باشگاه خبرنگاران نوشت: مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با اتمام ساخت سد ایلیسو بر روی رودخانه دجله سرتاسر کشورمان درگیر ریزگرد‌ها می‌شود.

محمد درویش، مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص طرح گاپ ترکیه و ایجاد ریزگردها در منطقه اظهار داشت: دولت ترکیه 2 دهه گذشته با احداث سدهای بسیاری در حوضه آناتولی جنوبی و سر چشمه‌های اصلی و فرات، از ورود آب به کشور سوریه و عراق جلوگیری کرده است.

وی افزود: گنجایش تنها یکی از سدهای ساخته شده بر روی رودخانه فرات به نام آتاترک که در سال 1992 آبگیری شده، به 48میلیارد متر مکعب می‌رسد که ظرفیتی معادل 650سد ساخته شده در ایران را دارد.

مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: همچنین ساخت سد ایلسیو با گنجایش 43میلیارد متر مکعب و ظرفیتی معادل 3برابر، بزرگترین سد ایران یعنی کرخه در حال انجام است.

درویش با بیان اینکه سدهای ساخته شده بر روی دجله و فرات، تمام آب این 2 رودخانه را می‌گیرند، بیان داشت: فرات از ترکیه وارد سوریه شده و با گذر از این کشور، وارد عراق و در نهایت به تالاب هورالعظیم سرازیر می‌شود.

وی افزود: دجله نیز مستقیماً از ترکیه وارد عراق شده و بعد از آبیاری این کشور، سرانجام به تالاب هورالعظیم می‌رسد، بنابراین عمده آب ورودی این تالاب مرزی با ایران از طریق دجله و فرات تأمین می‌شود.

مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه ایران یکی از متضررین اصلی مهار حقابه رودخانه‌های دجله و فرات در منطقه است؛ تصریح کرد: خشک شدن تالابهای مرکزی عراق و سوریه، تبدیل تالاب هورالعظیم به برزگ ترین کانون بحرانی ریزگرد در منطقه درگیری 25استان غربی و مرکزی کشورمان با معضل ریزگردها و افزایش چشمگیر این مسئله نمونه‌ای از ارمغان حذف حقابه دجله و فرات است.

درویش ادامه داد: نابودی بیش از 6و نیم میلیون هکتار از اراضی کشاورزی عراق، سوریه ،ایجاد کانون‌های فرسایش بادی و تولید گرد و خاک، خشکی عراق و گرد و غبار برخاسته از این کشور بر روی ایران از دیگر آسیب‌های جبران‌ ناپذیر اقدام دولت ترکیه با احداث سدهای گاپ است.

وی با اشاره به سوءاستفاده دولت ترکیه از وضعیت امنیتی کشورهای منطقه که درگیر گروه‌های تروریستی داعش و تکفیری هستند، گفت: این دولت حقابه این رودخانه‌ها را که از عراق و سوریه می‌گذرد، از 750 متر مکعب در ثانیه به 250متر مکعب در ثانیه رسانده است.

مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه تصریح کرد: اگر ساخت سد ایلیسو به اتمام برسد، کار همه ما تمام است و همه نقاط کشور ما درگیر ریزگرد خواهد شد؛ بنابراین ایران هر چه زودتر باید از تکمیل این سد که تا سال 2019 افتتاح خواهد شد، جلوگیری کند.

درویش گفت: کمپین مردمی حمایت از زاگرس مهربان با راه‌اندازی پویش میان رودان؛ مبارزه خود را در سطح‌های فعالان، تشکل‌های محیط زیستی، شهروندان، سایر نهادهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی برنامه‌ریزی کرده تا با جلب توجه فعالان محیط زیست کشورهای ترکیه، عراق، سوریه بتوانند اقدام این دولت را به عنوان یک مطالبه جدی منطقه‌ای و خطای آشکار مدیریتی دولت ترکیه در محاکم بین‌المللی همانند دادگاه لاهه مطرح کنند.

مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: گروهی از صاحب‌ نظران حوزه محیط زیست این کمپین، متنی را آماده و در حال جمع‌آوری امضا‌های آن هستند تا با ارائه به سازمان ملل متحد و یونسکو از ترکیه به دلیل بستن آب دجله و فرات به عامل بروز بحران‌های اجتماعی، سیاسی و محیط زیستی سال‌ های اخیر در منطقه از جمله ریزگردها شکایت کنند.

درویش گفت: دوستداران محیط زیست می‌توانند با پیوستن به این کمپین و امضا شکایت‌نامه مذکور ضمن افزاش بار روانی در دادگاه لاهه، برای نجات میان رودان و جلوگیری از ادامه بلندپروازی‌های دولت ترکیه مثمر ثمر باشند.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 570704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    34 12
    حداقل لینک مربوط به جمع آوری امضا رو میذاشتین.
    • بی نام A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
      17 18
      با ای مسخره بازی ها مگه کاری میشه کرد؟
  • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    1 0
    و در ضمن اورمیه هم که به لطف همین سد سازیهای خودمون به تاریخ پیوست بهتره اول اورمیه رو احیا کنیم بعد به مشکلات دیگران برسیم چون که ریزگردها نه ار عراق و سوریه بلکه از همین دریاچه خشک شده اورمیه زندگی مردم رو مختل خواهد کرد
  • محمد A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    معادل 650سد ساخته شده در ایران ما داریم به کجا می رویم
  • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    3 3
    تنها چاره تحریم ترکیه است
  • بیتاب A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    3 3
    عجب وقتی کم میارن یاد مردم و بسیج ملیونی میافتن نه آقا جان حاج ظریف که خط در میون استانبول و انکارا با همتایان خود پالوده میل میفرمایند بفرمایند موضوع را مطرح، حل و نتیجه را هم زود به ما مردم همیشه در صحنه ابلاغ فرمایند مردم بزارین خستگی بگیرن
  • بی نام EU ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    9 3
    سدهای خودمون هم کم ریز گرد داخل ایران درست نکرده یک سوزن به خود یک جوالدوز به دیگران
  • بی نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
    2 3
    مثلا به نظر شما این که ترکیه میخواد در غربی ترین نقاط کشورش سد بزنه و آب رو بروی عراق وسوریه ببنده اعتراض کشور ثالثی مثل ایران تاثیری داره و اصلا ایران میتونه و حق داره در این مورد اعتراضی بکنه اصلا کسی بهش ترتیب اثر میده ایا؟؟؟؟؟