توضیحات رییس پلیس راهور درباره کارت سوخت، بخشودگی جرایم و .../ کاهش شماره‌گذاری خودرو‌های وارداتی

مهر نوشت: رییس پلیس راهور ناجا گفت: در۵ ماهه اول سال در شماره گذاری خودروهای وارداتی کاهش ۱۱ درصدی داشته‌ایم یعنی این تعداد از ۲۴ هزار به ۲۲ هزار کاهش یافته است.

سردار تقی مهری صبح امروز در نشست خبری با حضور خبرنگاران با تبریک هفته دولت درباره برنامه های پلیس راهور در شهریور ماه و دور پایانی مسافرت های تابستانی گفت: یکی از موضوعات مهم و اساسی در سطح ملی موضوع تصادفات و به ویژه جان باختگانی است که بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست می دهند. شاید در بررسی ۱۰ سال گذشته بیش از ۲۸۰ هزار نفر جان خود را از دست داده اند از این رو موضوع جانباختگان تصادفات موضوع مهمی است.

وی با اشاره به اجرای طرح تابستانی با همکاری همه دستگاه‌های خدماتی گفت: این طرح تا ۴ مهر ادامه دارد و همه هماهنگی های لازم برای برقراری نظم و امنیت در سطح جاده های کشور با محوریت پلیس راهنمایی و رانندگی دنبال می شود و این طرح در استان های زیارتی و سیاحتی ویژه تر دنبال می شود.

مهری گفت: بر اساس تجربیات سال های گذشته شهریور ماه پرترددترین ماه سال در جاده هاست بر همین اساس آمارهای سال های گذشته نشان می دهد بیشترین تصادفات فوتی نیز در همین شهریور به وقوع پیوسته است. در شهریور ماه ۹۴ بیش از هزار و ۷۰۰ نفر در تصادفات جان خود را از دست داده اند. البته سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ کاهش تلفات داشته ایم که باز هم زیاد است.

وی افزود: در سال گذشته ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر جان خود را از دست داده اند که روزانه ۴۵ تصادف فوتی داشته ایم.
رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به طرح های کاهنده پلیس برای کاهش تعداد فوت شدگان گفت: تا پایان شهریور رفت و آمدها در جاده ها افزایش پیدا می کند و مردم با توجه به تعطیلی مدارس برنامه ریزی می کنند که به سفرهای سیاحتی و زیارتی بروند و برای مهرماه آماده شوند از این رو می طلبد راهور در شهریور ماه با اطلاع‌رسانی و اقدامات کنترلی بیشتر خدمات بهتری به مردم ارایه دهد.

مهری با اشاره به دستور سردار اشتری برای خدمات رسانی ویژه به شهروندان گفت: در شهریور ماه برابر دستور فرمانده ناجا پلیس های دیگر برای کمک به پلیس راهور کمک می کنند.

سهم ۸۰ درصدی سرعت غیرمجاز در تصادفات فوتی

وی با اشاره به تخلفات گفت: ۳۹ درصد از تخلفات مربوط به خستگی بوده است. سرعت غیرمجاز هم سهم ۸۰ درصدی داشته و سهم سرعت زیاد در تصادفات فوتی از همه بیشتر بوده است.

وی با توصیه به شهروندانی که قصد مسافرت دارند، گفت: بهتر است راننده ها حتی برای مسیرهای کوتاه هم برنامه سفر داشته باشند و به گونه ای برنامه ریزی کنند که طول سفر هم جزو مسافرت محسوب شود و از لحظه خروج و قرار گرفتن در جاده با رانندگی ایمن سفر خوشی را رقم بزنند.

رییس پلیس راهور ناجا گفت: رانندگان حتما به علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی توجه داشته باشند که بهترین راهنمای مسافران و رانندگان است و طوری تعبیه شده اند که به رانندگی ایمن در جاده ها کمک می کنند.
او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کنترل آخرین وضعیت جاده ها و استفاده از اخبار به روز نیز نقش مهمی در کاهش میزان تصادفات دارد.

مهری ادامه داد: از همه کسانی که به عنوان سرنشین داخل خودرو هستند خواهش می کنم شرایط مناسبی برای راننده فراهم کنند که بتواند با آرامش رانندگی کند بنابراین یک سفر ایمن برای هموطنان عزیز با پرهیز از تخلفات می تواند تضمین کننده یک سفر ایمن باشد. خط قرمز پلیس در شهریورماه برخورد و اعمال قانون با تخلفات حادثه ساز ازقبیل سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، حرکات مارپیچ و نوعی از رانندگی است که باعث استرس در سطح جاده‌ها می شود و بدون اغماض با متخلفان برخورد می شود. کسانی که دو تخلف حادثه ساز داشته باشند، خودرویشان تا ۷۲ ساعت متوقف می شود و از ادامه سفر آنها خودداری می شود.

سرار مهری در ادامه با اشاره به آمار ۴ ماهه سال ۹۵ گفت: خوشبختانه در سطح جاده ها حدود ۴ و هشت دهم درصد نسبت به سال گذشته کاهش متوفیان و جان باختگان را داشته ایم. درون شهر ۳ درصد افزایش داشته ایم و درمجموع مدت مشابه در سال گذشته ۲ و هشت دهم درصد کاهش تلفات را داشته‌ایم.

وی با اشاره به مهمترین علل تصادفات فوتی و جرحی گفت: حدود ۷۰ درصد تصادفات به خاطر سرعت غیرمجاز، خستگی و خواب آلودگی و عدم توجه به جلو بوده که باعث جان باختن ۵ هزار و ۴۳۰ نفر شده است و اگر هموطنان دقت بیشتری داشته باشند قطعا وضعیت بهتری نسبت به گذشته خواهیم داشت. سهم وسایل نقلیه سواری در تصادفات ۴ ماهه سال ۹۵، ۵۵ درصد است و بیشترین فراوانی درخصوص انواع وسایل نقلیه مربوط به سواری هاست.

۳۰ درصد افزایش شماره گذاری خودرو داشته ایم

او درباره خدمات ترافیکی که پلیس راهور در ۵ ماهه سال ۹۵ داشته نیز گفت: درخصوص شماره‌گذاری خودروهای نوشماره، ۳۰ درصد افزایش شماره گذاری داشته ایم یعنی از ۳۷۴ هزار به ۴۸۶ هزار افزایش رسیده ایم که خودروهای وارداتی از ۲۴ هزار به ۲۲ هزار کاهش یافته یعنی شاهد کاهش ۱۱ درصدی بوده ایم. در خصوص موتورسیکلت هم ۲۶ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته ایم. همینطور درباره اسقاط خودروهای فرسوده ۶۳ درصد کاهش اسقاط داشته ایم. درباره صدور گواهینامه هم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دو درصد کاهش داشته ایم که مربوط به کاهش موالید است و ربطی به قوانین ما ندارد. در مجموع پلیس راهور برای ارائه خدمات ترافیکی چه در صدور گواهینامه یا شماره گذاری و رسیدگی به تخلفات رانندگی خدمات مطلوبی را به مردم ارائه می دهد و به دنبال پدیداری نظم در رانندگی است.

خودروهایی که به دلیل آلایندگی از ابتدای سال شماره گذاری نشدند

وی گفت: در ۹ تیپ خودرو که تولید داخل بوده اند از ابتدای سال جلوگیری از شماره گذاری رخ داده است. برابر مصوبه هیات وزیران خودروهایی که دوگانه سوزند اگر استاندارد یورو ۴ را از نظر آلایندگی نداشته باشند شماره گذاری نمی شوند بعضا خودروهایی که در داخل کشور تولید می شوند هم از خانواده ایران خودرو و هم از خانواده سایپا سمند اس ای و همینطور سورن، ایکس یو وی،۲۰۶، اس دی رنو، ال نود، مزدای تک کابین و دو کابین بی ۲۰۰ ای جزو خودروهایی هستند که نتوانستند استانداردهای لازم را کسب کنند و از ابتدای سال تا حالا شماره گذاری نشده اند.

مهری گفت: در تابستان و به ویژه در شهریور پلیس برای کنترل اتوبوس ها، برنامه ویژه دارد هم برای کنترل محسوس هم نامحسوس. برای حمل و نقل ناوگان اتوبوس رانی برنامه های ویژه ای داریم در مقایسه ۵ ماهه امسال ۴۷ فقره تصادف و در مجموع ۵۵ درصد نسبت به سال گذشته شاهد کاهش تصادفات اتوبوسی بوده ایم و ۲۲ درصد کاهش تلفات را شاهد بوده ایم. امیدواریم با هماهنگی های لازم بین پلیس و راهداری با بهره گیری از سامانه های جدید که به صورت آزمایشی در چند محور اجرا می شود و به صورت آن لاین از فاصله یک کیلومتری از طریق جی پی اس همه اطلاعات خودرو را مخابره می کند و به ماموران برای کنترل اتوبوس ها و سرعت آنها کمک می کند. این طرح در حال حاضر در محور قم مشهد و تهران و اصفهان به صورت آزمایشی اجرا می شود. این سامانه اسمش «سپه تن» است و کمک می کند برای کنترل رفتار راننده در طول مسیر که امیدواریم از آن بیشتر بهره ببریم.

او ادامه داد: با همکاری پلیس و وزارت راه و شهرسازی دوربین های ثبت تخلف از نوع دوربین های جدید با قابلیت‌های بیشتری در فاز ۱ تا ۳ انجام شده و در ۸ فاز در سطح همه جاده ها نصب می‌شود. تاکنون ۳۰۰ دستگاه دوربین در سطح جاده‌ها نصب شده و ۳۰۰ دستگاه دیگر تا پایان تابستان مورد بهره‌برداری قرار می گیرند. در گذشته ۴۵۰ دستگاه داشتیم، هم در درون شهرها و هم در برون شهرها. شاهد افزایش استفاده از ای تی اس هستیم که به کنترل رفتار رانندگان کمک می کند. تلاش داریم از فناوری های جدید برای کنترل رفتار رانندگان بیشتر بهره برداری کنیم.

۴۷ درصد جان باختگان تصادفات درون شهری عابران پیاده بوده اند

مهری با اشاره به آمار اعلام شده ۵ ماه گذشته، گفت: ۷۱ درصد جان باختگان در جاده های برون شهری و ۲۹ درصد در درون شهرها جان باخته اند. در شهرها ۴۷ درصد از این ۲۹ درصد عابران پیاده هستند که عابران پیاده بیشتر در درون شهرها جان خود را از دست می دهند و در خارج از شهرها نیز بیشتر رانندگان هستند که جان خود را از دست می دهند.

او درباره بخشودگی جرایم نیز گفت: دیرکرد جریمه ها تا پایان سال ۹۴ بخشیده شده است. کسانی که بیش از یک میلیون جریمه دارند خودروی آنها متوقف می شود این فرصتی است که قانون در اختیار افرادی که جریمه زیاد دارند قرار داده است افراد تا پایان پاییز فرصت دارند که جریمه ها را صاف کنند.

مهری درباره معاینه فنی خودروها در نیمه دوم سال و بحث آلودگی هوا در کلان شهرها گفت: بسته های ویژه ای در نظر گرفته شده که اعمال استانداردهای جدید برای تولید خودرو و همینطور پرداختن به مساله سوخت استاندارد و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است.

او به اجرای طرح محدوده کنترل آلاینده در کلان‌شهرها با هماهنگی وزارت کشور و پلیس گفت: دوربین‌های ثبت تخلف برای کنترل مکانیزه در نظر گرفته شده که خودروهای فاقد معاینه فنی اعمال قانون بشوند. بر اساس تصمیم دولت و وزارت کشور محدوده زوج و فرد در تهران بزرگ با بهره گیری از دوربین‌ها کنترل می شود و خودروهایی که فاقد معاینه فنی باشند، مبلغ ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند. حدود ۱۰ درصد خودروها فاقد برگه معاینه فنی بوده‌اند. امیدواریم فاز اول طرح مقابله با آلودگی هوا با بهره گیری از سامانه سیم فا که سخت افزار آن تهیه شده و وزارت کشور و راهور آن لاین با هم در ارتباط هستند كه امیدواریم در شهریور و مهر ماه اجرایی شود.

رییس پلیس راهور گفت: وزیر کشور عملیاتی شدن را از شهریور ماه اعلام کرد و اعمال قانون از مهر ماه دنبال می شود. این سامانه به پلیس کمک می کند خودروهای فاقد برگه معاینه فنی را شناسایی کنند و اعمال قانون شوند. مراجعه رانندگان به صورت دوره ای به مراکز معاینه فنی، کمکی به وضعیت سلامت افراد جامعه است و از نظر فنی وسیله مورد ارزیابی قرار می گیرد و به افزایش کارایی خودرو کمک می کند.

مهری گفت: در کشور ۱۸ میلیون خودرو است که بیش از ۷ میلیون آن نیاز به برگه معاینه فنی ندارند چون زیر ۵ سال از تولید آنها می گذرد اما بقیه خودروها مهم است که حتما برگه معاینه فنی داشته باشند. امیدواریم طرح سیم فا بتواند کنترل بهتری بر وضعیت فنی خودرو ها داشته باشد. مراکز معاینه فنی به تجهیزات جدید مجهز شده اند که توصیه می کنم رانندگان حتما با مراجعه به این مراکز از این امکانات استفاده کنند.

کارت سوخت در روند حرکت و تردد تاثیری نداشته است

او درباره حذف کارت سوخت گفت: دولتی‌ها متولی کارت سوخت هستند. هر تصمیمی که بگیرند ما تمکین می کنیم. کارت سوخت از قاچاق سوخت جلوگیری می کند و ممکن است بعضی از خودروها فاقد حرکت باشند که از سهمیه آنها سوء استفاده می شود. اما در مجموع کارت سوخت در روند حرکت و تردد تاثیری نداشته است.

مهری درباره ۱۳ دستگاه خودروی لوکس که با سندسازی پلیس راهور سندگذاری شده اند، گفت: جعل سند ممکن است اتفاق افتاده باشد اما شماره گذاری آن توسط پلیس را به شدت رد می کنم. از ابتدای سال تاکنون خودروی لوکسی شماره گذاری نشده است.

مهری گفت: افسران راهور با لباس شخصی در اتوبوس ها حضور دارند تا رفتار و رانندگی رانندگان اتوبوس ها را رصد کنند.

او درباره سرقت خودروها و کمک نیروهای راهور به پلیس آگاهی نیز گفت: بر اساس تدبیر فرمانده نیروی انتظامی قرارگاه سرقت تشکیل شده و راهور عضو این قرارگاه است و هر هفته در جلساتی بین راهور و آگاهی تبادل اطلاعات می شود و این تبادل اطلاعات در کشف سرقت ها بسیار موفق عمل کرده است. دوربین هایی که در سطح شهر با راهور همکاری می کنند اطلاعات خوبی را در اختیار پلیس آگاهی قرار می دهند و باعث می شوند که خودروهای سرقتی زودتر شناسایی شوند.

234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 570783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =