دعوت سعید ابوطالب از یک فرمانده آمریکایی برای سفر به ایران

سعید ابوطالب در مراسم رونمایی از کتاب «هی یو»، دلیل تاخیر در انتشار خاطرات خود را رفتن اشتباهی به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کتاب خاطرات سعید ابوطالب، مستند ساز ایرانی که سال 1382 در جریان حمله نیروهای ائتلاف به عراق مدت چهار ماه اسیر آمریکایی‌ها بود، در حوزه هنری رونمایی شد.

در این آیین رونمایی که عصر دوشنبه چهارم مرداد در حوزه هنری برگزار شد، چهره‌های فرهنگی و سیاسی چون الهام امین‌زاده دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوقی، سید مهدی خاموشی رییس سازمان تبلیغات اسلامی، علی دارابی معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما، سید رضا میرکریمی کارگردان سینما و مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری سخنرانی کردند.

در بخشی از این مراسم، سعید ابوطالب در توضیح تاخیر انتشار خاطرات اسارت خود گفت: «دلیلش این است که پاییز 82 وقتی آزاد شدم و از عراق به ایران برگشتم، اشتباهی به مجلس رفتم و بعد از آن بود که تازه سرم خلوت شد و توانستم بنویسم.»

این نماینده مجلس هفتم شورای اسلامی در باره کتاب «هی یو» توضیح داد: «در نگارش خاطراتم سعی کردم همه چیز دقیق و منصفانه روایت شود. اسناد بسیاری را جمع کردم و اتفاقات را با دقت ساعت رخدادشان در کتاب آوردم. درواقع در اسارت بود که دیدم آمریکایی‌ها هر آنچه را که برای اسیران زیردستشان رخ می‌دهد، با دقت یادداشت می‌کنند تا بعدها سند فعالیتشان باشد.»

این مستندساز با اشاره به نگاه بی‌طرفانه و منصفانه‌اش در نقل خاطرات خود گفت: «در کتاب من، آمریکایی‌های بد و خوب وجود دارند؛ از جمله رییس کمپ بوکا. البته می‌دانم که حرف‌هایی که به ما می‌زد، دروغ بود اما کمک می‌کرد تا روحیه‌مان را بیشتر در آن شرایط حفظ کنیم. امیدوارم در رونمایی از ترجمه انگلیسی کتاب بتوانیم از او برای حضور در ایران و صحبت دعوت کنیم.»

 

کتاب «هی یو»

 

در مقدمه کتاب «هی یو» آمده است: «ماجرا از زمانی آغاز شد که من برای ساخت مستندی با موضوع شرایط عراق بعد از آغاز حمله نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در سال ۱۳۸۲ (۲۰۰۲ میلادی) به این کشور سفر کردم تا مستندی برای شبکه دو تلویزیون ایران بسازیم که اگر تمام می‌شد نامش را ‌«مرداب سرزمین افسانه‌ها‌« می‌گذاشتیم و اما نشد. در این ماموریت محمدناصر پورصالحی که پیش از این در سال‌های دفاع مقدس کنار هم بودیم و تجربه ساخت مستند «صبرا و شتیلا» را با هم در لبنان داشتیم و سهیل کریمی که کمی پیش از این سفر او را می‌شناختم و در تولید مستند «رقص فقر» و «گزارشی از شرق» همراهی‌ام کرده بود، حضور داشتند. من و سهیل دهم تیرماه 82 در مسیر کوت به حله به اسارت تفنگدارهای دریایی آمریکا درآمدیم و چهار ماه بعد آزاد و از مرز شلمچه توسط نیروهای انگلیسی تحویل مقامات ایران شدیم.»

سعید ابوطالب پس از بازگشت به ایران، با پیروزی در انتخاباتی که یکم اسفند 82 برگزار شد، به هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی راه یافت. 

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 560245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    2 3
    یادش بخیر، 13 سال پیش تو فرودگاه این شعار رو می دادیم: جایزه صلح نوبل حق سعید حق سهیل. آقای ابوطالب خوبید
  • بی نام IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    2 0
    بله حتما
  • حمید IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    0 0
    آقا یکی به این آقای ابوطالب بگه که دیگه ستاره اقبال و شهرتشون افول کرده بالاخره یه دوره نماینده گی مجلس فکر کنم برای آدمی در اندازه های ایشون کافی باشه