«عملیات مرمت و ایمن‌سازی معبر حاکم‌نشین اثرِ جهانی ارگ بم تا نوروز 1396 به پایان خواهد رسید تا بازدیدکنندگان این اثر جهانی بتوانند 13سال بعد از زلزله بم شهر بم را از فراز ارگ ببینند.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدیر پایگاه جهانی بم و منظر فرهنگی آن با اعلام این خبر گفت: به دنبال تمایل بازدیدکنندگان ارگ بم برای بازدید از بخش حاکم‌نشین این اثر، مرمت و ایمن‌سازی این بخش از ارگ از فروردین ماه در دستور کار قرار گرفت و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، امیدواریم تا نوروز 96 این عملیات پایان یابد.

به گفته افشین ابراهیمی، پس از زلزله بم و انجام اقدامات مرمت و ایمن‌سازی امکان بازدید از این اثر جهانی از دروازه اصلی تا سربازخانه فراهم شده بود که با پایان این عملیات علاقمندان می‌توانند تا بخش‌های دیگر این اثر را از دروازه اصلی تا حاکم نشین بازدید کنند.

وی با تاکید بر اینکه بم و منظر فرهنگی آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است گفت: از این رو فعالیت‌های پایگاه از محدوه ارگ بم فراتر رفته و شهر بم را در بر می‌گیرد.

ابراهیمی با اشاره به پایان 98 درصدی آواربرداری این مجموعه به فعالیت‌های انجام شده و در حال انجام در این زمینه پرداخت و گفت: در حال حاضر علاوه بر 20 کارگاه فعال مرمت در ارگ بم، چهار کارگاه در خارج از ارگ بم فعال است و فعالیت سه کارگاه نیز پایان یافته است.

مدیر پایگاه جهانی بم و منظر فرهنگی آن با اشاره به پایان مرمت در کارخانه «حناسابی»، مقبره «خواجه آفاق» و مقبره «میرزا ابراهیم» پایان اقدامات حفاظتی اضطراری در کوشک «رحیم‌آباد» در قلعه دختر و چهارطاقی و همچنین ادامه مرمت در مجموعه‌ی «عامری» و مجموعه «وکیل» را از جمله اقدامات امسال این پایگاه اعلام کرد.

ابراهیمی مسجد پیامبر، تکیه، مرمت و ساماندهی حصار ارگ بم، حصار دوم و سوم، سربازخانه، خانه یهودی‌ها، بازار، بخشی از حاکم نشین، بخشی از مسجد جامع و دروازه دوم و سوم را از بخش‌هایی برشمرد که مرمت آنها به پایان رسیده است.

 ‌ارگ بم بزرگترین سازه خشتی جهان در نزدیکی شهر بم و جنوب شرقی ایران در زلزله دلخراش و 7.2 ریشتری پنجم دیماه سال 1382 بیش از 80 درصد آسیب دید. در آن زمان یونسکو از کشورهایی که سابقه بازسازی آثار باستانی را داشتند، خواست تا برای بازسازی ارگ بم به کمک ایران بشتابند. در این راستا می‌توان به مرمت خانه سیستانی از سوی کارشناسان مرمت آلمانی، مرمت برج یک مجموعه از سوی ایتالیایی‌ها، راه‌اندازی آزمایشگاه خشت از سوی فرانسوی‌ها ارایه طرح های پژوهشی و اهداء تجهیزات کارگاهی از سوی ژاپنی‌ها اشاره کرد.

ارگ ۲۵۰۰ ساله بم به عنوان بزرگترین بنای خشت و گلی جهان در تیرماه 1383 در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. همزمان با ارگ بم منظر تاریخی این شهر نیز ثبت جهانی شد و در فهرست آثار در معرض خطر یونسکو قرار گرفت که شامل تمام اجزای فرهنگی و تاریخی و شهر بم از جمله نخلستانها، قنوات و سایر ابنیه تاریخی این شهر می‌شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 560585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    2 1
    خوب خداروشكر، سرجاشه، پايين نياوردنش