تسنیم نوشت: ترکیه در ادامه سرکوب مخالفان بیش از ۱۷۰۰ نفر از پرسنل نظامی را برکنار و ۱۳۱ رسانه خبری را تعطیل کرده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از رویترز، ادامه سرکوب و بازداشت مخالفان در ترکیه به بهانه دست داشتن در کودتای نافرجام نظامی اخیر، موجب افزایش انتقادات و نگرانی ها در کشورهای غربی شده است.

تاکنون ده ها هزار نفر شامل پلیس، قاضی و آموزگار از کار برکنار شده یا تحت بازجویی قرار گرفته اند. این افراد به اتهام ارتباط داشتن با جنبش فتح الله گولن از کار برکنار یا بازداشت شده اند.

گولن نیز هرگونه دست داشتن در این کودتا را رد کرده و اردوغان را عامل اصلی وقوع کودتا معرفی کرده است. دولتهای غربی و گروه های حقوق بشر گرچه وقوع کودتا را محکوم کرده اند ولی نگرانی عمیق خود را نیز از گسترش سرکوب ها از سوی دولت آنکارا اعلام نموده اند.

اردوغان اعلام کرده است که هدفی جز سرکوب کودتاگران ندارد و جنبش گولن عملا دموکراسی در ترکیه را تهدید می کند. وی پیش از این نیز گولن را به تشکیل دولت موازی در ترکیه متهم کرده است.

روز چهارشنبه، ارتش بیش از 1684 نفر از پرسنل نظامی را از کار برکنار کرده است. از این تعداد، 149 نفر ژنرال و دریاسالار بوده اند. این تعداد شامل 40 درصد کل ژنرال ها و دریاسالاران ارتش ترکیه بوده است.

شبکه سی ان ان ترک نیز گزارش داد که بیش از 15 هزار نفر شامل 10 هزار سرباز تاکنون بازداشت شده اند. دولت ترکیه نیز اعلام کرده است که 16 شبکه تلویزیونی، 45 روزنامه و 15 نشریه و 29 انتشارات تعطیل شده اند.

ترکیه روز چهارشنبه دستور بازداشت 47 روزنامه نگار روزنامه زمان را صادر کرده است. آمریکا نیز نسبت به ادامه بازداشت ها در ترکیه ابراز نگرانی کرده است.

یک مقام ارشد حزب عدالت و توسعه نیز تاکید کرد: احزاب مختلف سیاسی در حال مذاکره درباره طرح هایی هستند تا کنترل پارلمان بر یک نهاد اصلی و کلیدی دولتی را که قضات و دادستان ها را تعیین می کند، افزایش دهند.

۵۰۵۰
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 561173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =