مهر نوشت: سخنگوی وزارت بهداشت به مناسبت هفته دولت، به تشریح دستاوردهای حوزه سلامت در دولت یازدهم پرداخت.

ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری اظهارداشت: برای ۲۱ میلیون روستایی ۱۸ هزار خانه بهداشت ایجاد کرده ایم و پس از ۲۵ سال انتظار، توانستیم جشن تکمیل خانه های بهداشت روستایی را سال گذشته برپا کنیم.

وی با اشاره به حضور ۳۰ هزار بهورز در ۳ هزار و ۸۳۰ مرکز مجری پزشک خانواده روستایی ، گفت: امروز با افتخار ادعا می کنیم که در نقطه صفر مرزی، پزشک داریم.

حریرچی از حضور ۶ هزار و ۸۵۶ پزشک عمومی و ۵ هزار و ۲۸۵ ماما در مراکز بهداشتی و درمانی روستاهای کشور خبر داد و افزود: برای ۱۰ میلیون حاشیه نشین توانسته ایم ۳ هزار و ۶۶۴ پایگاه و مرکز جامع خدمات سلامت ایجاد کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به ثبت نام ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مردم فاقد دفترچه بیمه در طرح تحول سلامت، گفت: برای ۹ میلیون و ۸۶۲ هزار و ۲۶۵ نفر دفترچه بیمه صادر شده است.

وی با اعلام اینکه در طرح تحول سلامت ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بستری در بیمارستان های دولتی داشته ایم، ادامه داد: در قالب طرح تحول سلامت، یک میلیون و ۱۴۲ هزار مورد زایمان طبیعی رایگان در بیمارستان های دولتی انجام شده است و توانسته ایم سهم سزارین را ۷ درصد کاهش دهیم.

حریرچی از ساخت ۳۹ هزار تخت بیمارستانی جدید و ایجاد ۶۴۴۰ مطب در مراکز دولتی خبر داد و افزود: ۹۰۰ تخت روانپزشکی به همراه ۲ هزار و ۵۸۱ تخت مراقبت های ویژه، از دیگر دستاوردهای وزارت بهداشت در دولت یازدهم بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت به حوزه دارو اشاره کرد و گفت: از ۲۵۰ قلم کمبود دارویی در کشور به حدود ۳۰ قلم کمبود رسیده ایم. ضمن اینکه ۳۵۰ میلیون دلار کاهش ارزبری به همراه ۲۸۰ میلیون دلار کاهش واردات داروهای مشابه تولید داخل داشته ایم.

مشارکت خارجی ها در ساخت بیمارستان

حریرچی در ارتباط با مشارکت خارجی ها در ساخت بیمارستان در کشورمان، اظهارداشت: یکی از مشکلات ما، کمبود تخت بیمارستانی است. بطوریکه در حال حاضر ۱.۷ تخت به ازای ۱۰۰۰ نفر جمعیت داریم که باید در برنامه ۵ ساله به ۲.۶ تخت به ازای ۱۰۰۰ نفر جمعیت برسد.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیازمند ساخت ۱۰۰ هزار تخت جدید هستیم ضمن اینکه ۵۷ درصد از تخت های موجود در بیمارستان های کشورما فرسوده اند. از همین رو، یکی از سیاست های دولت و وزارت بهداشت، مشارکت خارجی ها و سرمایه گذاری در بخش های مختلف است که وزارت بهداشت نیز تفاهمنامه هایی با برخی شرکت ها و کشورهای آسیای جنوب شرقی و اروپایی داشته است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، تاکنون شرکت هایی از کره جنوبی، ژاپن، چین، ترکیه، ایتالیا، اتریش و...، برای ساخت بیمارستان و تخت بیمارستانی در ایران اعلام آمادگی کرده اند.

به گفته حریرچی، سهمی که وزارت بهداشت برای سرمایه گذاری خارجی ها اختصاص داده است، معادل ۲۰ هزار تخت بیمارستانی است.

ماجرای قاچاق شیرخشک و دارو

سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به قاچاق شیرخشک و دارو به کشور و ارتباط آن با پرونده ای که در هلال احمر تشکیل شده است، گفت: نمی توانیم بگوییم قاچاق شیرخشک و دارو صفر است ولی آنچه اتفاق می افتد مربوط به قاچاق دارو در داروخانه های غیر دولتی است.

حریرچی با تاکید بر اینکه اظهارنظر رئیس سازمان غذا و دارو در مورد قاچاق شیرخشک و دارو از مرزهای غربی ارتباطی به پرونده هلال احمر ندارد، افزود: از پرونده ای که در هلال احمر تشکیل شده است، خبری ندارم.

واکنش به اعلام اخبار تولید واکسن و دارو

وی با اعلام تولید واکسن و دارو توسط شرکت های تولیدکننده نمی تواند مبنای درستی برای انتشار در رسانه ها باشد، خاطرنشان کرد: دارو و واکسن های تولیدی توسط شرکت های مختلف، باید برای تایید مورد کارآزمایی های چند مرحله ای بالینی توسط سازمان غذا و دارو قرار گیرد.

وی گفت: اعلام اینگونه خبرها نیاز به پشتوانه علمی دارد و تنها از طریق مراجع ذی صلاح سندیت دارد.

حریرچی با گلایه از برخی رسانه ها گفت: متاسفانه برخی رسانه ها در مورد انتشار این گونه اخبار کم توجهی می کنند و به انتشار غیر حرفه ای آن می پردازند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به چند نمونه از این اخبار گفت: در سال های گذشته در مواردی خبر تولید یک دارو برای اولین بار در کشور منتشر شده که چندین سال بوده که در کشور تولید و توزیع می شده یا خبر تولید یک دارو برای درمان یک بیماری صعب العلاج در کشور، سیل بیماران مبتلا را با امید به درمان به بیمارستان ها کشانده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 570390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =