ایرنا نوشت: اسم جبهه النصره در سوریه حذف شد اما گروه القاعده پشت ماسک ها و با اسم های مختلف همچنان باقی است .

تردیدی وجود ندارد که تغییر اسم ها فریبکاری کسانی است که گروه های تروریستی تکفیری را ایجاد کرده و در صدد حفظ آنها هستند. این فریبکاری در گذشته در عرصه های داخلی، منطقه ای و بین المللی تاثیرهای متعددی داشت اما امروز ارزشی ندارد به ویژه اینکه با زلزله ای همزمان شده که ارتش سوریه و همپیمانان آن در حلب ایجاد کرده است.

هم اکنون ارتش سوریه فقط بر شهر حلب سیطره ندارد بلکه همه مولفه های موثر را که می تواند ، شرایط را تغییر دهند از این شهر دور می کند حال در این شرایط که حلب در آستانه پیروزی بزرگ قرار گرفته ، رونمائی از چهره ابومحمد الجولانی در تلویزیون الجزیره قطر چه فائده ای دارد؟

الجولانی اشاره ای صریح به قطع ارتباط جبهه النصره که آن را جبهه فتح الشام خواند با القاعده نکرد و حتی از بیعت با سرکرده این گروه عقب نشینی نکرد.

در این رابطه روزنامه لبنانی السفیر نوشت: برخی طرف های داخلی و خارجی که از مدت ها قبل انتظار داشتند الجولانی این گام را بردارد ، معتقدند این اقدام او تغییری در سطح روابط جبهه النصره با دیگر گروه های تروریستی تکفیری ایجاد نمی کند و موجب حذف آن از فهرست تروریسم نخواهد شد.

حتی کشورهای حامی گروه های تروریستی با این اقدام بسیار دیرهنگام الجولانی قادر نخواهند بود گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره را که مرتکب جنایت های تروریستی فجیع شده است، با تغییر نام، یک گروه « مخالف معتدل» جا بزنند تا بتوانند در گام های بعدی خود از آن استفاده کنند.
از ماه سبتامبر گذشته تاکنون شرایط و میدان بازی بسیار تغییر کرده و با زمانی که « دیوید پترائوس» رئیس سازق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا( سیا) خواستار ملحق شدن جبهه النصره به « ائتلاف ضد داعش» شده بود، تغییر کرده است.

بسیاری از کشورهائی که به گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره دل بسته بودند بعداز تغییرات میدانی در سوریه با شروع « توفان سوخوی» روسی، سرخورده و ناامید شدند و از جمله آمریکا از طرح تشکیل « امارت اسلامی» و دل بستن به « تکفیری های جهادی» مانند آنچه پیشتر در افغانستان تجربه کرده بود، دست برداشت و به تفاهم با مسکو و توافق با آن در « مبارزه با تروریسم بویژه داعش و جبهه النصره» شد.

السفیر خاطرنشان کرد:در چهره الجولانی ترس از تفاهم روسی - آمریکائی که موجب فاش کردن هویتش و تغییر نام جبهه النصره و اعلام تبلیغاتی و فریبکارانه قطع ارتباط با گروه القاعده شد، کاملا هویدا بود.

تنها آمریکا مجبور نشده است که به گروه های تروریستی تکفیری مورد حمایتش پشت کند بلکه ترکیه هم در این مسیر قرار گرفته است و بر همین اساس بود که « مولود جاویش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفت: آنکارا و مسکو بزودی تصمیمی مشترک برای مبارزه با گروه های تروریستی داعش و جبهه النصره اتخاذ می کند و ترکیه به خارج نشدن از چارچوب تفاهم دوجانبه ملتزم خواهد بود.

واشنگتن هم در واکنش به این « فریبکاری القاعده» تلاش کرد تا درها را به روی امیدهای ساختگی ببندد و ژنرال« لوید اوستن» یک فرمانده نیروهای آمریکائی در منطقه گفت که جبهه النصره حتی اگر نامش را تغییر دهد بخشی از گروه القاعده است.
وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرد که جبهه النصره همچنان هدف جنگنده های آمریکا و روسیه است حتی اگر تصمیم گرفته باشد روابط با القاعده را قطع کند و نامش را تغییر دهد.

اما واکنش گروه های تروریستی تکفیری نزدیک به جبهه النصره به اقدام این گروه واکنش های متفاوتی نشان دادند از جمله گروه « احرار الشام» چهار عنصر جبهه النصره را بعداز تلاششان برای استقرار در یکی از روستاهای سهل الغاب طرد کرد به این بهانه که ممکن است جنگنده ها آنها را هدف بگیرند.

روزنامه فرامنطقه ای الحیات هم نوشت: فشارهای گسترده منطقه ای و تفاهم روسی - آمریکائی ، گروه القاعده را مجبور کرد تا به گروه جبهه النصره شاخه آن در سوریه برای قطع ارتباط با آن چراغ سبز نشان دهد.
الحیات افزود: الجولانی در حالی که لباسی شبیه « اسامه بن لادن» سرکرده سابق القاعده پوشیده بود نه شبه لباس « ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش ، چهره خود را فاش کرد.
این روزنامه نوشت: در چند روز گذشته مجلس شورای جبهه النصره در ریف ادلب با حضور الجولانی و سرکردگان نظامی و امیران شرعی آن که از ریف درعا آمده بودند، چندین نشست برگزار کردند و برای پایان بیعت با القاعده تصمیم گرفتند.
الحیات افزود: جبهه النصره امیدوار است تا با اتخاذ این تصمیم مناطق تحت سیطره آنها از بمباران های آمریکا و روسیه دور بماند به ویژه اینکه تفاهم آنها با بمباران استان ادلب که تحت سیطره گروه « جیش الفتح» شامل هفت گروه مانند جبهه النصره و احرار الشام است ، اجرائی شده است.
این روزنامه اضافه کرد: یکی از موضوعات مورد بررسی سرکردگان النصره، پیدا کردن جایگزین کمک مالی جدید برای تامین هزینه های ماهانه آن که حدود 25 میلیون دلار است، بود.
الحیات مدعی شد که «بیش از ده هزار عنصر جبهه النصره از باب الهوی در مرز ترکیه تا شهر حماه و همچنین ریف های حلب، لاذقیه ، ادلب و حماه بسر می برند».
این روزنامه در ادامه ادعای خود آورده است: جبهه النصره هزینه های خود را از محل منابع محلی فعال در زمینه های اقتصادی و کشاورزی ، تبادل گروگان های غربی و عرب ، تبرعات خارجی تامین می کند و با قطع روابطش با القاعده هر ماه ده میلیون دلار آمریکا از منابعش کاهش می یابد».
الحیات نوشت: مشورت های داخلی جبهه النصره و هماهنگی با کشورهای منطقه ای در روزهای گذشته به توافقی منجر شد که گام های اجرائی آن از دیروز عملیاتی شد.
این روزنامه اضافه کرد: این اقدام الجولانی با رسیدن مقامات آمریکائی و روسی به ژنو برای تکمیل مذاکرات خود برای دستیابی به توافقی نظامی از جمله حمله به جبهه النصره همزمان شد.

** الجولانی کیست؟

اکنون مشخص شده است که نام واقعی ابومحمد الجولانی « احمد حسین الشرع» متولد سال 1981 میلادی است و اکنون سی و پنجمین سال عمر خود را سپری می کند.

هنگامی که گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره تشکیل شد وی 27 سال سن داشت. در خصوص محل تولدش همچنان روایت ها متفاوت است، برخی می گویند متولد شهر درعای سوریه است و برخی می گویند که در سعودی متولد شده است.

گفته می شود که الجولانی بیشتر عمر خود را در دمشق پایتخت سوریه سپری کرده به ویژه اینکه در دانشکده رسانه دانشگاه دمشق درس خوانده اما آن را نیمه تمام رها کرده است.
تحت تاثیر سخنرانی های « ابی القعقاع» برای جنگ در عراق و پیوستن به گروه تروریستی تکفیری داعش به این کشور رفت و تحت فرمان « ابوبکر البغدادی» بود اما بعداز چند سال با هم اختلاف پیدا کردند و دشمن سرسخت هم شدند.

برخی اطلاعات حاکی است که الجولانی در عراق با نام « امجد حسین علی النعیمی» شناخته می شد وبا همین نام وارد زندان « بوکا» شد و شاید به همین دلیل سازمان ملل او را با همین نام در فهرست ویژه مجازات تروریست ها قرار داده است.

در زندان بوکا، الجولانی تحت تاثیر « ابو مسلم الترکمانی» که نفر دوم داعش خوانده می شد، قرار گرفت و همین موجب شد تا درها به روی او برای ملاقات با البغدادی گشوده شود و با او بیعت کند.
الترکمانی در بمباران های اخیر آمریکا به هلاکت رسیده است.
البغدادی بعداز این بیعت، الجولانی را روانه سوریه برای تاسس جبهه النصره کرد اما تحولات شتابان موجب اختلاف بین آنها شد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 561486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =