ماموریت فضاپیمای روزتا (Rosetta) در ماه سپتامبر به پایان می‌رسد اما زمان خداحافظی و وداغ با «فیله» (Philae)، سطح‌نشین این ماموریت فرا رسیده است. سازمان فضایی اروپا اعلام کرده که سیستم ارتباطی با این سطح نشین برای همیشه خاموش شده است.

فیله  ربات کاوشگر سازمان فضایی اروپا است که همراه فضاپیما رزتا در ۱۲ نوامبر ۲۰۱۴ بر سطح دنباله‌دار ۶۷ پی/چوریوموف-گراسیمنکو فرود آمد و لقباولین فضاپیمایی است که روی یک دنباله‌دار توسط بشر فرود آمده را از آن خود كرد. سازمان فضایی اروپا حالا «واحد پردازشی سیستم پشتیبانی الکتریکی» (ESS) روزتا را خاموش كزده است و به اين ترتيب ديگر هيچ راه ارتباطي ميان اين دو فضاپيما وجود ندارد. روزتا از سیستم ESS برای ارتباط با فیله استفاده می‌کنند، اما محققان باید آن را خاموش کنند تا برای پایان ماموریت آماده شوند.

این کاوشگر در دستاوردی تاریخی بر روی دنباله‌دار 67P فرود آمد تا  آب و مواد آلی مورد نیاز برای حیات  در اين دنباله‌دار را بررسي كند. فيله در ابتدا برای حدود 60 ساعت کار کرد؛ اما سپس به دلیل قرار گرفتن پنل‌های خورشیدی آن در سایه یک سنگ وارد دوره هایبرنت (خواب زمستانی) شد. فیله در ۱۴ ژوئن ۲۰۱۵ (۲۴ خرداد ۱۳۹۴) با نزدیکتر شدن دنباله‌دار به خورشید و افزایش ساعت‌های نورگیری، دوباره به کار افتاد. این فرودگر توانست هفت تماس متناوب را با کاوشگر روزتا که همچنان در اطراف دنباله‌دار می‌چرخید، برقرار کند. البته این لینک‌های ارتباطی که از 13 ژوئن 2015 آغاز شده بود، بسیار کوتاه و بی‌ثبات بودند و نمی‌شد رصد علمی خاصی با آن‌ها انجام داد.

در نهم ژوئیه 2015، فیلائه مجددا ساکت شد و وارد دوره‌ای شد که مدیران ماموریت، آن را "خواب ابدی" نامیدند. آخرین باری که محققان از فیله داده دریافت کردند به تابستان سال ۲۰۱۵ بازمی‌گردد. در آن زمان روزتا سیگنال‌های پراکنده‌ای از این سطح‌نشین دریافت کرد. اما فیله از آن زمان ساکت باقی مانده، هرچند که تلاش‌های بسیار برای برقراری مجدد ارتباط با این فضاپیما انجام شده است. سیستم ESS در طول این مدت فعال نگه داشته شده بلکه این سطح‌نشین دوباره شروع به حرف زدن کند. فيله  موفق به تشخیص مولکول‌های آلی حاوی کربن در جو چوری شد که از جهت کشف اسرار پیدایش حیات در کرهٔ زمین حائز اهمیت است. دانشمندان آلمانی در حال تجزیه و تحلیل یافته‌های فیله در این مورد هستند.

فرود نرم این کاوشگر بر روی ستاره ۶۷ پی به عنوان برترین دستاورد علمی ۲۰۱۴ از سوی مجله ساینس برگزیده شد. نمایندگان مجله ساینس در بیانیه‌ای اعلام کردند: اگرچه فرود کاوشگر سخت‌تر از انتظارات پیشین بود و فیله در جایی دورتر از هدفش فرود آمد، در هر صورت این نخستین فرود نرم بر روی یک دنباله‌دار به شمار می‌رود. داده‌های این دو کاوشگر فضایی تا به این لحظه درک بهتری از شکل‌گیری و تکامل چنین دنباله‌دارهایی ارائه کرده است.