درگذشت برنده مصری جایزه نوبل شیمی که در بچگی نزدیک بود خانه را آتش بزند

ایسنا نوشت: احمد حسن زویل، برنده جایزه نوبل شیمی در سال 1999 برای بررسی تعاملات شیمیایی در مقیاس‌های زمانی فوق‌العاده کوتاه در سن 70 سالگی درگذشت.

مرگ زویل توسط موسسه فناوری کالیفرنیا اعلام شد که وی در آن سمت استادی و ریاست مرکز زیست‌شناسی فیزیکی علم و فناوری فراصوت را برعهده داشت.

هنوز دلیل مرگ این دانشمند و محل آن اعلام نشده، اما رسانه‌های مصری آمریکا را به عنوان محل فوت زویل اعلام کرده‌اند.

این دانشمند فقید در دمنهور مصر متولد شد و به همراه همسر و چهار فرزندش در لس‌آنجلس زندگی می‌کرد. وی در سال 1976 به موسسه فناوری کالیفرنیا پیوست و در طول نزدیک به 40 سال کار در این موسسه، زویل و دانشجویانش توانستند در حوزه فمتوشیمی که شامل استفاده از لیزرها در نظارت بر واکنش‌های شیمایی در مقیاس یک فمتوثانیه است، پیشگام باشند.

دانشمندان اکنون با استفاده از تکنیک‌های زویل می‌توانند پیوند و متلاشی شدن مولکول‌ها را در زمان واقعی مشاهده کنند. این تحقیقات می‌تواند به راههای جدیدی برای دستکاری واکنش‌های شیمیایی یا زیستی و همچنین به دستگاههای سریع‌تر و ماشین‌آلات فوق دقیق منجر شود.

زویل پس از معرفی به عنوان برنده جایزه نوبل شیمی اظهار کرده بود: زمانی که کودک بودم، هیچگاه تصور نمی‌کردم روزی از سوئد تماس داشته باشم. من عاشق علم بودم. مادرم می‌گفت نزدیک بود خانه را با آزمایشات شیمی به آتش بکشم.

وی افزوده بود: اگر بتوانید دورنمای یک تغییر شیمیایی یا زیستی را بفهمید، می‌توانید آن را تغییر دهید.

این دانشمند مصری همچنین به ساخت میکروسکوپ الکترونی چهار بعدی کمک کرد که می‌تواند مجموعه تصاویری مانند فرآیندهای زودگذر را در زمان واقعی به ثبت رسانده و آن‌ها را به نوعی فیلم دیجیتالی تبدیل کند.

زویل حدود 600 مقاله علمی و 16 کتاب نوشته و جوایزی از جمله جایزه لوژیون افتخار فرانسه را بدست آورده بود.

در سال 2009، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، زویل را به شورای مشاوران علم و فناوری معرفی و چندی بعد وی را به عنوان اولین نماینده علمی آمریکا به خاورمیانه اعزام کرد. وی در سال 2013 به انجمن مشاوران علمی سازمان ملل پیوست.

توماس کونلی، مدیر اجرایی انجمن شیمی آمریکا، زویل را به عنوان یک محقق و دولتمرد نمونه توصیف کرد که فقدان وی کاملا حس خواهد شد.

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر نیز ابراز همدردی کرد و گفت که کشورش یک فرزند و الگو را از دست داده است.

به گفته رسانه‌های مصری، پیکر زویل برای دفن به کشور زادگاهش منتقل خواهد شد.

5454

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 563951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =