ایسنا نوشت: مدیرکل بهداشت و درمان سازمان زندان‌ها از همکاری با وزارت بهداشت در زمینه واکسیناسیون هپاتیت B خبر داد.

تشکریان در نشست خبری روز جهانی هپاتیت که صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد در خصوص وضعیت واکسیناسیون زندانیان برای پیشگیری از ابتلا به هپاتیت B گفت: بیش از نیمی از افرادی که وارد زندان می‌شوند اعتیاد دارند بنابراین باید نگاه ویژه‌ای به زندان‌ها داشته باشیم. از سال ۹۴ به طور جدی با وزارت بهداشت همکاری خود را در زمینه پیشگیری از ابتلا به هپاتیت B آغاز کردیم. با توجه به رصد این بیماری، می‌توان گفت میزان ابتلا به آن در زندان کمتر از جامعه است.

وی افزود: به علت در دسترس بودن زندانیان و آمار بالای شناسایی افراد مبتلا به هپاتیت می‌توان درمان آنان را به راحتی پیگیری کرد. یکی از مهمترین اقدامات در این زمینه برنامه های کاهش آسیب است در این سازمان بیش از ۵۰ هزار نفر در ماه تحت درمان با متادون قرار می‌گیرند. سازمان زندان‌ها یکی از مهمترین مراکز درمان اعتیاد در کشور است. این افراد معمولا به جز اعتیاد، بیماری‌های عفونی و مزمن دارند که اگر بیمه‌ها و مراکز حمایتی از ما پشتیبانی نکنند نمی‌توان به اهداف بالاتر دست پیدا کرد.

مدیرکل بهداشت و درمان سازمان زندان‌ها در پاسخ به برخی انتقادات نسبت به وضعیت نامناسب غربالگری بدو ورود در زندان‌ها گفت: ما وظیفه نگهداری از آنها را بر عهده داریم بحث سلامت زندان‌ها را قوه قضائیه متقبل شده که آن را با تمام قوا انجام می‌دهد. همچنین برای جذب نیروهای درمانی باید امکانات لازم فراهم شود.

تشکریان ادامه داد: ما بهترین غربالگری بدو ورود را در کل کشور و زندان‌های منطقه داریم. همچنین درمانگاه‌های ۲۴ ساعته زندان به صورت رایگان به این افراد خدمات ارائه می‌کند. در زندان‌ها یک بسته درمانی وجود دارد که هپاتیت تنها بخشی از آن است. این مورد نیز در زمان ورود زندانیان شناسایی و درمان می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت درمان، توانبخشی و اقدامات خدماتی و حمایتی، مدیریت بحران در لحظه است.

واکسیناسیون افراد زیرِ ۴۰ سال در برابر هپاتیت B

در ادامه این نشست، دکتر محمود نبوی معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه تمام زندانیان ایران سال قبل در برابر ابتلا به هپاتیت B واکسینه شدند اظهار کرد: قرار است امسال نیز این کار برای تمام کسانی که کارت واکسیناسیون ندارند انجام شود. همچنین تمام اهدا کنندگان خون نیز در برابر این بیماری واکسینه خواهند شد.

وی برنامه اصلی وزارت بهداشت در ۱۰ سال آینده را پوشش واکسیناسیون هپاتیت B برای تمام افراد زیر ۴۰ سال عنوان کرد و ادامه داد: واکسیناسیون کارگران شهرداری نیز به دلیل ارتباط با سوزن و سرنگ‌های موجود در محیط آغاز شده است. کارکنان آرایشگاه‌ها، پرسنل مراکز درمانی و نوزادان نیز تحت پوشش این برنامه قرار می‌گیرند و تلاش می‌کنیم تا زودتر به واکسیناسیون افراد ۴۰ سال به بالا برسیم.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 560117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =