کاربران خبرآنلاین در نظرخواهی‌ای که از آنها درباره مهمترین مشوق دولت برای افزایش ازدواج و فرزندآوری صورت گرفت، مهمترین عامل را اشتغال و بهتر شدن وضعیت اقتصادی دانستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ازدواج دهه هفتادی‌ها و فرزنددار شدن دهه شصتی‌ها، گزارشی بود که محل بحث کاربران درباره مشکلات پیش روی جوانان برای ازدواج و تشکیل خانواده قرار گرفت.

در این گزارش آمده بود: «جدیدترین آمار های سازمان ثبت احوال نشان می دهد نرخ رشد موالید در کشور طی چهارماه نخست سال ۱۳۹۵ به زیر صفر رسیده است و به عبارت دیگر منفی شده است. اتفاقی که نشان می دهد رشد موالید که از سال های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ روند رو به رشدی به خود گرفته بود، حالا در سراشیبی کاهش قرار گرفته است. جمعیت شناسان دلیل این اتفاق را بیش از پیش در سن ازدواج و فرزندآوری جوانان پرشمار دهه ۶۰ می دانند و تغییر نگرش متولدان این دهه درمورد چند فرزندی.»

اما کامنتهایی که در واکنش به این مطلب نوشته شد، بیش از هر چیز به جدال کلامی بین زنان و مردان تبدیل شد به طوری که این اظهارنظر با مخالفتهای زیادی مواجه شد: «من یه دختر 23 ساله هستم که هم کار دارم هم درآمد 3 میلیونی اما اگه ازدواج کنم هزینه زندگی رو باید شوهرم بده چونکه وظیفه اونه... همینجوری حق ما زنها داره پایمال میشه فقط مونده خرج زندگی رو هم ما زنها بدیم. به نظرم زنها نباید از حق خودشون کوتاه بیان.»

مردان در واکنش به این مخاطب نوشتند: «نمیدونم چرا همه جا مردها رو مقصر میدونن و هیچ کی از توقع و انتظارات بالای دخترها حرف نمیزنه؟ دخترهای امروزی انتظار دارن از کره مریخ براشون شوهر پیدا بشه.» و گفتند «میریم تو جلسه خواستگاری میشینیم. جای بحث درباره کلیات زندگی، یک ساعتش به چانه زنی تعداد سکه ختم میشه. انگار داریم انسان معامله میکنیم!» یا سبحان که نوشته: «اگه قرار به برابری دو جنس هستش چرا باید مرد همه خرج خونه رو دوشش باشه اونم تو این اوضاع بیکاری؟ چرا به جای اینکه اینقد پسرها رو سرزنش کنید از خواسته هاتون کم نمی کنید؟...» و شخصی هم که از روند موجود اظهار تاسف کرده و گفته: «متاسفم برا دختری که به خاطر پول ازدواج میکنه.»

در عین حال، بعضی از کاربران نظرهای کارشناسانه‌تری داده‌اند مانند این که از وضعیت اشتغال و قوانین و سربازی و ... گلایه کرده‌اند و سینا هم نوشت: فقط یک راه تشویقی ذکر کنید که دولت ها برای افزایش موالید انجام داده‌اند!

همین پرسش، موضوعی بود که به عنوان نظرخواهی آن را در نظر گرفتیم و از مخاطبان پرسیدیم: «به نظر شما دولت باید برای ترغیب جوانان به ازدواج و فرزندآوری چه مشوق‌هایی در نظر بگیرد؟»

این پرسش با اظهارنظرهای زیادی از سوی خوانندگان خبرآنلاین مواجه بود که مهمترین آنها را میتوان اینطور دسته بندی کرد:

اشتغال‌زایی
: «فقط کافیست قانون کار اصلاح شود و حقوقها با تورم جامعه همخوان گردد. مگر پدران ما که هشت تا ده فرزند داشتند کسی تشویقشان می کرد؟ شرایط زندگی، خودش آنها را به آن سمت سوق میداد.»، «من که اصلا نمیدونم فردا سرکار هستم یا نه چجوری میتونم برنامه ای برای فرزندآوری و یا حتی ازدواج داشته باشم؟»، «اشتغال، اشتغال، اشتغال ... کار که درست بشه، بقیه مسایل خود به خود حل می شن.»

ایجاد رفاه و افزایش امید به زندگی
: «جدای از مسائل اقتصادی یک دلیل بسیار مهم که حتی کسانی که وضعشون بد نیست تمایلی به ازدواج و بخصوص فرزندآوری ندارند احساس عدم امنیت روانی و امید به آیندس. سوای مشکلات اقتصادی و مسکن و شغل باید امید بوجود بیاد.»، « به گفته مسئولان به دلیل بحران آب تا سی سال دیگر چهار استان کشور کاملا خالی از سکنه می شوند. در این شرایط چه لزومی به رشد جمعیت هست؟»، «این وضعیت درست شه که بخوابید کودکتونو بذارید مهد کودک باید به انداره ترم یک دانشگاه پول بدید یا لباسش که از لباس بزرگسالان گرونتره»، «رونق توليد، كم شدن نرخ سود بانكي و كاهش تنش در امور بين المللي»، «ازدواج کردن و بچه دار شدن نیازی به جایزه و تشویق نداره، باید شرایط عمومی کشور و رفاه اجتماعی درست باشه»

تسهیل فرآیند ازدواج
: «وامهاي با بهره كم براي زوجين و خانه ارزان قيمت»، فرهنگ سازی برای برداشتن جهیزیه و ازدواج آسان، من خودم الان یه سال عقد کردم و قرار بود شهریور مراسم بگیریم اونم به امید وام ازدواج 20 میلیونی، ولی چی شد؟

طرحهای تشویقی برای فرزندآوری: «دولت برای هر بچه ای که دنیا بیاد حقوق ماهانه در نظر بگیره یه چیزی مثل پس انداز دوره احمدی نژاد که قضیه اش منحل شد و اینکه دولت تمام هزینه‌های فرزنداوری رو که زنان دارند به رایگان پرداخت کنه مثل هزینه هایی در طول بارداری و همچنین هزینه های بیمارستان و پس از بارداری مثل هزینه پوشاک، شیرخشک و غیره و اون بچه رو تا 10 سالگی حمایت کنه ...»، کمک مالی به زوجهای نابارور.

اصلاح قوانین: «وقتی ازدواج کنی وصاحب فرزند شوی، تمام سختیهای بارداری را به جان بخری و 9 ماه در شکمت موجودی را تحمل کنی و به دنیا بیاوری، تا چند سال سختی های نگهداری و تر و خشک کردنش را به جان بخری اما دست آخر از سر حتی شوخی بشنوی این فرزند 100 درصد قانونی برای پدر است فکر نمی کنم حاضر باشی برای بار دوم این همه سختی را به جان بخری.»، «من خودم یه زن کارمندم با یک بچه که دیگه واقعا توان بچه دوم را ندارم. قانون تخفیف ساعت کاری رو که شورای نگهبان رد کرد. با این اوصاف خود سردمداران نمیخوان به این مساله کمک کنند وگرنه یه حرکتی میکردن در این زمینه»، «متاسفانه تو ایران هیچ قانون حمایتی از زنان وجود نداره که اگه تو زندگیت به مشکل برخوردی بتونی خودتو نجات بدی ...»، بخشيدن خدمت سربازي يا كسر خدمت.

فرهنگ‌سازی: 
«افراد جامعه توقعات مالی را تا حد امکان کاهش بدن تا بتونن با اندک سرمایه اقدام به فرزندآوری کنن»، وقتی خیانت و طلاق عاطفی در روابط زناشویی زیاد میشه خب ترس از ازدواج هم پیش میاد، بچه ها از ابتدا مسوولیت پذیر تربیت بشوند نه مسوولیت گریز.

برای خواندن نظرات بیشتر، رای و پاسخ به نظر مخاطبان دیگر به این خبر مراجعه کنید.

توجه: نظراتی که در این خبر، نظرخواهی و گزارش اصلی منتشر شده‌اند، هیچ کدام رای و نظر خبرآنلاین نیست، خبرآنلاین تنها نظرات مخاطبان خود را منتشر می کند.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 567398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    4 3
    الان طبق آمارها حدود 35 الی 40 درصد زوجهای ایرانی نابارورند، هزینه های درمان خیلی خیلی بالاست، پزشکان و بیمارستانها و کلینیک های ناباروری فقط به فکر گرفتن پول هستند با هزینه های سر سام آور تو مراکزی حتی مثل ابن سینا و رویان پزشکان و کادر درمان مراحل را درست انجام نمیدهند چون اصلا به فکر بیمار نیستند. چندین بار ای وی اف، با هزینه های وحشتناک هر بار تا حدود 15 میلیون تومان، واقعا به زوجهای نابارور فشار میاره تمام پس انداز خانواده را صرف میکنی بعد هیچ نتیجه ای هم نمیگیری. دولت و حکومت باید هزینه های درمان ناباروری را پایین بیارن یا لااقل وامهای کم بهره بدن به این زوجها. والا ما بچه میخواییم ولی تو جنگ به دنیا اومدیم و غذای ناسالمی که تو زمینهای خوزستان کاشت میشده را خوردیم و نابارور شدیم.
    • بی نام A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
      2 1
      این امار وارقام را از کجا می ارید برام جالب است طبق گفته تمام پزشکان حداکثر ده درصد زوجها نابارورند که پنج درصد هم با درمان های ساده مداوا می شوند
  • بی نام IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    12 1
    اشتغال و بهبود وضع اقتصادی خانواده ها. نه توزیع قرص های ضد باروری مشکل دار که باعث باروری ناخواسته میشه.
  • بی نام RO ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    14 0
    بسیاری از نظرات کاربران شما این بود که در سرزمین مثل ایران با این خشکسالی ها وکم آبی همین جمعیت هشتاد ملیونی هم زیاد است ولی شما نظراتی که مربوط به کم آبی است را چاپ نکرده اید البته احتمالا نظر مرا هم چاپ نمی کنید
  • محمدعلی A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    4 0
    کار و اشتغال ایجاد کنید دنبال هیچ راهکار و کارشناس هم نگردید در شرایط عادی همه چیز به روال بر میگردد والا همه چیز ما به مخاطره مییفته در شهرمذهبی وتعصبی ما در دولت قبل نوزادی بدنیا میا از ولی نوزاد طلب هزینه وپول میشود که نداشته اتفاقا یکی از وزیرای بهداری در دولت قبل دران شهر حضور داشت به شکایت نزد وزیر امد که توانایی پرداخت هزینه را ندارم در جوابی به وزیر می گوید هم زن وهم بچه مال شما بی پولی وفقر هزاران افت بلا را برای جامعه همراه دارد
  • بی نام A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    16 0
    شک دارم چاپ کنید اما ایران یک درصد خاکهای جهان را در اختیار دارد اما جمعیتش بیس از یک درصد جمعیت جهان است از طرفی میزان بارندگی در ایران یک چهارم میزان بارندگی جهانی است برای همین همین جنعیت هشتاد ملیونی هم دارد منابع این سرزمین را نابود می کند نمونه بارز ان هم فرونشینی دشتها است
  • بی نام RO ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    8 0
    دهه شصتی ها وکل کشور را با رشد جمعیت دهه شصت به اندازه کشور از بین بردید حالا نوبت دهه نود است از اول هم سوالتان اشتباه بود دهه شصتی ها با یک فرزند ماندند کسی که متولد شصت ونه است الان بیست وپنج شش ساله است اگر مرد باشد احتمالا فعلا مجرد است شما از کجا می دانید به یک فرزند بسنده می کند یا دهه هفتادی ها بخصوص نیمه دوم ان هنوز به سن ازدواج نرسیده اند چطور می گویید اصلا ازدواج نمی کنند
  • طاهره A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    17 0
    من یه دخترم اما واقعا با اون آقایی که گفتن خانما خواسته هاشونو کم کنن و چرا همه ی خرج زندگی باید رو دوش شوهر باشه موافقم..متاسفانه ما درک درستی از زندگی مشترک نداریم بعضی از خانما شوهرشونو با خودپرداز اشتباه میگیرن آخه عزیز من شما ازدواج کردی ازدواج یعنی زندگی "مشترک" یکم از طلاهات دل بکن خب...واقعا توقع دخترا هم بالا رفته اول زندگی خونه و ماشین و لوکس ترین لوازم منزلو...آخه چه معنی میده؟البته اینم بگم یه کار ثابت داشتن و اندکی سرمایه برای تشکیل زندگی خیلی مهمه بعضی از آقایونم هستن هنوز پول تو جیبیشونو از باباهاشون میگیرن اونوقت به خودشون اجازه میدن یکی دیگه رو بدبخت کنن...لطفا هم خانما آقایونو درک کنن هم آقایون به یه تعادل در زندگی برسن و بعد برن سراغ ازدواج
    • بی نام IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
      6 5
      البته دختر و پسرا هر دو مشکل دارن اما من به عنوان یه پسر میگم که وقتی که یک دختر این توقعات رو ایجاد کنه و ده تا پسر دیگه هم وضغیت رو ببینن جلوی 10 تا ازدواج دیگه گرفته میشه من خودم خیلی حساس شدم روی این قضیه و با خودم میگم چرا باید ازدواج کنم که بشم خودپرداز یکی دیگه؟ الان چه مشکلی زندگیم داره؟ چرا خودم رو ببرم زیر این بار سنگینو تعهدات و توقعات و دادگاه و..؟ سری که درد نمیکنه رو دستمال نمیبندن. الان ازدواح موقت هم زیاد شده فوقش کسی نیاز جنسی داشته باشه از اون طریق برارورده میکنه به نظر من اصلا ارزش نداره ادم ازدواج دائم کنه و خودش روببره زیر چنین برنامه هایی حالا اگر زندگی ساده و نرمال بود یک جرفی ولی زندگی که بخاد اسیر مادیات پرهزینه و عیر ممکن بشه یه مقداری جای تامل و تفکر و احتیاط داره
    • مریم IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
      5 0
      طرز فکرهای اشتباه منحصر به خانمها نیست. نه دخترها و نه پسرها از کودکی هیچ آموزش مناسبی برای انتخاب همسر، شروع زندگی مشترک و ادامه و حفظ آن نمیبینند. جامعه در همه زمینه ها نیاز به آموزش درست دارد و در زمینه ازدواج بیشتر از همه.
  • مهدی A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    4 0
    اشتغالزایی، تسهیلات ازدواجبدون بهره، تسهیلات مسکنکم بهره، اصلاح و تسهیل قوانین، فرهنگ سازیی ازدواج آسان از طریق رسانه ملی و سازمان های مردم نهاد.... از طرفی آموزش مهارت های زندگی قبل از ازدواج، مانند: فرزندپروری، گفتگو، حل مسله و ... به زوجین
  • بی نام RO ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    6 0
    چه معنی داره یک انسان به دنیا بیاد و یک عمر در سختی و مشقت و گرسنگی و نداری و غم و غصه و بیماری و احتمالا جنگ و خونریزی بگذرونه و پس از مردن تازه اول گرفتاری و جواب پس دادن و احتمال بودن در جهنم برای میلیاردها سال خالدین فیها ابدا لذا من که راضی به داشتن فرزند با این سرنوشت نیستم و نخواهم بودلطفا یکی منو از اشتباه در بیاره ممنونش خواهم شد
  • بی نام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    4 0
    مطلب آقای قرائتی باکس نظر نداشت اینجا نظرمو میگن جناب قرائتی بهتر نیست اصلا ازدواج مهدکودکی راه بیاندازیم ها ؟بهتر نیست