۰ نفر
۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۴۵

شرق نوشت:در پایان هفته اول مرداد شاهد رشد خوب بازار بودیم. مطابق پیش‌بینی هفته قبل بازار در ادامه روند مثبت خود که از ماه گذشته شروع شده است به حرکت خود ادامه داده است.

 در پایان معاملات هفته منتهی به شش مرداد ماه ٩٥، شاخص کل با هزارو ٧١٢ واحد افزایش نسبت به هفته قبل، به رقم ٧٦هزارو ٢٢٥ واحد رسید که این افزایش در حدود کل رشد تیرماه شاخص بوده است. در پنج روز کاری هفته گذشته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به هشت‌هزارو ٥٢٣ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل آن حدود ١٠ درصد کاهش یافته است.

گروه‌های فلزات اساسی با ٤,١٠ درصد، استخراج زغال‌سنگ با ٢.٩ درصد، سایر واسطه‌گری‌های مالی با ٨.٧ درصد، فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای با ٨.٦ درصد، قند و شکر با ١.٦ درصد و بیمه و صندوق بازنشستگی به‌جز تأمین اجتماعی با ١٥.٥ درصد بیشترین تغییر مثبت در شاخص را نسبت به سایر گروه‌ها به خود اختصاص دادند. در فرابورس نیز بازار اوراق بدهی با اقبال خوبی همراه بود. در هفته گذشته بالغ بر پنج میلیون ورقه بدهی به ارزش پنج‌هزارو ٣٤ میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی معامله شد که به‌ترتیب از افزایش
٩٧ و ١٠٥درصدی حجم و ارزش معاملات آن حکایت داشت و استقبال بیش‌از‌پیش سرمایه‌گذاران از معاملات اوراق بدهی را نشان می‌داد. در بازار هفته گذشته روند بازگشایی سهام پس از مجامع ادامه داشت.

این در حالی است که بازگشایی بعد از مجامع با مقداری بهبود در وضعیت بورس همراه بوده است. ارزیابی‌ها از عملکرد فعالیت برخی از شرکت‌ها در سه‌ماهه اول سال، شرایط را کمی مثبت نشان می‌دهند.

از میان گزارش‌های مثبت می‌توان به گزارش همراه با تعدیل مثبت فملی اشاره کرد که با افزایش فروش صادراتی خود (البته از محل موجودی انبار خود) این مهم را محقق كرده است. در انتهای هفته نیز شاخص‌ها رشد زیادی کردند. به نظر می‌رسد انتظارات مثبت نسبت به تغییر ریاست سازمان بورس موجب رشد بازار بوده است.

برآورد رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار نیز از چشم‌انداز بازار، مثبت است و خروج اقتصاد از رکود و تقویت سودآوری شرکت‌های بازار سرمایه تا پایان سال را پیش‌بینی كرده‌ است. به‌طور‌کلی هفته گذشته گروه‌های معدنی و فلزات و پالایشگاهی مورد توجه و اقبال بازار بودند. در بازار‌های جهانی نیز اخبار کاهش حجم صادرات روی و سنگ‌آهن چین موجب رشد قیمت‌های این محصولات شد. آمار امیدوار‌کننده بازار ساخت‌وساز مسکن آمریکا نیز ازجمله اخبار مهم هفته قبل بود.  دراین‌میان قیمت نفت با تغییري اندک، در حدود یک دلار کاهش داشته است. به‌طور‌کلی به نظر می‌آید با توجه به اقبال بازار نسبت به تغییر ریاست سازمان و روند روبه‌رشد شاخص، در این هفته نیز شاهد بازار پرجنب‌وجوشی باشیم.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 561864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =