ایسنا نوشت: معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به توافق نمایندگان آمریکا، روسیه و سازمان ملل درباره لزوم آغاز هرچه سریعتر مذاکرات سوریه و پیشبرد روند سیاسی تأکید کرد: موعد جدید مذاکرات به توافق روسیه و آمریکا درباره جنگ علیه جبهه النصره بستگی دارد.

به گزارش خبرگزاری سانا، گنادی گاتیلف، معاون وزیر خارجه روسیه در پایان نشست سه جانبه نمایندگان روسیه، آمریکا و سازمان ملل درباره سوریه در ژنو به خبرنگاران گفت: شرکت کنندگان در این نشست بر لزوم تلاش برای پیشبرد روند سیاسی در سوریه و از سرگیری مذاکرات سوری -سوری تاکید کردند.

وی گفت: ما در این نشست ضمن تبادل آراء درباره اوضاع فعلی سوریه به دیدگاهی مشترک درباره ضرورت تلاش بیشتر برای آغاز سریع مذاکرات رسیدیم و معتقدیم نباید شروطی برای آغاز دور جدید مذاکرات میان دو طرف سوری مطرح شود. درباره موعد دور جدید مذاکرات ژنو نیز باید بگویم که ما به این مسئله که مذاکرات در سریع‌ترین زمان ممکن آغاز شود، توجه می‌کنیم. استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه نیز به این مسئله توجه دارد اما هنوز موعد مشخصی را اعلام نکرده است. همه چیز بستگی به سرعت دستیابی به توافق درباره اسنادی دارد که کارشناسان نظامی روس و آمریکایی براساس آن همکاری می‌کنند.

وی افزود: این مسئله به مشخص کردن اماکنی اختصاص دارد که جبهه النصره در آنجا مستقر است. تفکیک جبهه النصره از مخالفان میانه رو همچنان در الویت است و کارشناسان ما اقداماتشان را در این باره ادامه می دهند. ما همکاری کارآمدتری برای مبارزه با گروه‌های تروریستی که شامل آتش‌بس نیستند خواهیم داشت.

گاتیلف تأکید کرد: اوضاع کنونی در حلب نباید مانع از سرگیری مذاکرات صلح سوریه شود. نباید شروط اضافی برای آغاز دور جدید مذاکرات وجود داشته باشد. صرف نظر از اینکه اوضاع حلب یک مشکل اساسی است اما نباید این مسئله به عنوان شرط ازسرگیری مذاکرات صلح در نظر گرفته شود.

وی گفت: در حال حاضر ما شاهد روند توافق با ارسال کمک‌های بشردوستانه به حلب هستیم. در صورتی که نیت حسنه وجود داشته باشد می‌توانیم در سریع‌ترین زمان ممکن این کار را بکنیم.

استفان دی‌میستورا تلاش می‌کند تا مذاکرات صلح سوریه را قبل از پایان اوت ازسر بگیرد. دمشق آمادگی خود را برای ادامه مذاکرات سوری سوری اعلام کرده اما مخالفان همچنان در حال کارشکنی و مانع‌تراشی هستند و برای شرکت نکردن در مذاکرات بهانه‌های مختلف می‌آورند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 560752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =