بی‌بی‌سی با نظرسنجی از 177 منتقد فیلم در سراسر جهان فهرست 100 فیلم برتر از سال 2000 میلادی به این سو را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در فهرست یکصد فیلم برتر قرن بیست و یکم نام سه اثر ایرانی به چشم می‌خورد. دو فیلم از عباس کیارستمی کارگردان برنده نخل طلای کن و یک فیلم از اصغر فرهادی که جایزۀ اسکار را در کارنامۀ کاری خود دارد.

فیلم «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی در رتبه نهم 10 فیلم برتر قرن بیست‌ویک ایستاده است. در این فیلم که جایزه اسکار و گلدن‌گلوب بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان را برای اصغر فرهادی به ارمغان آورد، پیمان معادی، شهاب حسینی، لیلا حاتمی و ساره بیات ایفاگر نقش‌های اصلی هستند.

فیلم «کپی برابر اصل» و «ده» به کارگردانی عباس کیارستمی در فهرست برترین فیلم‌های قرن به ترتیب در جایگاه 46 و 98 ایستاده‌اند. کیارستمی فیلم «ده» را در سال 2002 میلادی ساخت و پس از آن در سال 2010 فیلم «کپی برابر اصل» را با بازی ژولیت بینوش بازیگر سرشناس فرانسوی به سینما ارائه کرد. بینوش برای بازی در «کپی برابر اصل» جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن را دریافت کرد.

در این نظرسنجی 177 منتقد فیلم از 36 کشور جهان فیلم «جاده مالهالند» به کارگردانی دیوید لینچ کارگردان نام آشنای سینمای آمریکا را به عنوان برترین فیلم قرن بیست و یک برگزیدند.

پس از شاهکار دیوید لینچ در این فهرست نام فیلمی از سینمای هنگ‌کنگ به چشم می‌‌خورد. فیلم «در حال و هوای عشق» به کارگردانی وونگ کار وای ردۀ دوم فهرست را در اختیار دارد و پس از آن فیلم «خون به پا خواهد شد» به کارگردانی پل توماس اندرسون ایستاده است.

یکی از نکات قابل توجه این فهرست حضور انیمیشن «شهر اشباح» اثر تحسین شدۀ هایائو میازاکی در رده چهارم برترین فیلم‌های قرن حاضر است.

فیلم «پسر بچگی» به کارگردانی ریچارد لینکلیتر که پاتریشا آرکت برای نقش‌آفرینی در آن اسکار گرفت، فهرست پنج فیلم نخست برتر قرن را به پایان می‌رساند.

در این فهرست نام برخی کارگردان‌ها بیشتر تکرار شده است. وس اندرسون، کریستوفر نولان، میشائیل هانکه، آپیچاتونگ ویراستاکول، پل توماس اندرسون و برادران کوئن هر کدام سه فیلم در این فهرست دارند.

متیو اندرسون دبیر بخش سرویس فرهنگ بی‌بی‌سی با اشاره به ویژگی نظرسنجی‌هایی از این دست که معمولاً نگاه‌شان به گذشتۀ سینما است، گفت: «اما ما در این نظرسنجی قصد داشتیم که بهترین فیلم‌های سال‌های اخیر را بیابیم. این آثار همان فیلم‌هایی هستند که بیشتر مردم احساس زیادی نسبت به آن‌ها دارند.»

او در ادامه گفت: «امیدواریم که نتیجۀ این نظرسنجی باعث ایجاد بحث و گفت‌وگو در این باره شود. آن‌هم نه تنها بحث بین منتقدان فیلم و علاقه‌مندان دو آتشه سینما بلکه میان همه کسانی که از تماشای فیلم لذت می‌برند و درباره ویژگی‌های یک فیلم خوب نظری دارند.»

در این نظرسنجی هر منتقد اجازه داشت 10 فیلم برتر از دیدگاه خود را ثبت کند. پس از انجام نظرسنجی یک فهرست متشکل از 599 فیلم به دست آمد که از میان آن‌ها فهرست 100 فیلم برتر منتشر شد.

با در نظر گرفتن این فهرست در میان تمام سال‌هایی که از قرن بیست و یکم می‌گذرد، سال 2012 و 2013 موفق‌ترین سال‌ها بوده‌اند، به گونه‌ای که 9 اثر از 100 فیلم برتر قرن حاضر در هر یک از این این سال‌ها به سینما آمده‌اند. از مهم‌ترین آثار ارائه شده به سینما در سال 2012 می‌توان به «عمل کشتن» به کارگردانی جاشوا اپنهایمر در رده چهاردهم و «هولی موتورز» به کارگردانی لئوس کاراکس در ردۀ شانزدهم  و همچنین «دوازده سال بردگی» به کارگردانی استیو مک‌کوئین و «آبی گرم‌ترین رنگ است» به کارگردانی عبدالطیف کشیش در سال 2013 اشاره کرد.

در این نظرسنجی هم نام بسیاری از فیلم‌های بسیار محبوب 16 سال گذشته دیده نمی‌شود. نه از سری فیلم‌های «هری پاتر» چیزی به چشم می‌خورد نه از دنیای خیالی «هابیت‌ها» و «دزدان دریایی کارائیب» خبری هست. البته این بدان معنا نیست که در فهرست نباید انتظار دیدن فیلم‌های موفق از دیدگاه تجاری را نداشته باشیم. شاید واضح‌ترین مثال برای این مدعا حضور «مد مکس: جاده خشم» به کارگردانی جرج میلر در رده نوزدهم باشد. انیمیشن‌های «وال ای» در رده 29 و «موش سرآشپز» در رده 93 نمونه‌های دیگری از این دست به شمار می‌روند.

از جمله منتقدان سرشناسی که در این نظرخواهی شرکت داشتند می‌توان به پیتر دیبرگ از ورایتی، اسکات فینبرگ از هالیوودریپورتر، اوون گیلبرمن از ورایتی، ژان فیلیپ گریرسون، نیک جیمز از سایت‌اند‌ساوند، تاد مک‌کارتی از هالیوودریپورتر و کاترین شورد از گاردین اشاره کرد. 

فهرست 10 فیلم برتر قرن بیست و یکم

ردیف

نام فیلم

نام کارگردان

سال ساخت

1

جاده مالهالند

دیوید لینچ

2001

2

در حال و هوای عشق

وونگ کار وای

2000

3

خون به پا خواهد شد

پل توماس اندرسون

2007

4

شهر اشباح

هایائو میازاکی

2001

5

پسرانگی

ریچارد لینکلیتر

2014

6

درخشش ابدی یک ذهن پاک

میشل گوندری

2004

7

درخت زندگی

ترنس مالیک

2011

8

یک یک و یک دو

ادوارد یانگ

2000

9

جدایی نادر از سیمین

اصغر فرهادی

2011

10

جایی برای پیرمردها نیست

جوئل و ایتن کوئن

2007

منبع: بی‌بی‌سی / 23 اوت، ترجمه: فرزاد مظفری

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 570682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    78 26
    افتخار بزرگی ست برای ایران.
  • محمد IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    هر آنچه را که آن ها برای برگزینند مطمئنا به ضرر ماست. هوشیار باشید
    • بی نام DE ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
      2 0
      ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    30 24
    توجه کن بی بی سی نظرسنجی کرده . شما خودتون باور میکنین جدایی رده نهم باشه؟؟ ساده لوحی هم حدی داره .
  • عباس RO ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    18 4
    دوستان توجه داشته باشید که یه سری فیلم ها مثل interstellar یا dark knight یا inception و به طور کلی فیلم های نولان و فیلم های مشابه ش مورد علاقه ی منتقدان نیست. هر چند نولان کارگردان بزرگیه و خودم عاشقشم ولی خوب منتقدانن دیگه.
    • بی نام A1 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
      6 0
      لطفا متن را با دقت بخونین : "در این فهرست نام برخی کارگردان‌ها بیشتر تکرار شده است. وس اندرسون، کریستوفر نولان، میشائیل هانکه، آپیچاتونگ ویراستاکول، پل توماس اندرسون و برادران کوئن هر کدام سه فیلم در این فهرست دارند."
    • عباس RO ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
      1 5
      دوست عزیز من صد فیلم این فهرست رو با دقت در سایت دیگری خوندم. اما منظور بنده رتبه ی فیلم بوده نه صرفا حضورش در اواسط جدول. خیلی از منتقدان و به اصطلاح روشنفکران فکر می کنن فیلمای نولان جلوه های ویژه است ولاغیر. اما برعکس جلوه های ویژه است در خدمت فیلم که نه تنها بد نیست بلکه فوق العادست. مثلا فیلمی مثل ممنتو اصلا جلوه های ویژه ی خاصی نداره و بیشتر درام روانشناسانه است و قطعا از جدایی بهتره و در رتبه ی سی و چندم قرار داره. یا اینسپشن. این فیلم اگه با جلوه های ویژه ی ضعیفی اجرا می شد باز هم همین قدر طرفدار داشت چون فیلنامه ی شاهکاری داره. به نظرم فقط پایان این فیلم می تونه جز ده فیلم اول این لیست باشه. پایانش جز بهترین پایان های بازه. این فیلم حتی پایانش هم تعلیق داره.
    • بی نام A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
      0 4
      به آقای عباس دوست عزیز کلی منتقد فیلم های مورد علاقشونو انتخاب کردن مجموعشون شده این. شما هم اگه منتقد بودی میتونستی تو این لیست تاثیرگذار باشی و بگی فلان فیلم نباید اینجا یا اونجا می بود. ولی متاسفانه نیستی. منم بعضی از فیلم ها مخصوصا پسرانگی که تو 10 تا هم هست رو اصلا دوست نداشتم ولی گویا منتقدین خوششون میاد. این نظر سنجی هم بنابر نظر هموناست نه مردم عادی. نمیدونم چرا اینقدر ایرانی ها با جدایی مشکل دارن؟ شما برین نظرات مردم و منتقدا رو بخونین جدایی بهترین فیلم سال 2011 از نظر منتقدین و متاکریتیکز بود حتی میتونست برای بهترین فیلم سال هم نامزد بشه که اسکار معمولا خارجی ها رو نامزد نمی کنه.