۰ نفر
۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۳۱
خروج از رکود و انتخاب رئیس اتاق ایران

روزنوشت شنبه شانزدهم تا جمعه بیست‌ودوم مرداد ماه سال ۱۳۹۵


مناظره‌های صداوسیما که مایه تاسف است

هفته‌ای شلوغ و پرکار را پشت سر گذاشتم و متاسفانه به دلیل مشغله‌هایم روزنوشت‌ها به هفته نوشت تبدیل شده است. فشار کاری موجب شد در طول هفته زمانی برای صرف صبحانه و ناهار هم نداشته باشم. شنبه درگیر جلسه‌ای با تشکل‌های صنایع پایین‌دستی نفت برای مذاکره با شورای رقابت بودیم. یک‌شنبه صبح جلسه‌ای با شورای رقابت و سپس در نشست‌ خبری اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفتی. دوشنبه مجمع پالایشگاه نفت سروش عمده وقتم را گرفت، سه‌شنبه جلسه هیات مدیره اتحادیه و چهارشنبه همایش «راه‌کارهای صادرات به عراق». بنابراین جلسات پی در پی باعث شد این هفته اصلا کاسب نباشم.
در طول این هفته شاهد چند اتفاق شیرین و تلخ بودیم . تصویب لایحه دولت برای اصلاح بودجه در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که می‌تواند دولت را در پرداخت بدهی‌های خود به بانک ها و پیمانکاران یاری کند اتفاق مثبتی بود ولی دو مناظره برگزار شده در سیمای جمهوری اسلامی مایه تاسف بود.
مناظره سردبیر روزنامه «کیهان» با آقای صادق خرازی و مناظره برنامه «ثریا» درباره IPC . این دو مناظره نشان داد که منتقدان و مخالفان دولت چقدر دستشان خالی است و از بی‌سوادی رنج می‌برند و صرفا تلاش می‌کنند از بیانات رهبری سوءاستفاده کنند.

جمعه شب میزبان شرکای عمانی خود بودم که اولین جلسه هیات مدیره شرکت جدید را برگزار کردیم. تا نیمه شب مفصلا درباره برنامه‌های آینده شرکت تبادل نظر کردیم و توافق شد که شرکت به جنرال تریدینگ تبدیل شود و افتتاح حساب به یورو و درهم و نقل و انتقالات پول تسهیل و تسریع شود.
صبح شنبه با مدیران یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها جلسه‌ای داشتم و بعدازظهر هم میزبان تشکل‌های صنایع پایین دستی نفت بودم. از آنجایی که قرار بود یکشنبه جلسه‌ای با رییس و اعضای شورای رقابت درباره «نهاد رگولاتوری» داشته باشم، با اعضای تشکل‌ها در این جلسه نظرات خود را هماهنگ کردیم و قرار شد سه نفر به نمایندگی از تشکل‌ها در جلسه شورای رقابت حضور پیدا کنند.

یکشنبه صبح به اتفاق دبیرخانه کنفرانس بین‌المللی نفت و نماینده انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی در جلسه شورای رقابت حضور پیدا کردیم. خوشبختانه آقای دکتر فاطمی نماینده اتاق بازرگانی نیز در این جلسه حضور داشت. در طی جلسه دیدگاه‌های خود را در میون گذاشتیم. دوستان این قول را دادند که همانطور که اعضای شورای رقابت که توسط وزرا معرفی شده‌اند مستقل عمل می‌کنند، می‌توان انتظار داشت که «نهاد رگولاتوری» هم مستقل عمل کند. ترکیب شورای رقابت باید به نحوی باشد که منافع ملی را مد نظر قرار دهد و همزمان به منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان توجه کند.

پس از جلسه "شورای رقابت" در نشست خبری اعضای هیات مدیره صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی شرکت کردم و نظراتم را عمدتا درباره رگولاتوری و نقش آن در بهبود فضای کسب‌وکار بیان کردم. بازتاب آن در روزنامه‌های دوشنبه خوب بود.

شب برای بازی والیبال به مجموعه ورزشی انقلاب رفتم و شب تا دیر وقت مشغول تماشای بازی‌های المپیک شدم. به علت اختلاف هفت ساعته ایران و برزیل اغلب مسابقات در نیمه شب برگزار میشود و بنابراین خواب شب‌هام به حداقل رسیده.دو‌شنبه چند ملاقات کاری در دفتر داشتم و پیگیر برخی از پرو‌ژه‌ها. اغلب شرکت‌های اروپایی در تعطیلات به سر می‌برند و روند کارها کند شده است. بعد از ظهر به دفتر وزرا رفتم و برای مجمع پالایشگاه‌های نفت سروش آماده شدم. گزارش مفصلی از مجموع اقدامات انجام شده در یکسال گذشته به اعضا ارایه دادم و به مشکل تامین مالی پروژه اشاره کردم. همچنین اقدامات انجام شده از طریق «ساچه»، «هرمس» و صندوق توسعه ملی را بازگو و علاقه‌مندی چینی‌ها به فاینانس و مشارکت در پروژه را اطلاع رسانی کردم و سپس انتخابات هیات مدیره برگزار شد و ما سه کرسی خود را در هیات مدیره حفظ کردیم.سه‌شنبه صبح میزبان یک تاجر ایرانی خوشنام ساکن عمان بودم و سپس یکی از اعضا اتاق مشترک ایران و عمان را ملاقات کردم ودر جریان اقدامات این اتاق قرار گرفتم. نشستی هم با یکی از دوستان علاقه‌مند به خرید محصولات پتروشیمی داشتم ودستور دادم که مدیر مربوطه پیگیری کند.

راهکارهای دکتر رنانی برای خروج از رکود


عصر به اتاق ایران رفتم و در همایش «چگونگی خروج از رکود» با سخنرانی دکتر رنانی شرکت کردم. دکتر رنانی از اقصاددانان طیف «نهادگرا» است و به علت تحصیلات و دانشش در زمینه سیاست و علوم اجتماعی از منظری نو به مسائل نگاه می‌کند و به همین دلیل دسته‌بندی‌ او با دسته‌بندی سایر اقتصاددانان متفاوت است. به طور مثال او چهار نوع رکود سیاسی، رکود اقتصاد کلانی، رکود ساختاری و رکود نهادی را تعریف کرده و اعتقاد دارد که ابزارهای پولی و مالی دیگر در اقتصاد ایران کارکرد ندارند و تا یک وفاق سیاسی رخ ندهد و حاکمیت تلاش نکند امکان خروج از رکود نیست. همچنین وی انتقادات تندی به عملکرد بخش خصوصی، تشکل‌ها و اتاق وارد کرد و تاکید کرد اکنون وقت "رقابت" نیست و تشکل‌های بخش خصوصی باید به جای "رقابت" با هم" رفاقت "کنند تا از این وضعیت خطرناک خارج شوند. همچنین اذعان داشت که حتی با وفاق سیاسی اقتصاد کشور تا سال آینده از رکود اقتصاد کلان و رکود سیاسی خارج نمی‌شود و رکود ساختاری و نهادی ادامه خواهد یافت. سخنان ایشان در سالن با نقد‌هایی هم مواجه شد. من سوال کردم که اگر ابزارهای پولی و مالی دیگر کارایی ندارد پس چطور کشور از رکود خارج شود؟ و این که دکتر رنانی فعالان بخش خصوصی را تشویق کرد که گاهی از طریق اعتراضات مدنی دولت را مجبور کنند که سیاست‌ها و رفتار خود را اصلاح کند، این سخنان با نقد نایب رییس اتاق مواجه شد و این قبیل اعتراضات را مناسب سندیکاهای کارگری دانست نه فعالان بخش خصوصی. درباره تدوین نشدن بسته خروج از رکود توسط اتاق هم با این پاسخ مواجه شد که در بین اقتصاددان کشور تفاهم و وفاق وجود ندارد و هر بسته‌ای که توسط گروهی از اقتصاددانان تدوین میشود با نقد دیگران روبرو میشود و در نهایت پیشنهاد شد در صورتی که اقتصاددان شاخص کشور بپذیرند که یک کار گروه و تیمی برای خروج از رکود تشکیل دهند اتاق منابع مالی آن را تامین کند.

تحول در ساختار روابط عمومی اتحادیه نفت، گاز و پتروشیمی
پس از اتاق به جلسه هیات رییسه اتحادیه رساندم. بحث جدی درباره ارزیابی عملکرد پرسنل اتحادیه و بهبود عملکرد آنها بود. ارزیابی انجام شده دقیق و قابل قبول بود و بنابراین مقرر شد تحولاتی در ساختار روابط‌ عمومی و اطلاع‌رسانی و امور اداری اتحادیه صورت گیرد .

چهارشنبه از صبح زود عازم اتاق ایران شد تا در همایش «راهکارهای صادرات تخصصی به عراق» حضور پیدا کنم. هیات مدیره جدید اتاق ایران و عراق با برگزاری این همایش در نظر داشت تا علاوه بر آشنایی با مشکلات اعضا، آخرین تصمیمات و دستاوردهای سازمان‌های ذی‌ربط را به اطلاع اعضا برساند . نشست با استقبال بی‌نظیر اعضا مواجه شد. از ساعت ۱۱ به مدت دو ساعت با حضور معاون فنی گمرک، معاون سازمان استاندارد، ریاست بانک ملی در عراق، رایزن بازرگانی ایران در عراق، نماینده سازمان توسعه تجارت و مدیر کل سابق حمل و نقل زمینی وزارت راه و رایزن بازرگانی عراق در ایران میزگرد را برگزار کردم وتلاش کردم که برای اعضا مفید باشد.

افق ما در اتاق مشترک ایران و عراق عبارت است از، "امضا قرارداد تعرفه ترجیحی"، " تهاتر نفت عراق با کالاهای صادراتی و خدماتی ایران"، "ایجاد شهرک صنعتی در منطقه آزاد مرزی دو کشور" و "لغو ویزا بین دو کشور . اگر این موارد تحقق یابد جایگاه ایران از رتبه سوم به رتبه اول در بازار عراق ارتقا خواهد یافت.
ادامه رایزنی‌ها برای انتخاب رییس اتاق ایران
در فضاهای مجازی استعفای رییس اتاق ایران هنوز مطرح و حرف و شایعه درباره آن زیاد است. با توجه به این‌که از طرف دوستان مامور به رایزنی بودم، با دو نفر از کاندیداها نشست و گفت‌وگو‌هایی داشتم تا با بسیاری از نیروهای مستقل و فعال اتاق در انتخابات حضور یافته و تلاش کنیم اتاق را از وضعیت انحصاری فعلی آن که باعث کاهش اثرگذاری، تضعیف کمیسیون‌ها و شکل گیری تشکل‌های بی‌هویت شده است خارج کنیم. امیدواریم در دو سال آینده، اتاق به سمتی رود که هم فاصله خود را با دولت حفظ کند و هم به طور جدی به دنبال مطالبات بخش خصوصی باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 567571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =