جدیدترین آمارها نشان می دهد زاد و ولد در ایران سیر نزولی دارد؛ شیب رشد موالید در میان ایرانی‌ها رو به کاهش است و بررسی‌ها نشان می‌دهد خروج دهه شصتی‌ها از سن ازدواج یکی از علت‌هایی است که باعث این مسئله شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ شیب منفی موالید درحالی اتفاق می افتد که زنگ خطر برای منفی شدن رشد جمعیت در ایران از اواخر دهه ۸۰ زده شد و حتی تلاش هایی هم برای برداشته شدن موانع ازدواج و ترغیب زوج‌های جوان هم دیده شد؛ قانون مجلس برای فرزندآوری و تدوین و ابلاغ سیاست های کلی جمعیت. 

اما این تلاش ها حداقل در کوتاه مدت، تاثیر مثبتی نداشته است. هرچند که وام ازدواج امسال به ۱۰ میلیون تومان رسید. با این حال گذر از پنجره جمعیتی که دهه شصتی ها ایجاد کرده بودند، می تواند شیب نزولی را تا چندسال ادامه دهد. همان‌ نسلی که به سختی ازدواج کردند، به سختی بچه دار شدند و البته به سختی می پذیرند بچه دوم را هم به خانواده شان بیفزایند. 

همه تلاش ها ظاهرا باید برای دهه هفتادی ها باشد که البته درباره بافت اجتماعی این نسل هم حرف و حدیث فراوان وجود دارد. 

با این حال به نظر شما دولت باید برای ترغیب جوانان به ازدواج و فرزندآوری چه مشوق‌هایی در نظر بگیرد. 

نظرات خود دراین باره را در بخش کامنت های همین خبر برای ما ارسال کنید. 

نظراتی که پس از ساعت ۸ شب ارسال شوند،‌ احتمالا صبح روز بعد بررسی و منتشر خواهند شد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 566687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 204
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    ای کاش میشد تو چند خط از دردامون بگیم اما نمیشه، متاسفانه خیلی از جوونای ما این روزها فاقد پختگی فکری هستن، قصدم راه انداختن دعوای نخ نمای بین دو جنس نیست اما منه جوان از نظر سنی البته وقتی می بینم دخترای سرزمینم نه همشون دیدگاههایی دارن که منطقی پشتش نیست دلسرد میشم، خیلی از خانوما توقعاتی که از مرد آیندشون دارن سنتیه اما خودشون هیچ جوره زیر بار توقعاتی که از یک زن سنتی هست نمیرن نمونش همین حرفایی که خواهرای گلمون در مورد حقوق میزنن، خب به نظر من این روزا ازدواج بیشتر شده یه جور بده بستون و معامله زندگی مشترک ی رابطه انگل و میزبانی نیست، شمایی ک هنوز من من میکنی و نمیدونی به اشتراک گذاشتن چیه، آماده ازدواج نیستی درست مثل والدین ما که بدون آمادگی والدین شدند:خیلی چیزا رو به ما یاد ندادن
    • بی نام A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      ببخشید؟ جامون زیاده؟ رفاهمون خوبه؟ منابع آبی مون زیاده؟ جمعیتمون کمه؟ چرا باید تشویق به فرزند گرایی بشن؟
    • علیرضا A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      313 5
      البته حرف شما دو طرفه است و جنس مذکر نسل فعلی هم وضع بهتری نداره ولی به نظر من تقصیر افراد این نسل هم نیست. وقتی در کشور در عمل هیچ برنامه جامعی برای پرورش و زندگی مردم وجود ندارد و مسئولان کشور از رده های پایین تا بالا فقط و فقط به دنبال منافع مادی خود هستند و همه چیز فقط و فقط و فقط و تحت هر شرایطی به پول ختم میشودحتی خود ازدواج هم زیر سوال است چه رسد به فرزند آوری.
    • 4 ساله A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      چه لزومی داره همه ازدواج کنن و بچه دار بشن؟بعضیا که باید نسلشون منقرض بشه.
    • بهنام بچه خوی A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      138 1
      شما نظر بدهید/ برای ترغیب جوانان به ازدواج و فرزندآوری، دولت باید چه تشویق‌هایی در نظر بگیرد؟ جواب: 1 اقتصاد مملکت رو درست بکنه و اشتغال زایی بکنه. 2 اقتصاد مملکت رو درست بکنه و اشتغال زایی بکنه 3 اقتصاد مملکت رو درست بکنه و اشتغال زایی بکنه 4 حاشیه های زائد و فرهنگ مزخرفی که در مورد ازدواج به وجود اومده رو برطرف بکنه
    • بی نام A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      37 86
      اگر چه با بیکاری اکثر جوانان و همچنین مثل من فرزنداوری معنا نداره ولی برای کسایی که ازدواج کردن و بچه ندارن میشه طرح تشویقی گذاشت...مثلا دولت برای هر بچه ای که دنیا بیاد حقوق ماهانه در نظر بگیره یه چیزی مثل پس انداز دوره احمدی نژاد که قضیه اش منحل شد و اینکه دولت میتونه تمام هزینه های فرزنداوری رو که زنان دارند به رایگان پرداخت کنه...مثل هزینه های در طول بارداری و همچنین هزینه های بیمارستان و پس از بارداری مثل هزینه پوشاک و پامپرس و شیرخشک و غیره و اون بچه رو تا 10 سالگی حمایت کنه...این طرح اگر اجرا بشه فرزنداوری میشه وگرنه فایده نداره
    • بی نام A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      148 5
      هیچ خودتون رو ناراحت نکنید الان یه راه حل جادویی میدم تا همه مشکلاتتون حل بشه ازدواج نکنین
    • دهه 60 A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      224 6
      ما که زندگیمون نابود شد. نه پولی برای به ارث گذاشتن به فرزندانمون داریم و نه فرهنگی. همون بهتر منقرض شیم.
    • بی نام A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      وقتی ازدواج کنی وصاحب فرزند شوی تمام سختهای بارداری را به جان بخری و 9 ماه در شکمت موجودی را تحمل کنی و بدنیا بیاوری تا چند سال سختی های نگهداری وتر وخشک کردنش را به جان بخری دست اخر از سر حتی شوخی بشنوی این فرزند که 100 درصد قانونی برای پدر هست فکر نمی کنم حاضر باشی برای بار دوم این همه ختی را بجان بخری .
    • shain A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      16 92
      خدا را شکر همه اومدن اینجا فقط مشکلات شخصی خودشون رو بیان کردن
    • بی نام A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      16 8
      دولت فقط دستشو از جیب مردم با مالیات و علی الخصوص 9 درصد از کل زندگی مردم به اسم ارزش افزوده بکشه بیرون همین همه چیز درست میشه این واقعا ظلم بزرگیه که یک دهم کل زندگی ما به طور مستقیم بره تو جیب دولت
    • میلاد حمیدی IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      22 23
      1 نابودی فمینیسم 2 کاهش اشتغال زنان و حذف خدمت سربازی مردان 3 افزایش اشتغال مردان 4 افزایش حقوق و دستمزد 5 افزایش وامهای کم بهره یا بدون بهره
  • بی نام IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    با سلام به نظر من هیچ تشویقی لازم نیست . فقط کافیست قانون کار اصلاح شود و حقوقها با تورم جامعه همخوان گردد. مگر پدران ما که هشت تا ده فرزند داشتند کسی تشویقشان می کرد؟ شرایط زندگی ، خودش ،آنها را به آن سمت سوق میداد. فراموش نکنید انتخاب زوج و جفت برای زندگی و تولید مثل مانند غذا خوردن یک امر غریزی است و نیاز به تشویق ندارد. کافیست شرایط مهیا باشد. تصویب حقوق حدود یک میلیون در ماه برای کارگران ، خودش گویای همه چیز است که چقدر مردم مورد تشویق و حمایت قرار دارند . با تشکر
    • بی نام A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      179 6
      به خدا میشیم عین بنگلادش.... جمعیت یک کشور اگر از صد میلیون رد بشه کنترلش دیگه سخته...و باید بروید بنگلادش تا ببینید عاقبت چی میشه....
    • بی نام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      89 3
      احسنت
    • نیما IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      34 9
      سلام نظر خوبی نوشتید. فقط در تکمیلش دولت به جای اینکه بیش از 30 میلیون خرج کنه خانواده هایی که بیست سال بچه دار نشدن بچه دار شن که اون هم توی اون سن معلوم نیست چه بچه ای و چه تربیتی اون رو خرج مشاغل جوونا کنه....
    • مصطفی DE ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      12 1
      بنظر من، تنها کاری که فعلا دولت باید انجام بده و البته قطعا انجام نمیده اینه که وضعیت ضمانت شغلی را بالا ببره. مثلا من که اصلا نمیدونم فردا سرکار هستم یا نه چجوری میتونم برنامه ای برای فرزندآوری و یا حتی ازدواج داشته باشم؟ مورد بعد هم به خود ما برمیگرده و آقایون و بانوان بویژه خانمها باید توقعات مالی را تا حد امکان کاهش بدن تا بتونن با اندک سرمایه اقدام به فرزندآوری کنن
    • وحید A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      11 1
      1مشکل بیکاری باید حل بشه. 2 حقوق ها متناسب با تورم افزایش پیدا بکنه 3 تورم کنترل بشه. به شخصه تنها چیززی که مانع ازدواجم میشه همین مسائل هستش. زیرا هم امنیت شغلی ندارم و همچنین از فردای خودم میترسم. یعنی شاید بتونم یکسال زندگیم رو با حقوق 1.5 در ماه بگذرونم ، اما با توجه به افزایش اجاره بها خانه، گرانی اجناس و مواد مورد نیاز روزانه در سالهای بعد، و عدم افزایش حقوق ، زیر خرج سنگین کمر خم کنم.
    • بم IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      8 1
      دقیقا خیلی کوتاه و پر مغز فرمودید .پس همون بهتر منقرض شیم
  • بی نام A1 ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    هیچی اون قانون تخفیف ساعت کاری رو که شورای نگهبان رد کرد من خودم یه زن کارمندم با یک بچه که دیگه واقعا توان بچه دوم را ندارم با این اوصاف خود سردمداران نمیخوان به این مساله کمک کنند وگرنه یه حرکتی میکردن در این زمینه
  • بی نام IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    فشار دولت بر اقشار مختلف جامعه افزایش پیدا کند.
    • بی نام IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      سوال جدی پرسیده، میای مسخره می کنی؟
    • بی نام IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      53 3
      دوست عزی که میگی مسخره میکنی اصلا هم مسخره نکرده بسیار هم بجا گفتن .کیه که ندونه بیکاری جوونا بیداد میکنه ؟تنها کسی که نمیدونه خواجه حافط شیرازه .کیه که ندونه گرونی فلج کننده شده ؟همه مسئولین میدونن بارها هم گفتن ولی دریغ از ذره ای عمل.ایشون میگفت شغل درست کنید میشد ادم جدی ؟باید اینجوری صحبت کرد شاید اتفاقی بیفته .یعنی کسی نمیدونه مشکل اساسی ملت بیکاریه؟ کیه از بچه داشتن بدش بیاد؟کیه بدشتا بیاد دوسه تا بچه شیرین دورو برش باشن؟اقایون مسئول شما برا جوون شغل با درامد مناسب درست کن جوون خودش بلده چکار کنه .همش شعار شعار شعار.
  • بی نام A1 ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    314 0
    اگر می خواهید جوانها ازدواج کنند اول باید بیکار باشند و از همه مهمتر همه چیز گران باشد او نوقت جوانها ازدوج می کنند خیلی خوبه
    • بی نام A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      65 1
      اگه میخوایین جوانان ازدواج کنه حقوق نجومی بدین به کارمندان / کارخانه برای چیه؟ اشتغال برای چیه؟ حقوق نجومی بدین کی بکیه؟
  • بی نام US ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    444 3
    دارین جوک میگین؟؟ ملت تو خرج خودشون موندن به زور دارن شکم خودشون رو سیر می کنن بعد می خواین بچه بیاریم که سرباز واسه مملکت تامین کنیم؟؟ یه قوطی شیر قیمتش از یک کیلو گوشت قرمز بیش تر شده . بعد . لباس بچه که نگو . قیمت یه دست لباس بچه با قیمت یک دست لباس واسه بابای بچه برابره آخه اینو کجای دلم بزارم تازه خرج اصلی که خرج مریضی و پزشک و دوا درمونشه دیگه مصیبت والله ما را به خیر تو امید نیست ، شر مرسان . بزار همین طوری زندگیمونو بکنیم
  • آرش IR ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    232 4
    جدای از مسائل اقتصادی یک دلیل بسیار مهم که حتی کسانی که وضعشون بد نیست تمایلی به ازدواج و بخصوص فرزندآوری ندارند احساس عدم امنیت روانی و امید به آیندس. بطور مثال خیلی ها که تا قبل از سال 84 ازدواج کردن و صاحب فرزند شدن و در دولت گذشته با بحران مواجه شدن پیش بینی اون شرایط رو نداشتن و حالا همه با ترس و تردید به آینده نگاه میکنند . اینکه آینده فرزندانشون به راحتی با تغییر دولت یا تصمیمات یک شبه و همچنین بحران هایی مانند کمبود آب و آلودگی هوا و غذا و ناامنی و ...ممکنه به فنا بره . سوای مشکلات اقتصادی و مسکن و شغل باید بطور زیر ساخت کشور جوری تغییر کنه که این امید بوجود بیاد که متاسفانه غیر قابل پیش بینی بودن شرایط کشور و تجربیات تلخ گذشته مانع از این میشه.
    • بی نام A1 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      8 7
      خیلی خیلی خیلی با شما موافقم. وگرنه 40 سال پیش مگه وضع مردم خیلی خوب بود. پدر من میگه ما تو سال شاید کمتر از 10 بار برنج می خوردیم ولی امید به آینده بود
  • بی نام A1 ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    190 6
    هیچ کار خاصی لازم نیست بکنه. فقط وضعیت اقتصادی رو درست بکنه و قیمت دلار رو به 1000 تومن برگرداند خود به خود به خواسته اش هم میرسه ولی اگر قرار باشه وضعیت همینطور بمونه و به مشکلات مردم هرروز اضافه کنه و واسه حل مشکل خودش از جیب مردم مایه بذاره این مشکل ازدواج همینطور میمونه چه برسه به فرزندآوری
  • فرشاد A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    188 1
    باسلام با چه عشق وذوقی می خواهید که ازدواج بکنن و بچه دار بشن. نه شغلی ونه کاری ونه مسکنی ونه ارزانی.ونه های فراوان دیگه.... تازه فرض بکنیم که ازدواج هم بکنن،بچه دار هم بشن. اونموقع میدونی پوشاک بچه چقدره؟
  • بی نام A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    209 1
    من دكتري دارم. رفتم جاي دولتيي واسه استخدام. ميگن اول برو متأهل شو بعدا بيا تو رو وارد پروسه گزينش و بررسي كنيم. يعني من بايد اول ازدواج كنم بعدا آقايون حدود يك تا يك و نيم سال من رو بررسي و گزينش كنن كه آيا من استخدام بشم يا نه حالا اگه ازدواج كنم و بعدا به راحتي بگن در اولويت استخدام قرار نگرفتم چي؟؟؟ به همين خاطر تصميم گرفتم كلا قيد ازدواج و كارو بزنم. ديوانه كه نيستم اونم با اين وضع پارتي بازي.
    • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      5 160
      کلا ملت ایران همیشه راحت ترین راه رو برای فرار از مشکلات انتخاب میکنن شما هم نمونه ی بارزش
    • بی نام A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      12 1
      يعني شما حاضري بري جايي كه بگن برو اول ازدواج كن و بعدا بيا تا تازه ما بررسي كنيم ببينيم شما رو استخدام مي كنيم يا نه؟؟؟ اونم با اين وضع پارتي بازي ها كه عيان و واضحه؟ اگه اينگارو بكني معلومه خيلي جگر داري
  • بی نام IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    150 4
    اشتغال، اشتغال، اشتغال... کار که درست بشه، بقیه مسایل خود به خود حل می شن.
    • بی نام IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      74 0
      اشتغال شرط لازم است ولی کافی نیست.اشتغال با حقوق مکفی که پس یه زندگی را در این شرایط بر بیاد لازم است.
  • بی نام IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    262 0
    مشکلات اشتغال واقتصادی من جوان حل بشه بالفورزوجه اختیارمیکنم.الانم فعلا با فوق لیسانس با25 سال سن به خدمت سربازی رفتم.الانم مرخصیم.سن27 سالگی خدمت تموم میشه.تاکارپیدا کنم احتمالا30 ساله بشم.تا بتوانم با این حقوق های پایین پول رهن واجاره خونه پس اندازکنم احتمالا40 ساله بشم وبعدازآن هم دیگه خودم نمیخوام ازدواج کنم.الان دوست دارم ازدواج کنم که اصلاشرایطش ندارم. ولی کلا بیشتر ازهمه پشیمونم که درس خوندم.توصیه ام به پسرهای کوچکتر ازخودم اینه که تا دیپلم بخونید بعدش خدمت برید که لااقل از بیست سالگی بتونید یه خاکی تو سرتون بریزید. ادمین جان درد دل من جوان منتشر کن.ممنون
    • بی نام A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      132 1
      دقیقا منم همین وضعیت را دارم و موافقم.
  • بی نام A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    338 2
    یعنی فهم این مسئله اینقدر سخته که برای کشوری که حتی برای جمعیت فعلیش بحران آب داره و بیشتر جمعیت فعلیش به درجات مختلف افسردگی مبتلا هستند، افزایش جمعیت مثل خودکشی دسته جمعی می‌مونه؟
    • بی نام IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      160 2
      گل کفتی
    • مسعود A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      البته بحران آب بدلیل بی فرهنگ بودن غالب مردم هست از طرفی کدوم عقل سلیمی میگه درمان افسردگی کاهش جمعیته؟؟ بابا نقد هم میکنید درست نقد کنید.
    • میم A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      8 4
      دوست عزیز بحران آب به دلیل هدر رفت اون در بخش کشاورزیه. بخاطر آبیاری غلط. 70درصد منابع آبی در بخش کشاورزی از بین میره. که اصلاح ائن هم به عهده دولته
  • بی نام A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    78 1
    مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو یادم از کشته خویش آمد و هنگام درو ادعا می کنیم برای هم چی جواب داریم ... نتیجه ش همین می شود... و از این بدتر هم خواهد شد.
  • آرش IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    83 0
    اگه وضع مردم خوب باشه، این مسائلی که شما مشکل تلقی میکنید هم حل میشه. این طرح های تشویقی در بلند مدت جز ضرر چیزی رو با خودش نمیاره.
  • بهزاد ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    56 3
    باسلام ، با بوجود اوردن انكيزه در جوانان و ساخت زير ساختهاي شروع زندگي ، وامهاي با بهره كم براي زوجين ، خانه ارزان قيمت و كار براي جوانان ، بسيار ساده ، مردم هم به جاي چهار يا پنج بار كريلا و مكه رفتن خرج سلمان دادن جوانان رو فراهم كنند البته اين هم دولت و صدا و سيما بايد فرهنگ سازي كنند.
    • بی نام IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      البته چندین و چند بار رفتن به ترکیه و و امریکا و کشورهای اروپایی مشکلی نداره فقط مکه و کربلاست که رفتنش باعث اذیت شدن یه عده است
  • بی نام IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    110 0
    به نظر من تقریبا دیگه هیچ کاری نمیشه کرد زیرا فرهنگ، ساختنی نیست بلکه اکتسابی است
  • بی نام A1 ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    108 0
    نمدانم مسئو لین ما هم در ایران زندگی میکنند یا در جای دیگر بعید میدانم در ایران باشند عزیزان فرزند آوری و ازدیاد جمعیت نیاز به پیش ساختهای اقتصادی و رفع نیاز های جامعه دارد بیکاری گرانی نبودن امنیت شغلی و ... فکر میکنید شرایط مهیاست
  • حسین IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    141 2
    به نظر من تو جامعه که شما بخوابید کودکتونو بزاری مهد کودک باید به انداره ترم یک دانشگاه پول بدی یا لباسش که از لباس بزرگسالان گرونتره ......من که کلا قید فرزند دار شدن زدم و بی خیال شدم ......بی چاره دهه شصتیا که ما بودیم نسل سوخته می ترسم بعد از مرگم تو قبرستونم جا گیرمون نیاد .....چون همون موقع با ازدیاد جمعیت دهه شصت مواجه بودیم
  • بی نام A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    164 3
    با توجه به وضعیت صنعتی کشور ما همین جمعیت ۸۰ میلیونی هم بیش از حد زیاده ،همچین جمعیتی بدرد‌کشور آلمان و ژاپن میخوره با اون صنعت وحشتناک خوبشون.
  • پرویز A1 ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    67 2
    سلام.جدا از قضیه فساد اخلاقی،با کدام هزینه و دلخوشی،مسولان فقط لطفی بکنن پول پوشک ماهانه بچه رو بدن،بقیه مسایل پیشکش
  • بی نام IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    35 6
    رونق توليد كم شدن نرخ سود بانكي كاهش تنش در امور بين المللي
  • تقی IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    63 0
    بیکاری رکورد تورم گرانی مسکن قراردادهای سه ماهه اداره کار عدم بیمه تامین اجتماعی گرانی اجاره بها گرانی درمان ریز گردها مشکلات آّب محیط زیست ترافیک تهیه شیر خشک هزینه سنگین سوادآموزی از دبستان تا دانشگاها تهیه منزل مسکونی امنیت شغلی اقزایش آمارهای طلاق در کشور عدم ارائه تسهیلات بانکی افزایش سطح آگاهی دختران وپسران تعطیلی کارخانجات وشرکتها نداشتن هیچ امیدی به آینده بهتر و وووووووووووووووو
  • بی نام IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    13 98
    پیش شرط ازدواج صداقت و اعتماده بچه های ثروتمند با مشاغل آنچنانی هم الان ازدواج نمی کنند و این از دهه پنجاهی ها شروع شده اتفاقا دهه 60 و70 زود ازدواج میکنه زودم جدا می شه اینها مسائلی نیست که خیلی وابسته به اقتصاد باشه بیشتر به خاطر دختر خانمهای نامحترمی که حتی به مردهای متاهل آویزون می شن چه برسه به مجردها نه با کمیته های یادش به خیر اول انقلاب نه با گشت ارشاد ریشه این دخترهای نسبتا بد خشکونده نمیشه اینها در آن واحد با چند پسر دوستن و پسرها هم همچنیناین اعتمادی باقی نمیذاره برای شروع. از ما که گذشت خوش به حال اونوقتهایی که ازدواجها فامیلی و روی شناخت بود به هم علاقه پیدا میکردن و یه ازدواج پایدار شکل میگرفت.
    • بی نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      31 18
      دختر پسرهای پاک و مومن و متدین هستن ولی شما نمی بینید ......... اونایی هم که شما گفتید اقلیت ای هستن که امیدواریم خدا هدایت شون کنه ............ والسلام
  • بی نام IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    70 2
    اول از همه مشکل معیشت باعث این مساله است، با این اوضاع بیکاری و هزینه های بچه دار شدن، چه توقعی دارین. ما تو خرج خودمون هم موندیم چه برسه به اینکه بچه دار بشیم. مگه میشه یه زوج دلشون بچه نخواد...اصلا امکانش خیلی کمه ولی هزینه های سرم سام آور و بیکاری اجازه نمیده.
  • بی نام GB ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    52 3
    سلام بگيد ساعت كار خانمها رو اضافه كنند مهد كودك ها رو از شكل دولتي درآوردند و خصوصي كردند گران تر كنند. سرويس رو برداشتند و چندرغاز حق سرويس كه ميدهند رو بردارند و حق اولاد و كوفت و مرض تو ادارات به خانمها نميدند اگه مزاياي ديگه اي هم هست رو بگيد حذف كنند قطعا خانمي ديوونه و ناقص العقل پيدا ميشه تا براي ما بزاد ......
  • amir A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    61 0
    وقتی که اوضاع مملکت ثبات نداره و اصلا نمیشه در مورد آینده پیش بینی کرد که اوضاع از نظر اقتصادی خیلی خیلی مهم اجتماعی خیلی مهم فرهنگی مهم چطور میشه ، چطور بچه دار بشیم که نتونیم خواسته های ابتدایی رو تامین بکنیم تازه در چند سال اول که بچه اختیاری از خودش نداره و همه چیز به اختیار والدین هستش و بعد از اون که خودش هم صاحب اختیار شد چطوری جلو ببریمش ؟
  • بی نام IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    111 0
    تابستونا آب نداریم و برق، زمستونا گاز نداریم شک نکنید تا چند سال دیگه آب حتما جیره بندی میشه منابع هیدروکربوری هم که تا چند سال دیگه وضعیت مناسبی ندارند متآسفانه در ایران هیچ برنامه طولانی مدتی وجود ندارد، نمونش همین بیکاری نسل جوان هست که از قبل فکری براشون نشده و فقط سرشونو به درس خوندنو مدرک گرفتن گرم کردن آیا واقعا میشه به وضعیت آینده ایران و نسل بعد امید داشت؟
  • ایرانی A1 ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    55 1
    مشکلات جوانان از بس گفته شده فکر نکنم لازم به نظر سنجی باشه: 1 مهم ترین عامل عدم اشتغال یا نداشتن شغل آبرومند با امنیت شغلی قابل قبول و درآمد کافی متاسفانه اکثر جوان هایی هم که در شرکت های خصوصی مشغول به کار هستند در واقع استثمار شده اند چون به محض اعتراض به کم بودن حقوق یا وضعیت بد شغلی اخراج می شوند در مورد خانم ها که وضعیت بدتر هم میشه ... 2 مسکن : معضلی که علیرغم تمام شعارهایی که داده می شه عملا هیچ اتفاق خوبی قرار نیست بیفته 3 رواج فرهنگ مصرف گرایی: فرهنگ چشم و همچشمی که دیگه برای همه هموطنان ما یه چیز عادی شده و این توقعات افسارگسیخته دختران و پسران از شریک های زندگی آینده خود.
  • حسین A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    66 2
    همچین سوال میکنید ک انگار قراره همه مشکلات حل بشه.بیخیال بابا
  • مسعود A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    4 73
    نیاز به همسر و داشتن خانواده فراتر از بحث های اقتصادی است. خلاصه اینکه آدمیزاد از ابتدایی ترین گرایش هاش داشتن خانواده است.
  • بی نام IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    129 0
    برگترین اشتباه ازدواج وبزرگ تر از آن فرزند آوری ست تا زمانی که مشکل اقتصادی حل نشود تخم مرغ 400 تومان کرایه خانه گران حقوق های معوق شده حمل نقل افتضاح امکانات بهداشتی خراب شادی زیری صفر ................می دونم عمرا منتشر شود
  • بی نام IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    23 0
    کار خانه درآمد
  • مهدی A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    45 2
    واقعن نمی دونم به چه هدفی این سوال از ما پرسیده می شه یعنی خودتون درد اجتماع رو نمی دونید؟ کیه که دوست نداشته باشه ازدواج کنه و زندگی مستقل تشکیل بده و طعم بچه دار شدن رو بچشه اینجور چیزا مربوط به غریزه میشن. الانن خود من به عنوان یه جوون بیست و اندی ساله به شدت به دنبال این هستم که مستقل بشم ولی حتی خرج خودم رو هم نمی تونم در بیارم به چند علت: 1 مسکن گران2حقوق نا کافی3عدم ثبات اقتصادی4مشکلات فرهنگی که در حاال بیداد کردنن5 توقعات مالی بسیار بالا از جوان مذکر از حقوق یک انسان در قرن 20 میشه به حق مسکن حق خوراک حق پوشاک و حق امنیت نام برد که در این مملکت حداقل حق مسکن از ما گرفته شده
    • بی نام A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      8 18
      جوان مذکر خخخخخخ خوب بگو "پسر"
  • حسین IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    31 26
    به نظر من راه حل اشتغال خیلی ساده است . اول باید آقایان بازنشسته برن کنار متاسفانه در تمام شرکتهای دولتی جای یک نفر جوان نیست چون آقایان بالای 65 سال هنوزم حرس و طمع برای کار دارن در صورتی که باید بازنشست باشند . دوم سربازی باید حقوق قانونی یعنی 90 درصد را بدهد سوم یا کلا امریه سربازی رو حذف کنن یا بعد از سربازی جوان رو استخدام کنند متاسفانه سالانه کلی جوان امریه میشوند اونم تو زمینه تخصص خودشون .چهارم استخدام خانمها کمتر شود کلی ایده ی دیگه دارم که این مشکل رو حل کنه وقتی این مشکل حل شود ازدواج جوانان خود به خود حل میشود سخن پایانی اینکه اینهارو همه میدونن اما کسی به فکر جوانان کشور نیست . یا علی
  • بی نام A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    70 59
    منم یه دختر هستم که قلبا دوست دارم ازدواج کنم اما واقعا احساس میکنم شدنی نیست. مشکلمم مسایل مالی نیست معتقدم اگه دو نفر واقعا همدیگه رو دوست داشته باشن با هر سختی شده زندگیشونو میسازن اما وقتی یه نیگا به اطراف میکنی واقعا سخت میشه یه پسر نجیب و دل پاک پیدا کنی که بشه بهش اعتماد کرد و وفادار باشه وقتی یه سر به اینستا میزنی و کامنتای آقایونو میخونی و میبینی چه نگاه مسخره ای به زن دارن بعد چطور میشه تو این جامعه به کسی اعتماد کنی و دل ببندی؟؟ از طرفی متاسفانه تو ایران هیچ قانون حمایتی از زنان وجود نداره که اگه تو زندگیت به مشکل برخوردی بتونی خودتو نجات بدی مجبوری آخرش مجبور میشی بسوزی و بسازی...
    • علیرضا IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      21 34
      اره به خدا راست میگه مردها خیلی بدن
    • مهدی A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      43 3
      خانم این مردا از فضا که نیومدن برادرا ییا پسرای فامیل خود دخترا هستن
    • بی نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      37 6
      عجب ... پس معیار پاکی و نجابت پسرا به نظر شما کامنتاشون توی اینیستاس ؟
    • بی نام A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      10 0
      معیار کامنتای اینستا نیست ولی میشه باهاش اوضاع جامعه دستت بیاد از طرفی بعضی پسرا تو خونه و خونواده و فامیل خیلی وجهه ی خوبی دارن اما یهو میبینی همونی که فکرشو نمیکردی عجب گندایی زده البته متاسفانه فساد اخلاقی بین دخترا هم زیاده در کل نمیشه به هیچکی اعتماد نکرد تو این شرایط آدم ترجیح میده مجرد بمونه
    • بی نام IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
      9 2
      پس یه نگاهی هم به وضعیت دخترهامون بنداز خانوم محترم
  • محمد A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    92 1
    من الان خودم ازدواج کردم و یک بچه کوچیک دارم.خدا رو شکر شغل هم دارم. اما مگه فقط ازدواج کردن و بچه دار شدنه ؟ دولت هیچ حمایتی نمیکنه.با خونه مستاجری هر سال باید اسباب به دوش باشم. تا خرخره رفتم زیر بار قسط و قرض. آخر هر ماه برام 400 تومن میمونه برا امرار معاش همش میره به قسط و قرض حالا با این مبلغ قبض آب بدم ؟ تلفن بدم ؟ گاز بدم ؟ برق بدم ؟
  • محمدرضا IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    10 28
    تنها راه حل كليه مشكلات اقتصادى كشور توجه به صنعت خرد تا كلان در كشور چه از طرف مسئولين و چه از طرف مردم ميباشد ديگه زمان اون رسيده كه در نگرشمون تغييرات ايجاد كنيم . معنى اشتغال تنها اين نيست كه تحصيل كنيم و در به بدر دنبال كار ادارى باشيم يا بچه مايه دار باشيم بابامون پول بده بريم تو بازار به اسم كاسبى دلالى كنيم، ديگه وقتش رسيده كار رو عيب ندونيم و شغل يه عده هموطن رو دستمايه مسخره و توهين قرار نديم ، كافيه يه سرى به گمرك هاى سراسر كشور بزنيم و ببينيم چه چيزهايي داره وارد مملكت ميشه باور كنين نود درصدشونو ميشه همينجا توليد كرد سرمايه زياد هم نميخواد فقط همت ميخواد تو اين مملكت كسى براتون كار زيادى انجام نميده خودتون بايد برين دنبالش بعدش همه چى اتوماتيك درست ميشه
    • بی نام A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      50 5
      با ثبات ترین اقتصادهای دنیا مثل سوییس و بریتانیا و نروژ فقط 15 درصد اقتصادشون صنعتیه، چون اونها به این نتیجه رسیدن که اگه درصد صنعت تو اقتصاد بیشتر از این بشه شرایط کشور در سالهای رکود بحرانی میشه، برای همین بیس اقتصاد تو این شغل هاي خدماتی و اشتراک در بازار ازاده یکی از بزرگترین مشکلات کشور ما همین تفکر ک همه چیز رو باید خودمون تولید کنیم سیاستی که بارها و بارها تو کشور های مختلف به فاجعه انجامیده و ما هم ب همون سمت میریم
  • هادی IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    16 79
    دولت باید به هر زوج که ازدواج میکنه 50 میلیون وام بدون عوض بده. برای هر بچه هم 10 میلیون
    • باب لورد A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      59 5
      چرا مثلا؟؟؟ خوشگلی؟؟؟؟
  • وتنم پاره طنم IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    47 1
    دلتون خوشه با این حرفای نا مربوط . بیایین دست به دست هم دهم به مهر تا مهین خویش را کنیم آباد. این شعاری بود که تو کتابهای ابتدایمون نوشته بود.... خیلی نده داره بزرگ که شدیم فهمیدیم که همش شعرر بود
  • مهدی IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    100 0
    وقتی خودمون از امکانات اولیه بی بهره ایم دیگه بچه باید بیاریم چی کار آخه ؟؟؟؟
    • بی نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      1 58
      هیچی شما خوشحال باش
  • مهیار TR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    95 0
    مثل کشورهای اروپایی که حداقل تا 7 سالگیه بچه از خوردو خوراکش گرفته تا پوشک و دوا درمونش رایگان میدن. البته ما هیچیمون اروپایی نیست که این یکی باشه پس بیخیال همون بهتر رشد جمعیت منفی بشه
  • بی نام A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    10 43
    تشويقهاي مناسب مثل بخشيدن خدمت سربازي وياكسر خدمت ، اولويت در استخدام در مراكز دولتي
  • بی نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    23 0
    جواب شما : بازگشت به قانون اساسی و رایگان شدن واقعی نظام آموزشی، کاهش هزینه های زندگی ، ایجاد رونق اقتصادی، ایجاد شغل و کار برای جوانان، فرهنگ سازی و آموزش کودکان از بچگی تا هنگام ازدواج آماده ازدواج باشند از هر نظر ، سبک کردن حجم انبوه کتب آموزشی دبستان تا بچه هایی کمتر عقده ایی پرورش دهیم ، بچه هایی که بی خود تحت بمباران اطلاعات هستند از اول دبستان ، ایجاد رفاه عمومی و رضایت اجتماعی برای عامه مردم، مبارزه خیلی خیلی خیلی جدی با فساد، اختلاس و رانت که دارد ریشه همه چیز را میسوزاند، کاهش فاصله طبقاتی و ......
  • بی نام A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    31 8
    هزینه زایمان و درمان کودکان تا 12 سالگی رایگان باشد
  • مهدی IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    3 116
    1کم رنگ شدن اعتقادات مردم 2تغییر فرهنگ ایرانی اسلامی به غربی 3نامتعادل بودن رشد اقتصادی در کشور اینها عوامل و موانعی هستند که باعث رشد منفی ازدواج و زاد وولد شده اند.لطفا در جهت رفع این موانع اقدام فرمایید....
  • بی نام IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    36 0
    هزینه درمانهزینه تحصیل ایجاد شغلتهیه مسکن که طبق قانون اساسی به عهده دولت است را پدر و مادر ها به دوش می کشند. مگر کسی دوانه باشد که بخواهد بچه دار شود.
  • اسماعیل US ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    10 2
    بنام خدا کار والسلام
  • عباس IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    34 0
    سلام به نظر شما كسي كه به نون شب خودش محتاجه ميتونه به فكر بچه دار شدن يا اصلا به فكر تشكيل خانواده باشه
  • انشا الله IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    26 0
    بدون تعارف : کار و درآمد باید ایجاد کرد تا موالید حاصله سر از سر چهار راها و نواختن موسیقی در گذرگاهها در نیاورند.
  • بی نام IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    23 0
    نیازی به تشویق نیست وقتی هزینه های زندگیمون به دلار ضرب دو تازه و حقوق دریافتی برای اکثریت مردم به ریال محاسبه میشه طرف نمیتونه زندگی کنه چه برسه به ازدواج و بچه دار شدن
  • َشیوا IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    25 5
    حالا بیایید همین هایی که هستند رو به نحو احسنت به ثمر برسونید بقیه اش توکل به خدا اما شرایط لازم برای بچه دار شدن : 1 دو عد پدر و مادر سالم از لحاظ جسمی و روحی برای تامین جسم باید تغذیه خوب داشت و برای تامین روح باید شرایط خوب اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی و .... که فکر می کنم 99 درصد فاقد داشتن این شرایط هستند. 2 چکاپ قبل از بارداری مادر توسط پزشک متخصص که شامل آزمایش خون ، سونوگرافی ، مصرف داروهای ویتامین و اسید فولیک و امگا به طور روزانه که خودش هزینه بسیار بالایی دارد .
    • بی نام US ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      5 29
      خسته نباشید خانم شیوا همین ایده آل گرائی ها پدر مردم رو در آورده دیگه خسته نمیشد مثل مسئولین نازنین کشورمون همش ایده آل گرائی میکنید و در عمل در حد صفر هم تشریف دارید؟
    • شیوا IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      5 1
      پاسخ به بی نام عزیزم کدوم ایده آل گرایی اینها فرایند مراقبت از جنین تو دوران بارداری که تو هر دهات و کوره ای که بری یه خانه بهداشت است و باید همه ی این مراحل رو بگذرونی حالا تو جاهایی که بضاعت مردم پایین تره از امکانات پایین تر استفاده می کنند، کدوم ایده آل گرایی اینها را گفتم چون برای به دنیا آوردن بچه ی سالم باید این مراحل طی بشه . از خدا میخوام همه ی کودکان سرزمینم و هر کجای دنیا سالم و شاد و تندرست باشند اما بخدا در قبال بچه هامون مسئولیم .
    • میم A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      6 1
      ایده آل گرایی؟؟؟؟؟؟ شرایط جسمی و روحی مناسب میشه ایده آل گرایی؟ با چنین طرز تفکری همون بهتر که بعضیا بچه دار نشن
  • َشیوا IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    19 2
    3 چکاپ ماهانه مادر توسط پزشک متخصص تا ماه ششم که شامل هزینه های سرسام آور است . بعد چکاپ دو هفته یکبار و در تمام این مدت تاکید پزشک برای مصرف داروهای ویتامین حتما با برندهای خارجی می باشد که هزینه های بسیار بالایی دارد و تحت پوشش بیمه هم نمی باشد. دیدم که می گم 4 بین هفته 12 تا 19 باید آزمایشات غربالگری انجام دهید که خود هم پروسه طولانی دارد و هم هزینه بالایی دارد که باز اگر بخواهید از مراکز دولتی استفاده نماید بسیار دیر وقت می دهند و دکتر تاکید دارد که جای مطمئن و خصوص بروید که هزینه های بسیار بالایی دارد . دیدم که می گم 5 حالا این وسط چند بار هم باید برید سونوگرافی ماهانه بروید تا پزشکتان اطمینان حاصل نماید که شرایط بچه و مادر هر دو خوب هست یا خیر.
  • َشیوا IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    18 1
    6 باز مجددا نوبت به غربالگری دوم فرا میرسد باز تمام موارد آزمایش و سونوگرافی سه بعدی باید انجام شود تازه بعضی از پزشکان جهت اطمینان بیشتر آزمایشات خاص تر را نیز توصیه می کنند. که آن خود هزینه بسیار بالاتری دارد و معمولا شامل خانم هایی است که سن شان بالای 35 سال است. 7 – و همینطور رفت و آمد به مطب دکتر و استفاده از انواع و اقسام داروهای ویتامین ، امگا3 و فولیک اسید و استفاده از انواع آب میوه ها و میوه ها و تنقلات و غذای سالم تازه میرسیم به اینکه حالا نوبته اینکه که بچه ی گوگولی تو کدوم بیمارستان بدنیا بیاد .
  • َشیوا IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    26 1
    8 هزینه بیمارستان های دولتی نسبت به خصوصی بسیار پایین تر است اما ..... معمولا پزشک ها هزینه ی جدا برای به دنیا آوردن نی نی گولی در بیمارستان های دولتی در داخل مطب دریافت می کنند دیدم که می گم هزینه بیمارستان های خصوصی هم که نیاز به گفتن نیست. حالا با این همه بگیر و ببند و بیار و بخور یه گوگولی سه کیلویی میدن دستت که همش میگه اینهمه خوردم و مراقب بودم این شد حالا از این به بعد تازه هزینه کودک دلبندتان شروع می شود که واقعا از حوصله خارجه پس توصیه میکنم جوانان عزیز بیخیال بچه بشید و به زندگیتون ادامه بدید گول این مقالات و حرف ها رو هم نخورید . تا ارائه تجربه ی بعدی خدا نگهدارتان
  • نازنين IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    78 0
    واقعا فازتون چيه؟ همينايي هم كه هستن طفلكا نه حالشون معلومه نه آينده شون. نه آب هست نه هواي سالم ، نه غذاي سالم، نه شغل درست درمون، نه سيستم حمل و نقل عمومي درست حسابي و ....... شما بفكر راهكار افزايش جمعيتين الان؟ دنبال ي راهكاري باشين همينايي كه هستن زندگي بهتري داشته باشن حداقل
  • بی نام A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    0 17
    به نظر من علاوه بر نیاز به یک اقتصاد کنونی خوب، باید آینده کشور تأمین بوده و اهمیت داشتن نسل سالم برای تضمین این آینده به جوانان بیان شود. مثلا کشورهای اروپایی با وجود اقتصاد به نسبت خوب، در زمینه رشد نسل موفق نبوده‌اند چرا که بیشتر، هدف همان شادی نسل کنونی خودشان است و به همین خاطر حاضر می‌شوند پناهجویان و دانشجویان و سایر افراد را در اجتماع خود بپذیرند.
  • محمدعلی A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    28 0
    پولای ملکته فقط خرج راه اندازی اقتصاد مملکت کنید ولا غیر راه میفتیم
  • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    44 2
    فعلا دولت باید یه وامی به جوانان مشهدی که کنسرت میخوان بده تا به شهر دیگه ای احتمالا تهران مهاجرت کنن بعدا در مورد ازدواج فکر میکنیم
  • محمد A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    30 10
    با ادای احترام به تمامی دختران پاک این سرزمین. با این خواسته های دختران طبیعتا این آمار افزایش چشم گیری در سال های بعد خواهد یافت. من یک پسر 30 ساله ام کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری دارم، کارمند می باشم چند جا خاستگاری رفته ام تا این فریضه را بجا آورم. ولی بهانه های عجیب دختران مرا دیوانه کرده است، یکی می گوید حتمن باید خانه از خودت داشته باشی، یکی می گوید باید کارمند رسمی باشی، یکی می گوید .... خواستم به دختران جامعه بگویم به قول یکی از اساتید دانشگاه زندگی رو باید ساخت، نه این که همه چی آماده باشه بعد وارد زندگی شید. ی خرده از خواسته هاتون کم کنید، راهروهای دادگاهها را ببینید، پول مهمه ولی تفاهم نمیاره متاسفانه دختران امروز ما به تنها چیزی که کار ندارن ایمان و اعتقادات طرف مقابله.
  • بی نام IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    20 4
    من خودم شخصا در شرف ازدواج بودم سال آخر فوق لیسانس بودم مشکلم سربازی بود که قانون ایثارگری معافم میکرد شورای نگهبان ردش کرد و دختره با کس دیگه ازدواج کرد و من الان در شرف اخراج از دانشگاه هستم چون دیگه دل و دماغ کار کردن ندارم از کار بگیم از مسکن بگیم از تورم بگیم از سربازی بگیم چی رو بگیم چی بمونه
  • بی نام A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    18 60
    راه براي ازدواج دوم آقايان بايد هموار بشه. چه دليلي داره مرد از همسر اولش حتما بايد اجازه بگيره؟
    • بی نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      6 0
      خخخخ
  • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    32 0
    من 27 سالمه.. و ارشد مدیریت علم و صنعت دارم..کارمم خوبه..از یک دوست سوئدی خودم پرسیدم هم سن الان دغدغه زندگیت چیه..گفت بریم پاناما یک کتاب میخوام بخرم از نویسنده مشهورشون و خانه او هم که موزه شده جدیدا ببینم ..بنظرم خیلی هیجان انگیزه گفتم خونه .زندگی چی ؟ گفت easy ,man...
    • مهدی A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      22 0
      holy sh اون وقت مشکل ما توی هزینه رفت و آمد به محل کاره جایی که می خوایم از صببح تا شب جون بکنیم
  • ايراني A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    54 0
    برادران قاچاقچي که ازيکطرف رسيور رو وارد ميکنن وازطرف ديگه با پارازيت ارسالي روي برنامه هاي ماهواه باعث ناباروري ملت ميشن يک درصد کوچيکي از سود پولشون رو به عنوان ديه حداقل به زوج هاي نابارور اختصاص بدهند تا اونها هم بتونن به برنامه هاي افزايش جمعيت کمکي کنن .
  • بی نام A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    22 9
    یه فکری برای سربازی بکنید... اگر من این مشکل را نداشتم تا الآن بچه دارد شده بودم...
  • امیر تبریز اوغلی IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    2 18
    سبد کالا و وام خرید خودرو.... باور کنید غوغا میکنه
  • مهران IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    32 0
    چرا آمار را اشتباه تفسیر میکنید؟ رشد جمعیت ما منفی نیست و در سال 1394 معادل 1.25 درصد رشد داریم یعنی هنوز جمعیت در حال کاهش نیست که هیچ رشد کمی هم دارد و در سال حدود 2 میلیون به جمعیت اضافه میشود. اما این نرخ رشد در حال کاهش است یعنی از 1.8 درصد در سال 1380 به 1.25 رسیده است.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    0 10
    بهبود شرایط اقتصادیکار و درآمد مناسبمسکن اگر هر جوانی چه دختر و چه پسر ،در همدیگه ببینند مطمئنا" موالید و امید به زندگی بالاتر میره
  • محمد IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    2 67
    اختصاص سهمیه کنکور کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای متاهلان دارای فرزند
    • علی IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      0 5
      بسیار فکر خوبیه
  • کاظم IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    21 8
    من نظرات دوستان رو خوندم که بیشتر مسائل اقتصادی بود ولی من میخام یه چیز دیگه رو هم بگم و اون ترس از ازدواجفوبیای ازدواج در بین جوانها به ویژه پسرها هست . وقتی یه پسر میشنوه که یه دوست یا همکلاسی یا فامیل طلاق گرفته و این خبر طلاق گرفتن بقیه رو هفته ای یا ماهی یه بار میشنوه . با خودش میگه الان ده ها میلیون خرج کنم ازدواج کنم بعد 12سال هم شروع کنم به مهریه دادن . وقتی خیانت و طلاق عاطفی و در روابط زناشویی زیاد میشه خب ترس از ازدواج هم پیش میاد. توقع غیر طبیعی بعضی دخترها موقع ازدواج هم که هست پدر خود دختر که الان مثلا 5055سالش هست خونه و ماشین نداره اونوقت انتظار داره شوهر 2830سالش همین الانش خونه داشته باشه هم ماشین و هم درامد زیاد
  • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    32 0
    دولت جیب ما رو نزنه تشویق نمی خواهیم بابا یعنی شما هنوز نمی دونید مشکل اصلی بیکاری است
  • بی نام IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    52 0
    مملکت داره از ازدیاد جمعیت منفجر میشه اونوقت ترغیب به افزایش جمعیت میشه؟ توی پیاده رو ها نمیشه قدم زد، توی پارکها جای سوزن انداختن نیست، بیکاری بیداد میکنه، هزینه زندگی سرسام آور شده، ترافیک وحشتناکه....
  • حمید IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    4 19
    دولت به جوانان امنیت شغلی و درآمد کافی بده ، مسکن بده تو شهرها نه جایی مثل پرند و... هزینه زایمان رایگان باشه سالن برای عروسی رایگان باشه چرا فقط فرزندان کارمندهای دولتی بتونن از سالن های کم هزینه استفاده کنن؟ منع استخدام دختران در دستگاه های دولتی به جز شغل هایی که به جهت شرع وجود زن لازم باشد
  • بی نام RO ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    2 7
    راه حل پایه ای و کلی، بهبود وضعیت اقتصادی کشور است. برای حصول به این بهبود نیز نیاز است دموکراسی و مشارکت مردم در تمامی شئون کشور چه سیاسی، چه اقتصادی افزایش یابد. راه حل کوتاه مدت و ساده هم افزایش وام ازدواج، حداقل تا سقف 50میلیون تومان است.
  • مقدم سبزواریl A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    2 10
    به نام خدا با سلام اگردولت بخواهد کاری کند خودش بلد است هیف که ....امابرای تشکر از شما که نظر خواهی می کنید ومردم را به مشارکت می طلبید :اولین گام دولت باید برداشتن وحذف قوانین قبلی باشد ودومین گام قوانینی عکس قوانین قبلی وضع گردد وسومین گام قوانین تشویقی بیشتر.جهت اطلاع شما لازم به ذکر است که هنوز در مراکز بهداشت پوسترهایی نصب است که همان هدف قبلی وشعار قبلی را به شکلی دیگرتبلیغ می کند.حال پیدا کنید پرتغال فروش را
  • بی نام RO ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    14 2
    یه کار مهم برای اشتغال جوانان بازنشسته شدن واقعی باز نشسته هاست .. هر کدوم بعد از بازنشستگی در شرکت های دولتی و پست های دولتی دراز کشیدن . اینها را بازنشسته کنند تا جا برا جوانها باز بشه و امیدوار بشن این حقوق های نجومی عمدتا مال اینهایی است که بعد از پست دولتی و بعد از سن 60 سالگی حاضر نیستن باز نشسته بشن متاسفانه نظام هم به جوانها کم بها میده
  • علی GB ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    6 7
    اگه دولت ببرای جوانان خونه و شغل تهیه کنه شرایط برای ازدواج جوره میشه
  • علی IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    13 13
    خوشم میاد تا بحث ازدواج میشه همه بحران کم آبی رو بهانه میکنید اقا مشکل آبه تیمم کنید بهتر اصل مطلب آب نیست اصل اوضاع اقتصادی خراب وبیکاری جوانان است وقتی من یکنفرهستم واز عهده مخارج خودم بر نمیام برم زن بگیرم وبچه داربشم که دو یا سه نفر دیگه رو بدبخت کنم اقای خبرآنلاین عزیز هروقت مشکل شغل ودرامد حل شد بعد بیا نظرمردم رو بپرس هنوز مولفه های اصلی ازدواج جوانان به وجود نیامده شما دنبال چی هستید.تیترزدن ووقت گذروندن؟
  • نگاه تازه IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    73 0
    من نه از نوادگان قاجارم که بخوام نام فامیلی م بمونه و نه ابن سینام که کروموزوم های هوشمندم رو بخوام به نسل بعدم منتقل کنم. با این اوصاف و با این بی آبی هراسناک سرزمینم فرزندآوری کنم که چی بشه؟
  • بی نام A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    6 6
    باسلام و احترام بزرگترین مشکلی که سد راه مادرشدن و پدر شدن من و همسرم قرار دارد، موضوع اشتغال من است. باتوجه به شرایط موجود و نیاز مالی، نه می توانم از کارم دست بکشم و نه می توانم بچه ای به دنیا بیاورم و به دست مهدکودک و پرستار بسپارم. به نظر من باید شرایطی برای مردم فراهم شود که با خاطری آسوده انسانی دیگر را به این دنیا بیاورند. 1 مرخصی سه ساله ی بانوان شاغل 2 مجانی بودن هزینه های چکاب ماهانه و درمان کودک 3 پرداخت وام های قابل ملاحظه و تأمین مسکن البته که به طور حتم هیچکدام از موارد بالا در کشوری همچون ایران قابل اجرا نیست ولی بخاطر اینکه بدانید هنوز هم کسانی هستند که عاشق این هست که حتی 4 تا فرزند هم بیاورند ولی باتوجه به مشکلات مالی و مشکلات اشتغال بانوان نمی توانند.
  • سهيل IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    16 2
    مسائل اقتصادی به جای بسیار مهم است گرچه وام ده میلیونی در مقابل هزینه های فرزند و زندگی شبیه شوخی است اما مشکل فقط اقتصاد نیست. در کل برآیند وضعیت کشور ما مثبت نیست و شما کمتر کسی را می بینید که به آینده امید زیادی داشته باشد. این موضوع برای شخص من کاملا صادق است. من از نظر اقتصادی شرایط متوسط و مناسبی دارم خانه و ماشین و امکانات رفاهی متوسطی دارم اما فعلا حاضر به بچه دار شدم نیستم چون امیدی به آینده فرزندم در حال حاضر ندارم. مسئولان کشور در کنار مسائل اقتصادی باید امید را به نسل جوان باز گردانند فضا ی اجنماعی ایران مدت ها است فضای رشد و زندگی و پیشرفت نیست در این شرایط نباید از مردم انتظار زیادی داشت.
  • علي EU ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    13 1
    اشتغال و پس از آن امنيت شغلي و از همه مهمتر كاهش تورم از اولين گامهاست بقيه اش خودش جور ميشه. حالا دير و زود داره ولي سوخت و سوز نداره.
  • بی نام US ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    16 1
    دلار باید یه میلیارد تومان بشه همه چی درست میشه.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    6 1
    شغل شغل شغل
  • بیکار A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    3 9
    تسهیل گرفتن وام ازدواج، فرهنگسازی با در نظر گرفتن شرایط کنونی خانواده ها
  • يه مهندي IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    25 1
    آقا جان يه مهندس اگه ماهي 2 ميليون حقوق بگيره بايد 3 سال حقوقش رو جمع كنه كه بشه حدود 7080 تومان. يعني تو اين 3 سال 1 ريال خرج نكنه از حقوقش. بعد بياد اين پول رو براي 1 شب بابت عروسي خرج كنه. بعدش هزينه پول پيش خونه و مخارج ديگه. به نظر شما كدوم آدم عاقلي مياد اين كار رو كنه؟
  • مصی RU ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    26 2
    حداقل حقوق بشه 3/500/000 من به شخصه ازدواج میکنم وقتی بعد از 17 سال درس خوندن با هزار بدبختی کار پیدا نمیشه برای خیلیا و اگرم پیدا بشه با شرایط ظالمانه و حقوق 1 ملیونی باشه و آدم از به آینده کاری خودش اطمینان نداشته باشه فقط یه آدم بی مسئولیت میتونه ازدواج کنه و به مشکلات خودش و یک نفر دیگه اضافه کنه و آخرش بشه این وضعیت طلاق که میدونیم
  • تقی IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    12 20
    من میخوام بچه دار شم اما به خاطر بیماری خاننم این بارداری بیشتر از 60 میلیون برام هزینه میگیره و ندارم من تو خرج روزانه زندگیم موندم از کجا بیارم این پولو آیا دولت این هزینه رو میده من بچه بیارم ؟
  • مهران A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    38 0
    سلام به نظرم نظر من هیچ تاثیری در نظر مسئولین نداره و درد و دلی بیش نیست پس سکوت کنین بهتره تا همینجوری سن بالا بره و بمیریم
  • کمال IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    17 1
    هیچ کاری دولت لازم نیست انجام بده . کاری هم بشه انجام بدن انجام نمیدن چرا باید فرزند اوری بشه به کدام اینده و خوشبینی با حقوق یک میلیون مگه میشه خونه صد میلیون خرید فقط حرف و شعار......
  • بی‌نام IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    8 3
    بهترین راهش ایجاد اشتغاله
  • محمد A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    22 1
    چه نظری اخه وقتی جوون هیچ شغلی نداره چه جوری باید ازدواج کنه ؟ اعصاب ادمو با این تیتر ها به هم میریزین به خدا
  • بی نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    15 50
    مردی نمی بینم برای ازدواج
    • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      23 6
      نظرتون بی نهایت غیر منطقیه
  • بی نام IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    23 0
    انسانیت رو افزایش بدید اگه میتونید
  • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    4 22
    وام ازدواج بدین تا بچه هم براتون بیاریم
  • سعید IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    13 2
    سلام اگر مشکلات شغل و حقوق و مسکن حل بشه بقیه هم درست میشه
  • بی نام IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    45 2
    حقیقتش رو بخواهید این دنیا هیچ چیز دل ربایی برای عرضه نداره اگر قدرتش رو داشتم هرگز خودم هم وارد این دنیا نمیشدم چه برسه به این که یه موجود دیگه رو وارد کنم
  • شهاب IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    10 0
    بهترین موضوع تامین مسکن جوانان است.... بهترین گزینه برای ازدواج و بچه دار شدن. مخصوصا در تهران که عمده هزینه زندگی تامین اجاره منزل بوده ، هست و خواهد بود. ما یازده سال است که اجاره نشینیم و اختلاس هم بلد نیستیم و حلال زندگی میکنیم و جرات بچه دار شدن هم نداریم....
  • قاسم IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    11 1
    با سلام اولين گام ايجاد شغل افرادي كه فارغ التحصيل مي شوند بعد از آن مراكزي باشد كه با رشته آنها همخواني داشته باشد مثلا فردي كه حسابداري خوانده از نبود كار نرود منشي شود ؟‌ دومين گام آگاهي به جوان ها كه شما از شريك آينده زندگي خود چه زن چه مرد چه مي خواهيد زندگي سالم يا خودت را هرروز مثل انتر برقي در آوري و نهايتا هم طلاق كشي بازي ؟ سومين گام دادن وام هاي مثلا 50 ميليون توماني بمدت 10 سال باز پس گيري تا طرف بتواند كاري با آن انجام دهد برنامه ريزي كند نه 10 ميليون با آن كاري نمي شود كرد؟ چهارمين گام اگر دستان دزدان مملكت كه ثروت ممكلت را به تاراج مي برند كوتاه نمايند و اين افراد را اعدام كنند بقيه دزداني كه فكر دزدي مي كنند ماستشان را كيسه مي كنند بعد همه چيز درست و به روال بر مي گردد.
  • ساسان A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    82 0
    متولد 66 فوق لیسانس یه ساله خدمت سربازیم تموم شده، بیکار ،مجردم ،درآمدم صفره ،سرمایه کار آزاد ندارم ، افسردگی شدید گرفتم، پارتی ندارم، خیلی ها شرایط منو دارن، مسئولین هم بخوابن ، گند این غفلتی که میکنن بعدا درمیاد.
    • بی نام A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      50 0
      به خدا قسم راست میگی درد خیلی جوونا همینه خیلی هم فهمیدنش ساده هست ولی انگار نمیفهمن
  • من RU ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    50 8
    تا 23 سالگی لیسانس مهندسی دولتی... تا 26 ارشد مهندسی دولتی... تا 27 سالگی خدمت تو بدترین پادگان مملکت... تا 28 سالگی در به در دنبال کار کار گیرم نیومد؟ نمیخواید منو؟ عب نداره که خارجیا رو هوا زدن منو... با حقوق خوب... زندگی عالی... با کلی عزت و احترام... یک ماه دیگه میرم.... دیگه هم نمیام... روزی رو هم میبینم که مجبور میشید مهندس از خارج وارد کنید...
    • بی نام IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      3 0
      گرم نمی شه خودتون را گول نزنید تو که میدونی درس فایده نداره دیگه فوق لیسانس گرفتی چیکار این 2 سال را میرفتی مثلا ام دی افی حالا اوستا شده بودی و ماهی چند میلیون دارامد داشتیبا با جون شما که هوش و فکر دارید دیگه چرا.اقا از درس خوندن ابی ک
    • بی نام A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      3 0
      مرسی واقعا حرف دل خیلی از ماهاست اینجا کسی قدر دان نیستش مگه اینکه پارتی داشته باشی.
  • ارش A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    7 26
    بابت هر بچه 50 میلیون بدن تا این مشکل هم حل شه
  • متان IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    7 8
    اگه بخواین جوونا زودتر ازدواج بکنن باید زودتر به فکرشون باشین نه تو 30سالگی که بعدش جوون میلی به ازدواج نداره نود درصد جوونا بالاخره ازدواج میکنند وبچه دار هم میشن اما برای بچه دوم و...نیاز به امکانات بیشتری هست از قبیل کمک هزینه تحصیل درمان
  • مهرزاد A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    28 1
    مرد هست ولي ميخاد وقتي ازدواج كرد پيش زن وبچه شرمنده نباشه .من بيست ساله كه در مخابرات روستايي مشغول بكار هستم هنوز امنيت شغلي ندارم همكاران بنده در سراسر كشور در دورترين وكمترين امكانات دارند خدمات ميدن بايد حقوق انها چند باشه باحداقل حقوق اداره ي كار كه 812 هزار تومان است و فرزند محصل و دانشجو خيلي هم زرنگ هستند تا الان هم دوام اوردن حالا تا چند سال ميشه صورتت رو با سيلي سرخ نگه داري ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • محسن RO ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    40 44
    از قدیم گفته اند هرکسی را بهر کاری ساخته اند. مرد مال کار بیرون و زن کار داخل خونه. باید قانونی تصویب شود که اولویت در استخدامها و شغلهای جامعه بخصوص استخدامهای دولتی، استخدام مردان و پسران باشد چون مرد باید تشکیل زندگی بدهد. ضمن اینکه زنی که با شغلی دارای استقلال مالی شد تن به ازدواج نمی دهد و دچار توهم می شود و وقتی سن ازدواجش گذشت دچار افسردگی و مشکلات روحی و بعضاً اجتماعی و . . . میشود. متأسفانه بعضی ها اسم این را تبعیض جنسیتی در استخدام می گذارند. اگر این تبعیض جنسیتی است چرا برای پسرها تبعیض جنسیتی است و باید دو سال از بهترین سالهای عمر خود را به سربازی بروند؟ دخترها هم به سربازی بروند تا شرایط برای بازار کار یکسان باشد. کسی که خدمت نظام انجام می دهد باید در اولویت استخدام باشد.
  • بی نام IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    13 1
    صاحب خونه ها فقط به زوج یا نهایت یه بچه خونه اجاره می دن رتبه ایران هم که تو قدرت خرید مسکن نجومیه یعنی این معادله ایتقدر سخته که براش نظر سنجی گذاشتید مشت هم نمونه خرواره
  • علی IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    29 3
    کاهـــــش قیمتها ... کاهش مـــــدت سربازی برای پسرای تحصیل کرده ... رونق کسب و کار ... کاهش قیمت مسکن ... کاهش قوانین سخت استخدامی ... و البته اگر در این بین هم دختر خانوم ها از توقعات شون کم کنن دیگه نور علی نوره و میشه ازدواج کرد به نظرم
  • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    30 0
    جوانان نیازی به ترغیب ندارند... مسئولین محترم اصلا وقتشون را برای ترغیب جوانان تلف نکنن و اگر راست می گویند فکر و ذکرشون را بگذارند برای حل و فصل مشکلات اقتصادی و اشتغال و ....
  • كاكو A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    0 1
    به نظر ميرسد مشكلات ومعضلات بيشتري در اوليت ازاين موضوع هست كه ابتدا به آن بايدتوجه كرد.مثل فرهنگ سازيارتقائ وحمايت از فرهنگ صحيح مقابله با فرهنگ غلط كه از اين بابت صدمات زيادي خورده ايم
  • فوق لیسانس مهندسی A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    7 0
    با این وضع اقتصاد و خشکسالی چرا باید ازدواج کنیم و فرزند بیاریم ؟؟؟ من خودم الان تو سن ازداوجم ولی به خاطر مشکلات اقتصادی و خشکسالی هرگز به ازدواج فکر هم نمیکنم
  • احمدی FI ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    9 1
    بهبود اوضاع اقتصادی کشور و ایجاد شغل برای جوانان بهترین مشوق ازدواج هست .
  • مهدی IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    2 0
    از انجا که مشکل اصلی جوانان بحث مالی می باشد، لذا پرداختن به مسایل مالی بسیار گره گشاست. اعطای وام های بلاعوض فقط ازمحل پولهای دزدیده شده که در رسانه ها رسانه ای شده یا وام هایی با سود و شرایط مناسب .
  • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    4 0
    من کارمند دولتی هستم دیروز رفتم اداره برای عائله مندی بچه ام که تازه به دنیا اومده 32300تومان اومد روی حقوقم بله دولت فقط بسته های تو خالی به مردم هدیه میدهد مدت هاست که دولت و حکومت خودشون را کنار کشیدند و همه مشکلات را بر عهده مردم گذاشتند
  • z.darvishi IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    5 0
    من تو سن بالا ازدواج کردم و با هزار زحمت یه بچه به دنیا اوردم شوهرم خیلی مخالف بود و می گفت شرایط اقتصادی جامعه خیلی مناسب نیست ولی بعداز 7سال زندگی و پافشاری من مجبور شد تن به خواسته من بده الان با وجود اینکه هر دو شاغل هستیم توان پرداخت هزینه های زندگی رو نداریم چه برسه پاسخ به نیاز فرزندمون، با گذشت سه سال از تولد دخترمون حالا به حرف شوهرم رسیدم که می گفت بچه اوردن راحته ولی نگه داشتن و نیاز شو برطرف کردن سخته و از کرده خودم پشیمونم منی که نمی تونم خرج خودمو و زندگیمو در بیارم چطور می تونم یه بچه با سواد و تحصیل کرده و که باید نقشی در ساخت جامعه داشته باشه رو بزرگ کنم .
  • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    4 6
    اشتغال، اشتغال و اشثغال و دادن وام 50 میلیئنی ازدواج کم بهره و واو طولانی مدت 200 میلیونی برای مسکن اگر این اقدام شود حتما مشکلات حل می شود.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    6 1
    مهمترین مسئله ایجاد شغل است. هرچند که رفع این مشکل بسیار پیچیده است
  • واحدي IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    3 2
    بعنوان يك خانم شاغل داراي يك فرزند زير دوسال، مشكل طولاني بودن ساعت كار كه اگر زمان رفت و امد و با اين ترافيك بهش اضافه كنيد واقعا به يك مادر فشار مي آد و به تك فرزند داشتن بسنده مي كنه.به نظرمن كاهش ساعت كار خانم هايي كه داراي شرايط هستند مناسب است.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    25 0
    درست میشه صد ساله اولش سخته
  • بي نام A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    38 1
    ببخشيد شما از كره مريخ اومدي؟ واقعا مشگلات نسل جوان را نميداني يا احتمالا؟؟؟؟؟؟. اگه تا الان متوجه نشدي دنبالش نگرد گشتم نبود نگرد نيست.لطفا به شعور مردم توهين نكنيد تا كي بازي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ا
  • احمد IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    13 2
    بهترين راهکار براي تشويق جوانان به ازدواج و فرزند آوري و خروج از تک فرزندي رفع معضلات اقتصادي خانوارها است 1 حفظ تورم تک رقمي و در عين حال افزايش سرانه درآمد خانوارها 2 ايجاد فرصتهاي شغلي 3 رفع معضل مسکن با پرداخت 80 تا 90 درصد قيمت واحد هاي مسکوني با وامهاي بلند مدت با سود تک رقمي
  • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    5 28
    اعطای زمین رایگان به زوج ها
  • بی نام A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    16 1
    مگه دولت کاری هم میتونه بکنه.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    25 2
    هوا اب گنجایش خیابون و جاده ها اعصاب بزرگ کردن بچه ؟اینا رو داریم ؟بقیه پیشکش
  • بی نام A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    7 0
    فقط شغل و درآمد خوب کار سازه من با 18 سال زندگی مشترک یک بچه بیشتر ندارم که در دخل و خرج اون موندم همسرم دو شغل هست صبح اداره عصر مغازه خودم هم فرهنگی مدرکمون هم لیسانس و فوق لیسانس درآمد ما در ماه به قسطهامون که بابت احداث خونه داریم نمیرسه کاخ هم نیست خونمون یک خونه کاملا معمولی با مصالح ارزان قیمته حالا هردومون هم رسمی هستیم نه پیمانی یا قراردادی امسال شهریه ثبت نام پسرم در مدرسه تیزهوشان رو قرض کردیم و سه قسط از همه قسطهامون عقبیم به نظر شما در عاقلانه ترین حالت ما باید چند فرزند داشته باشیم که آنها هم مثل ما از بی پولی دق کنند
  • بی نام A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    4 0
    درسته دولت وام ده ملیونی می ده که یه حداقل هایی برای شروع زندگی آماده بشه و شرایط ازدواج تسهیل بشه. ولی این ازدواجی که سرگرفته بعد از این هم خرج داره. شما قضاوت کنید در یک شهر بزرگ با اجاره خانه های بالا و هزینه های بالای زندگی چطور می شه با آرامش و امینت روانی زندگی کرد. وقتی هر روز نگران سفره فردا باشی... اوضاع کار و معیشت جوون ها رو درسته کنند خودش خیلی از مشکلات رو رفع می کنه...
  • ناکام A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    8 0
    بابا کدوم ازدواج؟ من خودم الان یه سال عقد کردم و قرار بود شهریور مراسم بگیریم . اونم به امبد وام ازدواج 20 میلیونی. ولی چی شده؟ به قول اون آقاهه زرشششششکککککک یارو وام میلیاردی میخاد فرداش واریز میکنن ولی جوونه بدبخت هزون تعیین شعبم نشده . این اولش. بعدش کدوم کار؟ با چی شکم سیر کنیم؟ خیلی به فکر جوونان؟ بعدش انتظار فرزند زیادیم دارن؟ بابا اونی بچه میاره که تامین باشه . یارانهرو که حق هر فردیه رو ک به زور میدین . تازه سر خودم قطع میکنین. با چه استدلالی؟ اینکه سرپرست 2 میلیون حقوق داره حالا اینکه حقوق کفاف میکنه یه بحث بحث دگ اینکه شاید طرف بد سرپرست باشه . خانم بخاد خودش یارانشو برداره. ولی قانون اجازه نمیده و خدایا شکرت
  • امین A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    3 0
    هروقت طبق قانون اساسی که میگه وظیفه دولت فراهم کردن تحصیل رایگان .شغل.مسکن.بهداشت رایگان برای همه افراد جامعه الخصوص آنهایی که ضعیفترند وکارگران میباشد عمل کردند و واقعا قانون اساسی تو این مملکت اجرا شد دیگه لازم به هیچ تشویق واهی نیست اتوماتیک وار مسائل حل میشه.
  • بی نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    25 3
    من کارگر غیر رسمی شرکت مخابرات هستم ماهیانه یک میلیون و صدهزارتومن حقوق میگیرم خیلی هم بچه دوست داریم منتها نمیتوانیم واقعا نمیتوانیم آرزوی داشتن بچه را به...
  • عباس IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    2 0
    بنام خدا دوستان عزیز سلام بنده فارغ التحصیل کارشناسی ارشد جمعیت شناسی هستم. تو دوران تحصیل میگفتند که کار برا شما هست چون سیاست گذاری جمعیت تو تمام برنامه های کشور جزء جدایی ناپذیر هست. بماند که اینطور نشد طبق آمار هست ها مثلا طرف کارشناس ارشد ی چیزی هست بعد شده کارشناس اجتماعی فلان جا خدا رو شکر بخدا. الان چندتا پیشنهاد میدم حال کنید برای رشد جمعیت شاخصهای موالید از موالید خام گرفته تا ویژه سنی رو زیاد کنید شما که استاد دستکاری آمار هستین بعد بگین جمعیت داره زیاد میشه نرخ رشد ی کوجولو تکون خورده ولی نگید چطور ها بنظرم همین سیاست حقوق شهروندی رو ادامه بدین که خود بخود نرخ موالید میره بالا نرفت ی کاریش کنید و در آخر خدا بیامرزه کوروش کبیر که گفت هر کسی در سرزمین من اندازه زحمتش حقوق
  • پیمان A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    1 0
    کلا دولت و یا هر ارگان دیگه در برنامه مدنظرشون با صداقت با مردم صحبت کنند و بتونند تاثیر اون برنامه در سرنوشت مردم رو به تصویر بکشند؛ موفق خواهند بود. این مردم هستند که قضاوت میکنند چقدر این برنامه به نفع اونها است یا خیر. صادقانه برخورد بشه با مردم.جواب صادقانه هم در پی خواهد داشت
  • حسین A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    5 0
    برای 3 تا بچه یک کم باید حساب و کتاب کرد دو نفر بزرگ و 3 تا بچه اول کار و بعد 15 سال 5 نفر بزرگ هر فرد 20 متر جا می خواد و 1 ملیون ماهی خرج داره 5 نفر می شه یک خانه 100 متری و 5 ملیون خرج ماهیانه اگه بعد از 30 سال یک خانه 100متری 400 ملیونی بخوای داشته باشی باید ماهی 2 ملیون پس انداز کنی که با تورم و نرخ بهره وام ها بشه قسط هاش رو داد و ماهی 1.5 ملیون اجاره خانه بدی تا موقع خانه خریدن. یک پس انداز هم باید برای اینده دختر و پسرت و شرایط غیر قابل پیشبینی کنار بذاری. همه اینها میشه حدود 10 ملیون درامد ماهیانه برای زوجین، کسی با این میزان درامد مشکل مالی نداره و میتونه 3 تا بچه داشته باشه. دولت بیاد اول این مشکل رو حل کنه. اگه بازم ملت بچه دار نشدند اونوقت مشکل اون افراد فرهنگیه
  • بی نام A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    2 1
    یک جمله و تمام کار مناسب با حقوق خوب ما خودمون بعدش بلدیم ازدواج کنیم
  • برادر IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    7 0
    بهترین و مناسب ترین و عاقلانه ترین کار اینه که دولت اصلا هیچ کاری نکنه. تاکید می کنم "هیچ" کاری نکنه. به دلیل اینکه هر زمان دولت به شکل کلی نظام قصد انجام کاری در حوزه اجتماعی و خانواده را داشته، وحشتناکترین اتفاقای حتی تاریخ جامعه شناسی و حوزه نظام خانواده رخ داده. دوست عزیزی خیلی جامع و کامل نوشته بود: فراموش نکنید انتخاب زوج و جفت برای زندگی و تولید مثل مانند غذا خوردن یک امر غریزی است و نیاز به تشویق ندارد. کافیست شرایط مهیا باشد. حالا مشکل از جایی شروع میشه که مسئولین در تمام رده ها تفسیر خودشون رو از شرایط مناسب دارند. باقی بقایتان...
  • بی نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    9 1
    حالا چه اصراريه كه همه ازدواج كنند و بچه دار بشوند
  • بی نام IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    5 8
    بهداشت و آموزش رايگان با کيفيت بالا
  • بی نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    1 5
    «تا وقتی کودکی به دنیا می آید، یعنی هنوز خدا به بشر امیدوار است . . .»
  • بی نام IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    0 1
    با این شیب منفی یعنی که نعوذ بالله خدا ازمون ناامید شده ....
  • سارا A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    7 2
    اغلب کسایی که ازدواج کردن پشیمونن به بقیه هم توصیه میکنن مجرد بمونن، طلاق هم که ماشالا اینقدر زیاده همه تو خانوادشون یکی دارن و با معضلاتش آشنا هستن و از اون بدتر سرنوشت فرزندان طلاقه که واقعاَ نگران کنندست فکر کردین بیخود تربیت بچه ها سال به سال رو به افول میره؟؟؟ پدر مادرهای ازهم فراری و بی مسئولیت......
  • بی نام IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    6 1
    اتفاقا این نشانه ی رشد فرهنگی جامعه ایرانی است که رشد جمعیت را دارند کنترل می کنند.
  • محمد A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    7 0
    خیلی ساده هستش و همه هم‌میدونن ولی برای یاداوری : کار ، امنیت شغلی و حقوقی که یه خانواده رو بشه باهاش اداره کرد. یعنی چی ؟ یعنی اینکه با حقوقش بشه کرایه خونه و خرج بچه و خرج خونه رو داد و پس اندازم کرد ، نه حقوق ۷۰۰ تومن مصوب وزارت کار که جوابگوی کرایه خونه هم نیست ، البته بماند که بعضیا پایینتر از اینم میگیرن چون چاره ای ندارن من کسی رو میشناسم داره ماهی ۴۵۰ تومن حقوق میگیره و با معجزه داره زندگی میکنه البته تنهایی زندگی میکنه وگرنه ... هر کسی دوست داره زندگی تشکیل بده ولی وقتی امکاناتش نیست باید چی کار کنه ؟ بره یه نفر دیگه رو هم بد بخت کنه بعد از یکی ۲ سال کارشون هم به طلاق بکشه؟ حالا این وسط بچه دارم که بشن دیگه وا مصیبتا میشه
  • بی نام A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    2 3
    برداشتن جهیزیه ازدواج آسون بسادگی دوستی
  • مهدی IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    12 1
    اشتغال زایی و امنیت شغلی با کاهش هزینه های زندگی
  • بی نام A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    2 2
    ای کاش مجرد بودم
  • dandi A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    3 0
    شخصي كه اين مطلبو روي سايت گذاشته رسما به شعور خواننده توهين كرده مشكلي وجود نداره همه چي خوبو عاليه هيچ دوشواري وجود نداره هه
  • بی نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    2 0
    وقتی مردم در رفاه باشن فکر اینها روهم میکنن. اگر شرایط اقتصادی خوب بشه. اگه تعداد مدارس رو افزایش بدن که بدبخت بچه ها 50 نفری توکلاس نشینن منطقه 5 الان وضعیت همینه. اگه کار و متعاقبا حقوق متناسب با اون باشه.
  • محمد A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    5 0
    وام ازدواج رو که 10 میلیون کردن نمیدن من خودم خدمات کامپیوتری دارم تا الان شاید 150 نفر برای وام ازدواج ثبت نام کردم ولی هیچ کدوم تایید نشدن به جزء یه بانک که اونم اذیت میکنه نمیده.
  • بی نام A1 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    4 0
    سربازي،يه جوون بعد از تحصيل و سربازي تازه به فكر كار ميفته تا بعد از چند سال پول جمع كردن و بدست اوردن شرايط ازدواج بتونه كه ازدواج كنه،خب خيليا مثل من قيدشو ميزنن،خيليا هم تو سي و خورده اي سالگي ازدواج ميكنن خب تازه طرف اومده يكم ارامش داشته باشه خب طرف فرزنداوري نميره طبيعتا.
  • بی نام A1 ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    1 0
    محقق کردن اقتصادی شکوفا برای امید به آینده و ساپورت مالی برای 5 سال اول زندگی بچه
  • بی نام A1 ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    9 0
    سلام من 760 تومن حقوق میگیرم از 8 صبح تا 8 شب کارت میزنم یه خونه کوچولو خریدم و ماهی یک میلیون و 20 هزار تومن قسط دارم اگه شما تونستی بگی مابقی کمبود حقوق تا قسطم رو چجوری تامین میکنم منم بهت میگم که چی باید بشه تا ادم 30 ساله ای مثل من ازدواج کنه فقط خود خدا هم باید بگه که با وجود ترس هر ماهه ، که برای از دست دادن کار دارم چگونه باید ریسک ازدواج رو هم بپذیرم؟
  • سلام IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    6 2
    ازنظرات مردم عزیزپیداست اکثریت علاقه مندبه تشکیل خانواده هستندولی مشکل اقتصادی بزرگترین سدشان است.پس رفع این مشکل یه همت واراده دسته جمعی میطلبه ازجانب مسئولین وکارشناسان کارآفرینی وتمام مردم متفکری که دغدغه جوونهارودارن و حتما راه حلهای خوبی هم میونشون پیدا میشه. میشه یه فراخوان داد به شکل مسابقه یاهرشکل دیگه که مثلا بهترین پیشنهادبرای کارآفرینیالبته بدون تبعیض جنسیتی که مثل اغلب اوقات گرفتارآه بانوان این سرزمین نشید بعداز سو استفاده ازنظرات کاربردیشانوبدون هیچ تبعیض سنی البتهکمک گرفتن ازسرمایه گزاران موفق.مشاغلی درتهران وجودداره که درشهرستانهانه ودرمقابل شهرستانیهای زیادی درتهران هستندکه باعث بیکاری خیلیها شده خوب اون کارهارو درشهرستانها ایجادکنید.اولویت بامشاغلی که 1نیازهرشهر2شادیبخش
  • بی نام IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    14 9
    مشکل عمده: سربازی سربازی و باز هم سربازی
  • دانشجوی معمولی RO ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    5 4
    موانع ترغیب به ازدواج به طور کامل گفته شد.اما برای جلوگیری از افزایش طلاق به نظر من ازدواج مدت دار میتواند یکی از راه حل ها باشد.
  • بی نام A1 ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    11 2
    مشکل خدمت سربازی که به نحو کنونی سابقه ای حدود صد سال در اجرا دارد از پیش روی جوانان برداشته شود.
  • بی نام IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    8 8
    سلام.تنها راه اینه که بچه ها از ابتدا مسوولیت پذیر تربیت بشوند نه مسوولیت گریز.ماهمه دوست داریم یه کسی از یه جایی که همیشه هم اونجا خیلی دور وافسانه ای است کمکی ،بودجه ای ،برنامه ای و... برسد غافل از اینکه خود ما یعنی همون جوون هایی که الان محل صحبت هستند باید فعال باشند وکاری،برنامه ای و...دست وپاکنند.
  • محمود A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    16 2
    من خودم 26 سالمه و دانشجو هستم به نظرم دو دلیل اصلی کمک میکنه : 1.تغییر وضعیت خدمت سربازی 2.ایجاد اشتعال همییین