ده هفته پس از پرتاب، رصدخانه دینامیک خورشید خورشیدی ناسا چشمان خود را به روی خورشید گشود و برای نخستین بار، جزئیات زندگی تنها ستاره منظومه شمسی را در حالت واقعی به تصویر کشید. فیلم و تصاویر منتشرشده از ناسا را در ادامه ببینید.

حلقه‌های آتشین از گازهای یونیزه که از سطح خورشید فوران می‌کنند، مهم‌ترین رویدادی است که در نخستین فیلم گرفته شده از خورشید مشخص شده است. این برای نخستین بار است که دانشمندان می‌توانند جزئیات فرایندهای خورشید و تغییرات میدان مغناطیسی آن‌را در هر لحظه ثبت کنند و شرایط این ستاره را با دقت بهتری پیش‌بینی کنند.

تا پیش از این، ماهواره‌ها و رصدخانه‌های خورشیدی فراوانی به فضا ارسال شده بود، اما هیچ‌کدام از آن‌ها نمی‌توانستند هم‌زمان، تمام سطح خورشید را با دقت دلخواه رصد کنند. این درحالی است که رصدخانه دینامیک خورشیدی 808 میلیون دلاری یا اِس.دی.او هر 10 ثانیه یک بار، چهار تصویر بسیار پرکیفیت در چهار طول‌موج مختلف از سطح خورشید می‌گیرد و آن‌ها را با سرعت 130 مگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند. از ترکیب این حجم عظیم اطلاعات، فیلمی با استاندارد کیفیت IMAX آماده می‌شود که زندگی لحظه به لحظه خورشید را طی پنج سال آینده به تصویر می‌کشد.

یکی از ابزارهای علمی اس.دی.او، مجموعه تصویربرداری اتمسفری، اِی.آی.اِی است که از 4 تلسکوپ برای مطالعه سطح و جو خورشید استفاده می‌کند. اِی.آی.اِی توانسته حلقه‌ای عظیم از گازهای داغ را ثبت کند که به بیرون پرتاب می‌شود. این پدیده که زبانه خورشیدی نام دارد، در اثر میدان‌های مغناطیسی خورشید ایجاد می‌شود که منشا و رفتار آن‌ها هنوز به خوبی درک نشده است.

اگر نمیتوانید فیلم زیر را ببینید، اینجا را کلیک کنید. توجه کنید فرمت این فیلم MOV و حجم آن 40 مگابایت است.

آزادسازی انرژی
اس.دی.او هم‌چنین توانسته است مناطق دیگری را روی خورشید شناسایی کند که مقدار زیادی انرژی از آن‌ها آزاد می‌شود. ابزار اچ.ام.آی یا تصویربرداری مغناطیسی و لرزه‌سنجی نام دارد، توانسته شراره‌های خورشیدی را در سطح این ستاره شناسایی کند که در فیلم به نمایش درآمده از سوی ناسا، همان نقطه درخشانی است که در بخش بالا-چپ خورشید واقع شده است.

به دنبال این شراره، موجی از انرژی و ماده به بیرون آزاد می‌شود که مواد لایه‌های بیرونی جو خورشید را داغ می‌کند و آن‌ها را در حجم وسیعی به بیرون پرتاب می‌کند. در این رویداد که فوران مواد تاج، سی.اِم.ای نامیده می‌شود، اگر این مواد در مسیر زمین قرار بگیرند، می‌توانند به راحتی ماهواره‌ها را از کار بیاندازند، فضانوردان خارج از ایستگاه فضایی را با خطر مرگ روبرو کنند و شبکه‌های مخابراتی و انتقال برق را در عرض‌های شمالی زمین با اختلال شدید روبرو کنند. البته ورود آن‌ها به میدان مغناطیسی زمین، پدیده زیبای شفق قطبی را در مناطق قطبی به همراه خواهد داشت. (اگر نمی توانید فیلم زیر را ببینید، اینجا را کلیک کنید. توجه داشته باشید حجم این فیلم 20 مگابایت و فرمت آن MOV است)

در این رویداد که 30 ثانیه طول کشیده، ماده فراوانی به اندازه گنجایش رودخانه می‌سی‌سی‌پی آزاد شده که با سرعت یک‌ونیم میلیون کیلومتر در هر ساعت به سوی زمین حرکت می‌کند. این سرعت در مقایسه با سرعت نور، خیلی زیاد نیست و به همین دلیل، دانشمندان همیشه خورشید را زیر نظر دارند تا اگر وقوع این پدیده را دیدند، از فاصله زمانی صد ساعته (تقریبا 4 روزه) برای رسیدن این طوفان خورشیدی به زمین استفاده کنند و ماهواره‌ها، شبکه‌های ارتباطی و فضانوردان را در شرایط ایمنی قرار دهند.

اِی.آی.اِی این فوران را در محدوده‌ای از طول‌موج‌ها مشاهده کرد که متناظر با محدوده‌های دمایی از 80هزار تا 10 میلیون درجه سانتی گراد است و در فیلم منتشرشده از سوی ناسا با رنگ‌های مختلف به نمایش درآمده است. با انتشار موج در سطح خورشید، می‌توان تغییرات رنگ را دید که نشان می‌دهد گاز به سرعت داغ می‌شود.

برای مشاهده تصاویر و دانلود فیلم‌های پرکیفیت منتشرشده، به وبگاه خبری ناسا مراجعه کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 56799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام NL ۰۶:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۳
    1 1
    تشکر از مطالب علمی این سایت
  • بدون نام IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۳
    1 1
    دم خبرآنلاین گرم سرویس علمی تون عالیه
  • مهران IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۳
    2 0
    عکسهای بینظیری بود.انسان هرچه جلوتر می رود در کار خلقت جهان و عظمت خالق سرگشته تر می شود.
  • بدون نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۳
    2 0
    بسيار عالي بود
  • محمود IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۳
    2 0
    aliyeeeeeeeeeeee
  • عیسی IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۷
    2 0
    الله اکبر به قدرت خداما ادم ها اگه قدرت خدا رو میتونستیم درک کنیم هیچ وقت از دستوراتش که انجام دادن همش به نفع خودمونه سرپیچی نمی کردیم
  • بدون نام IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۶/۱۲
    2 0
    خیلی جالبه