ایسنا نوشت: دولت توافق ملی لیبی در اعتراض به حضور نیروهای ویژه فرانسه در شرق این کشور، بار دیگر سفیر فرانسه در این کشور را احضار کرد.

در مقابل "شورای انقلابیون بنغازی" حضور نیروهای فرانسوی در لیبی را "تجاوزی آشکار"‌خواند و برای جنگ با این نیروها و دیگر نیروهای خارجی حاضر در این کشور اعلام بسیج عمومی کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت توافق ملی لیبی در بیانیه‌ای ضمن احضار آنتوان سیوان، سفیر فرانسه در این کشور جهت ابلاغ اعتراض خود نسبت به حضور نیروهای ویژه فرانسه در شرق این کشور، حضور این نیروها در لیبی را نقض قوانین بین‌المللی و دخالتی کاملا غیرقابل قبول در لیبی دانست.

در این بیانیه آمده است، فائز السراج، نخست وزیر لیبی در حاشیه کنفرانس سران اتحادیه عرب در نواکشوت با سیوان دیدار کرده و از وی خواست توضیحی رسمی پاریس درباره حقیقت آنچه رخ داده، ارائه کند.

در این دیدار سفیر فرانسه دوباره بر حمایت کشورش از دولت توافق ملی لیبی تاکید کرده و تعهد داد، یادداشت رسمی در شرح آنچه رخ داده، ارائه کند.

در حالی در شهرهای مختلف لیبی تظاهرات در اعتراض به دخالت فرانسه در این کشور برگزار شد، شورای انقلابیون بنغازی نیز دخالت فرانسه را دشمنی آشکار علیه لیبی توصیف کرد و برای جنگ با نیروهای فرانسوی و بیگانه حاضر در این کشور اعلام بسیج عمومی کرد.

رشید السعیطی، یکی از فرماندهان شورای انقلابیون بنغازی اظهار داشت: این فراخوان برای همه مردم لیبی است و با "انقلابیون واقعی" برای ایستادگی در برابر خواسته‌های استعماری فرانسه هماهنگی‌های لازم صورت خواهد گرفت.

السعیطی افزود:‌ اعلام بسیج عمومی از سوی شورا هرگز بر دیگر جبهه‌های داخلی نبرد به ویژه جبهه نبرد با داعش در شهر سرت تاثیر نخواهد گذاشت و هدف همه "انقلابیون"‌ بیرون راندن نیروهای خارجی از کل کشور است.

این فرمانده شورای انقلابیون بنغازی موضع‌گیری دولت توافق ملی لیبی را متناقض توصیف کرد و مدعی شد، دولت توافق ملی لیبی از حضور این نیروها آگاه بوده زیرا با شورا تماسی نداشته و با آنها هماهنگی نکرده است.

در همین راستا برخی منابع لیبیایی گزارش دادند، در درگیری نیروهای خلیفه حفتر، فرمانده ارتش لیبی با نیروهای وابسته به شورای انقلابیون بنغازی در منطقه القوارشه واقع در غرب بنغازی، ۱۷ تن از نیروهای حفتر کشته و بیش از ۲۴ تن دیگر از آنان زخمی شدند، این در حالی است که جنگنده‌های بیگانه به بمباران منطقه مذکور ادامه می‌دهند.

برخی منابع پزشکی در لیبی اظهار داشتند، این درگیری‌ها به دنبال حمله زمینی و هوایی نیروهای خلیفه حفتر با هدف کنترل بر پایگاه‌های نیروهای شورای بنغازی آغاز شد.

به گفته منابع مذکور، نیروهای شورا از سه پایگاه عقب‌نشینی کرده و سپس دوباره در جریان درگیری‌ها به آنجا بازگشتند. در این درگیری‌ها دو تن از نیروهای شورای مذکور کشته و ۹ تن دیگر از آنان زخمی شدند.

برخی منابع در شورای انقلابیون بنغازی تاکید کردند که تعدادی جنگنده بیگانه بیش از هشت بار پایگاه‌های نیروهایشان در منطقه قنفوده واقع در شمال غرب بنغازی را هدف حملات خود قرار دادند.

همین منابع افزودند: این منطقه که محل اسکان ده‌ها خانواده لیبیایی، عربی و آفریقایی ساکن بودند، هدف آتش توپخانه‌ای قرار گرفت.

از سوی دیگر برخی منابع امنیتی لیبی در گفتگو با شبکه خبری اسکای نیوز عربی از کشته شدن "مرعی صالح حمد الهتاک" ملقب به "ابوحفص الیبی"، یکی از چهره های تحت تعقیب آمریکا در حمله هوایی ارتش لیبی علیه پایگاه‌های داعش و القاعده در مناطق القوارشه و قنفوده واقع در غرب شهر بنغازی خبر دادند.

ابو حفص به دلیل دست داشتن در اقدامات تروریستی متعدد از جمله حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی، تلاش برای ترور سرکنسول ایتالیا در لیبی و نیز حمله به کنسولگری انگلیس در بنغازی یکی از برجسته‌ترین چهره‌های تحت تعقیب مسئولان امنیتی لیبی است.

وی یکی از کسانی است که تصویرش به همراه چند مهاجم دیگر در فیلم دوربین‌های مدار بسته کنسولگری آمریکا در بنغازی دیده شد.

وی پیش از این به گروه تروریستی داعش پیوسته بود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 560964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =