در ساعات پایانی سفر یک روزه هاشمی به استان البرز خبر رسید که یکی از رسانه ها، از جملات وزیر در گفتگوی رادیویی خود، قسمتی را که منظور نظر خود بوده به عنوان تیتر انتخاب کرده و به یک جمله عادی وزیر رنگ و بوی سیاسی و جناحی داده است. تیتر و خبری که نحوه تنظیم آن، عده ای را دانسته و نادانسته به صحبت و موضع گیری های بی منطق واداشته است.

پیمان صفردوست: سفرهای کاری وزیر بهداشت به استان های مختلف کشور برای بازدید از پروژه های حوزه سلامت و افتتاح طرح های مختلف دیگر به صورت یک رسم هفتگی درآمده و اصحاب رسانه هر هفته منتظر چند خبر بازدید و افتتاح در حوزه سلامت هستند. با این حال وقتی قرار است این بازدیدها و افتتاح ها در استان همجوار پایتخت که تا همین یک دهه پیش بخشی از آن بود اتفاق بیفتد، اوضاع کمی فرق می کند. کوتاه بودن مسافت و سهولت دسترسی به استان البرز و شهر کرج خبرنگاران حوزه سلامت را وسوسه می کند تا به جای اینکه منتظر اخبار وبدا و خبرگزاری های محلی باشند، خودشان بیایند و از نزدیک به تهیه خبر و گزارش بپردازند.به همین دلیل سفر یک روزه آقای وزیر به استان البرز و شهر کرج حال و هوای متفاوتی نسبت به سایر سفرهای او داشت.

آغاز یک روز فشرده کاری

سیدحسن هاشمی و هیات همراه او که پیش از شروع ساعت اداری وارد شهر کرج شده بودند، ابتدا به دانشگاه علوم پزشکی استان البرز رفتند تا ضمن مرور برنامه های روزانه، با هیات رییسه دانشگاه نیز دیداری داشته باشد. وزیر بهداشت در مدت حضور خود در دانشگاه علوم پزشکی البرز گفتگوی زنده ای را نیز با خبرنگار رادیو ایران انجام داد؛ گفتگویی که در عرض چند ساعت با توجه به برداشت های سلیقه ای و شاید سیاسی یک رسانه رسمی! تبدیل به یک چالش خبری شد. جمله ای که سیدحسن هاشمی از آن با عبارت "زایمان روی زمین" یاد کرد، شاید برای ما هم پیش از آن که تصاویر آرشیو دانشگاه علوم پزشکی البرز را ببینیم یه همین اندازه خنده آور بود. مساله ای که هاشمی تنها اشاره ای به آن کرد، دردی بود که بسیاری از مردم آن منطقه هر روز با آن دست و پنجه نرم می کردند.

بازدیدهای پیش از ظهر

هاشمی از همان ساعات اولیه صبح بازدیدهای خود را با افتتاح بیمارستان کمالی آغاز کرد. بیمارستانی که نبود آن پیش از این به شدت احساس می شد. به گفته مردم و مراجعان بیمارستان، این منطقه در گذشته همواره با مشکل فضا و امکانات درمانی مواجه بود و کمبود تخت های بیمارستانی و بار زیاد مراجعات باعث می شد که خدمات به بیماران پذیرش شده اورژانسی، حتی روی زمین ارایه شود. دستور احداث بیمارستان کمالی کرج با استفاده از اعتبارات طرح تحول سلامت صادر شد و این بیمارستان با زیربنای 90هزار متر مربع در هفت طبقه احداث گردید. از مهمترین ویژگی های این بیمارستان وجود بیش از 30 تخت مراقب ویژه نوزادان و 16 تخت زایمان است.

افتتاح بیمارستان شماره 2 شهید رجایی، افتتاح بیمارستان 150 تختخوابی کوثر و آغاز عملیات ساخت بیمارستان 260 تختخوابی سیدالشهدا از دیگر برنامه های وزیر بهداشت در استان البرز بود. هاشمی تلاش دست اندرکاران دانشگاه علوم پزشکی البرز و حوزه سلامت این استان را ستودنی ذکر کرد و آن را الگویی برای سایر استان ها دانست.

یک نشست سفری!

وزیر بهداشت کمی پیش از ظهر مجددا به دانشگاه علوم پزشکی البرز بازگشت تا در یک نشست خبری را به درخواست خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار کند؛ جلسه ای که فارغ از دغدغه های ماموریتی استان البرز، بیشتر به پاسخگویی در مورد مسایل به وجود آمده در چند هفته اخیر در حوزه سلامت گذشت. خطاهای پزشکی، وضعیت نامناسب بهداشتی و درمانی در زندان ها، گردشگری سلامت، برخی حب و بغض های موجود در مورد جامعه پزشکی، لزوم اجزای کامل قانون در مورد تخلفات پزشکی و سلیقه ای عمل کردن برخی رسانه ها در انتشار اخبار از مهم ترین مباحث مطرح شده در این نشست خبری بودند.

هاشمی که هنوز از شیطنت انجام شده در مورد گفتگوی زنده رادیویی اش خبر نداشت، در پایان این نشست خبری با گلایه از نحوه پرداختن رسانه ها به اخبار حوزه سلامت، مقایسه ای بین اخبار اخیر ایران و جهان انجام داد.

وی با اشاره به اتفاقات اخیر مونیخ که توجه تمام رسانه های جهان را به خود جلب کرده است گفت: این در حالی است که رسانه های داخلی ما در کمتر از یک ماه دو حادثه واژگونی اتوبوس را پیش روی خود داشتند و توجهی به آن نکردند. حادثه هایی که تلفات جانی هر یک از آنها از حادثه مونیخ هم بیشتر بود؛ اما حالا کافی است در نقطه ای از کشور بخیه ای باز یا بسته شود... خودتان می دانید چه اتفاقی در رسانه ها می افتد!

بازدیدهای بعد از ظهر

افتتاح پروژه ها و بازدید از طرح های در حال اجرای استان البرز بعد از ظهر روز شنبه نیز با فشردگی کامل ادامه داشت. هاشمی دلیل عجله برای افتتاح طرح ها را تاکید ریاست جمهوری عنوان کرد و گفت: دکتر روحانی تاکید کرده اند که برای افتتاح پروژه های سلامت یک روز هم تاخیر نکنیم و آنها را تا سفرهای استانی عقب نیندازیم.

افتتاح سه دانشکده داروسازی، دندان پزشکی و ساختمان جدید دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی البرز، بازدید از روند ساخت مرکز تخصصی اطفال و زنان 220 تختخوابی بیمارستان شهید باهنر کرج، بازدید از بیمارستان 170 تختخوابی امام حسین (ع) منطقه محمدشهر و همچنین حضور در آخرین روز جشنواره ترویج زایمان طبیعی استان البرز از مهم ترین برنامه های عصرگاهی وزیر بهداشت در استان البرز بود که تا ساعت های پایانی شب به طول انجامید.

نتایج سفر یک روزه

اگرچه سفر به استان البرز از نظر بعد مسافت سفر کوتاهی تلقی می شد ولی هاشمی آن را سفری پر بار دانسته است: میزان فعالیت های انجام شده در استان البرز در مقایسه با روند کلی اقدامات انجام شده حوزه سلامت در کشور بسیار مطلوب است.

وی گفت: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی البرز جزو معدود دانشگاه هایی است که برای هر 3هزار نفر جمعیت، یک کارشناس مراقب سلامت دارد و یک میلیون حاشیه نشین استان از خدمات سلامت بهره مند شده اند. همچنین 210 پایگاه بهداشت در استان البرز تاسیس شده است که این پایگاه ها در پیشگیری از مرگ و میر موثر هستند و در آینده بیش از 75درصد از مرگ و میرها در البرز پیشگیری خواهد شد.

یک تلخی تکراری

در ساعات پایانی سفر یک روزه هاشمی به استان البرز خبر رسید که یکی از رسانه ها، از جملات وزیر در گفتگوی رادیویی خود، قسمتی را که منظور نظر خود بوده به عنوان تیتر انتخاب کرده و به یک جمله عادی وزیر رنگ و بوی سیاسی و جناحی داده است. تیتر و خبری که نحوه تنظیم آن، عده ای را دانسته و نادانسته به صحبت و موضع گیری های بی منطق واداشته است.

البته با توجه به تیترها و خبرهای منتشر شده در برخی مطبوعات در هفته های اخیر، به نظر نمی رسد که این جریان ها اتفاقی باشد و گویا متاسفانه عده ای همچنان تلاش می کنند تا وزارت بهداشت را که به اذعان وجدان های منصف عملکرد انقلابی و جهادی داشته است وارد حاشیه کنند.

به نظر می رسد یکی از دلایل موفقیت سه ساله وزارت بهداشت بها ندادن به حاشیه های موجود بوده است. اما گویا اتفاقات و جوسازی های چند هفته اخیر تا حدودی حرکت را برای هاشمی و تیم او سخت کرده و بخشی از زمان را باید صرف پاسخگویی و توجیه شایعات و جوسازی ها کند. در هر حال اگر این روند به همین ترتیب پیش برود، آقای وزیر مجبور خواهد شد تا در گوشه رینگ با گارد بسته تمام وقت خود را برای جوابگویی به این حاشیه ها صرف کند.

علی رغم توسعه و پیشرفت های حوزه سلامت در دوران پس از انقلاب که غیرقابل انکار است، در عین حال باید پذیرفت که در همین سال ها کمبود امکانات و تخت های بیمارستانی در برخی شهرها به حدی بوده است که عملیات زایمان نیز باید بر روی زمین انجام می شده و این مساله نیز قابل کتمان نیست. با وجود این همه تصاویر آرشیوی که درباره این موضوع در دانشگاه علوم پزشکی البرز وجود دارد، گروهی که زمانی متولی رسیدگی به همین مشکلات بودند و این وضعیت را ندیده اند، حق دارند تعجب کنند و حق دارند لب به خنده بگشایند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 561002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    1 0
    یکی مصوبه آخرین روزهای دولت اصلاحات مبنی بر پذیرش بیماران تصادفیاورژانسی بصورت رایگان که الحق سیدمحمد خاتمی عزیز یه یادگاری ابدی از خودش در حوزه سلامت باقی گذاشتالبته مصوبه برای دولت ایشون هست ولی تا روند اجرا و ابلاغ طی بشه اگه اشتباه نکنم شروعش افتاد برای دولت بعدییکی هم طرح سلامت دکتر روحانی که توسط دکتر هاشمی الحق خیلی مدیریت شده اجرا شد و بازهم انقلابی در حوزه سلامت هست/حالا یکی هم مثل احمدی نژاد برمیگرده میگه حوزه سلامت مثل چاه ویل می مونه و از چرداخت هزینه برای پوشش کاستی های اون جلوگیری میکنه اون هم به بهانه چاه ویل توروقران مقایسه کنید نحوه عمل و حتی سبک حرف زدن رو
  • بی نام A1 ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    0 0
    زایمان کف زمین که معمولیه. ما در بیمارستان میرزا کوچک خان زایمان در توالت هم داشته ایم.