تسنیم نوشت: رییس فراکسیون امید در مجلس گفت: ما در برجام با وجود مواضع خیلی صریح و شجاعانه رهبری و حمایتی که ایشان از تیم مذاکره کردند، توانستیم به نتایجی دست یابیم.

محمدرضا عارف با بیان اینکه در دو انتخابات اخیر به حضور حداکثری مردم در انتخابات تاکید داشتیم، گفت: دنیای اسلام نگاه ویژه‌‌ای به ایران دارد و معتقدیم حضور مردم در انتخابات علاوه بر ایجاد پشتوانه قوی برای نظام به رفع مشکلات جهان اسلام کمک می‌کند.

اهم سخنان وی به شرح زیر است:

*{با اشاره به مواضعش درباره سوریه }نگاه ما به دنیای اسلام، نگاهی ارزشی است و باید از  فرصت‌های مختلف برای کمک به دنیای اسلام استفاده کرد.

*{در مورد برنامه برای حضور در انتخابات 96} فضایی که در سال 92 برای حضور در انتخابات پا برعرصه گذاشتم، فضای خاصی بود. در جریان انتخابات سال 92 در دانشگاه صنعتی شریف یکی از دانشجویان از من سوال کرد، چرا به صحنه‌ آمده‌ای در حالی که تقلب می‌شود، به این دانشجو تضمین دادم که از این به بعد مطمئن باشید، کوچکترین شبهه‌ای در انتخابات درباره تقلب ایجاد نخواهد شد، زیرا هزینه زیادی دادیم و بر روی این اصول هم اختلاف نظری نداریم، روندی که پیش رفت و مواضعی که مقام معظم رهبری گرفتند، ضمن حضور مردم باعث شد در دو انتخابات اخیر حرفی از تقلب مطرح نشود.

* حضور تفکر اصلاح طلبی در انتخابات سال 96 در مسیر و رویکرد بیان شده جدی است و باید کمک کنیم در چارچوب مطالبات مردم پاسخگو باشیم.

*{ در مورد دستاورد برجام}برجام دستاورهای خوبی داشت و مهمترین عامل آن وحدت نظر مسئولان بود، ما با وجود مواضع خیلی صریح و شجاعانه رهبری و حمایتی که ایشان از تیم مذاکره کردند، توانستیم به نتایجی دست یابیم. ما با اتکا به نیروهای داخل می‌توانیم مسائل را حل کنیم.ر سانه ها هم باید مراقبت کنند در مسایلی که به امنیت ملی مربوط است آن را وارد دسته بندی های سیاسی نکنند از جمله موضوع برجام که تیم مذاکره کننده هسته‌ای تلاش های زیادی برای احقاق حقوق ایران انجام داد.

*بنیاد امید را در اواسط دهه 80 با رویکرد ارزش‌ها و قانون اساسی در یک افق دراز مدت تشکیل داده و تاکید کردیم  بنیاد باید کار سیاسی حزبی انجام دهد، اصرار داریم در بنیاد هیچ کار سیاسی حزبی صورت نگیرد و فعالیت‌ها بیشتر جنبه راهبری داشته باشد و به این شکل به دادن انگیزه به جوانان برای ماندن در کشور کمک کند.

* در اوایل دهه 90 جمع‌بندی این بود که باید در انتخابات حضور جدی داشته باشیم. برای شرکت در انتخابات چند هدف را  تعیین کردیم که مهمترین آنها توجه به منافع ملی و تلاش برای حضور حداکثری مردم در انتخابات بود.

* مهمترین سرمایه معنوی نظام اسلامی مردم‌اند و دستاوردهای انقلاب محصول حضور مردم در صحنه است، مشارکت مردم در انتخابات مشارکت مردم، مهمتر از این است که چه کسی پیروز انتخابات شود.

*{ با اشاره به اینکه در کشور دو جریان سیاسی فعالیت‌ می‌کنند} طبیعتا اختلافاتی هست و رقابت‌هایی وجود دارد، بنده اصالت رقابت را می‌پذیرم و معتقدم ما دنبال یک نظام تک حزبی نیستیم که  فساد ایجاد کند، این دو جریان  هر دو اصیل‌اند و ریشه در انقلاب داشته و به ارزش‌ها وفادارند.

* قبل از انتخابات راهبردها را همواره اعلام می‌کردیم.حضور مردم، منافع ملی، عبور از حوادث 88 که بدون تعارف هیچ برنده‌ای نداشت و دیگر نباید رخ دهد از جمله اهداف ما برای حضور در انتخابات سال 92 بود.

* منافع ملی، راهبرد اصلی ما در همه انتخابات است. منافع ملی یعنی عبور از منافع فردی، جناحی و حزبی که ما در سال 92 و 94 به آن عمل کردیم. در انتخابات سال 94 کسی فکر نمی‌کرد، چهره‌های اصولگرایی را در لیست‌مان قرار دهیم، اما آگاهانه و با نگاه دراز مدت این کار را انجام دادیم.

*وقتی منافعی بالاتر از جریان حزبی پیش آید، منافع ملی‌مان را ترجیح می‌دهیم. قطعا حضور مردم در انتخابات به حساب کل نظام نوشته می‌شود و مردم احساس می‌کنند، رای‌شان تاثیرگذار است، در این مسیر هر کاری کنیم وظیفه‌مان است.

* مطالبات مردم در حوزه مسائل اقتصادی، معیشت، اشتغال و آسیب‌های اجتماعی است، وضعیتی که نه در شان نظام جمهوری اسلامی و نه نظام الهی است، شاخص‌های اجتماعی باید ارتقا یابد،‌ قطعا اگر به نیروهای درونی نظام اعتماد داشته باشیم، می‌توانیم این مسائل را حل کنیم.

*{در پاسخ به اینکه "آیا شما در انتخابات آینده ریاست جمهوری کاندیدا می‌شود" } مسئله اصلا شخصی نیست، بارها گفتم اگر می‌خواهیم منافع ملی و ارزشها را دنبال کنیم باید از شخص عبور کنیم. سعی کردم در طول 38 سال گذشته از خودم عبور کنم، هر جا وظیفه‌ام بوده انجام وظیفه کردم. برای انتخابات آینده باید به صورت جدی به میدان آمد و کمک کرد تا انتخابات پرشوری برگزار شود تا مردم به آینده و مطالبات خود امیدوار شوند.

*{در مورد اظهارات برخی که معتقدند، می‌توان روش برجام را در سایر مسائل منطقه‌ای پیاده کرد} تجربه‌ای که ما از دنیای استکبار داریم این است که اگر دارای قدرت بالایی نباشیم آنها حتی از دادن حق‌مان خودداری می‌کنند.

* در مسائل منطقه‌ای هم اگر جایی می‌توانستند نقش ایران را کتمان کنند، این امر را دنبال کردند، مگر در جایی که منسجم عمل کردیم، در افغانستان و عراق خیلی منسجم حرکت کردیم و دستاوردهای خوبی داشتیم.

*شنیدن یک صدا از داخل ایران بسیار مهم است. این ظرفیت را در داخل با اتکا به توانایی خود داریم  هر وقت صدای واحدی از ایران در مسائل منطقه شنیده شد، موفق شدیم.

محمدرضا عارف همچنین امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با فراکسیون امید، تصریح کرد: فراکسیون امید بخشی از جریان اصلاحات و از حامیان دولت است، جلسه ای از سوی هیأت رئیسه فراکسیون امید با شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تشکیل شده بود که این شورا خواهان بازنگری در ساختار خود است و اگر فراکسیون امید نظری دارد می‌تواند در این امر کمک کند.

عارف ادامه داد: اکنون آسیب‌شناسی‌های لازم انجام شده و امیدواریم طی هفته‌های آینده چگونگی حضورمان در انتخابات 96 مشخص شود.

وی همچنین در واکنش به برخی کارشکنی‌هایی که در سال آخر فعالیت دولت انجام می‌شود، گفت: باید همگان بسیار فراتر از انتظار و حتی بر خلاف سلایق خود، قانون را رعایت کنیم.

عضو کمیسیون آموزش با اشاره به درخواست استیضاح وزیر آموزش و پرورش نیز گفت: فراکسیون امید فردا جلسه‌ای با "فانی" خواهد داشت تا در جریان فعالیت‌های وزیر قرار گیرد،‌ همچنین فراکسیون امید کمیته‌ای را تشکیل داده تا محورهای صحبت با وزیر آموزش و پرورش را مشخص کند، امیدواریم فردا به نتایج خوبی برسیم.

وی تأکید کرد: فراکسیون امید موافق استیضاح وزیر آموزش و پرورش نیست و باید بر اساس تفاهمی که با دولت داریم به نتایج مشترکی برسیم اما ما هنوز در این زمینه موضع‌گیری دولت را نمی‌دانیم. 

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 567354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =