ریاضی‌دان ایرانی-سوئدی که تنها زن برنده جوایز امسال انجمن ریاضی اروپا شد

سارا زاهدی نام ریاضیدان جوان ایرانی-سوئدی است که اخیرا موفق شده تا جایزه‌ی معتبر انجمن ریاضی اروپا را از آن خود کرد. این جایزه هر چهار سال یک بار به ریاضیدانان جوان اروپایی تعلق می‌گیرد. او تنها زنی‌ است که در میان برندگان امسال قرار دارد.

زاهدی به دلیل تلاش‌های خود در جهت ارتقای شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای رفتار سیالات که با هم مخلوط نمی‌شوند، این جایزه را دریافت کرده است. این محقق جوان ایرانی‌الاصل که در میان 10 دریافت کننده با سن 35 سال و کمتر قرار دارد و  همچنین یکی از تنها 9 زن دریافت کننده جایزه EMS از زمان آغاز آن در سال 1992 بوده است. این جایزه شامل یک هدیه نقدی 5000 یورویی است. او استادیار «موسسه سلطنتی فناوری» در سوئد است. این دانشگاه خود از معتبرترین دانشگاه‌های اروپاست.

تحقیقات این ریاضی‌دان متمرکز بر توسعه روش‌های محاسباتی، برای حل «معادلات دیفرانسیل با مشتقات پاره‌ای‌» در حوزه‌های در حال تحول است. این حوزه‌ها، برای نمونه، شبیه‌سازی جریان‌های چند مرحله‌ای است. آنچه خود در حوزه مکانیک سیالات قرار می‌گیرد.

دینامیک سیالات محاسباتی، خود از بزرگ‌ترین زمینه‌هایی‌ست که مکانیک قدیم را به دنیای کامپیوتر وصل می‌کند. یافته‌ها و تحقیقات فعلی‌ که خانم زاهدی مشغول انجام آنها است، می‌تواند در نهایت به کاهش صدمات ناشی از نشت نفت در محیط، برای نمونه بر زندگی آبزیان و دریاها، موثر باشد.زاهدی مدرک فوق لیسانس را در سال 2006 و دکترای خود را در سال 2011 از موسسه سلطنتی فناوری (KTH) دریافت کرد و پس از گذراندن مطالعات فوق دکترا در دانشگاه اوپسالا، به عنوان دانشیار در موسسه مشغول به کار شد.

این ریاضیدان جوان ایرانی متخصص تحلیل عددی است که به نمایش چگونگی دقیق‌تر و بهینه‌تر کردن شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای می‌پردازد. وی شبیه‌سازی‌هایی از سیالاتی مانند آب، نفت و بنزین ایجاد کرده که با هم مخلوط نمی‌شوند. رابط بین این مایعات باعث جذب زاهدی به این حوزه شد. به گفته این ریاضیدان، تحقیقات وی می‌تواند در کاهش آسیب ناشی از نشست نفت به محیط زیست مفید باشد.

او معتقد است هر کسی توان فهم ریاضی را دارد و در این باره می‌گوید: ما باید خیلی بیشتر به سمت گروه‌های سنی جوان برویم و به آن‌ها نشان دهیم که ریاضی در دنیای واقعی چه کاربردهایی دارد. من معتقدم که برنامه‌نویسی باید به عنوان یک رشته درسی در مدارس تدریس شود.

5454

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 562187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    14 0
    جالب اینجاست که هر چی نابغه هست از ایران میره البته تقصیر نداره الان ایران بود حالا حالا ها در به در بود با پارتی بازی اگه داشت شاید شاید شاید یه جا استخدام میشد ماهی ۸۰۰ میگرفت همون بهتر رفت.....
  • رعنااصفهانی A1 ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    9 2
    حالا هی بگید ریاضیات و مهندسی با روحیات خانم ها در تضاد هست با دیدن این موفقیت های مخصوصا موفقیت هایی که خانم های ایرانی در زمینه ی مهندسی و ریاضیات بدست میارند میشه به مسوولانش فهماند که بیشتر به مهندس های خانم بها دهند
  • بی نام A1 ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    14 1
    افرین که از ایران رفت