هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست دکتر واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در چارچوب یک سفر رسمی و مذاکره با چهار وزیر روسیه و وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اورآسیا وارد شهر آستراخان در جنوب این کشور شد و سپس به مسکو سفر می کند.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، در نخستين برنامه اين سفر، واعظي با الكساندر ژيليكين استاندار استراخان و ديگر مقام هاي اقتصادي اين استان در باره گسترش همكاري هاي بين استاني كه نقش مهمي در افزايش ارزش روابط بازرگاني و مبادلاتي دو كشور دارد، مذاكره مي كند.

بنا به به گزارش ايرنا، در چارچوب برنامه كاري هيات ايراني، نشست مشترك اقتصادي ايران و روسيه با سخنراني وزير ارتباطات و مهدي سنايي سفير ايران در فدراسيون روسيه و همچنين استاندار آستاراخان با حضور فعالان اقتصادي دو كشور برگزار خواهد شد.


مذاكرات هيات ايراني با مقام هاي آستاراخان در حالي برگزار مي شود كه هيات 45 نفري اين استان در جريان سفر چهار روزه خود به ايران كه ديشب پايان يافت براي توسعه روابط و همكاري هاي اقتصادي نشست هايي را با مقام هاي استان مازندران برگزار و در تهران نيز در اجلاس توسعه همكاري هاي اقتصادي دو كشور شركت كرد.


شهر بندري آستاراخان به دليل قرار داشتن در دهانه ورودي رودخانه ولگا به درياي خزر، يك شاهراه آبي و زميني بشمار مي آيد و در زمان حاضر اين منطقه با فعاليت بيش از 200 شركت ايراني به كانون تمركز اقدام هاي بازرگاني و اقتصادي ايرانيان در جنوب روسيه تبديل شده است.
براساس آمارهاي در دسترس كه آخرين گزارش آن مربوط به سال 2012 است حدود 39 درصد مبادلات بازرگاني خارجي استان آستاراخان روسيه با جمهوري اسلامي ايران انجام گرفته است.


براساس برنامه اعلام شده، دكتر واعظي همچنين پس از پايان مذاكرات در آستراخان، فردا (چهارشنبه) با خانم ورونيكا نيكشينا وزير تجارت اتحاديه اقتصادي اوراسيا در باره گسترش همكاري ها و بررسي روند مذاكره پيمان تجارت آزاد بين ايران و اين اتحاديه ديدار و گفت وگو خواهد كرد.


اتحاديه اقتصادي اورآسيا با جمعيتي بيش از 180 ميليون نفر دربرگيرنده پنج كشور روسيه، بلاروس، قزاقستان، قرقيزستان و ارمنستان است كه بيش از 20 ميليون كيلومتر مربع مساحت دارند و با توجه به نزديكي جغرافيايي، بازار بزرگي براي صادرات كالاهاي ايراني به شمار مي روند و برقراري تجارت آزاد نيز مي تواند فرصت هاي زياد همه جانبه اي را براي بخش خصوصي ايران و كشورهاي عضو اين اتحاديه ايجاد كند.


بنا به اعلام بخش ديپلماسي رسانه اي سفارت ايران در روسيه، ديدار با نيكلاي نيكيفروف وزير ارتباطات و رسانه هاي جمعي، دنيس مانتوروف وزير صنعت تجارت و مذاكرات با الكساندر نوواك وزير انرژي روسيه همتاي واعظي به عنوان رييس روسي كميسيون دائمي همكاري هاي اقتصادي دو كشور، نيز از ديگر برنامه هاي مذاكرات وزير ارتباطات براي توسعه هر چه بيشتر روابط دو جانبه بشمار مي رود.


بازديد از چند مركز صنعتي و فناوري از جمله حوزه هاي ارتباطات، گازي و انرژي، رايانه اي و اطلاعات و نشست با مديران اين واحدها نيز از ديگر برنامه هاي سفر چهار روزه هيات ايراني در سفر به آستاراخان و مسكو اعلام شده است.


ايران و روسيه پاييز سال گذشته در نشست كميسيون مشترك همكاري هاي اقتصادي نقشه راه توسعه روابط از جمله ساخت نيروگاه بخار، توسعه نيروگاه اتمي بوشهر و برقي كردن 495 كيلومتر خط آهن گرمسار - اينجه برون را نهايي كردند.
از آغاز روي كار آمدن دولت يازدهم، ايران و روسيه با اجراي راهبرد افزايش همكاري هاي دوجانبه و همگرايي منطقه اي، روابط اقتصادي خود را تحرك بخشيدند.


در چارچوب اقدام هاي دولت يازدهم، سال2014 ارزش اقتصادي روابط دو كشور به حدود يك ميليارد و 700 ميليون دلار رسيد، سال 2015 نيز حدود 30 درصد رشد كرد و براساس آمارهاي تازه اعلام شده در شش ماهه اول سال جاري ميلادي نسبت به مدت مشابه سال 2015، حدود 69 درصد بيشتر شده است.


5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 560494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =