رستم و سهراب بزرگ‌ترین قهرمان‌های دنیا هستند/ پری صابری از ورودش به تونل فرهنگ ایران گفت

پری صابری گفت با اجرای نمایش‌های «بیژن و منیژه»، «رستم و سهراب» به‌صورت شگفت‌آوری دریافته است قهرمان‌های دنیا همین شخصیت‌ها هستند، اما جامعه هنری به دلیل این‌که تحت تأثیر فرهنگ غرب قرارگرفته‌، از آن‌ها غافل مانده‌ است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری نمایش «شمس پرنده» با حضور پری صابری کارگردان، محمد حاتمی ( بازیگر نقش مولانا) و سیروس اسنقی (بازیگر نقش شمس)و ابراهیم اثباتی آهنگساز و جمعی از اهالی رسانه برگزار شد.

پری صابری در نشست خبری «شمس پرنده» گفت: «تئاتر برای من راه زندگی است. با اجرای آثار نمایشی هرگز گمان نمی‌کنم کار مهمی انجام داده‌ام. البته در این راه بالا و پایین زیاد رفتم و پستی و بلندی‌های فراوانی را دیدم. در این بین شکست هم بود اما همیشه حسم این بوده که نسبت به وطنم مدیونم.من سال‌ها از کشورم دور بودم اما وقتی بازگشتم و فعالیتم را در حوزه نمایش ادامه دادم حمایت مخاطبان آن‌قدر زیاد بود که موفقیت نصیبم شد. از نظرگاه من ما باید خودمان را بشناسیم و به داشته‌های فرهنگی خودمان توجه کنیم.از همین نظرگاه هم بود سعی کردم کارهایی انجام دهم که معرفی فرهنگ ایران را در پی داشته باشند و بعد که کار کردن بر روی اسطوره‌های ایرانی را آغاز کردم متوجه شدم یک اقیانوس پیش رویم قرار گرفته است.»

صابری ادامه داد: «با اجرای «بیژن و منیژه»، «رستم و سهراب» به‌صورت شگفت‌آوری دریافتم قهرمان‌های دنیا همین شخصیت‌ها هستند، اما ما به دلیل این‌که تحت تأثیر فرهنگ غرب قرارگرفته‌ایم،از آن‌ها غافل مانده‌ایم. من از زمانی که وارد تونل فرهنگ ایران شدم بسیار آموختم.»

این کارگردان تئاتر با بیان این که «شمس پرنده» از آن دست نمایش‌هایی است که در اجرای قبلی که پشت سر گذاشت خیلی مورد استقبال قرار گرفت، ادامه داد: «این مردم بودند که از «شمس پرنده» پشتیبانی کردند و اجرای این اثر در کشور خیلی مورد توجه قرار گرفت. برای من اجرای این اثر از یک‌سو نقطه‌ای افتخارآمیز به حساب می‌آمد و از سوی دیگر گویای این نکته بود که نباید و نمی‌توانم از آن پایین بیایم.»

در ادامه صابری در پاسخ به این سؤال که چرا باوجود آنکه پیش از این اعلام کرده بود قصد اجرای نمایشی در مورد کورش را دارد دوباره به سراغ شمس پرنده آمد توضیح داد: بعد از اجرای نمایش «باغ دلگشا» به مدت دو سال و نیم کار اجرایی نداشتم و به همین دلیل سراغ «کوروش» رفتم. در زمان اجرای نمایش «هفت شهر عشق» در سعدآباد مدیران به من گفتند که «کوروش» را باید در پاسارگاد اجرا کنم. این موضوع همواره در ذهن من است و دوست دارم آن را در دیگر نقاط نیز اجرا کنم. کوروش» برای من سرچشمه خرد است و استوانه آن بازتاب تمام داده‌هایی است که دلمان می‌خواهد به آن برسیم و به همین دلیل هم 2 سال بر روی نگارش آن‌وقت گذاشتم. این نمایشنامه قرار است به‌زودی از سوی نشر قطره منتشر شود.

در ادامه این نشست ابراهیم اثباتی درباره اجرای این نمایش در مکان‌های تاریخی گفت: «ما در این فکر هستیم که «شمس پرنده» را در چنین محل‌هایی اجرا کنیم، اما این امر نیاز به همدلی مدیران دارد. میراث فرهنگی خصوصاً در دولت کنونی خوشبختانه از انجام کارهای فرهنگی در مکان‌های قدیمی استقبال می‌کند.

 

محمد حاتمی ایفاگر نقش مولانا در این نمایش که از ابتدای به ریو صحنه رفتن شمس پرنده تا به امروز حدود 210 شب ایفاگر نقش مولانا بوده هم گفت: «درجایی گفتم گویا بخت من در سال جاری با نقش مولانا بسته‌شده است. هادی مرزبان قبل از شروع سال پیشنهاد کار در بازار عاشقان و بازی در نقش مولانا را مطرح کرد، اما چون در آن زمان‌بر سر کار سینمایی بودم و انگیزه بیشتر من این بود که نقشی را که سال‌ها قبل پیش در «شمس پرنده» بازی کرده بودم، بازی کنم، این پیشنهاد را نپذیرفتم، اما شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که مرزبان از من خواست تا به آن گروه نمایشی کمک کنم که با توجه به ارادتی که به وی داشتم این پیشنهاد را قبول کردم و در آنجا هم در نقش مولانا بازی کردم.»


او همچنین در مورد ویژگی کار کردن با پری صابری توضیح داد: «در کاری که کارگردانی‌اش به عهده خانم پری صابری است با نقش مولانا ارتباط خاصی دارم. من بازیگر هستم و در تئاتر برایم مهم است که چه کاری می‌کنم به همین خاطر هم هست که گزیده کار هستم. با این توضیح باید بگویم «شمس پرنده» جای خاصی در زندگی من بازکرده و تأثیرات و برکاتش هنوز به من می‌رسد.»
اسنقی، بازیگر نقش هم توضیح خیلی کوتاهی درباره نحوه مواجهه‌اش با نقش شمس در این نمایش داد: «حضورم در این نمایش جزو تجربیات معنوی و هنری من است و آن را فقط در یک تجربه بازیگری محدود نمی‌کنم. بعد از 16 سال من همچنان از برکات حضور در این نمایش بهره مند می‌شوم. من بارها و بارها به خانم صابری گفته‌ام برای حضور در این نمایش حاضرم سینه‌خیز بیایم.»


«شمس پرنده» از 14 مرداد تا پایان شهریورماه هر شب ساعت 20 در ایوان عطار روی صحنه می‌رود.

عکاس: امین خطیبی

57247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 560983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =