فضای سازی در مورد قراردادهای جدید نفتی

خود را به استدیو شبکه افق رساندم تا در مناظره‌ای با حضور دکتر احمد توکلی شرکت کنم.برایم خیلی جالب بود که به طور مثال در اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی که 350 نفر عضو دارد نهایتا دو یا سه نفر با قراردادهای نفتی مخالف هستند و دست‌اندرکاران این شبکه به سراغ یکی از آنها رفته بود که الان هم عضو هیات مدیره نیست. تمام کسانی که با آنها مصاحبه شده بود به غیر از ریاست کمیسیون انرژی مجلس از منتقدین بودند و فضا بر علیه IPC تند بود. مقارن شدن با سالروز 28 مرداد هم بر شوری آن افزوده بود و فضای مناظره به هیج وجه عادلانه نبود. بنابراین در شروع برنامه وقتی آقای توکلی را با عنوان دکتر خطاب کرد و من را با اسم فامیل اعتراض کردم تا مجری کمتر بی انصافی کند.در طول مناظره حتی وقت هم به مساوات تقسیم نشد و مجری پیگیر سوالات من از آقای توکلی نبود، اما بر عکس مصر بود ادعاهای آقای توکلی را پاسخگو باشم.

بعد از ظهر سه‌شنبه نشستی با مدیران دپارتمان سرمایه‌گذاری شرکت نفت داشتم و درخواست و مدارک یک شرکت بزرگ نفتی در شرق آسیا را که علاقمند به حضور در مناقصه مربوط به توسعه میادین جدید نفتی خصوصا در غرب کارون است، تحویل دادم. با وجود اینکه شعبه شرکت «مودیز» در چین این شرکت را ارزیابی و گواهی صادر کرده است، ولی شرکت نفت بر صدور رتبه بندی توسط شرکت اصلی تاکید دارد و حاضر نیست این نوع شرکت‌ها که اتفاقا از اولین سرمایه‌گذاران در میادین نفتی عراق بوده‌اند را بپذیرد، و علاقمند است که از توان و منابع مالی این شرکت‌ها در پروژه‌های جانبی نظیر حفاری، خط لوله و..... استفاده کند.
در حاشیه این موضوع گفت‌وگوی خوبی با این دوستان جوان نفتی درباره قراردادهای جدید و اشکالات مدل قبلی قراردادها داشتم و اطلاعات خوبی بدست آوردم که در مناظره چهارشنبه شب بسیار کمک کرد. سه‌شنبه را با فوتسال پرهیجان و انرژی به پایان رساندم.

 

دیدار با مسئول دفتر رهبری در اتاق ایران


چهارشنبه هم روز پرکاری بود. صبح با دختر برادرم محمود که در مقطع دکترای معماری در کانادا تحصیل می‌کند و این هفته به ایران بازگشته، دیدار داشتم. او درباره کار و زندگی در کانادا برایم گفت و جالب بود که می‌گفت هیچ کدام از اروپایی‌ها و کانادایی‌ها معترض به حجاب نمی‌شوند و حتی به آن احترام می‌گذارند. اما ایرانی‌های مقیم کانادا مدام به من اعتراض می‌کنند که چرا حجاب داری؟
دوربین شبکه جام‌جم به دفتر آمد تا درباره توافق اخیرا بانک مرکزی با کمیته پول‌شویی که منجر به خروج موقت نام ایران از لیست سیاه پولشویی شده ‌سوال‌هایی را بپرسده و علت نگرانی بعضی از کارشناسان در لو رفتن اطلاعات مالی کشور را جویا شود. در حد توان و دانشم به این سوال پاسخ دادم و به روال جدید بانک‌های بین‌المللی در موکول کردن همکاری به پر کردن فرم‌های مربوطه و اطمینان از ارسال نشدن پول به تروریست‌ها و عدم انتقال پول کثیف اشاره کردم. همچنین توضیح دادم که آمریکا از این طریق قادر است تمامی معاملاتی را که اتباع آمریکایی در آن نقش دارند را شناسایی و مالیات خود را دریافت کند. ضمنا تاثیر خارج شدن نام ایران از لیست را بر صنعت نفت و پتروشیمی توضیح دادم.


عصر در جلسه «پیشکسوتان اتاق» که با حضور آقای محمدی گلپایگانی مسئول دفتر رهبری تشکیل ‌شد،‌ حضور یافتم. جلسه با سخنرانی حاج علا میر محمد صادقی صادقی آغاز شد. ایشان با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور خواستار استفاده از تجربه و ظرفیت پیشکسوتان به عنوان مشاور در دفتر رهبری شد.


من به موضوع عدالت اشاره کردم و یکی از مصادیق آن را عدالت در دسترسی به رهبری دانستم و گفتم اگر قرار است اقتصاد مقاومتی توسط بخش خصوصی اجرایی شود، لازم است تا این بخش نیز نظیر سایر بخش‌های جامعه، به رهبری دسترسی داشته باشد. در همین راستا به جلسه سال 90 هیات رییسه اتاق ایران و تهران با رهبری اشاره و خواستار تداوم این نشست‌ها شدم تا فعالان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود را با ایشان در میان بگذارند. در ادامه تاکید کردم که اقتدار دولت باید حفظ شود و اگر دولت اقتدار خود در صحنه بین‌المللی و داخلی از دست دهد برنامه‌ها و اهداف اجرایی نمی‌شود.


آقای مهندس جمیلی به مسئله قاچاق و اقتصاد مقاومتی اشاره کرد. مهندس سلیمی به مشکلات جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و اقداماتی که باید در این زمینه صورت گیرد پرداخت. خانم مقیمی به اهمیت نقش زنان در جامعه و مشکلاتی که قوانین حمایتی از زنان برای اشتغال ایجاد کرده اشاره کرد.‌ آقای معصومی از اتاق کرمانشاه که از رکود فعلی دل پرخونی داشت به واحد تولیدی خودش اشاره کرد که قبل از انقلاب فعال بوده و بالای 100 نفر پرسنل داشته و اکنون به سه الی چهار نفر رسیده، شکایت داشت. همچنین به مشکلات نظام مالیاتی، قاچاق، بروکراسی،‌ نظام بانکی و نقدینگی اشاره و خواستار پیگیری موضوع از سوی دفتر مقام معظم رهبری شد.


نهایتا مهندس عبدالهی نیز بر دیدار فعالان اقتصادی با رهبری تاکید و آن را نقطه عطفی در حل مسائل و مشکلات کشور و بخش خصوصی دانست .
آقای محمدی گلپایگانی از پرکاری مقام معظم رهبری سخن گفت و اینکه امروز مسئولیت فرماندهی کل قوا بر عهده ایشان است و به بهترین نحو ممکن ایفای نقش می‌کند و در منطقه پر آشوب خاورمیانه، کشور از امنیت و ثبات بالایی برخوردار است و اینها مرهون تلاش، هوش و ذکاوت رهبری است. ضمنا وی به ساماندهی روحانیت، حوزه‌های علمیه و ائمه جمعه اشاره کرد که مدیریت و تامین امور رفاهی آنان بر دوش رهبری سنگینی میکند. در پایان خواستار جمع بندی مطالب مطرح شده جهت ارایه به رهبری شدند و قول دادند که پیگیر مطالبات ما باشند.

 

مناظره شبکه افق و تلاش برای تخریب IPC


بعد از جلسه اتاق در نشست کارآفرینان و مدیران جوان که تحت نام "میتاپس" جلسات و نشست‌های خوبی برگزار می‌کنند حضور یافتم و توانستم از سخنان دکتر مشایخی و یک نفر از کارآفرینان جوان استفاده کنم. من نیز در حد پنج دقیقه چند نکته در باره لزوم لیدر بودن در بازار، خلق فرصت به جای کشف فرصت، مزایای شراکت وسازمان و لزوم شناخت محیط سیاسی و اقتصادی کشور و مطالعه تخصصی بیان کردم.


سپس خود را به استدیو شبکه افق رساندم تا در مناظره‌ای با حضور دکتر احمد توکلی شرکت کنم. ابتدا با سایت افق مصاحبه مختصری با شبکه انجام دادم. مصاحبه‌های که با کارشناسان غیر نفتی گرفته شده بود و جو حاکم همگی برعلیه قراردادهای جدید نفتی بود و اگر هوشیار نبودم می‌توانستم قربانی این برنامه شوم، ولی با دعای دوستان در پاسخ‌گویی به مدعیان کم نیاوردم وکارشناسان رضایت داشتند .


برایم خیلی جالب بود که به طور مثال در اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی که 350 نفر عضو دارد نهایتا دو یا سه نفر با قراردادهای نفتی مخالف هستند و دست‌اندرکاران این شبکه به سراغ یکی از آنها رفته بود که الان هم عضو هیات مدیره نیست. تمام کسانی که با آنها مصاحبه شده بود به غیر از ریاست کمیسیون انرژی مجلس از منتقدین بودند و فضا بر علیه IPC تند بود. مقارن شدن با سالروز 28 مرداد هم بر شوری آن افزوده بود و فضای مناظره به هیج وجه عادلانه نبود. بنابراین در شروع برنامه وقتی آقای توکلی را با عنوان دکتر خطاب کرد و من را با اسم فامیل اعتراض کردم تا مجری کمتر بی انصافی کند.
در طول مناظره حتی وقت هم به مساوات تقسیم نشد و مجری پیگیر سوالات من از آقای توکلی نبود، اما بر عکس مصر بود ادعاهای آقای توکلی را پاسخگو باشم. در مجموع فکر می‌کنم از مسیر خوبی وارد شدم و توانستم فضاسازی علیه قراردادهای نفتی را تا حدی خنثی کنم.


از همان شب نقطه‌ نظرات دوستان به دستم رسید که مجموعه خوبی شد و آنها را بر روی کانال تلگرامم قرار دادم. پنج‌شنبه صبح هم برای انجام کاری، عازم دبی شدم و جمعه شب به تهران بازگشتم.

 

راه‌حلی برای تامین مالی پالایشگاه سروش


در پرواز با مهندس شعبانی استاندار سابق ایلام و اراک و مدیر عامل سابق منطقه آزاد قشم همسفر بودم. ایشان اکنون در بنیاد حضور دارند و از موافقت و امضای قرارداد با شرکت «سینو پک چین» و «اگزیم بانک چین» برای تامین مالی و سرمایه‌گذاریدر چند پروژه پتروشیمی به ارزش 2.5 ملیارد دلار خبر داد که بسیار برایم جذاب و خوشحال کننده بود. اعلام کرد می‌تواند در راستای تامین مالی پروژه پالایشی قشم کمک کند.


این هفته دو مصاحبه یکی درباره فریز نفتی و دیگری درباره این که چرا صادرات نفت ایران از دو میلیون بشکه افزایش پیدا نمی‌کند با «وال استریت جورنال» انجام دادم. اعلام کردم تولید نفت ایران یک میلیون بشکه نفت افزایش یافته و به همان میزان نیز صادرات افزایش یافته است و ربطی به رقابت عربستان و عراق ندارد و ما به اهدافمان در موقعیت فعلی دست یافتیم. علت این که غربی‌ها و شرقی‌ها علاقه‌مند به خرید نفت ایران هستند را نیز در ‌توسعه مبادلات تجاری با ایران و ایجاد تنوع در تامین‌کنندگان نفتی و عدم وابستگی به چند فروسنده نفتی اعلام کردم.


قول داده بودم در سال‌روز استقرا دولت، نقد و تحلیلی بر عملکرد وزارت نفت بنویسیم، بنابراین بخشی از وقتم در سفر دبی صرف نگارش این متن شد. امیدوارم این هفته در نشریه تجرت فردا منتشر شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 570643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =