استاد سیدفرید قاسمی در تازه ترین مقاله خود که در گروه نخبگان خبرآنلاین منتشر شده به بررسی تاریخی نقش روزنامه نگاران در مجلس ایران از دوران مشروطه تا آخر دوره پهلوی پرداخته است.

این پژوهشگر و روزنامه نگار پیشکسوت می‌نویسد: «قلمدارانی که در 24 دورة قانونگذاری از 17 مهر 1285 تا 22 بهمن 1357 خورشیدی به مجلس شورای ملی راه یافته‌اند و دست کم یک مقاله در مطبوعات ایران به چاپ رسانده‌اند فزون از هزار تن هستند. در میان آنها اما می‌توان بیش از 240 تن مدیر و سردبیر روزنامه و مجله را احصا کرد. به سخن دیگر در 24 دوره یاد شده به طور متوسط در هر دوره حدود ده تن از جامعه حرفه‌ای مطبوعاتی کشور مجلس‌نشین شده‌اند. کم ترین حضور روزنامه‌نگاران مربوط به دوره اوّل و بیش ترین به دوره بیست و سوم تعلق دارد.»

وی ادامه می‌دهد: باید سیر رویدادهای 24 دوره مجلس شورای ملی را مرور کنیم تا به این درک برسیم که آیا حضور روزنامه‌داران و روزنامه‌نگارن در قوة مقننه تأثیری در سرنوشت جامعه مطبوعاتی داشته است یا خیر؟ به باور نگارنده برای دریافت این نکته ناگزیر باید از سرآغاز، گام به گام، ادوار قانونگذاری را واکاوید و رخدادهای مهم را یادآور شد و نتیجه‌گیری را به خواننده واگذار کرد.

برای مطالعه متن کامل این مطلب اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 562880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =