهایکمککنندوبرخینمیتوانند.برخیبااينکههمکاریجويانههستندولیبازدرخدمتروندهایتضادمحورهستند. مهمترينروندتضادمحور،روند "تروريسمبدونزمان -بدونمکان"است.
روند تروریسم بدون مکان - بدون زمان از پدیده های نسبتا جدیدی است که معادلات بین الملل را تحت تاثیر قرار داده است. اينتروريسمبدونزمان -بدونمکانچگونهوباچههدفیپديدآمدهاست؟

اينهمبنابهيکدليلیساختهشده.دليلشهمنوعنگاهقدرتهایغربیبهويژهآمريکادردهههشتادميلادیبهاينمنطقهاست. دردهههشتادميلادیانديشکدههایآمريکايیبهويژهآنهاکهمحافظهکارانهبهتحولاتبينالمللینگاهمیکردندوبعدابه نئومحافظهکارانمعروفشدند بهايننتيجهرسيدندکهموجتحولاتدرمنطقهبزرگماشروعشده.اينموج میتواندتغيراتجدیدرساختارهاوحکومتهاايجادکند.دليلشراهمخوبتشخيصدادهبودند.عدمانطباقساختارسياسیبا بافتاجتماعی.بافتاجتماعیدراينحکومتهایمحلیدرحالرشدوپوستاندازیبودنددرحاليکهساختارهاسعیداشت متصلببماند.آنتصلبورشد،فرسايشپيشمیآوردوآنهاپيشبينیمیکردندمنطقهدچارتحولاتیخواهد شد.ممکناست انقلابهايیصورتگيردوچونالگويیجزايرانوجودنداشت،ممکناستدوياسهايراندرمنطقهپديدآيد.حالافرضکنيد ​​۴- ۵ شبهايراندرمنطقهايجادمیشد،منفعتیباقینمیماندواسرائيلخفهمیشدومنفعتینامشروعبرایآنسویاقيانوسباقی نمیماند.آنهاپيشدستیکردندتااينتحولاترامديريتکنندوالبته تا حدودی همموفقشدند.

اگربخواهيمکمیريشهایترموضوعرابررسیکنيمبايداشارهکرداينهويتهاومرزهایجديدچگونهپديدآمدند؟

عمدهترينبنایآنتوافق ​​۱۹۱۶سايکسپيکوبود.اينکشورهابايدتغييرپيداکنندوخيلیمدلهایخوبیهممثلحکومتهای ميکرومانندقطرواماراتوبحرينوکويتهمبهدستآورند.مدلهايیکهامکاناتغنیداشتندولیعمقاستراتژيکینداشتند. تئوریهایامنيتیمیگويدساختهشدنالقاعدهيکطرحتمرينیبرایبرهمريختنبود.فرصتیپديدآمدهبودوشورویافغانستان رااشغالکرد،آمريکايیهانخواستنددرآنمقطعواردمداخلهمستقيمشوند،القاعدهطراحیشدوامکاناتعربستاندرخدمتسيا قرارداشت،پولعربهاوبههمراهسازماندهیآمريکاوغربیهاهمراهشد،بهترينبسترهمدرپاکستانوجودداشتواين کشورهمدرحالتحولاتامنيتیشديدقرارداشتونيازداشتموازنهباهندراايجادکندوهنوزبهتوانهستهایهمنرسيدهبود، بهترينطرحپايلوتنمونهالقاعدهبود.القاعدهجوابداد،روسيهرابيرونکردندوساختاررابهدستگرفتند،البتهدرهرطرحی يکضريبتلفاتیهمدارد.داعشمدلکاملترالقاعدهبودکهمهمترينروندتضادمحورحاکمبرمنطقهوضدامنيتیحاکمبر منطقهاستواساسايکماموريتیهمدارد.
موضوع تفاوت های میان داعش و القاعده چه از منظر باور و چه از دریچه عملکرد هم حائز اهمیت است. مهمترينتفاوتهایداعشوالقاعدهراچگونهمیتوانتعريفکرد؟

مهمترينتفاوتهایداعشباالقاعدهايناستکهالقاعده local orientedبوديعنیمتمرکزبريککشوروجغرافيایخاصبود واهدافشمشخصومعينبود.دريکحکومتیقراربودجايگزينشود.ولیداعشبايددرواقعهويتخيلیگستردهایمیداشت ومرزینبايدمیداشتوبايداينقابليترامیداشتکهمرزهارابههمبزند.يکبینظمیگستردهايجادکندتايکنيروینجاتی واردشودوآنهمهبینظمیرامنظمکندولیبايکمهندسیجديد.بنابراينداعشباشعارخلافتواردشد.خلافتیکهمعلومنيست مرزهايشکجاست.ابتداعراقوسوريههدفقرارداشتولیدرادامهديديمخودداعشموضوععراقوسوريهراتبديلبهخلافت کردوبعدخلافتخراسانو ...گستردهشدوتماممناطقپيرامونی ​​۵سيستمامنيتیتابعهدفداعشقرارگرفت.

امابهنظرمیرسداينطرحپايلوتکهاشارهکرديددرموضوعداعشوهمچنينالقاعدهبيشازمحاسباتابتدايیبرایغرب هزينهبههمراهداشت.

بله این حرف شما درست است. ايناستدلالباشواهدیکهمنبهعنوانناظربيرونیچيزیاستکهمیبينمغرباينراساختکهاينتحولاتراايجاد کنداما،تلفاتشناگهانزيادشد.يکسریمحاسباتراانجامندادهبودوآناينبودکهاينهويتیکهبهداعشدادهشدتوانستيک فاکتورروانشناختی "همزادپنداری"رادرهرجایدنياايجادکند.بنابراينشمامیبينيددرقلبآمريکااتفاقیمیافتدوملهم ازرويکردداعشاستبدوناينکهارتباطساختاریبيناينهابهوجودآيدونفعیهمبرایايالاتمتحدهندارداماکپیهمانرفتاری استکهمثلادرسوريهياعراق انجاممیشود.يادرفرانسههمانسریکهدرسوريهوعراقمیبرنداينباردرکليسايیدر پاريسمیبرند.بيشترينسهم را در راهبری و انتفاعاينروند،اسرائيل دارد.



چونالانبهترينحوزهامنيتو safe sideرا رژيمصهيونيستیدارد.عربستانسعودیبيشتریسرمايهگذاریراکرد،بنابهمنافعخاصیکهبرایخودتعريفکردند.تعريف عربستانسعودیاساسايکفرصتمجزايیمیطلبد.ترکيهاشتباهاتمحاسباتیواستراتژيکداشتومشارکتکرد،حکومتهای ميکروحوزهخليجفارس،مشخصاقطرهمبهدلايلايدئولوژيکواقتصادیوسياسیخاصیبرایخودداشتندودرنتيجهآنهاهم موثربودند.درمقابل،روندهایهمکاریجويانهبخشیايجابیوبخشديگرشسلبیبودند.بخشسلبیاشوجوددشمنمشترکدر اينمنطقهبود.

درخصوصبرخوردايرانبااينتهديدامنيتیچگونهبايدموضوعرامطالعهکرد؟آياماتواسنتيماستراتژیمناسبیدراينرابطه تدوينکنيم؟ در خصوص نوع حضور و عملکرد ما در سوریه واکنش ها و اظهارنظرهای متفاوتی به گوش می رسد. 

 

بههرحالهمينحکومتهايیکهدرمنطقهموردهدفقرارگرفتندهويتوتاريخوجغرافياوفرهنگدارند.درنتيجهبه صرافتدفاعافتادند.مرزهایامنيت منطقه ایجمهوریاسلامیايرانموردهدفقرارگرفتوايرانناچاربهدفاعشدوبهنظرم جمهوریاسلامیدفاعراازبهتريننقطه ​شروعکردوازعمقخطوطدشمندفاع ​این روند را استارت زد.بعضیهاممکناستدر خصوصنوعدفاعايراندرداستانناامنیمنطقهایانتقاداتیراطرحکنند،امابهنظرمتجربياتمشابهغربینشانمیدهداتفاقا مااقدامدرستیانجامداديم.مثلادولتکانادامصوبکردچندهزارنفربهحوزهاوکراينوبالتيکبفرستد.بايددلايل و استدلالهای مجلسکاناداراهمبخوانيموآنوقتمیبينيمآنهاازمادرصيانتازمنافعخود به اصطلاح،حزباللهیترند.نمايندگاندولتو مجلسدرکانادااستدلالمیکردنداگرامروزمثلا چند هزارنفرنيروی نظامی،بااينمقدار تجهيزات رابهبالکانواوکراين نفرستيمتاجلویپيشرویروسيهرابگيريم،فردابايددرمرزهایآمريکاوکاناداباروسيهمقابلهکنيم.عيناستدلالیکهمنطقامنيت ملیمیگويد.هماناستدلالیکههرکشوریبرایامنيتملیاشبايدآنراموردتوجهقراردهد.اگرکشوریخطرراازدوردست جلوگيرینکندمجبوراستآتشرادرخانهخاموشکند.ولیروندهایسازندهمتاسفانهبسيارضعيفشدهاندبرایاينکهناامنیها اجازهنمیدهند.
برای کنترل این روند تضادساز چه اقداماتی باید در دستور کار قرار گیرد؟
اولضرورتداردآتشخاموششودبعدبهفکربازسازیباشيمولیاهتمامبهخاموشکردنآتشنبايدمارااز توجهبهزيرساختهایروندهایسازندهمغفولکند.نقشديپلماسیوسياستخارجیدريکاستراتژیترکيبیوفراگيرباتوجهو فهممنافعوامنيتملیبسيارمهماست.

درايندوگانهامنيتوتوسعهاقتصادی،کداميکدستبالاراداردوچگونهبايددراينمرزهاینزديکبهتدوينراهبردبپردازيم؟

توسعهمناسباتسياسیباهرفضایممکنوهرفرصتممکنبهويژهدرتقابلبااستراتژیحريف،يعنی "بازیضداستراتژی", بسيارمهماست.فعلاشاخصترينرقيبمنطقهایماعربستانسعودیاستوداستانديگریدارد.ولیسياستخارجیمادرعين توجه و تمرکز برروندهایناامنیساز،بايد موضوع "توسعهتبادلظرفيتياوابستگیمتقابلمحيطی" را با شدت و قدرت هر چه تمام تر، در دستور کار سياست خارجی، قرار دهد.هرچهبيشترمنافعمشترکدرمحيطتعريفشودووابستگیمتقابلتشديدشود، و اين روند، باهمهظرفيتهایموجوددراين ​​۵سيستمتابعصورتگيردوسازماندهیشود،منافعمابيشترتامينمیشود.البته حلقهبزرگتریهموجودداردکهجهانیوبينالمللیاستکهديپلماسیمابايدبهآنهاهمتوجهکند.

اينروندها تا چه اندازه از برجام تاثیر پذیرفتند؟ ​بهعبارتديگرمقصودمايناستکهتماماينروندهایتضادافزاوتنشزایمنطقهای تاچهاندازهمتاثرازحصولبرجامبودهاند.
در اين صحنه و شرايط تاريخی و جاری که بنده تبيين کردم، هيچچيزینيستکهبهچيزديگریارتباطنداشتهباشد.اتفاقاهمهاينها معطوفبهبرجاماست.مذاکراتیکهماشروعکرديمدرچندمرحله،نخستاز ​​۲۰۰۲تا ​​۲۰۰۵ومرحلهدوماز ​​۲۰۰۵تا ۲۰۰۷ ودرمرحلهسوماز ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳، و مرحله اخر (چهارم)، از ​​۲۰۱۳تابرجام ، درتماماينمراحلترمومترتوافقياتضادبين ماوطرفهایمقابلما،مشخصارویوضعيتامنيتیکشورهاموثربود.اماماازسال ​​۱۳۹۱بهبعد (سال پايانی دولت دهم)، يکروندجديدبااستراتژیجديدمذاکراتیراآغازکرديم.سيگنالهایجدیبرایتوافقارسالشد.مااگرنرخرشدناامنیدر قالبداعش را رصد و بررسیکنيم،میبينيمبهميزانیکهمابهتوافقدرمذاکراتنزديکترمیشويم،سرعتانسجاموتوسعه داعشهمبيشترمیشود.درستهمانزمانهايیکهماآمادهانتخاباتبوديمومذاکراتیدرجاهایمختلف اغاز شد وادامهپيدا کردوتوافقاتیشروعشد،میبينيمدرهمانمقطعداعشبهشدتگسترشپيدامیکندوسرزمينهایبسياربيشتری را در عراق و سپس سوريه،میگيرد.



سرمايهگذاریهایزيادیتوسطترکيهوعربستانوامارات، قطر و با هماهنگی رژيم صهيونيستی و هدايت دستگاههای سياست خارجی و امنيتی ايالات متحده،انجاممیشود.همزمانباپيشرفتمذاکرات،ضريب عدمانسجامو گسترشناامنیوتروريسمدرمنطقهافزايشپيدامیکند.اينيکرابطهمستقيماست با روند مذاکرات استراتژيک جمهوری اسلامی ايران با قدرتهای جهانی،واوجآنهمدرژوئن ​​۲۰۱۵کهشديدتريندرگيریهادرمنطقهپديدآمدومنجربهاينشدکهروسها ازحدوداکتبر سال گذشته ميلادی،مستقيماواردعرصهشوندوموازنهرانگرانکنندهبيابندوروندیکهدرخاورميانهپيشمی رفتراخطرناکارزيابیکنند.اينروندهاوروندهایناامنیسازديگرمانندحملهعربستانسعودیبهيمندقيقاباروندیکهما درحالتوافقدرلوزان و نهايتا در وين به اننزديکبوديم،مشابهبود.
 ۵۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 570790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صالح A1 ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    13 8
    سوریه با خاک یکسان شدن را نمی شود گفت موفقیت. الان کشورهای دورو بر ما همشون همین مسیله را دارند اصلا سیاست ما در منطقه ضعیف بوده است. دوست داشتیم پیشرفت اقتصادی و فرهنگی و یک سر سوزن یک چیز خوب می دیدیم ولی متاسفانه هیچ چیز قابل شهودی نیست.
  • اميد بهره مند A1 ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    1 1
    خبرانلاين عزيز، از شما بخاطر گفتگو هاي چالشي و علمي متشكرم، اين گفتگوي راهبردي بينظير است، تئوري امنيتي دفاعي كه در اين گفتگو مطرح كرديد، پاسخگوي همه شبهات غربي ها در مورد توان دفاعي ايران است. همچنين در خصوص روند هاي منطقه، تناسب رشد داعش با پيشرفت مذاكرات ايران و ١٥ و چشم اندازهاي امنيت منطقه ، و نيز بحران سوريه و نقش كشورهاي رقيب و همكار، عالي و استثنائي است. ايكاش اين بحث را ادامه ميداديد، و كامل ميكرديد. بعنوان يك استاد علوم روابط بين المللي در خارج از كشور، بنظرم توسعه و انتشار اينگونه مباحث، بخصوص براي مخاطبين بين المللي، ميتواند موضع ايران را در فضاي رسانه هاي تخصصي و اكادميك تقويت كند. از زحمت و كار علمي ارزشمند شما، متشكرم.