آنالمای خورشیدگرفتگی/عکس روز ناسا از یک پدیده مشهور

عکس روز ناسا به مسئله‌ای مشهور در میان نجومی‌ها اختصاص پیدا کرده است. آنالما (Analemma)، شکلی شبیه عدد هشت انگلیسی است که موقعیت خورشید را طی یکسال نشان می دهد. این مجموعه از موقعیت‌های خورشید می‌تواند حتی شامل خورشید گرفتگی کامل هم شود.

اگر هر روز در یک زمان مشخصی بیرون بروید و عکسی از خورشید بگیرد، موقعیت خورشید چگونه تغییر می‌کند؟آنالما مسئله‌ای است که به علت مدار بیضی شکل زمین و اختلاف اندک محور زمین و خورشید به وجود می‌آید.  این مسیر به شکل عدد ۸ انگلیسی که خورشید در طول یک سال طی می‌کند، آنالما (Annalemma) نام دارد. در انقلاب زمستانی در نیمکره شمالی زمین، خورشید در انتهای آنالما ظاهر می‌شود. آنالماهایی که در ارتفاعات مختلف و در زمان‌های متفاوت ایجاد می‌شوند، اندکی با هم فرق دارند. با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و تلاش بیشتر، این مجموعه از موقعیت‌های خورشید می‌تواند حتی شامل خورشید گرفتگی کامل هم بشود. تصویر بالا آنالمای خورشیدی گرفتگی کامل است که توسط یک عکاس از تركيه تهیه شده است. عکاسی برای این تصویر مرکب از توالی موقعیت‌های خورشید سال ۲۰۰۵ در ترکیه شروع شد. در طول این خورشیدگرفتگی کامل ستاره زهره هم در قسمت پایین سمت راست قابل مشاهده است.

براي ديدن عكس در ابعاد بزرگتر روي آن كليك كنيد.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 570545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خوشحال DE ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    عاشق این تصویرم . ای کاش در تهران و یا موقعیتهای جغرافیاییه دیگه هم از این مدل عکس گرفته بشه. اصلا خودم میگیرم. فقط روش کار چگونه اس؟