شیب رشد موالید در میان ایرانی‌ها رو به کاهش است و بررسی‌ها نشان می‌دهد خروج دهه شصتی‌ها از سن ازدواج یکی از علت‌هایی است که باعث این مسئله شده است.

محمدحسین نجاتی: جدیدترین آمار های سازمان ثبت احوال نشان می دهد، نرخ رشد موالید در کشور طی چهارماه نخست سال ۱۳۹۵ به زیر صفر رسیده است و به عبارت دیگر منفی شده است. اتفاقی که نشان می دهد، رشد موالید که از سال های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ روند رو به رشدی به خود گرفته بود، حالا در سراشیبی کاهش قرار گرفته است.

براساس آمارهای رسمی سازمان ثبت احوال نرخ رشد موالید در چهار ماه نخست سال ۹۵ به زیر صفر رسیده است و گرچه این آمار موقتی است اما کلیت کاهش موالید در کشور را نشان می دهد. جمعیت شناسان دلیل این اتفاق را بیش از پیش در سن ازدواج و فرزند آوری جوانان پرشمار دهه ۶۰ می دانند و تغییر نگرش متولدان این دهه در مورد چند فرزندی.

در همین رابطه محمدرضا محمودی رییس کمیسیون مطالعات و پایش سیاست‌‌های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نرخ رشد موالید در سال‌های اخیر بیان کرد: در سال 91 نسبت به 90 حدود 2.9 درصد افزایش نرخ رشد موالید، 92 نسبت به 91 حدود 3.5 درصد افزایش نرخ رشد موالید، 93 نسبت به 92 حدود 4.25 درصد افزایش نرخ رشد موالید وجود داشت و در سال 94 این نرخ به 2.3 درصد رسیده؛ یعنی به شدت شیب آن کاهش یافته است. البته ما انتظار این آمارها را داشتیم. 

او می افزاید: پیش‌بینی می‌کردیم توان درونی جمعیت در سال‌های 97 یا 98 تمام شود؛ یعنی موج جوانانی که از سال 80 به بعد شروع به ازدواج کردند، تا دو سه سال دیگر تمام می‌شود. حال اگر این نرخ در سال‌های آینده افزایش داشته باشد، می‌توانیم آن را به تأثیر سیاست‌ها ارتباط دهیم.

نکته دیگر نیز این است که جوانان دهه ۶۰ که موج ازدواج آنها از ۱۵ سال پیش آغاز شده است و حالا تقریبا به پایان رسیده است، علاوه بر اینکه خروج آنها از سن ازدواج به دلیل جمعیت بالای آنها بر کاهش نرخ موالید در کشور تاثیر می‌گذارد، یک تاثیر دیگری نیز دارد و آن رواج تفکر تک فرزندی است.

حالا در کنار این موارد، عامل دیگری که می تواند در سال های آینده هم آمارهای ازدواج و هم آمارهای موالید را تحت شعاع خود قرار دهد، رسیدن دهه هفتادی ها به سن ازدواج است که ظواهر امر نشان می دهد، هم به لحاظ تعداد و هم به لحاظ گرایش به مقوله ازدواج، می تواند منجر به کاهش قطعی تعداد ازدواج و موالید باشد.

علاوه بر این افزایش میزان طلاق های رخ داده در کنار آمار ازدواج نکته ای است که می تواند در نرخ موالید در کشور تاثیر گذار باشد.

 

 

۴۷۴۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 75
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    475 8
    بر عکس باید بنویسی؛ دهه شصتی ها ازدواج نمی کنند، دهه هفتادی ها بچه دار نمی شوند
    • بی نام IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
      من یه دختر 23 ساله هستم که هم کار دارم هم درآمد 3 میلیونی اما اگه ازدواج کنم هزینه زندگی رو باید شوهرم بده چونکه وظیفه اونه... همینجوری حق ما زنها داره پایمال میشه فقط مونده خرج زندگی رو هم ما زنها بدیم. به نظرم زنها نباید از حق خودشون کوتاه بیان
    • پدارم A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
      اینو دروغ نمیگم... خدا شاهده خواستگاری یه دختری رفته بودیم که خودش و خانوادش سر جلسه خواستگاری به خانواده ما گفتن که باید کلید کارخونه و ویلا رو برامون بیارید تا بهتون جواب مثبت بدیم... نمیدونم چرا همه جا مردها رو مقصر میدونن و هیچ کی از توقع و انتظارات بالای دخترها حرف نمیزنه؟؟ دخترهای امروزی انتظار دارن از کره مریخ براشون شوهر پیدا بشه
    • المیرا A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
      مگه پسر درست و حسابی پیدا میشه که باهاشون ازدواج کنیم؟؟ مگه پسرهای امروزی میتونن نیاز مالی و عاطفی ما دخترها رو برطرف کنن که ما باهاشون ازدواج کنیم؟؟ ما دخترا هم برای خودمون کلی آرزو داریم اما پسرهای این دوره زمونه عرضه کار کردن و پول درآوردن و خوشبخت کردن ما دخترها رو ندارن
    • ایرانی هستم A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
      چرا شما زنها همیشه طلبکار هستید؟چه حقیه که همیشه حرف از پایمال شدن اون میزنید؟چرا انقدر پر توقع هستید؟شما که هرکاری دلتون بخواد میکنید.لعنت بر آنانی که عامل این همه اختلافات تفکری در زنان و مردان ایرانی شدند
    • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
      بی نام بیست و سه سال. باید بگم زمانی مرد هزینه زندگی تو رو تقبل میکنه که شمام یه وظایفی برا خودت در نظر بگیری. بری سر کار حقوقم داشته باشی و هر کاری دوست داری بکنی شوهر بدبخت بیاد بازم هزینه تو رو بده؟ مگه چه گناهی کرده؟
    • سید IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
      آهای دختر خانمی که میگی من کار دارم درآمد دارم اما هزینه نمیدم اینو بدون با کار کردن خانمها یک آقایان بیکار میشوند به همین روال هم پیش بره باید خانمها هزینه ی زندگی رو بدن قطعا برای من جوونی که تخصص هم دارم کار نیست اما شمای خانمی که وظیفت فقط خانه داری هست نه کار کردن کار هست من نمیبخشمت . نه تنها حق من رو میخوری بلکه پر رو هم شدید . همینطوری زندگی کن تا اموراتت بگذره کسی نمیاد تورو بگیره اصلا .
    • دهه 50 A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
      271 4
      من از باقیمانده های دهه 50 هستم 3.5 ساله که بیکارم و البته مجرد. سر هر کاری هم که برم امنیت تداوم کار ندارم. چطور می تونم ازدواج کنم؟ چطور می تونم خرج زندگی زن و بچه رو فراهم کنم. رکود کار و تولید وحشتناک شده. اگر کار هم باشه از حقوق خبری نیست.
    • دهه 50 A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
      184 4
      آقای پدارم یا درستش پدرام. به همون خانواده بگو کلید یه کارخونه تعطیل شده و ورشکست شده رو دارم, می تونم بیام خواستگاری؟
    • بی نام A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
      این خانمی که گفتی 3 میلیون حقوق میگیری و . . . خیلی برای ازدواج بچه تشریف داری. اول بزرگ شو بعد ازدواج کن
    • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
      شما خانم ها حقتونه اینجا هم مثل خارج بشه نصف درآمد خانواده بیافته گردنتون تا اینقدر غر نزنین مگه پسر بیکاره بیاد خرج یکی رو بده خوشبختش کنه بعد خودش مثل بدبخت ها صبح تا شب کار کنه پسرها برای خوشبخت کردن شما ازدواج نمکنن برای خوشبخت شدن خودشون ازدواج می کنن
    • بی نام A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
      150 2
      با احترام به نظر دوستان باید بگم من خودم یه خانوم دهه پنجاهی مجردم٬ با تحصیلات ارشد نه یه شغل خیلی موجه و درامد زا دارم٬ نه متاسفانه موارد مناسب برای ازدواج٬ من فکر میکنم جدا از مسیله مالی و اقتصادی که خیلی هم پررنگ و مهمه٬ مسیولیت پذیری و تعهد و وفاداری به زندگی خیلی مهمتره که هزار افسوس در اغلب دخترها و پسرهای ما یافت نمیشه٬٬ و همین باعث شده همه چیزو در به دست اوردن نیازهای مالی ببینن٬٬٬ چه اشکالی داره٬ من اگه بدونم همسرم همیشه پای تعهد و روابط عاطفی به من باقی بمونه٬ خب منم دوشادوش همسرم کار میکنم که یه بخشی از این زندگی رو هم من تامین کنم٬٬٬ زندگی یعنی همین دیگه ٬ همه چیز دونفره٬ خیلی هم لذت بخشه
    • علی IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
      46 11
      پاسخ به دختر خانم 23 ساله، من هم پسری هستم متولد 65، حقوقم هم حداقل 6 تومنه در ماه رشته من مهندسیه، تو یکی از دوست داشتنی ترین شرکت های ایران کار می کنم که بگم همتون میشناسیدش، نظر شما درباره ازدواج هنوز پخته نیست، اگر با این طرز تفکر با کسی بتونید هم ازدواج کنید تهش به طلاق میرسه، آقایون وظیفه ایی در مقابل خانم ها ندارن، به خصوص اگر شاغل باشن، زمانشونو به جای در اختیار مرد گذاشتن میرن سر کار، کل قضیه اینه یا رومی روم یا زنگی زنگ.
    • علی IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
      44 4
      بخش 2 متاسفانه یک جریانی وجود داره که برخورد سنتی رو با غربی قاطی کردن و تهش شده آش شوله قلم کاری که شما بهش معتقدی که باعث همین طلاق هاست. شما نمیتونی هم مهریه بخوای، هم خرج زندگی، هم سرکار بری، هم تمام حقوقت رو در اختیار خودت بدونی. اصلا این ترکیب یک جا جمع نمیشه، مگر شوهر سرش به کار خودش گرم باشه، اصلا حقوقتون هم کلا برای خودتون میخواید چیکارش کنید این چند تومن در ماه رو، خدا رو شکر جمع کردن پول رو هم که بلد نیستین، من که زن نداشتم حتی بعد از ازدواج چنین رفتاری از خودش نشون بده طلاقش میدم. به این میگن خودخواهی، در زندگی مشترک خودخواهی جایی نداره.
    • بی نام A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
      27 0
      پاسخ به خانم 16:01:48 . مگر اینکه دهه 50 باشی و به دور از احساسات و با منطق واقعیات را ببینید و بپذیرید. امیدوارم در زندگیتان موفق باشید.
    • بی نام A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      4 1
      در جواب اون خانم 23 ساله با سه میلیون حقوق بگم هر زمان که قانون کار عوض شد و مردا نسبت به زنها برای استخدام اولویت داشتند شما میتونی بگه حق مرد هستش که خرج خونه را بده ،ولی تا زمانی که شرایط کار برای دو جنس یکسان هست اگه زن هم بخاد کار کنه باید باهم خرج زندگی تامین کنن.
    • ناشناس IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
      7 0
      اره برعکسه اقاجون . دهه هفتادی ها که ماشالله دارن . تند تند دارن ازدواج میکنن
  • بی نام IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    امان از توقع بالای دخترها...
    • ناشناس IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
      4 9
      امان از شما پسرها که فکر میکنید باید ملکه زنتون بشه . مخصوصا مادراتون که فکر میکنن تنها پسر روی کره زمین شمایید
  • بی نام IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    پدر جان برعكس نوشتي و يا شايد تحقيق كردي دهه شصتي ها ازدواج نمي كنن يا بطور دقيق تر نمي توانند بكنند. دهه هفتادي ها بهتر و راحت تر ازدواج مي كنن.
    • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
      198 6
      دقیقا دهه هفتادی ها با سن پایین تر و خیلی سریع تر دارن ازدواج میکنن..
    • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
      66 3
      دقیقا
  • امید A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    295 4
    کشوری که هیچ چیز در ان ثبات ندارد.
  • بدون نام ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    436 5
    دهه شصتی ها رو نابود کردید من صدها نفر از دوستام و اطرافیانم هستن که اصلا مثل خود من به ازدواج فکر نمیکنن مگه دیوانن نه خونه نه کار نه روحیه به خدا همه افسرده شدن
    • بی نام A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
      217 1
      احسنت، نکته ش اینه که دهه شصتی ها به سمت تحصیلات عالی و مدرک هل داده شدند.
    • بی نام A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
      60 3
      تکبیر
    • دات کام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      3 0
      ذهه شصتی ها نابود شدن. اومدیم سرکار همه جاها رو گرفته بودن. این همه استخدام کردم همین که به ما رسید تموم شد
  • بی نام IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    دست مسئولین محترم با سربازی اجباری درد نکند.
    • باب لورد A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
      اقای محترم مطمعن باش با سربازی رفتن هم مشگل شما حل نمیشه من 12 ساله سربازیم تموم شده ولی مشگل اصلی هنوز هست اصلا سربازی مشگل نیست شما ترس دارید ازش.
    • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
      برو خدمت کن مرد شی. چه ربطی داره سربزای از 100 سال پیش بوده
  • جواددد IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    228 2
    مگه دهه شصتی ها ازدواج کردن که حالا بخوان تک فرزند داشته باشند یا نه خخخ؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    اتفاقا دهه هفتادی ها راحت تر ازدواج میکنن.
  • پدرام اهوازی RO ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    163 2
    آخه جوانی که تو زندگی مجردی و فردی خودش مونده و نمیتونه آرزوهای پیش پا افتاده رو برای خودش برآورده کنه چطور میتونه ازدواج کنه؟؟؟ باید قبول کنیم که ازدواج برای همه نیست و نمیتونه که باشه .
  • فرهاد IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    224 8
    با سلام.دوستان من خودم یه دهه شصتی هستم از نسل آرزوهای محقق نشده از نسل ماشین روندن با نخ.از نسل قانع بودن.از نسل این ماشین اسباب بازی برا دوتاتون هست.و امثال این موارد...ماها همیشه مظلوم واقع شدیم اون موقعی که دستور رشد جمعیت رو به اشتباه دادن تا برا جنگ نیرو داشته باشیم.بایست فکر میکردن که آینده این بچه ها چی میشه.الان تفکر جامعه این شده هرکی ازدواج کنه بیچاره میشه.این از کجا نشات میگیره نمونش نظر خانم 23 ساله که بالا نوشتن حقوق 3 میلیونی دارم و یعنی شوهر میخوام چیکا.به نظرتون حتی اگه ایشون ازدواج کنه موفق میشه؟؟؟تعهد در کلام ایشون دیده نمیشه.دهه شصتیا ازدواج نمیکنن.اما دهه هفتادیا راحت ازدواج میکنن و زودم جدا میشن چون تعهد برا این نسل معنی خودش رو باخته
    • بی نام A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
      نسل ما نسلی بود که مدرسه میرفتیم جا نداشت. سه شیفته بود. کلاسهای 50 نفری . یادش بخیر نیمکت کلاسها سه نفر باید مینشت. شیشه خانه ها و مدارس با چسب ضربدر میزدیم که موج انفجار باعث پرت شدن ترکش شیشه نشه
    • بی نام A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
      51 88
      هر چقدر تحلیلت درباره حرفای اون خانم 23 ساله دقیق و منطقی است اما درباره انفجار جمعیت در دهه شصت آبگوشتی است. درآمد بالای نفتی و ارزانی و ضریب اشتغال مناسب دلایل اصلی زادآوری بالا در دهه شصت است و البته نباید از حال و هوای پرشور اول انقلاب هم غافل بود اما در دهه هفتاد تازه به فکر عواقب رشد بالای جمعیت و کنترل آن افتادند. نمی دونم چه ربطی داشت برای نیروسازی برای اون جنگ لعنتی و اصلا این دستور کی صادر شد که منه دهه پنجاهی اصلا یادم نمی یاد
  • بی نام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    222 4
    به خدا نگرانی در مورد زاد و ولد و جوان بودن جمعیت مختص کشورهای صنعتی هست که جوان ها نیروی کار به شمار میروند، تو کشور ما که نرخ بیکاری بالاست و درآمد کلی کشور از فروش نفت به دست میاد و همچنین بیمه درمانی درست و حسابی ندارد هیچ فرقی بین کشور پیر با جوان نیست.
  • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    پـــــسر دهه هفتادی هستم و مذهبی ... البته خودم فعلا مجردم ولی دوستان دهه هفتادی مذهبیم ازدواج کردن و زندگی شیرینی هم دارن ملاک های ازدواج هاشونم مثل دهه شصتیا فضایی نبوده آسون گرفتن و قناعت کردن و خیلی راحت هم ازدواج کردن
    • سید علی IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
      58 8
      خوش به حال دوستان شما ... دم شون گرم
    • محمد IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
      14 43
      درود بر جرأت و جسارت دوستان شما ... چه خوب که دختران کم توقع هنوز هم پیدا میشن
    • بی نام IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
      44 45
      من دهه 60 ام و از 6 سالگی کار کردم و خرج تحصیلم رو دادم با تفکرات شما هم آشنایی دارم شماها امکاناتی که دارید رو نادیده می گیرید ، پول و حقوقی که پدر به شما میده رو نمی بینید . ما 8 بچه بودیم و پدرم 48 سال با من اختلاف سن داشت و وقتی من بدنیا اومدم بازنشست شد. و یک اعتقاد راسخ داشت : بچه تا دو سال که شیر می خوره بچه است بعد باید به خرجش بیارزه .
    • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
      یه سریا با قشر مذهبی مخالفن نمی تونن خوشببختی شونو ببینن زورشون میگیره ... نگران منفی ها نباشید
    • بی نام IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
      14 29
      جناب ... بی نام جمعه22مرداد 1395 13:59 ........ خوب واسه خودت میدوزی و میبافی .. انتظار داشتی ازدواج نکنن به جاش گرفتار رابطه حرام شن ؟؟ ... این که یه پسر بخاطر حمایت مالی پدرش ازدواج کنه و نیاز طبیعی اش رو از راه حلال برطرف کنه کجاش قبیحه ؟؟
    • بی نام IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
      28 7
      جوجه رو اخر پاییز میشمارند دوستان شمارو هم چند وقت دیگه در دادگاه خوانواده خواهیم دید. که البته ارزو میکنم اینطور نشه دوست عزیز
  • بی نام A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    150 1
    این کشور با این سیاستهای اقتصادی و مدیریتی سی میلیون اضافه جمعیت داره. حداقل شاید اینجوری یکم درست شه.
  • سبحان IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    130 5
    اون خانمی که میگه من سه میلیون در آمد دارم مثه شما خیلی کمه بعدشم مگه شوهر غول چراغ جادو هستش که تمام آرزوهای خانوم ها رو برآورده کنه ،اگه قرار به برابری دو جنس هستش چرا باید مرد همه خرج خونه رو دوشش باشه اونم تو این اوضاع بیکاری،عرضه نمیخواد چرا به جای اینکه اینقد پسرها رو سرزنش کنید خودتون یخورده از خواسته هاتون کم نمی کنید همون خرج های عروسی و ماقبلش با این شراطی حقوقی تا چند سال قسط رو تضمین میکنه،اصلا م چشم و هم چشمی بین شماها نیستا
  • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    108 1
    آهای دهه شصتیا این شعار یادتونه یا نه: فرزند کمتر زندگی بهتر توی ذهنم که سوت میکشه
  • امین A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    163 2
    بااین وضعیت مملکت ازدواج معنی ندارد..تا وقتی که آقایون دهه 20و30هنوز حرص وطمع پول دارن وفرصت به جوانان نمیدهند تا امور مملکت رو در دست بگیرند وضع ازاینی هم که هست بدتر میشود.
    • دات کام A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      3 0
      آخ گفتی. طرف خونه و زندگی و هزارتا چیز دیگه داره ولی باز ول نمیکنه. تمام فرصتای شغلی رو گرفتن. جالبیش اینه که بازنشسته شدن و دوباره میرن همونجا کار میکنن
  • سینا IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    61 2
    فقط فقط یک راه تشویقی ذکر کنید که تو دولت ها انجام شده برای افزایش موالید؟؟؟
  • عباس A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    125 1
    به خدا فقط شما دهه شصتی ها بدبخت نیستید. ما هم همین طوریم. والله نه کاری نه چیزی هست برای ما. اینقدر دهه شصت و هفتاد نکنید، ما هم هموطنیم، همه داریم سختیا رو تحمل می کنیم،
  • علی A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    148 1
    موج ازدواج دهه شصتیا تموم نشده بهتره بگی دیگه از ازدواج نا امید شدن...
  • بی نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    روحانی مچکریم آمار ازدواج و موالید از سال ۹۳ نزولی شده و طلاق صعودی این از آثار خورشید تابان برجامه ،هر روز یه گشایش جدید
  • مهدی IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    86 10
    متولد 67 هستم هنوز دنبال کار میگردم ازدواج هم پیشکش دهه هفتادیا ازدواج میکنند چون وقتی عطششون بخوابه راحت طلاق میدن مثل هم دهه ای های من اهل تعهد نیستن
    • حمیدرضا A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
      47 1
      حرف همه ی دهه شصتیها تو یه حول و حوشه،خودمم دهه شصتیم
    • دات کام A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      10 0
      کو کار؟ . دیدیش سلام منم بهش برسون
  • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    75 10
    اشعار حافظ و سعدی نشون میده دخترای ایرانی از همون اول هم اذیت میکردن ,
  • مسلم A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    74 2
    سلام,من یه دهه شصتی هستم,از ۱۹ سالگی دوسداشتم ازدواج کنم ولی تا خدمت مقدس رو پشت سر گذاشتمو لیسانسمو گرفتم,تا خونه خریدمو و ماشین صفر زیر پام گذاشتم شدم ۳۰ ساله شدم.خواستگاری دختر خانمی خواستم برم که همدیگه رو دوطرفه دوسداریم و عاشق هم هستیم ولی مادرش گفته سنت بالاست و اجازه نمیده.گناه من چیه که بپای بی کفایتی برخی مسیولان و انتظارات بی جای دخترای این دوره سوختم
  • ساحل IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    94 3
    من خودم خانوم هستم و اعتقاد دارم وقتی از برابری جنسیتی صحبت میکنیم باید وظایف و هزینه های زندگی بین دو نفر تقسیم بشه.اما بنظر من مشکل حتی توقعات بیجا نیست.خانه از پای بست ویرانه.و کسایی که ازدواج کردند هم پشیمانن
    • بی نام IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
      24 0
      چه عجب یه خانم منطقی صحبت کرد
    • بی نام A1 ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      25 3
      خدارا شکر افرادی مثل شما که درک می کنند. ولی متاسفانه بقیه خانم ها ازدواج را فقط نیاز ج ن س ی مرد می دانند که به خاطر این نیاز باید تمام مشکلات مالی و عاطفی را بر عهده بگیرند کاش کمی خانم ها درک می کردند نیاز ج ن س ی را هر دو می خواهند و برای ارتباط عاطفی و مالی باید هر دو تلاش کنند
  • حمیدرضا A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    63 17
    من دهه شصتیم،متولد ۶۲ این مطلب داغمو تازه کرد،باوجودیکه کارمندم،امکانات زندگی هم دارم،اما دلمردگی و ناامیدی و یاس و سرخوردگیهایی که تا بحال داشتم،مانع ازدواجم شده هنوز فکر میکنم باید شرایط بهتری واسه زندگیم فراهم کنم بخصوص که من پرستارم و تو سیستم خراب و پزشک سالار وزارت بهداشت دچار بدترین سرخوردگی ها شدم
  • بی نام A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    36 2
    ازدواج کردن با این شرایط مملکت اشتباهه اونایی هم که ازدواج کردن پشیمونن
  • بی نام RO ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    23 0
    قوانین همه اش نقصه ک باید اصلاح بشه زندگی مشترک یعنی هر دو تلاش کنن برای ساختن زندگی الان دیگه با این وضع بیکاری و گرونی و بدبختی چطور یه پسر بتونه فکر ازدواج کنه یا اگه ازدواج کرده خونه بخره و یه زندگی معمولی داشته باشه؟ تازه ب فکر بچه هم باشه؟ باید دو طرف تلاش کنن و کار کنن اونوقت که جمعیت رو با اشتباه زیاد کردن ب فکر اینده این بچه ها نبودن هر چند تو این مملکت هیچی سر جاش نیست جمعیت ایران نصفش زیاده
  • فرزاد US ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    35 4
    من متولد 63 ام ، کار دولتی ام دارم ، منتها درآمدم ماهی 2 ونیم بیشتر نیست ، کل داراییم ام خلاصه میشه تو یه آپارتمان 45 متری تو غرب تهران که اونو هم پدرم واسم خریده، وقتی که خط فقر 3 و نیم میلیون تومن در ماهه ، هرجور حساب می کنم میبینم اگه ازدواج کنم هم خودم رو بدبخت میکنم هم اون دختری که می خواد با من زندگی کنه . بنابراین تا قیام قیامت ام فکر ازدواج رو از سرم انداختم بیرون ، چون حتی بعدها هم اگر وضعم بهتر بشه اون موقع دیگه کاملا پیرمرد ام پس همون بهتر که مجرد زندگی کنم ، به بقیه اونایی ام که شرایطشون مثه منه همین توصیه رو دارم.
  • بی نام IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    39 12
    دخترای ایرونی پول پرست . عشق لاکچری . پر توقع .
  • بی نام IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    49 10
    شما دهه 60و 70 خیلی دارید ناله میکنید.شما شانس این را دارید که ازدواج نکنید و در چاه ویل و بدبختی ازدواج نیافتید.ما اواخر 40 و یا دهه50 هی ها گول شرایط ساده تر20 سال پیش را خوردیم و ازدواج کردیم و الان مثل خ تو گل موندیم که نه را پس داریم و نه را پیش وقتی عقلمان رسید که کار از کار گذشته بود الان باید دو شیفت کار کنیم و شمشیر مهریه هم دایم بالای سرمان هست.زندگی خودمان را فراموش کردیم و از ترس اجرا گذاشتن مهریه حرات نفس کشیدن هم نداریم .پس نا شکر نباشین و از مجردی و مسولیت نداشتن لذت ببرین
  • بی نام IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    32 10
    اوضاع خراب شد از وقتی که خانوم ها رفتن سرکار و به خاطر دست مزد کمتر بهشون کار دادن.
  • بی نام A1 ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    33 1
    حرفی از پنجاه هفتی ها زده نمی شه که پنجاه درصدشان هنوز مجردن
  • بی نام IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    34 1
    بی نام 23 ساله با درآمد 3 ملیونی اطمینان داشته باش که شما و افرادی نظیر شما اگر هم به احتمال 5 درصد ازدواج کنن ابدا خوشبختی رو لمس نمیکنن .چون شاخص کسانی مثل شما فقط پوله .
  • نفس A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    55 0
    من یه خانوم دهه شصتی هستم.به نظر من خوشبختی آدما و زندگی موفق ربطی به دهه زندگی نداره.تا وقتی افکار منفی دارید و خودخواهانه فکر میکنید زندگی روی خوشی به کسی نشون نمیده. من وقتی مجرد بودم کار می کردم و الان هم که ازدواج کردم و بچه دار شدم کار میکنم و همه درآمدم رو تو زندگیم خرج کردم خیلیا دورو برم میگفتند این کارو نکن بشین تو خونه بزار شوهرش کار کنه ولی من یه جایی با خودم کنار اومدم و دیدم اصلا انصاف نیست که من بیکار باشم و همسرم پدرش در بیاد. درسته خیلی خسته میشم ولی دوتایی خوش میگذرونیم و همه چی نصف نصفه. اگه وضع مالی همسر خوب باشه خوب خیلی خوبه که خانم تو خونه باشه ولی وقتی وضع اقتصادی خرابه باید دونفر کار کنند. این خودخواهیارو کنار بگذارید و عشق رو وارد دلتون بکنید .
    • بی نام A1 ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      4 0
      مرسی خانم، ان شاالله همه خانم ها به این نتیجه برسن که باید زندگی مشترک ، همراه با همسرشون بسازن.
  • بی نام EE ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    1 0
    باش تا صبح دولتت بدمد کین هنوز از نتاج سحر است
  • آشنا A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    8 0
    من و دهه 60. دانشجوی سال آخر دکتری هستم. فقط یک سوال از خانم 23 ساله دارم. شما نهایتا مدرک لیسانس دارین. چطور تونستین یک کار باحقوق ماهی 3000000 داشته باشین در حالی که من و خیلی از دوستام حاضریم یک کار با حقوق 1000000 هم داشته باشیم.
  • محمد A1 ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    10 4
    بنده پسری 23 ساله، دانشجوی ارشد، سربازی نرفته ام، کار ندارم، پول ندارم، ماشین و خانه ندارم، خانواده پول داری ندارم و مهم تر از همه اینا عرضه کار کردن هم ندارم و فقط بلدم درس بخونم در کل سیب زمینی بودن هم چیز خوبی است