بیش از ۸۲.۸ دهم درصد داوطلبان کنکور سراسری سال ۱۳۹۵ جذب دانشگاه هایی می‌شوند که در قبال ارائه خدمات آموزشی، از دانشجویان شهریه دریافت می‌کند.

محمد حسین نجاتی: 

بررسی ها نشان می دهد امسال نیز مانند سال های قبل بیشتر داوطلبان کنکور جذب دانشگاه های پولی می شوند. براساس محاسبه تعداد ظرفیت های اعلام شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، بیش از ۸۲.۸ دهم درصد داوطلبان کنکور سراسری سال ۱۳۹۵ جذب دانشگاه هایی می شوند که در قبال ارائه خدمات آموزشی، از دانشجویان شهریه دریافت می کند.

این آمار بدون ظرفیت های دانشگاه های آزاد اسلامی است و مربوط به دانشگاه های روزانه و دولتی، دوره های شبانه، دانشگاه های غیر انتفاعی، دوره های مجازی، دانشگاه پیام نور، دوره های خودگران و سایر می شود که از میان آنها تنها دوره های روزانه دولتی رایگان است و سهم آنها در میان ظرفیت ها تنها ۱۷.۲ درصد است.

براساس این بررسی در خبرآنلاین، ازمجموع ۷۴۶ هزار و ۹۳۴ ظرفیت در پنج گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، گروه هنر و زبان های خارجی، دوره های روزانه ۱۷ درصد، دوره های شبانه ۳.۸ دوره های خودگردان ۰.۳ غیرانتفاعی ۲۶.۷ پیام نور ۵۱.۸ و سایر ۰.۲ دهم درصد از ظرفیت های کنکور را به خود اختصاص دارند وبا توجه به اینکه تمامی این دوره ها به جز دوره روزانه اقدام به اخذ شهریه از دانشجویان خود می کنند، می تواند گفت ۸۲.۸ دهم درصد از دانشجویان در این ظرفیت ها پا در دانشگاه های دولتی می گذارند.

 

 

این اتفاق در شرایطی است که دانشگاه های دولتی در مقطع لیسانس هر ساله ظرفیت های خود را کمتر می کنند و درصد ظرفیت های دوره های روزانه از ۲۱ درصد سال ۱۳۹۱ به ۱۷.۲ سال ۱۳۹۵ رسیده است و حتی کاهش تعداد داوطلبان کنکور نیز نه تنها باعث افزایش میزان ظرفیت های دانشگاه های دولتی نشده است، بلکه باعث کاهش ظرفیت ها نیز شده است.


علاوه بر این، بر اساس قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي در سال 1387 دولت موظف به افزايش ميزان دانشجويان در دانشگاه هاي مادر و مهم دولتي است که طبق ماده واحده اين پيشنهاد، ظرفيت پذيرش دانشجو که از طريق آزمون سراسري در رشته هاي روزانه در دانشگاه هاي مادر و مهم دولتي پذيرش مي شوند، در رشته هاي فني، مهندسي، پزشکي و حقوق به تشخيص وزارت علوم و در ساير رشته هاي علوم انساني که مورد تقاضاي بالاي داوطلبان است بايد افزايش پيدا کند.

از سوي ديگر اصل سي ام قانون اساسي ايران مي گويد: «دولت موظف است وسايل آموزش وپرورش رايگان را براي همه ملت تا پايان دوره متوسطه فراهم کند و وسايل تحصيلات عالي را تا سرحد خودکفايي کشور به صورت رايگان گسترش دهد.» با اين حال آنچه که در حال حاضر هر ساله بر ميزان آن افزوده مي شود، کاهش تعداد دانشجويان در دانشگاه هاي دولتي و مادر است. سياست وزارت علوم در جهت افزايش تعداد دانشجويان در دانشگاه هاي پولي به سمتي پيش مي رود که با وجود مصوبات مجلس و نص صريح قانون اساسي، بيش از 78 درصد از دانشجويان در قبال آموزش در دانشگاه هاي کشور پول پرداخت مي کنند و در دانشگاه هايي براي آموزش دانشگاهي تحصيل مي کنند که حتي در رديف دانشگاه هاي درجه اول کشور نيز قرار ندارند چراکه بر اساس اعلام وزارت علوم، دانشگاه تهران، صنعتي شريف، علم و صنعت ايران، صنعتي اصفهان، اميرکبير، شيراز، شهيدبهشتي، تبريز، مشهد، علوم پزشکي تهران، علوم پزشکي شهيدبهشتي، علوم پزشکي ايران، علوم پزشکي شيراز، علوم پزشکي اصفهان، علوم پزشکي تبريز، علوم پزشکي مشهد، علوم پزشکي اهواز و علوم پزشکي کرمان جزو دانشگاه هاي برتر هستند و 78 درصد دانش آموزان، راهي براي ورود به اين دانشگاه ها ندارند.

 

۴۷۴۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    4 0
    اینکه درصد پذیرش روزانه‌ها کم شده به معنای کاهش تعدادشون نیست. این مساله ممکنه در نتیجه افزایش بیشتر ظرفیت پولی‌ها نسبت به روزانه‌ها هم اتفاق بیفته.
  • محمدعلی IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    1 1
    مطمئن باشید این کمک شایانی به فقر جامعه خواهد کرد مبارکه در کنارش هشتادو چند در صد مالیات امسال محقق شده بازده این دو موضوع یکی است
  • حسین IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    1 0
    توقع دیگه ای هم مگه دارید ؟ همه ی دانشگاه ها پولیه . جز چندتا خب اگر همه دولتی بودن جز چندتا 80 درصد جذب دولتی میشدن .
  • م A1 ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    8 10
    حالا مگه فارغ التحصیلان دانشگاههای تهران، صنعتي شريف، علم و صنعت ايران، صنعتي اصفهان، اميرکبير، شيراز، شهيدبهشتي، تبريز، مشهد، علوم پزشکي تهران، علوم پزشکي شهيدبهشتي، علوم پزشکي ايران و ... چه گلی به سر این مملکت زدند و یا اکثرشون به کجا رسیدند حالا به استثناها کاری ندارم در ضمن خودم فارغ التحصیل دانشگاه تهرانم
  • بی نام IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    1 1
    از قدیم می گفتند ، پول بر هر درد بی درمان دواست.
  • مجید A1 ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    2 0
    فارغ التحصیل دانشگاه دولتی بدون شهریه هستم چند ساله بیکارم. فرقی نمیکنه چه دانشگاهی ثبت نام کنید. مهم اینه که مدرک بگیرید و چند سال سنتون بالاتر بره.