رئیس سازمان شیلات خبر داد: صادرات خاویار پرورشی

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: توانسته‌ایم صادرات خاویار پرورشی را داشته باشیم و از طرفی تولید در مزارع و سایت های پرورشی ماهی و میگو نیز با افزایش روبرو شده است.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين از هرمزگان، حسن صالحی در نشست ستاد راهبري و مديريت اقتصاد مقاومتی استان هرمزگان با اشاره به درخواست‌های نمایندگان هرمزگان در این نشست گفت: تمام درخواست‌ها را با رویکرد مثبت بررسی می کنیم.

وی با بیان اینکه حوزه شیلاتی و آبزی‌پروری تمامی مولفه‌های اقتصادی را دارد، اضافه کرد: در سه سال گذشته کمتر از یک میلیارد تومان توانسته‌ایم برای توسعه عمرانی پرورش ماهی و میگو اعتبار بگیریم اما در استان‌ها بخش خصوصی وارد شده است.

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه حتی کشورهای منطقه نیز وارد صنعت پرورش آبزیان شده‌اند، اضافه کرد: به عنوان نمونه عربستانی به دنبال مطالعه و جانمایی سایت های پرورش ماهی در دریای سرخ است.

صالحي تصريح كرد: شیلات و آبزیان کشور در سال‌های اخیر وارد مرحله‌ای پویا و متفاوت شده است و توانسته‌ایم صادرات خاویار پرورشی را داشته باشیم و از طرفی تولید در مزارع و سایت های پرورشی ماهی و میگو نیز با افزایش روبرو شده است که این امر از اهمیت بالایی در حوزه ارزآوری برخودار است.

وی با بیان اینکه هیچ شناور صیادی خارجی برای فعالیت در آب های ایران مجوز صید دریافت نکرده و نمی کند، اضافه کرد: مالکان تمامی شناورهای صیادی صنعتی موجود ایرانی هستند.

توسعه فعالیت‌های آبزی پروری می‌تواند به توازن منطقه‌ای منجر شود

جاسم جادری نيز با اشاره به ظرفیت‌های شیلاتی و آبزی‌پروری هرمزگان، اظهار داشت: در حوزه شیلاتی، رفع مشکلات فنی و معیشی شاغلان و دست‌اندرکاران، ارتقا فناوری‌ها و سایر مسائل مربوطه در این صنعت، مورد توجه مدیریت و برنامه‌ریزی کلان است که تاکنون نیز دستاوردهای قابل توجهی در این بخش حاصل شده است.

وی با بیان اینکه توسعه فعالیت‌های آبزی پروری می‌تواند به توازن منطقه‌ای منجر شود، افزود: عامل اصلی اقتصاد مقاومتی تقویت بخش خصوصی است و تمامی نشست ها در این مورد نیز با هدف تقویت بخش خصوصی و رفع مشکلات این حوزه برگزار و تدوین می‌شود.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه گام‌های بلندی در هرمزگان در باب اقتصاد مقاومتی برداشته شده است، اضافه کرد: قابلیت‌های متعددی در حوزه شیلاتی استان بالفعل شده و یا در حال بالفعل شدن است که از این میان می‌توان به مزرعه پرورش میگو حسینه اشاره کرد.

جادری از بهره‌برداری از فاز نخست این سایت طی دهه فجر داد و افزود: در صورت راه‌اندازی تمام فاز‌های این سایت، برای هزار و 800 نفر شغل ایجاد می‌شود که این رقم بالایی است و در این راه احتیاج به کمک و مساعدت سازمان شیلات داریم و از 25 میلیارد تومان تسهیلات مصوب برای توسعه این طرح تاکنون فقط 14 میلیارد تومان آن جذب شده است.

وی ضمن تقدیر از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حوزه شیلاتی، افزود: برخی از مسائل این بخش در اختیار استان نیست و مساعدت و توجه بیشتر سازمان شیلات در مرکز را می‌طلبد.

استاندار هرمزگان به طرح توسعه سواحل مکران اشاره كرد و گفت: این سواحل می‌تواند بخش شرقی کشور را متحول کند.

شیلات در هرمزگان از بخش‌های اصلی مرتبط با تامین اقتصاد و معیشت مردم است

همچنين رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي هرمزگان نیز در ادامه با بیان اینکه شیلات در هرمزگان از بخش‌های اصلی مرتبط با تامین اقتصاد و معیشت مردم به شمار می‌رود، رفع مشکلات این حوزه را با تکیه بر ظرفیت‌های موجود و دانش جدید از دغدغه‌های مهم استان برشمرد.

صالح دریانورد با اشاره به اهمیت بهره‌وری و رونق تولید در حوزه شیلات اضافه کرد: صرف‌نظر از دستگاه‌های نظامی که در نشست حضور دارند، بخش خصوصی نیز به عنوان یک غنیمت در حوزه شیلات به شمار می‌رود.

وي با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در مزرعه‌‌ای در قشم اضافه کرد: این مزرعه به طور کلی با سرمایه‌ بخش خصوصی احداث شده است که در حال حاضر مشکل افت ولتاژ و انرژی دارد که پیشنهاد می‌شود مشکل این مزرعه و دیگر سایت‌های پرورش میگو و ماهی با مساعدت وزارت نیرو رفع شود.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو باید خود را در این ام سهیم بداند گفت: هرمزگان استانی شیلاتی و 50 درصد از جمعیت استان با پرداختن به امور شیلاتی ‌و آبزی کماکان در روستاها مانده‌اند و این نشان از ظرفیت‌های این استان دارد.

سالانه هفت هزار و 200 تن میگوي پرورشی در هرمزگان تولید می‌شود

مديركل شيلات هرمزگان با بیان اینکه مبحث اقتصاد مقاومتی از ابتدای کار دولت تدبیر در دستور کار شیلات قرار گرفته است، اضافه کرد:‌ در حال حاضر 9 سایت آبزی‌پروری با قابلیت 15 هزار تن تولید را در استان داریم که تا قبل از دولت یازدهم تعداد این سایت ها برابر با پنج مورد بوده است.

وی ادامه داد: پنج میلیارد و نیم میلیون تومان در بخش تکثیر پست لارو میگو سرمایه‌گذاری شده است که سالانه هفت هزار و 200 تن میگوي پرورشی در هرمزگان تولید می‌شود.

سيد پرويز محبی گفت: هم اکنون چهار مزرعه پرورش در قفس وارد مرحله کاربردی شده است که همه اینها در کنار ظرفیت های دیگر از هرمزگان یک استان کلیدی در حوزه شیلات و آبزیان ساخته است.

مدیرکل شیلات هرمزگان با بیان اینکه 40 درصد از مجموع تولید میگوی پرورشی و 30 درصد از لارو تولیدی در کشور مربوطه به هرمزگان است، اضافه کرد: در حال حاضر 220 هزار تن تولید آبزیان داریم که 33 هزار تن از آن نیز تولید می‌شود.

محبی ادامه داد: ظرفیت فانوس ماهیان در ‌آب‌های استان در حال حاضر به صورت بکر مانده است، شیلات به طور مستقیم 35 و به صورت غیر مستقیم 50 هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 70 درصدی سایت حسینه بيان داشت: در صورت بهره‌برداری از این سایت 50 درصد به حجم تولیدی کنونی میگو در استان افزوده می‌شود.

محبی با بیان اینکه تکنولوژی‌های جدید سبب افزایش راندمان می‌شود، یادآور شد: تنها 10 درصد از مزرعه‌های پرورشی در استان از مکانیزاسیون استفاده می کند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 560588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =