۰ نفر
۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۳

ایران در شرایطی در حال پشت سرگذاشتن یک تابستان دیگر در دوره خشکسالی و بحران آب است که به نظر می‌رسد یکی از حلقه‌های زنجیره مشکلات آب نبود بهره‌وری در مدیریت منابع و مصرف آب است. متخصصان صنعت آب معتقدند به جای انتقال بین حوضه‌ای آب با افزایش بهره‌وری می‌توان به تخصیص درست آب به مردم پرداخت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ایران در حالی با بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند که سرانه تولید محصولات کشاورزی در دنیا به طور متوسط ۲ کیلوگرم در هر متر مکعب است و در ایران حدود یک کیلوگرم است. این درحالی است که پروژه‌های مربوط به آب به شدت ناچیز است و تکنولوژي‌هایی که در زمینه مدیریت و مصرف منابع آب استفاده می‌شود بسیار قدیمی است.
اسماعیل مسگرپورطوسی، از مهندسان مشاور کشور و نایب‌رییس اول فدراسیون صنعت آب ایران دراین‌باره تأکید کرد: الان بیش از ۱۶۰هزارمیلیاردتومان پروژه‌های نیمه‌تمام وزارت نیرو سرمایه‌ می‌خواهد و معطل مانده‌است. با لایحه‌های بودجه فعلی بیش از ۲۰ سال زمان می‌برد تا این پروژه‌ها به سرانجام برسند که چه بسا عمر مفید آن‌ها تا آن زمان عملاً تمام شده باشد.
این نیاز به سرمایه در شرایطی است که دولت در لایحه بودجه سال جاری رقمی معادل ۵۰ میلیارد دلار فاینانس پیش‌بینی کرده‌است . اما پرسش این است که آیا می‌توان منتظر ورود سرمایه برای بهینه‌سازی مصرف در حوزه آب بود؟
دکتررضا حاجی‌کریم، تحصیلکرده مدیریت استراتژيک و عضو هیئت مدیره فدراسیون صنعت آب ایران دراین‌زمینه توضیح داد: آب به عنوان یک زیرساخت اهمیت فراوانی دارد. اجازه دهید به یک مثال اشاره نمایم. بنا به تحقیقات انجام شده، تخصیص هر لیتربرثانیه آب زیرساخت لازم برای ایجاد ۵۰ فرصت شغلی را فراهم می‌کند. حال ببینید در منطقه ای مانند خراسان جنوبی که شدیدا درگیر بحران آب است و در بیرجندی که حدود 200 هزارنفر جمعیت دارد روزانه حدود 40 هزارمترمکعب فاضلاب وجود دارد که اگر این فاضلاب تصفیه شود با آن چه صنایعی را می‌توان در آن منطقه خشک و بی آب راه‌اندازی کرده و اشتغال قابل ملاحظه ای را در این منطقه استراتژیک ایجاد کرد.
حاجی‌کریم که نماینده سندیکای شرکت‌های تاسیساتی و تجهیزاتی در فدراسیون صنعت آب است افزود: اگر هدفمان توسعه اشتغال است باید از چنین فرصت‌هایی استفاده کرد. اینجا جایی است که ما می‌توانیم در کنار دولت فرصت‌های بالقوه را به فرصت‌های بالفعل تبدیل کنیم بدون آنکه نیاز به انتقال آب بین حوضه‌ای باشد. اگر امروز می‌خواهیم آب را از بلداجی بیرون ببریم که تا این اندازه مناقشه ایجاد می‌کند کافیست برای صنایع از پساب‌های تصفیه شده استفاده می‌کردیم و در بازچرخانی آب سرمایه‌گذاری می‌کردیم. این برنامه‌ها نیازمند آن است که اقتصاد آب را مدنظر قرار دهیم ظرفیت‌سازی کنیم و به عقیده ما بهترین محل برای این کار استفاده از ظرفیتهای موجود در فدراسیون صنعت آب ایران میباشد.

فریدون خزاعی، دبیرکل فدراسیون صنعت آب ایران نیز درباره برون رفت از بحران آب گفت: آنچه در فدراسیون صنعت آب برای برون رفت از بحران آب مطرح است بحث ارتباط آب و اقتصاد مقاومتی است. به نظر فدراسیون صنعت آب ایران یکی از راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی این است که موضوع آب را سامان بدهیم. اگر اقتصاد آب را مد نظر قرار دهیم می‌توانیم بسیاری از مشکلات پیش رو را حل و فصل کنیم.

مشروح این میزگرد را که در کافه‌خبر برگزارشده و به نقش سدسازی در بروز بحران آب پرداخته را اینجا بخوانید. 

۴۷۲۳۳

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 570531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    3 2
    کاش پولی که برای مسکن مهر هزینه شد برای صنعت آب هزینه میشد کاش.