کارشناس مسائل جهان عرب می گوید شیخ عیسی قاسم به هیچ کشور و ملیتی وابستگی ندارد او کسی بود که در سال 1971 در شکل گیری جزیره بحرین پس از جدایی از ایران نقش داشت و اتهامات آل خلیفه به وی بی اساس است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، دادگاه رژیم بحرین روز چهارشنبه ضمن برگزاری نخستین جلسه محاکمه روحانی برجسته این کشور، کار بررسی اتهام های مطرح شده علیه شیخ عیسی قاسم را آغاز کرد. (اینجا)

پس از درگیریها و کشمکش حامیان شیخ عیسی با رژیم ال خلیفه، امروز رژیم مستبد آل خلیفه  شیخ عیسی قاسم را محاکمه خواهد کرد، از شب گذشته تا کنون خیابان های بحرین برای حمایت از این شیخ شیعی ناآرام شده است،

درباره اقدام رژیم بحرین حسن هانی زاده کارشناس مسائل جهان عرب به پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر گفت: «محاکمه ظالمانه شیخ عیسی قاسم در حقیقت اخرین پل ارتباطی میان حاکمیت و مردم خواهد بود. از انجایی که شیخ عیسی قاسم یکی از رهبران اعتدال گرا و ضد خشونت است، لذا سلب تابعیت و سپس محاکمه وی، می تواند در حقیقت رژیم بحرین را دچار چالش جدی کند. وضعیت بحرین پس از 5 سال قیام مسالمت آمیز، در این جزیره به خشونت کشیده خواهد شد.»

هانی زاده در خصوص اینکه آیا اقدام بحرین قانونی است یا خیر گفت: « محاکمه شیخ عیسی قاسم بر خلاف قوانین بین المللی صورت می گیرد. نخست اینکه از وی سلب تابعیت شد که با قوانین و حقوق بین الملل مخصوصا ماده 15 از منشور حقوق بشر سازمان ملل مغایرت دارد، چرا که این ماده صراحتا اعلام کرده است که هیچ کشور و دولتی نمی تواند تابعیت یک نفر را سلب کند. به لحاظ بین المللی فردی که تابعیتش سلب می شود نمی تواند در ان کشور محاکمه شود، باید در کشوری بی طرف محاکمه شود، رژیم آل خلیفه به لحاظ حقوقی و انسانی مرتکب خطای شدید شده است و مردم بحرین واکنش تندی نشان خواهند داد.»

این کارشناس مسائل جهان عرب در خصوص اتهامات واهی علیه شیخ عیسی قاسم گفت: «تمام اتهاماتی که رژیم ال خلیفه علیه عیسی قاسم اعلام کرده است، باطل و دروغ است. هدفش جریان سازی علیه این شخصیت معتدل، دینی و سیاسی بحرین است. عیسی قاسم یکی از افرادی است که در سال 1971 در تدوین قانون اساسی بحرین نقش داشته است و در شکل گیری این جزیره بعد از جدا شدن ان از جمهوری اسلامی ایران نقش اساسی داشت. لذا شیخ عیسی قاسم یکی از شخصیت هایی است که در واقع هیچ وابستگی به هیچ کشوری ندارد، و در عین حال از ابزارهای خشونت امیز در قیام بحرین استفاده نکرد و هیچ گونه اتهامی علیه او مترتب نیست.»

هانی زاده در پاسخ به اقدام نهاد های حقوق بشری گفت: «نهاد های حقوق بشری مثل شورای حقوق بشر، سازمان ملل، سایر نهاد های مردمی، حقوقی و سایر نهاد بین المللی باید در مقابل این اقدام غیر انسانی، غیر قانونی و غیر حقوقی  ال خلفیه اقدام کنند. با صدور بیانیه این اقدام غیر انسانی را محکوم کنند و اجازه ندهند چرا که  محاکمه شیخ عیسی قاسم در واقع  محاکمه هشتاد درصد از مردم است دررصد مردم است زیرا او رهبر قیام مردم بحرین است که از هشتاد درصد مردم تشکیل شده است.»


این کارشناس خاورمیانه درباره پیامد اقدام آل خلیفه علیه روحانی شیعیان بر منطقه گفت: «طبیعی است که محاکمه شیخ عیسی پیامد های بسیار خشونت آمیزی خواهد داشت، مردم بحرین اقدامات دیگری انجام خواهند داد چرا که تا کنون قیام آنها مسالمت امیز بوده است ولی اگر محاکمه شیخ عیسی قاسم به صورت جدی انجام بگیرد قطعا قیام به سمت خشونت و درگیری های خونین می رود.
همین طور در کشورهای اسلامی تبعات گسترده ای دارد، در عراق، ایران، پاکستان، لبنان، سوریه و سایر کشورهای اسلامی آیت الله عیسی قاسم طرفدارنی دارد که آنها از وی حمایت می کنند و در حقیقت حامیان او ارام نخواهند نشست، و علیه آل خلیفه اقدام خواهند کرد.»

هانی زاده در خصوص واکنش جمهوری اسلامی ایران گفت: «ایران باید در حد جریان سازی، اطلاع رسانی و صدرو بیانیه های دولتی و غیر دولتی اقدام کند. حتی از طریق جامعه جهانی موضوع را مطرح کند. این اقدام در چارچوب قوانین بین الملل صورت می گیرد نهاد های حقوق بشری ما در شورای حقوق بشر می توانند پیگیری کنند یا دیگر سازمان های حقوق می توانند با صدرو بیانیه این اقدام را محکوم کنند.  به هرحال مردم بحرین بیش از سایر مردم منطقه می توانند در مقابل ال خلیفه ایستادگی کنند.»

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 560857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =