۰ نفر
۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۷

با کشف شواهد روزافزون آب مایع در سطح مریخ و افزایش احتمال وجود حیات در لایه‌های زیرسطحی سیاره سرخ، پژوهشگران قصد دارند تراشه‌ای ویژه کشف حیات را سوار بر خودرویی مریخ‌نورد، روانه این سیاره کنند

بهنوش خرم‌روز: کارتون وال- ای را دیده‌اید؟ آن روبات کوچک و سفیدی را که به دنبال پیدا کردن حیات به زمین برمی‌گردد، به خاطر دارید؟ ممکن است ما هم به زودی تراشه کوچکی را سوار بر یک وسیله کوچک، برای هدفی مشابه روانه مریخ کنیم.

در واقع به نظر می‌رسد حالا این احتمال وجود دارد که روزی یک تراشه سیال و بسیار کوچک، بتواند با جستجوی مستقل در مریخ، حیات را در این سیاره کشف کند. گری روکان، استاد ژنتیک در دانشگاه هاروارد، ریزتراشه سیالی ساخته است که در صورت موفقیت می‌تواند روزی با یک خودروی جمع‌کننده خاک به مریخ برود و سطح آن و غبار موجود روی آن را در جستجوی زندگی میکروسکوپی بررسی کند.

بر اساس گزارش پاپ‌ساینس، این تراشه از ترکیب نوعی محلول، زداینده و امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده خواهد کرد و از این طریق، باعث می‌شود که هر موجود کوچک مریخی که روی این سیاره وجود داشته باشد، ترکیب ژنتیکی خود را لو بدهد. سپس تراشه، دی.ان.ای یافت‌شده را تقویت می‌کند و با استفاده از رنگینه‌های فلورسانت آن‌ها را برچسب می‌زند.

با این حال،‌ خود روکان معتقد است که گروه وی تا به این‌جا فقط سه درصد از مسیر طراحی چنین وسیله‌ای را پیموده‌اند، وسیله‌ای که واقعا بتواند آن‌قدر کوچک باشد که به مریخ برود، توالی دی.ان.ای را بسازد و به علاوه توانایی این را داشته باشد که سرمای وحشتناک و تشعشعات محیطی احتمالی این سیاره را تحمل کند.

با این حال، وی که ظاهرا بسیار علاقه‌مند به درصدهاست، اعلام کرده که این طرح حداقل 50 درصد امکان موفقیت دارد و اگر توانست چیزی پیدا کند، باید جشن گرفت!