امکان مطالعه آنلاین اماکن تاریخی و زیارتی فراهم شد

مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی حج از امکان مطالعه آنلاین اماکن مقدسه در این پایگاه خبر داد و گفت: در این وب‌گاه اطلاعات ارزشمندی درباره اماکن تاریخی و زیارتی عربستان، عراق و سوریه در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام روزبه بركت‌رضايي گفت: زائران مكه مكرمه، مدينه منوره، عتبات عاليات و سوريه علاقه‌مندند تا آثار متبرّك موجود در اماكن مقدسه اين شهرهاي زيارتي را بشناسند و با حضور در آنجا تعلّق خاطر خويش را به بزرگواران مدفون در اين اماكن نشان دهند و با خواندن نماز و دعا، توشه‏‌اى براى آخرت خويش برگيرند.

وي افزود: آنچه كه به عنوان فضاسازى ذهنى براى انجام اعمال و زيارت اماكن متبرّكه مكه و مدينه و همچنين اماكن زيارتي عتبات عاليات و سوريه اهميت دارد، آشنايى با تاريخ اين شهرها و نيز مكان‏هاى قدسى آنها است كه بى ‏شك همه زائران، علاقه‌مند به دانستن آن هستند.

مدير پايگاه اطلاع‌رساني حج دسته‌بندي و عنوان‌بندي مطالب و نيز معرفي منابعي براي مطالعه بيشتر درباره هريك از اين اماكن را از ويژگي‌هاي اين نوشتار خواند و خاطرنشان كرد: در اين وب‌گاه تلاش شده است تا با مراجعه به كتاب‌هاي متعدد و مختلف، اطلاعات ارزشمندي درباره اماكن تاريخي و زيارتي در اختيار علاقه‌مندان قرار گيرد.

به گفته حجت‌الاسلام بركت‌رضايي، مسجدالحرام با 20 عنوان، مكه مكرمه با 39 عنوان، مدينه منوره با 42 عنوان، مسجدالنبي با 2 عنوان، بقيع با 8 عنوان، كربلاي معلي با 20 عنوان، نجف اشرف با 9 عنوان، بغداد با 6 عنوان، كوفه با 6 عنوان، كاظمين با 6 عنوان، صلاح‌الدين سامرا با 8 عنوان، سوريه با 15 عنوان و استان بابل با 4 عنوان از شهرهاي زيارتي هستند كه در اين وب‌گاه به آنها پرداخته شده است.

وي گفت: در بخش مسجدالحرام مطالبي همچون فضيلت مسجدالحرام، آداب ورود به مسجدالحرام، فضيلت نمازگزاردن در مسج دالحرام، محرمات و مكروهات مسجدالحرام، كوه‌هاي اطراف مسجدالحرام، توسعه مسجدالحرام و تحريم ورود مشركان به مسجدالحرام به چشم مي‌خورد و منابعي نيز جهت مطالعه بيشتر معرفي شده است.

مدير پايگاه اطلاع‌رساني حج از جبل النور، عرفات، مولد النبي‌(ص)، قبرستان ابوطالب، مشعرالحرام، جمرات سه‌گانه، مسجد شجره، مسجد خيف، مسجد البيعه، خانه حضرت خديجه‌(س)، شعب ابي‌طالب، مسجدالاجابه، مسجدالغنم، جعرانه و سرزمين منا به عنوان بخشي از 39 اماكن زيارتي و تاريخي شهر مكه نام برد.

وي با اشاره به اماكن اسلامي مدينه منوره اظهار داشت: در اين بخش درباره آبار علي، مسجد قبلتين، مسجد عمامه، اصحاب صفه، احد، بعاث، حمراءالاسد، مساجد سبعه، مسجد امام علي‌‌(ع)، مسجد سلمان فارسي، مسجد شجره، مسجد شيعيان، مسجد فتح، مسجد فقير، مسجد قبا و ديگر اماكن تاريخي اين شهر اطلاعات مفيدي گردآوري شده است.

حجت‌الاسلام بركت‌رضايي گفت: در بخش كربلاي معلا نيز اطلاعات جامعي درباره زيارتگاه‌هاي استان كربلا، ضريح جديد امام حسين‌(ع)، تاريخچه صندوق و ضريح قبر مطهر امام حسين‌(ع)، صحن و حجره‌هاي حرم مطهر، قبر حضرت علي‌اكبر‌(ع)، قبر ابراهيم مجاب، قبر حبيب بن مظاهر اسدي، ضريح شهداي كربلا، قبور علما در آستان مقدس حسيني، آستان مقدس حضرت عباس‌(ع)، رواق‌ها و صحن و ايوان حرم مطهر و ديگر اماكن مقدسه كربلا به چشم مي‌خورد.

وي خاطرنشان كرد: وب‌گاه اينترنتي اماكن مقدسه پايگاه اطلاع‌رساني حج در بخش كربلاي معلي، نجف اشرف، بغداد، كوفه، كاظمين، استان بابل و سوريه به روزرساني شده است كه علاقه‌مندان مي‌توانند با مراجعه به نشاني اينترنتي  http://hajj.ir/33 از مطالب ارزشمند آن بهره‌مند شوند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 569546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =