ایسنا نوشت: رییس سندیکای صنایع داروهای انسانی معتقد است که هنوز اتفاق مشخصی در حوزه اقتصادی پس از برجام نیفتاده و در عین حال به انعقاد قراردادهای تجاری با داروسازان خارجی اشاره کرد.

محمود نجفی عرب، درباره‌ تاثیرات برجام در حوزه اقتصادی طی یکسال گذشته اظهار کرد: هنوز اتفاق خیلی مشخصی که بتوان به عنوان دستاورد اقتصادی برجام به آن اشاره کرد دیده نمی‌شود و روابط بانکی ما نیز به همان حالت گذشته است.

وی با بیان این‌که روابط ما با کشور چین نیز به همان روال ثابت پیگیری می‌شود، ادامه داد: قبل از تحریم ما از طریق بانک‌های خارجی ال سی باز می‌کردیم و با استفاده از یولانس کارهای تجاری خود را به راحتی انجام می‌دادیم، اما هنوز رابطه بانک‌های بزرگ با کشور آغاز نشده و به همین دلیل حجم نقدینگی تاجران نیز با مشکل مواجه شده است.

رییس سندیکای صنایع داروهای انسانی ایران با بیان این‌که انتظار ما این بود که این مسائل حل شود، گفت: به هرحال ال سی در حال حاضر برای بانک‌های کوچک باز است و در بخش دارو نیز قراردادهایی را نیز با چند شرکت خارجی منعقد کرده‌ایم که البته هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است.

نجفی‌عرب با اشاره انعقاد قرارداد با یک شرکت آلمانی در هفته گذشته برای سرمایه‌گذاری در پالایشگاه پلاسما، بیان کرد: در این پروژه قرار است شرکت آلمانی به میزان ۱۷ درصد در آن مشارکت داشته باشد که البته فاز اجرایی آن زمان‌بر است.

رییس سندیکای صنایع داروهای انسانی ایران درباره‌ جزئیات و رقم سرمایه‌گذاری این پروژه نیز تصریح کرد: هنوز میزان سرمایه‌گذاری مشخص نیست و ابتدا باید تیم مهندسی مشاور برای این کار مشخص شود، اما اگر قرار باشد حدود ۷۰۰ هزار لیتر پلاسما از طریق این پالایشگاه تولید شود به نظر می‌رسد که حجم سرمایه آن به حدود ۲۰۰ میلیون یورو می‌رسد.

وی افزود: بسیار خوشبین‌هستیم که این پروژه به مرحله اجرا برسد، چرا که آلمانی‌ها پیش از این نیز قراردادی را در قالب یک شرکت مشترک دارویی با ایران داشتند و در آن زمان قرار بود همین پالایشگاه با همکاری مشترک دو کشور ساخته شود، اما با ورود به مرحله تحریم‌ها این کار به بن‌بست خورد.

نجفی‌عرب با بیان این‌که راه‌اندازی این پروژه می‌تواند نیاز داخل را تامین کرده و در زمینه صادرات نیز ما را یاری کند، اظهار کرد: به هرحال پروژه خوبی است و عواملی که دست‌اندرکار هستند باید کمک کنند تا قرارداد آن اجرا شود. در عین حال بستگی دارد که شرایط کشور از جمله مسائل سیاسی و کلان اقتصادی چگونه پیش رود.

رییس سندیکای صنایع داروهای انسانی ایران با بیان این‌که همکاری مشترک با یک شرکت دانمارکی نیز برنامه‌ریزی شده است، ادامه داد: این شرکت قرار است در زمینه‌ تولید انسولین در کشور به صورت ۱۰۰ درصدی سرمایه‌گذاری کند که اگر این پروژه به مرحله‌ اجرا و بهره‌برداری برسد، هم نیاز داخل تامین خواهد شد و هم می‌توانیم صادرات خوبی در انسولین داشته باشیم.

به گفته وی، قرارداد دیگری هم با داروسازان فرانسوی بسته شده که در همین مراحل است.

نجفی‌عرب افزود: در عین حال این پروژه‌ها تمام قراردادشان بسته شده، اما عملیات اجرایی آن که بگوییم قطعا این کار انجام می‌شود آغاز نشده است.

رییس سندیکای صنایع داروهای انسانی ایران با اشاره به پروژه دیگری در بحث دارویی گفت: پروژه سازمان انتقال خون هم که به بخش خصوصی واگذار شد ظرفیت ۲۵۰ هزار لیتری دارد که علاوه بر رسیدن به خودکفایی می‌تواند ما را به عنوان یک صادرکننده در منطقه مطرح کند.

42237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 560345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =