همسر رئیس جمهور آمریکا طی سخرانی چند روز قبل خود در گردهمایی حزب دموکرات گفت کاخ سفید به وسیله برده‌ها ساخته شده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از تسنیم، «میشل اوباما» بانوی اول آمریکا و همسر رئیس‌ جمهور این کشور طی سخنرانی خود در محل گردهمایی طرفداران حزب دموکرات در خصوص تاریخچه برده‌ داری در آمریکا گفت: «این داستان این کشور است، داستانی که امشب مرا به این صحنه آورده است. داستان نسل‌ افرادی که شلاق اسارت، شرم بردگی، نیش تبعیض نژادی را احساس کردند و به تلاش و امید ادامه دادند و آنچه را که باید، انجام دادند. من هر روز صبح در خانه‌ای (کاخ سفید) از خواب برمی‌خیزم که توسط برده‌ها ساخته شده است و دختران خود را که دو دختر جوان و باهوش سیاهپوست هستند که در چمن‌ کاخ سفید با سگشان بازی می‌کنند را نظاره‌ می‌کنم.»

این اظهارات میشل اوباما باعث شد تا رسانه های آمریکا به بحث درباره آن بپردازند.

اختلاف اندکی میان مورخان در خصوص نقش بردگان در ساخت کاخ سفید وجود دارد. در وب ‌سایت انجمن تاریخی کاخ سفید اینطور آورده شده است که طراحان کاخ سفید در ابتدا به دنبال وارد کردن کارگران از اروپا برای ساخت کاخ سفید بودند، اما در جذب کارگر دچار مشکل بودند و از این رو به سراغ سیاهپوستان آمریکایی رفتند تا برای ساخت کاخ سفید، کنگره و دیگر ساختمان‌های دولتی از آنها استفاده کنند.

این انجمن اعلام کرده است که، بردگان در معدن سنگ دولت در ایالت «ویرجینیا» کار می‌کردند تا سنگ مورد نیاز برای دیوارهای کاخ سفید را تأمین کنند. تیم ساخت و ساز شامل کارگران سفیدپوست ایالت مریلند و ویرجینیا و مهاجران ایرلند، اسکاتلند و دیگر نقاط اروپا بوده‌اند.

«جسی اولاند» روزنامه ‌نگار واشنگتن پست طی یادداشتی تحت عنوان «نادیده‌ گرفته شدگان: ناگفته‌هایی از بردگان سیاهپوست در کاخ سفید» درباره بردگان سیاهپوست آمریکایی می‌نویسد: «اکثر افراد هرگز نمی‌دانند خانه رئیس‌جمهور و دیگر ساختمان‌های مهم دولتی چگونه ساخته‌ شده‌اند، اما مورخان مدت‌ها است که بر نقش بردگان تأکید می‌کنند.»

«بیل اورلی» تحلیل گر مسائل سیاسی در این باره به فاکس نیوز می گوید: «سخنانی را که میشل اوباما در مورد نقش برده ها در ساخت کاخ سفید و تکامل آمریکا بر زبان آورد بسیار سازنده بود. تاریچه این رویدا بسیار جذاب و جالب است. جرج واشنگتن در سال 1791 ماکان فعلی کاخ سفید را انتخاب کرد.»

وی افزود: «برگان در ساخت کاخ سفید مشارکت داشتند. مستندات حاکی از این است که بین سال های 1795 تا 1801 حدود 400 مورد پرداخت به ارباب های این بردگان صورت گرفته است. علاوه بر این سیاهان آزاد، سفیدپوستان و مهاجران در ساخت گسترده این کاخ مشارکت داشتند. در آن زمانی مهاجر غیر قانونی وجود نداشت هرکس می خواست می توانست در آمریکا بماند.»

اورلی گفت: «در سال 1800 رئیس جمهور جان آدامز در این مکان اقامت گزید. در عین حال ساخت و ساز دیگر قسمت های این کاخ توسط برده ها همچنان ادامه داشت. البته این برده ها مورد حمایت دولت بودند و توسط دولت تغذیه می شدند. در سال 1802 دولت از پذیرش و استخدام بردگان امتناع کرد. بنابراین صحبت های میشل اوباما در مورد کاخ سفید کاملا صحیح است بردگان در ساخت این بنا مشارکت داشته اند البته نفرا ت دیگری هم در کنار آن ها مشغول به کار بودند.»

۵۰۵۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 561190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =