پس از شکسته شدن رکورد دما در نیم کره شرقی، امروز وزیر نیرو هم در سخنانی از در تهدید بودن بقای ایران خبر داد و از مشکل دیگری که تولید گاز های گلخانه ای یکی از عوامل ایجاد آن در ایران است گفت؛ مسئله کم آبی.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ ابتدای این هفته رسانه های خارجی از شکسته شدن رکورد گرمترین دما نیم کره شرقی در خاورمیانه خبر دادند؛ دمای هوا در منطقه "مطربه" کویت به 54 درجه سیلیسیوس و "بصره" عراق نیز به 53.9 درجه سیلیسیوس رسید و اگر مرکز جهانی هواشناسی هم تایید کند، رکورد گرما در نیمکره شرقی زمین توسط دما این دو منطقه شکسته می شود.

اما این موج گرمایی شدید در خاورمیانه علتی هم دارد، افزایش گاز های گلخانه ای منجر به تغییرات اقلیمی و گرمتر شدن کره زمین می شود، گرمایی که کره زمین را به سمت نابودی می برد. اما بر اساس تحقیقات موسسه ماکس پلانک به علت شرایط اقلیمی وضعیت خاورمیانه با باقی نقاط جهان تفاوتی دارد؛ سرعت افزایش دما در خاورمیانه دو برابر است!

با افزایش دما تا 80 سال دیگر شرایط دمایی خاورمیانه به حدی می رسد که بسیاری از مناطق از جمله ابوظبی، بندرعباس، دوبی، دوحه و مناطقی از عربستان غیر قابل زندگی می شوند.

امروز وزیر نیرو هم در سخنرانی خود ازدر تهدید بودن بقای ایران خبر داد و از مشکل دیگری که تولید گاز های گلخانه ای یکی از عوامل ایجاد آن در ایران است گفت؛ مسئله کم آبی.

حمید چیت‌چیان در سخنرانی خود گفت: تغییر اقلیم موجب شده که از نظر نوع، شدت و تعداد بارندگی‌ها دچار تغییر شویم و سالهاست که گرفتار مشکلات خشکسالی هستیم؛ حرارت متوسط کشور ما حدود 2 درجه سانتی‌گراد افزایش یافته و این موضوع، میزان تبخیر آب را افزایش داده است.

او با بیان اینکه "میزان آب تجدید شونده کشور از متوسط 130 میلیارد مترمکعب به متوسط 116 میلیارد مترمکعب کاهش یافته و در سال‌های اخیر باز هم کاهش می‌یابد"، گفت: طبق استانداردهای جهانی اگر در یک منطقه 40 درصد منابع آب تجدید پذیر استفاده شود منطقه در حال پایداری است، اما اگر میزان استفاده از منابع آب تجدید پذیر به بالای 40 درصد برسد، منطقه در وضعیت بحرانی قرار دارد و این در حالی است که در حال حاضر در کشور ما بیش از 86 درصد از منابع آب تجدید پذیر استفاده می‌شود.

وزیر نیرو ادامه حیات و تمدن و بقای ایرانی را به‌دلیل شرایط آبی کشور در معرض تهدید دانست و گفت: ما ناچاریم در وضعیت مصرف آب تجدیدنظر کنیم و در رابطه با کاهش مصرف آن، به اشتراک و اتفاق‌نظر برسیم.

در رابطه با وضعیت آب در جهان چندی پیش موسسه منابع جهانی تحقیقی انجام داده بود، در این تحقیق آورده شده است که تا سال 2040 کم آبی در خاورمیانه منجر به ایجاد بحران های امنیتی و اقتصادی در خاورمیانه می شود. حتی در این تحقیق آورده شده بود که تا سال 2040 کم آبی تعداد مهاجران خاورمیانه را افزایش می دهد.

در رتبه بندی بحران آب از 33 کشور اول، 14 کشور مربوط به خاورمیانه هستند و ایران هم در رتبه سیزدهم قرار دارد. رتبه بندی کشور هایی که بحران آب دارند بر اساس شدت این بحران از این قرار است:

رتبه

نام کشور

1

بحرین

2

کویت

3

قطر

4

سن مارینو

5

سنگاپور

6

امارات

7

فلسطین

8

رژیم صهیونیستی

9

عربستان

10

عمان

11

لبنان

12

قرقیزستان

13

ایران

14

اردن

15

لیبی

16

یمن

17

مقدونیه

18

آذربایجان

19

مراکش

20

قزاقستان

47237

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    4 7
    پارسال من دماسنج گذاشتم تو سایه منطقه مونم رطوبتم نداره گرماش خشکه 54 درجه بود.این که دماش از دو جایی که گفتین رکورد زدن بیشتره که
  • مسعود A1 ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    12 0
    جناب آقاي وزير شما صحيح ميفرماييد. چه بكنيم؟ از قديم گفته اند: دو صد گفته چون نيم كردار نيست. زماني كه براي احياي قنات شهر يونسي خراسان رضوي كه داراي آب قابل خوردن ميباشد چندين نامه به مقامات منطقه ميزنم و ايمان دارم كه اين قنات قابل احيا ميباشد كسي به صورت جدي به آن نميپردازد چه كار كنيم. وقتي كه شما مجوز چاه عميق جايگزين قنات آن هم با آبي با ايي سي ده هزار كه باعث شوري خاك ميشود و از طرفي بهره كشاورزي چنداني ندارد ، چه كار كنيم . بياييم همه با هم متحد شده و براي نجات اين مهم به صورت عملي بكوشيم.
  • بی نام IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    1 3
    راه حل کوچ مردم از مناطق کم آب به تهران و سواحل جنوبی است و بهتر است سرمایه های کشور در مناطق کویری به هدر نرود و هرگونه سرمایه گزاری دولتی در این مناطق ممنوع شود چوب خدا صدا ندارد اکثر مقامات کشوری در این سال‌ها از مناطق کویری بودند و به بهای ویرانی بقیه مناطق کشور تمام پول نفت را در این استانها سرمایه گزاری کردند الان هم طبیعت دارد انتقام مردم بقیه مناطق را می گیرد
  • بی نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    7 0
    دوستان مدیر اجرایی حقوق چند ده میلیونی میگیرند و فقط کارشون شده ابراز نگرانی اخه کار شما مگه البراز نگرانی و دادن اطلاعاته؟ مگه ما اینا رو نمیدانیم؟ چرا افزایش جمعیت دادین که به این روز بیفتیم؟ یک نفرتون بیاد توضیج بده که جمعیت ایران رو که از 30 میلیون به 80 میلیون رسوندین براش چیکار کردین کار و اقتصاد جوانان چی شد؟ اب از کجا باید بیارن و...؟