سفیر پیشین ایران در فرانسه می‌گوید: اروپا سپر و حایلی برای امریکاست. این دامی بود که امریکا برای اروپا پهن کرد و کشورهای اروپا در این دام اسیر شدند.

زهره نوروزپور: چند روزی از حادثه نیس فرانسه که مردی با کامیون به تجمع مردم حمله کرد، نگذشته بود که ظهر سه شنبه دو مرد مسلح با چاقو به کلیسای نرماندی در فرانسه حمله کردند و کشیش این کلیسا را سر بریدند پلیس گروگانگیران را کشت و به این حمله خاتمه داد. دقایقی پس از آن گروه تروریستی داعش مسولیت این حمله را پذیرفت. در خصوص اوضاع امنیتی فرانسه و اینکه به فاصله خیلی کم این کشور مورد حملات تروریستی قرار گرفته است، حمیدرضا آصفی، سخنگوی سابق وزارت خارجه در دولت اصلاحات و سفیر پییشین کشورمان در فرانسه به خبرآنلاین گفت: «وقتی که موضوع سوریه حاد شد، گروههای تروریستی به کشتار مردم سوریه دست زدند، آن زمان پیش بینی می شد که سیل تروریست ها به اروپا سرازیر شود، در همان اوایل خونریزی های سوریه در یکی از مصاحبه هایم گفتم که تروریست هایی که در سوریه، یمن و عراق هستند روزی به خانه هایشان برمی گردند و آنجا نمی مانند، حتی اگر برنگردند در کشورهای مختلف اروپا یارگیری می کنند و حالا آن روز فرا رسیده است.»

حمید رضا آصفی در پاسخ به این سوال که چرا فرانسه در اروپا تا کنون قربانی بیشترین حملات تروریستی قرار گرفته، گفت: «فرانسه در مورد سوریه در کنار آمریکا عملکرد غیر قابل قبولی داشته است، آمریکا به دلیل فاصله جغرافیایی زیاد با موج تروریسم در خاورمیانه، در تیررس موج اول حملات قرار نمی گیرد، اما اروپا معمولا سپر و حایلی  برای امریکا است. این دامی بود که امریکا برای اروپا پهن کرد و کشورهای اروپا در این دام اسیر شده اند، یعنی آمریکا به تعبیری سپر انسانی درست کرده است.

آصفی در ادامه افزود: «فرانسه به دلیل اینکه یک کشور چند فرهنگی است و خارجی در ان کشور زیاد است، راحت تر در معرض این قبیل اقدامات قرار می گیرد، به ویژه اینکه در فرانسه تبلیغ علیه اقلیت مسلمان بسیار زیاد است، حتی دختران محجبه در فرانسه نمی توانند با حجاب به مدرسه بروند و سایر چالش های فرهنگی که این کشور با آنها در حوزۀ مسلمانان روبروست. 

سفیر اسبق کشورمان در فرانسه در ادامه افزود: مجموع این مسائل  کینه ای را در اقلیت رشد می دهد، یعنی وقتی عده ای را از حقوق اولیه خودشان محروم می کنید، حالتی از کینه و تنفر به وجود می آید و در فرانسه این اتفاق افتاده است. متاسفانه تروریست ها فعال هستند که خیلی باعث ناراحتی ماست و فکر نمی کنم انسانی وجود داشته باشد که از این حادثه خشنود شود که یک کشور قربانی ترورشود.»

سفیر پیشین کشورمان در آلمان شرقی درباره اقدام فرانسه علیه این اقدامات گفت: «تنها کاری که فرانسه می تواند انجام دهد در حال حاضر این است که تروریسم خوب و بد را فراموش کنند، یعنی اینکه هرکسی با هر اقدام و حمله ای چه در فرانسه، چه در غزه و فلسطین و کشورهای خاورمیانه و علی الخصوص کسانی که در سوریه سر می برند تروریست قلمداد شود می توان امیدوار بود که بشود این مساله را ریشه کن کرد.

آصفی گفت: اگر با تروریست به عنوان یک پدیده واحد و زشت برخورد شود، دولت فرانسه یا هر کشور اروپایی دیگر می تواند از مساله تروریستی رهایی یابد. گرفتاری عمده ای که کل کشورهای اروپایی و آمریکایی دارند این است که با این پدیده تروریسم تبعیض امیز برخورد می کنند، می گویند این تروریسم خوب است چون مسلمان را می کشد این تروریسم بد است چون غیر مسلمان را  می کشد. به نظرم تنها تدبیری که می شود اتخاذ کرد همین است.»

سخنگوی پیشین وزارت خارجه در دوره اصلاحات در پایان افزود: «اگر آنها با این مساله برخوردی واقع بینانه داشته باشند یک ائتلاف جهانی میتواند برای ریشه کن کردن تروریسم تشکیل شود؛ چرا که وضعیت تروریسم از ده سال پیش به مراتب بسیار بدتر و خطرناکتر شده است و علیرغم لشگر کشی که امریکا به منطقه کرد، وضعیت بسیار خطرناکتر از گذشته است. با وجود همه شعارها و مانورهای دروغینی که کشورهای غربی داده اند، لذا اول باید رویکرد را عوض کرد و مرحله دوم یک ائتلاف جهانی به وجود آورد. اگر فرانسوی ها و اروپایی ها در نگرششان تجدید نظر نکنند تروریست همچنان فرانسه و اروپا را تهدید خواهد کرد.»

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 560639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =