معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه این سازمان ماهانه حدود ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌کند، گفت: از این میزان، حدود ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بابت مستمری به بیمه‌شدگان و حدود یک هزار میلیارد تومان در بخش درمان هزینه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی؛ محمدعلی همتی گفت: در بخش درمان تامین اجتماعی که به عنوان ویترین سازمان تلقی می‌شود، حدود 80 بیمارستان و دی‌کلینیک و 270 مرکز سرپایی که شامل مراکز تخصصی، دندانپزشکی و طب سالمندان است، به بیمه‌شدگان ارائه خدمت می‌دهند.

وی با بیان اینکه بیمارستان میلاد بزرگترین بیمارستان سازمان محسوب می‌شود، گفت: این بیمارستان محل عملکرد فوق‌تخصصی سازمان است و باید بیمارانی که نیاز به خدمات ویژه دارند، به آنجا مراجعه کنند.

همتی با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد افراد جامعه یعنی بالغ بر ٤١ میلیون نفر از مردم تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند، گفت: این سازمان به غیر از خدمات درمانی، حدود ١٨ نوع خدمت دیگر را از قبل از تولد تا بعد از فوت به بیمه‌شدگان ارائه می‌کند.

وی گفت: مستمری که به بیمه‌شدگان در دوران بازنشستگی پرداخت می‌شود، تنها امید آنان از تامین اجتماعی است از این‌رو مقید هستیم که حتی یک روز در پرداخت مستمری تاخیر نداشته باشیم؛ با وجود شرایط خاصی که بر کشورمان و بازار حاکم است، سازمان تامین اجتماعی خدماتش را به موقع پرداخت کرده است.

هزینه های تامین اجتماعی

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی ماهانه حدود 5 هزار و 200 میلیارد تومان هزینه می‌کند، گفت: از این میزان، حدود ٣ هزار و 200 میلیارد تومان بابت مستمری به بیمه‌شدگان و حدود یک هزار میلیارد تومان در بخش درمان هزینه می‌شود که در مقایسه با اعداد هدفمندی، رقم بسیار بزرگی است؛ سازمان تامین اجتماعی، سازمان درآمد هزینه‌ای است و باید ابتدا کسب درآمد کند و بعد هزینه کند.

همتی سلامت و ارائه خدمات سلامت را یک امر حاکمیتی برشمرد و اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی از زمانی که وارد بحث مقوله سلامت شد، در مراکز ملکی خود ارائه خدمت کرد و در مناطقی ارائه خدمات به صورت ملکی انجام می‌گیرد که در سطح‌بندی ارائه خدمات باشد.

وی ادامه داد: در سازمان تامین اجتماعی بر اساس سطح‌بندی ارائه خدمات، مجاز هستیم در برخی مناطق بیمارستان و بعضی مناطق، مراکز سرپایی داشته باشیم و در جاهایی که تعداد بیمه‌شدگان سازمان به این سطح‌بندی نرسیده باشد قاعدتاً مراکز ملکی نداریم و در آنجا از روش خرید خدمت استفاده می‌کنیم؛ در بخش خرید خدمت، بزرگترین خریدار در کشور هستیم و تمامی مراکز دانشگاهی طرف قراردادمان هستند.

همتی گفت: حدود ٤٥ هزار مرکز طرف قرارداد داریم، ٢٥ هزار پزشک در سراسر کشور طرف قرارداد با سازمان تامین اجتماعی هستند و تقریبا تمامی بیمارستانهای تهران به جز معدودی از آنها، طرف قراردادمان هستند.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: نگرش و سمت و سوی این سازمان طی سالهای اخیر، ارائه خدمت در مناطق محروم بوده است و در هفته تامین اجتماعی سال جاری حدود 40 پروژه که عمدتا در مناطق محروم و از امکانات کم برخوردار بود، افتتاح یا کلنگ‌زنی شد.

همتی گفت: سازمان تامین اجتماعی، 9 بیست‌و‌هفتم آنچه را دریافت می‌کند را در بخش درمان هزینه می‌کند.

وی اظهار کرد: در بیمارستانهای سازمان تامین اجتماعی به دلیل اینکه خدمات کاملا رایگان است و بیمه‌شدگان سازمان بیمارستانهای تامین اجتماعی را ملک خودشان می‌دانند، علاقه‌مند مراجعه به بیمارستانهای سازمان هستند؛ برای کاهش ازدحام و نظم‌دهی در مراکز درمانی سازمان، روشهایی از جمله نوبت‌دهی تلفنی و پذیرش نظام ارجاع را انجام داده‌ایم؛ وقتی بتوانیم نظام ارجاع داخلی را در سازمان تامین اجتماعی نهایی کنیم، این زنجیره ارجاع باعث می‌شود تعداد زیادی از مراجعات غیرضروری کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه خدماتی که در بیمارستانها ارائه می‌کنیم،کاملا رایگان است، گفت: بعد از طرح تحول سلامت، بیمار به خارج از بیمارستان برای تهیه دارو، تجهیزات پزشکی یا اقلام مصرفی فرستاده نمی شود؛ یکسری داروها تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی نیست و به عنوان یک سازمان بیمه‌گر پایه، مکلف به ارائه خدماتی هستیم که شورای عالی بیمه مصوب کرده باشد؛ خدمات فراتر از مصوبه شورای عالی بیمه، قاعدتاً در تعریف بیمه مکمل و متمم تعریف می‌شود و عملا جزو خدمات بیمه پایه تلقی نمی‌شود.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: در سطح بیمه پایه و در آن حدی که موظفیم طبق قانون ارائه خدمت دهیم، این کار انجام می‌شود و کوچکترین کم و کاستی در این زمینه وجود ندارد.

همتی با اشاره به اینکه هر ساله تعداد زیادی داروهای جدید به تدریج به لیست داروهای تحت پوشش اضافه می‌شوند، گفت: داروهای جدید که وارد کشور می‌شوند، ابتدا باید وارد فارماکوپه کشوری شوند؛ سازمان تامین اجتماعی در سالهای اخیر در بحث داروهای کانسر و بیماریهای خاص، هزینه‌های بسیار زیادی انجام داده است؛ دیدگاه سازمان مبتنی بر ریسکهای بزرگ است و بیمه باید بتواند اینگونه هزینه‌ها را پوشش دهد.

هزینه های طرح تحول سلامت

وی گفت: طرح تحول سلامت، بار مالی زیادی برای سازمان ایجاد کرد اما با این وجود از آن حمایت می‌کنیم و حامی این طرح هستیم؛ سازمان تامین اجتماعی متعلق به بیمه‌شدگان است و ما فقط سازمان را مدیریت می‌کنیم به گونه‌ای که منافع بیمه‌شدگان در نظر گرفته شود و تامین شود؛ سازمان تامین اجتماعی نقش امین، برنامه‌ریز، هدایت منابع و هزینه کرد درست را دارد.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی از سالمندی به عنوان یکی از مباحث مهم کشور یاد کرد و ادامه داد: جامعه کنونی به سمت جامعه سالمندی حرکت می‌کند که قطعا برای آن دوران باید برنامه داشته باشیم از این رو که مراجعات و هزینه‌ها در این دوران افزایش می‌یابد؛ سالمندان‌، سه تا چهار برابر، بیشتر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و طی یک سال، به همین میزان، هزینه‌های درمانی‌شان افزایش می‌یابد.

وی اظهار کرد: در سازمان تامین اجتماعی و در حوزه درمان، راجع به این موضوع برنامه‌هایی وجود دارد و با تکریم سالمندان و ارائه خدمات به آنان در حال گسترش مراکز طب سالمندان هستیم؛ طرح ارتقای هتلینگ بیمارستانهای سازمان از سال گذشته آغاز شد و از این رو تمامی بیمارستانها را به حد سه ستاره خواهیم رساند که رضایتمندی قابل توجهی برای بیمه‌شدگان خواهد بود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 561022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    2 0
    درمد سازمان چقدره؟ هدف از تشکیل این سازمان همین بوده که به مردم مستمری بده و خدمات درمانی را پوشش دهد وگرنه مگه مردم خل اند که پولشان را بدهند دست سازمان. این پولها باید جمع شود و سرمایه گذاری شود تا با ایجاد سود همین هزینه ها را پوشش دهد نه اینکه تجارت کند و مدیرها بشینن پای صندوق بخورند. سرمایه این سازمان مال مردم است.منافع آنهم مال مردم است.
  • بی نام A1 ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    1 1
    ۱۲ میلیون کارگر در کشور وجود داره که حداقل با سهم کارفرما هر کدومشون ماهی یک میلیون تومن حق بیمه میدن که میشه ۱۲ هزار میلیارد تومن در ماه. من دیگه توضیحی نمیدم تازه درآمد شستا به کنار.
  • بی نام IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
    0 0
    یعنی 2000 میلیارد هزینه پرسنلی ؟؟؟؟؟؟؟ یعنی حقوق و مزایای هر کارمند به طور متوسط 8 میلیون تومان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟