ایسنا نوشت: نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اعتقاد بر وجود انحراف در برنامه‌های توسعه بعد از انقلاب، نبود جدول مصارف و هزینه‌ها را از ایرادات وارده به برنامه‌های توسعه دانست.

جهانبخش محبی‌نیا  اظهار کرد: برنامه ششم توسعه که لایحه آن در اواخر مدت فعالیت مجلس نهم به مجلس ارائه شد، یک بدشانسی آورد و آن این‌که با تحولات سیاسی در حوزه کلان یعنی پایان مجلس نهم و شروع به کار مجلس جدید مواجه شد.

وی افزود:‌از طرفی نگاه های هیجانی به توسعه باعث شده در برنامه توسعه بخواهند مواردی را بگنجانند که در بازه زمانی پنج ساله نمی‌تواند جوابگو باشد. بر همین اساس دولت لایحه دائمی شدن احکام برجام را به مجلس داد که مجلس نهم آن را تصویب کرد اما شورای نگهبان نسبت به الحاق هفتاد ماده به لایحه دولت ایراد گرفت تا این‌که این لایحه مجددا در مجلس اصلاح شد و بسیاری از مواد آن حذف، ادغام یا تجمیع شد تا مواد الحاقی به این لایحه منطق خاص خود را داشته باشد.

وی معتقد است: در همه برنامه‌های توسعه بعداز انقلاب به ویژه برنامه‌های سوم و چهارم و پنجم ما شاهد انحراف بوده ایم. طبق قانون برنامه‌های پنج ساله باید در برگیرنده اهداف سیاسی و اجتماعی کلان باشد اما حتما باید جدول مصارف و هزینه ها در آن وجود داشته باشد در حالیکه از برنامه دوم به بعد به این موضوع توجه نشده و مجالس گذشته هم به این امر قانونی بی توجهی کرده‌اند و این یکی از ایرادات ا صلی است که به همه برنامه‌های توسعه وارد است.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس خاطر نشان کرد: هم‌چنین ما برنامه‌های توسعه را در قالب آرمانکده‌هایی می‌بینیم و اهداف و نه فعالیت‌ها را برای نحوه رسیدن به این برنامه‌ها پیش‌بینی می‌کنیم و در واقع بخشی از فعالیت‌ها و مکانیزم‌هایی لازم برای دستیابی به اهداف را موکول به آیین‌نامه‌های اجرایی برنامه‌های توسعه می‌کنیم. این در حالی است که آیین‌نامه‌های اجرایی نمی‌توانند حکم برنامه را دقیقا پیاده کنند و در برخی مواقع هم با محدودیت‌هایی از سوی هیأت تطبیق مصوبات مواجه می‌شوند؛ چرا که آیین‌نامه‌های اجرایی نمی‌توانند ظرفیت رفع نواقص تقنینی را داشته باشند.

وی با بیان این‌که «پیش از انقلاب پنج برنامه عمرانی در کشور اجرایی شد» یادآور شد:‌بعد از انقلاب تا حدی در برنامه سوم توسعه توفیقاتی داشتیم؛ چرا که رشد اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری در حدقابل قبول بود. البته دلیلش تا حدی متوجه درآمدهای برآمده از پول نفت بود و مدیریت بهره‌وری هم در آن اثر داشت.

وی با تاکید بر این‌که «برنامه‌های پنج‌ساله باید منبعث از سیاستگذاری‌ها باشند» ادامه داد: در برنامه ششم بیشترین دغدغه ما باید تحریک تولید ناخالص داخلی، بهره‌وری، سرمایه‌گذاری و گرایش به سمت صنایع برتر احیای بخش کشاورزی و توجه به بخش های درمان، رفاه و معیشت و تامین اجتماعی باشد.

این نماینده مجلس هم‌چنین صیانت از انرژی‌های فسیلی مثل نفت و گاز، حرکت به سمت انرژی های نو، صیانت از آب، مدیریت شهری، توجه به اشتغال، مبارزه با رکود و تحریک رشد اقتصادی را از موضوعات مهم و قابل توجه در برنامه ششم توسعه دانست

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که برنامه ششم به گونه‌ای تهیه، تصویب و ارزیابی شود که بتوان در هر زمان نسبت به ارزیابی عینی از احکام و میزان تحقق آن اقدام کرد.
29213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 561606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =