سیاست خارجی ایران در هفته‌ای که گذشت/ از کادوی شیعیان گینه به ظریف تا هشدار ایران به اتحادیه عرب

وزیر امور خارجه هفته گذشته در گام سوم توسعه روابط با قاره آفریقا با سفر به چهار کشور نیجریه، غنا، گینه کوناکری و مالی، توسعه دیپلماسی انرژی و کشاورزی را به عنوان راهبرد اصلی ایران در غرب قاره سیاه کلید زد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه هفته گذشته در صدر هیاتی سیاسی- اقتصادی در سفری 6 روزه به غرب آفریقا سفر کرد.
ظریف در این سفر با مقامات کشورهای نیجریه، غنا، گینه کوناکری و مالی دیدار و گفت وگو کرد؛ دیدار با رئیسان جمهوری، رئیسان مجلس و وزیران خارجه این کشورها بخشی از برنامه کاری رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان بود.

در همین حال همزمان با پوشش خبری لحظه به لحظه سفر ظریف به قاره آفریقا، بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه سیاست خارجی هم هفته گذشته اولین دیدار و بازدید رسانه ای خود را از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) شروع کرد.

رئیس مرکز دیپلماسی رسانه ای وزارت خارجه این اقدام معنادار را این گونه تفسیر کرد که هم در ارتباط با ایرنا خیلی جدی بوده و هم اهمیت بسیاری برای این رسانه قائل هستند.

** سومین دور سفر آفریقایی ظریف/ از نیجریه تا مالی 

وزیر امور خارجه در اولین سفر دوره ای خود به آفریقا در زمستان 93 به چهار کشور کنیا، اوگاندا، بروندی و تانزانیا در شرق آفریقا سفر کرد. وی همچنین در تابستان 94 به دو کشور الجزایر و تونس واقع در شمال آفریقا رفت.
ظریف هفته گذشته سومین دور از سفر خود را در غرب آفریقا از کشور نیجریه آغاز کرد و آخرین مقصد او در این منطقه کشور مالی بود؛ در این دور از سفر مدیران 70 شرکت اقتصادی وزیر امور خارجه را همراهی می کردند.

** سفر به نیجریه پرجمعیت ترین کشور آفریقا / نخستین مقصد ظریف

جمهوری فدرال نیجریه کشوری است در غرب آفریقا و پایتخت آن آبوجا و بزرگ ترین شهر آن لاگوس است.
نیجریه با 170 میلیون نفر پرجمعیت ترین کشور قاره آفریقا و هفتمین کشور پرجمعیت جهان است. این کشور از غرب با بنین، از شرق با چاد و کامرون و از شمال با نیجر همسایه است.
در جنوب این کشور خلیج گینه، بخشی از اقیانوس اطلس، قرار گرفته است. جمهوری صحرا کشور هم مرز از سمت شمال با نیجریه است. نیجریه عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و سازمان جهانی تجارت است.
ظریف در آبوجا علاوه بر دیدار با جفری اونی اما همتای نیجریه ای خود و شرکت در نشست همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و نیجریه با محمد بوهاری رئیس جمهوری این کشور دیدار و درباره گسترش همکاری های مشترک دوجانبه و توسعه روابط تهران - آبوجا گفت و گو کرد.
همزمان با حضور هیات دیپلماتیک ایران، فمی ادیسینا سخنگوی رئیس جمهوری نیجریه پیشرفت های 30 ساله اخیر ایران در زمینه های امنیت، تولید، کشاورزی و فناوری ستود. شواهد حاکی از آن است دولت نیجریه مصمم به استفاده از تجربیات ایران در حوزه های یاد شده است.

* آکرا؛ مقصد دوم سفر ظریف/ غنا کشور کاکائو و طلا
جمهوری غَنا کشوری در غرب قاره آفریقا است. آکرا پایتخت این کشور است. غنا در غرب قاره آفریقا، در کنار اقیانوس اطلس و در همسایگی کشورهای ساحل عاج در غرب، بورکینافاسو در شمال و توگو در شرق واقع شده است.
ظریف پس از نیجریه به غنا رفت. وی پس از دیدار با هانا تته همتای غنایی خود در نشست همکاری اقتصادی و تجاری ایران و غنا برای تجار دو کشور سخنرانی کرد. او در آکرا پایتخت غنا از مرکز هلال احمر ایران در غنا نیز بازید کرد.
غنا بزرگ ترین تولید کننده جهانی کاکائو و دارای مقام دومین تولید کننده جهانی الماس و مهم ترین معادن طلا در جهان است.
ایران و غنا از کشورهای در حال توسعه و تقویت کننده همکاری های جنوب - جنوب هستند. ایرانی ها برای قوام نکرومه بنیانگذار استقلال غنا ، نخستین رئیس جمهوری و اولین نخست وزیر این کشور احترام به سزایی قائل هستند.
وزیر امور خارجه در این سفر با ادواردو آداجاهو رئیس مجلس غنا نیز دیدار و گفت و گو کرد. او در سال ٢٠١٤ به تهران و اصفهان آمده بود و بشدت تحت تاثیر پیشرفت و توسعه این شهرها قرار گرفته بود.

* اهدا 40 بورس تحصیلی به دانشجویان ارشد و دکترا در سفر ظریف به غرب آفریقا
غرب آفریقا متاثر فرهنگ ایرانی و اسلامی است و بر همین اساس بود که عبدالرحیم نوه ابراهیم مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که از مقامات همراه ظریف بود در غنا گفت: بنا شد که ما هر سال 40 بورس تحصیلی به دانشجویان دوره های ارشد و دکترا کشورهای غنا، نیجریه و گینه و مالی بدهیم.

* سفر به آفریقا سرآغاز فصل جدید روابط در قاره سیاه/ گینه کوناکری؛ کشور الماس و اطلس
ظریف پس از دیدار با مقامات غنا راهی گینه کوناکری شد. جمهوری گینه کشوری است در شمال غربی آفریقا در سواحل اقیانوس اطلس و پایتخت آن کوناکری است. و در تاریخ دوم اکتبر 1958 از کشور فرانسه مستقل شد.
گینه پیش از این گینه فرانسه و گاه گینه کوناکری نامیده می شد، اما امروزه به آن «گینه کوناکری» می گویند تا از گینه بیسائو و جمهوری گینه استوایی بازشناخته شود.
ظریف در جریان این سفر علاوه بر آلفا کنده رئیس جمهوری گینه کوناکری، با مامادی یولا نخست وزیر و ماکاله کامارا همتای گینه خود و با رئیس مجلس این کشور دیدار و درباره گسترش مناسبات و روابط دوجانبه بین دو کشور گفت و گو کرد.
در این سفر یک هیات بزرگ اقتصادی از همه حوزه ها در بخش خصوصی اعم از کشاورزی ، منابع طبیعی، معادن، سدسازی و دارو و ... در کنار هیات سیاسی و دیپلماتیک ایرانی حضور داشتند و با مسوولان صنایع و شرکت های مرتبط گینه ای برای همکاری مشترک مذاکره کردند.
کشورهای گینه بیسائو، سنگال و مالی از شمال، اقیانوس اطلس از سوی باختر سیرالئون و لیبریا از جنوب و ساحل عاج و مالی از سوی خاور، این کشور را احاطه کرده اند.
گینه از نظر کانی ها از جمله بوکسیت (ماده اولیه آلومینیم)، الماس و طلا بسیار غنی است. این کشور دومین تولیدکننده بزرگ بوکسیت در جهان است.

*هدایای دختران شیعه گینه ای به ظریف
همچنین جمعی از شیعیان در کشور گینه کوناکری به وزیر امور خارجه کشورمان هدایایی به رسم یادبود تقدیم کردند؛ از جمله هدایایی که توسط دختران عضو یک جمعیت شیعه در کشور گینه کوناکری به ظریف تقدیم شد، لباس محلی کشور کوناکری است. این لباس توسط همسر ظریف به وی پوشانده شد.

*آخرین مقصد در سفر سوم به آفریقا / مالی سرشار از اورانیوم اما آکنده از فقر
مقصد چهارم و آخرین پایتخت آفریقایی ظریف و هیات ایرانی شهر باماکو مرکز مالی بود. جمهوری مالی کشوری در غرب آفریقا، محصور در خشکی در جنوب صحرای بزرگ آفریقا قرار گرفته و بخش هایی از آن در این صحرا واقع شده است و با موریتانی، الجزایر، نیجر، بورکینافاسو، ساحل عاج، گینه و سنگال همسایه است.
مالی با داشتن معادن و منابع بزرگی از طلا و اورانیوم یکی از فقیرترین کشورهای جهان است.
باماکو پایتخت مالی که در جنوب غربی کشور قرار گرفته است.
ظریف در مالی با ایساک سیدبیه رئیس مجلس این کشور دیدار و در مورد مناسبات دو جانبه و همکاری های بین المللی منطقه ای گفت و گو کرد.

* آفریقا سرزمین فرصت ها / امضاء 10 سند همکاری اقتصادی دستاور سفر ظریف
سیدحمیدرضا وحید کیانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در گینه کوناکری، آفریقا را سرزمین فرصت ها عنوان کرد و با اعلام امضای 10 سند همکاری اقتصادی در سفر هفته گذشته وزیر امور خارجه به این کشور گفت: کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و گینه کوناکری بزودی تشکیل می شود.

* 40 گزارش در هر کشورآفریقا / ارسال گزارش ها به معاون اول رئیس جمهوری
فریدون حق بین مدیرکل دفتر راهبردی امور اقتصادی وزارت امور خارجه نیز در پایان هفته گذشته هیات ایرانی به آفریقا با بیان اینکه در هر کشور حدود 38 تا 40 گزارش از اعضای هیات در مورد موضوعات مختلف گرفتیم، گفت: نتایج این دور از سفر به غرب آفریقا پس از بررسی در ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی وزارت امور خارجه به معاون اول رییس جمهوری ارائه می شود.

*روی آوردن کشورهای آفریقایی به ایران در پسا برجام
اکبر خسروی نژاد رییس اداره اول آفریقای وزارت امور خارجه هم در اثنای این سفر با بیان این که رفع تحریم های ایران باعث تسهیل روابط با کشورهای آفریقایی شده است، گفت:ظرفیت های آفریقا برای بخش خصوصی به درستی در حال شناسایی است و باید این فرآیند کامل شود.
با توجه به اینکه قاره آفریقا به انرژی ایران نیاز دارد و کشورمان نیز به معادن و بخش کشاورزی این قاره نیازمند است، به نظر می رسد پی گیری دیپلماسی انرژی و دیپلماسی کشاورزی، راهبرد اصلی سفر وزیر امور خارجه و هیات همراه در سفر به چهار کشور نیجریه، غنا، گینه کوناکری و مالی در غرب آفریقاست.

* دیدار سفیر جدید پاکستان با ظریف / سفر مشاور امنیت ملی پاکستان به تهران
هفته گذشته پاکستانی ها دیپلماسی فعالی را در ایران پی گیری می کردند، آصف درانی سفیر جدید پاکستان در ایران نیز هفته گذشته قبل از عزیمت وزیر امور خارجه به آفریقا با وی دیدار و رونوشت استوارنامه خود را تقدیم وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران کرد.
ظریف در این دیدار مناسبات تهران و اسلام آباد را خوب و نزدیک توصیف و ابراز امیدواری کرد روابط دو کشور دوست و همسایه در تمام ابعاد بیش از پیش توسعه یابد.

* سفر مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاکستان به تهران
سپهبد ناصرخان جنجوعه مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاکستان نیز هفته گذشته به تهران آمد و با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و عبدالرضا رحمانی فضلی دیدار و گفت و گو کرد.
شمخانی در دیدار وی به فرصت های متعدد همکاری میان ایران و پاکستان اشاره و تاکید کرد که ایران و پاکستان به برخی از کشورها اجازه نخواهند داد با ارسال سلاح و اجاره تروریست برای ایجاد ناامنی در مرزها، روابط تهران و اسلام آباد را تحت تاثیر قرار دهند.
وزیر کشور نیز در دیدار با سپهبد جنجوعه روابط با پاکستان را راهبردی عنوان کرد.
در پایان سفر سه روزه این مقام پاکستانی به تهران، مقامات امنیت ملی ایران و پاکستان با صدور بیانیه مشترک، دیدگاه های خود را در خصوص ضرورت توسعه روابط دوجانبه، مبارزه با تروریسم، صلح و ثبات منطقه ای و امور مختلف جهان اسلام اعلام کردند.
جنجوعه همچنین در سفر به تهران ضمن دو دور مذاکره با دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، با علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری، سردار سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز دیدار و گفت و گو کرد.

**روز ملی چین در تهران / تاکید بر روابط راهبردی تهران - پکن
هفته گذشته روز ملی ارتش چین بود. آیین روز ارتش ملی چین همزمان با مراسم رسمی در آن کشور با حضور دیپلمات ها و وابسته های نظامی برخی کشورها در سفارت چین در تهران نیز برگزار شد.
در این مراسم شماری از امیران و درجه داران از نیروهای نظامی کشورمان نیز حضور داشتند.
در ابتدای این مراسم پس از نواختن سرود ملی ایران و چین ژنرال چین هوان وابسته نظامی پکن در تهران ضمن خیر مقدم به میهمان، سخنرانی کرد.
او با بیان اینکه ارتش خلق (PLA) دارای 89 سال سابقه است، روز ارتش را در فرهنگ چین دارای جایگاه ارزشمند و والایی در این کشور دانست.
ژنرال هوان روابط پکن و تهران را همه جانبه و راهبردی خواند و از تلاش برای پیشبرد و تعمیق روابط دو کشور سخن گفت.

* مواضع سخنگوی دستگاه دیپلماسی در هفته گذشته
قاسمی سخنگوی دستگاه سیاست خارجی اگر چه این هفته هم نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه نداشت، اما درباره همه رویدادهای بین المللی و منطقه ای مواضع رسمی وزارت خارجه و کشورمان را با صدور بیانیه هایی اعلام کرد.

*حادثه تروریستی مونیخ/ 10کشته و 27 زخمی
تیراندازی هفته گذشته در مجتمع تجاری «المپیا» در مونیخ آلمان موجب کشته شدن 10 نفر و مجروح شدن 16 نفر شد؛ ضارب جوانی 18 ساله و با تابعیت دوگانه ایرانی آلمانی بود که خودکشی کرده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با محکوم کردن این حادثه تروریستی با ملت و دولت آلمان ابراز همدردی کرد و گفت: مبارزه با تروریسم راهی جز مبارزه بی امان و فراگیر ندارد.

* عملیات انتحاری کابل/ 80 کشته و 231 زخمی
وزارت کشور افغانستان نیز ابتدای هفته گذشته با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که انفجارهای کابل 80 کشته و 231 زخمی بر جای گذاشته است. گروه تروریستی داعش مسئولیت این انفجار دلخراش را به عهده گرفته است.
ظریف این اقدام تروریستی را محکوم کرد و در پیام توئیتری خود آن را نتیجه تفکرات افراط گرایانه و عمق شرارت داعش دانست و خواستار اتحاد شیعیان و اهل سنت برای مبارزه با داعش شده است.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی جداگانه به عبدالرئوف ابراهیمی همتای افغان خود این جنایات را محکوم کرد و کشته شدن غیرنظامیان را تسلیت گفت.

* انفجار تروریستی کاظمین بغداد / 21 کشته و 35 زخمی
قاسمی همچنین هفته گذشته با ابراز همدردی با ملت و دولت به ویژه خانواده های قربانیان جنایت تروریستی در شهر کاظمین عراق که منجر به کشته شدن 21 تن و زخمی شدن 35 تن شد ، این جنایت را محکوم کرد و بار دیگر مسوولیت جهانی در حمایت موثر از دولت و ملت عراق در مبارزه علیه تروریسم و گروه های تکفیری را مورد تاکید قرار داد.

*ترور در هر کجا باشد منفور است / از بریدن گلوی کشیش کلیسا تا کودک 12 ساله
هفته گذشته دو گروگانگیر تعدادی از جمله یک کشیش و دو خواهر روحانی را در کلیسایی در منطقه سن اتین دو رووری در شمال غربی پاریس گروگان گرفتند. گروگان گیرها با بریدن گلوی کشیش او را کشتند.
همزمان گروه موسوم به «نورالدین الزنکی» یک کودک 12 ساله را در منطقه حندرات در شمال شهر حلب در شمال سوریه سر بریده اند.
سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به بریدن سر یک کشیش فرانسوی و یک کودک سوری گفت : بی شک اینگونه رفتارهای وحشیانه در هر کجا که باشد منفور و محکوم است.

*عربستان در یمن درمانده شده است/ کشتار الصراری یمن جنایت علیه بشریت است
قاسمی همچنین جنایت کشورهای متجاوز به یمن و اقدام به کشتار گسترده و مثله کردن اهالی غیرنظامی در روستای الصراری استان تعز این کشور را مصداق آشکار جنایت علیه بشریت دانست و گفت: این جنایت نشانه درماندگی نیروهای وابسته به عربستان سعودی است.

*هشدار دستگاه دیپلماسی به اتحادیه عرب
قاسمی همچنین هفته گذشته در خصوص نشست اخیر اتحادیه عرب با هشدار به اندک کشورهایی که کماکان از سیاست های فتنه انگیزانه سعودی ها حمایت می کنند، گفت: این همراهی در آینده نتیجه ای جز ایجاد مسئولیت در جنایاتی همچون کودک کشی و حمایت از تروریسم نخواهد داشت.

* اعزام تیم دیپلماتیک به ریو 2016 / همراه ورزشکاران و ایرانیان، همیار سفارت در برزیل
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در هفته گذشته به رویداد المپیک برزیل نیز اشاره کرد. وی با بیان اینکه تیمی قوی از وزارت خارجه برای کمک به سفارت ایران در ریو راهی برزیل می شود، گفت: خدمت به هواداران و ورزشکاران کاروان اعزامی ایران به بازی های المپیک هدف از اعزام این تیم به ریودوژانیرو است.

*مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام ؛ تبیین اعتدال و معرفی فرهنگ اسلام
قاسمی همچنین هفته گذشته به یک رویداد فرهنگی جهانی در مشهد اشاره کرد و انتخاب این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را از سوی سازمان همکاری اسلامی تبیین اعتدال و معرفی تمدن، عرفان و فرهنگ اسلام اصیل به سراسر گیتی دانست.

* مناقشه دریای چین / ایران کشورهای چین و فیلیپین را به خویشتن داری دعوت کرد
موضوع مالکیت بر دریای جنوبی چین در هفته گذشته اختلافاتی را میان چین و برخی کشورهای عضو آسه آن از جمله فیلیپین ایجاد کرد.
برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام مدعی مالکیت بر این دریا هستند که مسیر تردد بسیاری از کشتی های تجاری و منبع غنی درآمد است.
در نشست اخیر مجمع امنیتی آسه آن، ویتنام و فیلیپین خواستار گنجاندن بندی در بیانیه این نشست شدند مبنی بر این چین باید به رای دیوان لاهه احترام بگذارد و از آن تبعیت کند.
قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تاکید بر سیاست مودت و حسن همجواری، دو کشور چین و فیلیپین را به خویشتنداری دعوت کرد.

*بازی با نام ها/ تغییر نام، ماهیت تروریستی جبهه النصره را تغییر نمی دهد
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه همچنین در هفته گذشته تغییر نام «جبهه النصره » به جبهه «فتح الشام» را تنها بازی با کلمات دانست و تاکید کرد که ماهیت تروریستی این گروه با چنین اقدامی تغییر نمی کند.

* ادامه سفر ایرانی ها به ترکیه پس از عادی شدن شرایط امنیتی
سخنگوی سیاست خارجی همچنین در اواسط هفته در واکنش به اظهارات هاکان تکین سفیر ترکیه در تهران مبنی بر درخواست از دولت ایران برای لغو ممنوعیت سفر ایرانیان و حوادث جاری ترکیه ضمن تاکید بر اینکه این رخدادها نمی تواند منجر به قطع ارتباط دو ملت همسایه شود، گفت: سفر شهروندان ایرانی به ترکیه پس از عادی شدن شرایط این کشور از سر گرفته خواهد شد.

*دیپلماسی پارلمانی مکمل دیپلماسی رسمی
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز هفته گذشته در مراسم تودیع و معارفه شیخ الاسلام و امیرعبداللهیان دیپلماسی پارلمانی را مکمل دیپلماسی رسمی خواند و گفت: در بسیاری مواقع دیپلماسی های رسمی نیازمند رایزنی های پارلمانی است.

*شیخ الاسلام مشاور ظریف و امیرعبداللهیان مدیرکل بین الملل مجلس
حسین شیخ الاسلام هفته گذشته با حکم ظریف مشاور وزیر امور خارجه شد.
این در حالی بود که حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه علی لاریجانی به سمت مدیرکل بین الملل مجلس شورای اسلامی منصوب و جانشین شیخ الاسلام شد.
شیخ الاسلام پیش از این مشاور لاریجانی و مدیرکل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی بود.

* تاکید بر ضرورت ایفای نقش فعال تر در مبارزه با تروریسم
امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل نیز هفته گذشته در خصوص حادثه تروریستی کابل پارلمان های جهان از جمله کشورهای اسلامی و پارلمان اروپا را به ایفای نقش فعال تری در کمک به موضوع مبارزه با تروریسم دعوت کرد.
مدیرکل بین الملل مجلس شورای اسلامی همچنین طرح محاکمه شیخ عیسی قاسم روحانی شیعه بحرین را گستاخانه خواند و تاکید کرد که تهران هیچ دخالتی در امور بحرین ندارد، اما از دموکراسی و آزادی بیان و حقوق بشر در منطقه و بحرین حمایت می کند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 561659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =