سعید اسدی: اهالی تئاتر دیگر وارد رقابت نابرابر نمی‌شوند

سعید اسدی، دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر تاکید کرد که این رویداد هنری دیگر نقش تولید کننده آثار نمایشی را بر عهده نمی‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نخستین نشست خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، صبح امروز با حضور سعید اسدی، دبیر جشنواره و مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد.

سعید اسدی در ابتدای این نشست با اشاره به تغییرات جشنواره سی و پنجم تئاتر فجر گفت: «نگاه توسعه‌گرای تئاتر نشان می‌دهد که باید انواع تولیدات را در آن لحاظ کرد. بنابراین امسال تغییراتی در بخش اجراهای محیطی و تعاملی رخ داده است و تلاش کرده‌ایم با بهره گرفتن از مکان‌های عمومی و تبدیل عرصه‌های شهری به صحنه، تئاتر محیطی را با رویکردی متفاوت عرضه کنیم.»

او ادامه داد: «جلوه این نوع تئاتر در شهر، تهران را به شکل وسیع‌تری به جشنواره وارد می‌کند و می‌تواند امکان فوق‌العاده‌ای برای جذب گردشگر فرهنگی ایجاد کند.»

نشست تئاتر فجر

نخستین نشست خبری سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر با حضور سعید اسدی و مهدی شفیعی برگزار شد

این مدرس دانشگاه درباره دیگر تغییرات این دوره از جشنواره عنوان کرد: «سال گذشته بخشی را به نام «به علاوه تئاتر فجر» اضافه کردیم تا امکان مشارکت تماشاخانه‌های بیشتری در جشنواره فراهم شود. امسال نیز این عنوان را نگاه داشتیم و از آنجا که در دوره گذشته به نتیجه مطلوبی رسیدیم، تصمیم گرفتیم در این دوره علاوه بر تماشاخانه‌های خصوصی، تماشاخانه‌های دولتی و نیمه دولتی را هم که در بخش اصلی جشنواره نیستند، در این بخش مشارکت دهیم.»

اسدی افزود: «همچنین امسال هم مانند دوره گذشته، بخش فجر استانی با انسجام بیشتری برگزار می‌شود که این کار نگاه سراسری جشنواره فجر را نشان می‌دهد و اینکه نمایش‌های مختلف می‌توانند در یک تور تئاتری در شهرهای دیگر نیز اجرا داشته باشد.»

ادامه صحبت‌های دبیر جشنواره تئاتر فجر، در واقع اشاره به مهم‌ترین تغییر این رویداد هنری بود؛ جایی که اسدی گفت: «بخش تولیدات تازه‌های تئاتر را امسال نخواهیم داشت که البته ممکن است برای عده‌ای محل سؤال باشد. تجارب دوره‌های گذشته به ما نشان می‌دهد که مدیریت تئاتر در سال‌های قبل، جشنواره تئاتر فجر را امکانی می‌دیدند که هم تولیدات تئاتر را جهت دهند و هم امکانات تشویقی ترغیبی برای گروه‌های نمایشی راه‌اندازی کنند که البته این امکان در زمان خودش مفید بود اما باید واقعیت را پذیرفت که با دوران تازه‌ای روبرو هستیم.»

او در ادامه توضیح داد: «در دوره‌های گذشته توجه به تولیدات تازه تئاتر، مسیری برای دادن اجرای عمومی به آثار مختلف تلقی می‌شد که این امر درواقع جشنواره را تبدیل به یک تولیدکننده و یا تهیه‌کننده می‌کرد. همچنین شاهد بودیم که برخی از آثار، اجرای اول‌شان را در جشنواره تجربه می‌کنند و آماده نبودن این اجراها و رقابتشان با نمایش‌های بخش مرور، خود اهالی تئاتر را ناراحت می‌کرد و معتقد بودند که وارد رقابت نابرابری شده‌اند. به همین جهت در این دوره ما برخی از کارهای در دست تولید برای سال آینده را و همچنین برخی آثار را به سفارش خودمان به جشنواره دعوت می‌کنیم.»

اسدی درباره فروش بلیت‌های جشنواره هم گفت: «امسال از سامانه‌های فروش بلیت خواسته‌ایم که امکانات و شرایط‌شان را به ما ارائه دهند و ما نیز با بررسی این شرایط به زودی همکارمان در این زمینه را معرفی می‌کنیم. ما به روزنامه‌ها، رسانه‌ها و خبرگزاری‌های فعال احترام می‌گذاریم و امسال هم مانند دوره قبل این طبقه‌بندی را خواهیم داشت که رسانه‌های فعال سهمیه بیشتری از بلیت داشته باشند.»

دبیر جشنواره تئاتر فجر در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره سفارش تولید اثر و دعوت از برخی گروه‌ها برای شرکت در جشنواره گفت: «معتقدم که جشنواره باید خودش را از موضع تولیدکنندگی بیرون بکشد. ایده ما این است که خود جشنواره کاری را سفارش ندهد بلکه با هماهنگی با اداره کل هنرهای نمایشی و تماشاخانه‌ها، آثاری را که در حال آماده شدن برای اجرا هستند و از کیفیت لازم نیز برخوردارند، برای حضور در جشنواره دعوت کند.»

او در باره حضور داشتن این آثار در بخش مسابقه بین‌الملل توضیح داد: «در صورت تمایل خود هنرمندان و تشخیص بالا بودن کیفیت کار از طرف جشنواره، این آثار می‌تواند در بخش مسابقه هم حضور یابد. البته همچنان در حال مذاکره و بحث روی این طرح هستیم و هنوز چیزی قطعی نشده است.»

این نویسنده درباره چگونگی برگزاری بخش مسابقه بین‌الملل نیز گفت: «امسال از همان ابتدا که کاری برای حضور در بخش بین‌الملل جشنواره پیشنهاد شود، این نمایش مورد ارزیابی هنری و کیفی قرار می‌گیرد و در نهایت یک کمیته انتخابی همه آثار متقاضی بخش مسابقه بین‌الملل را ارزیابی می‌کند. ما کارهایی را که قابلیت هنری مؤثرتری داشته و از لحاظ مضمونی هم جذاب باشد، مورد بررسی قرار می‌دهیم. بنابراین دو ارزیابی برای انتخاب آثار این بخش وجود دارد و قرار نیست هر کاری که در جشنواره حضور دارد، وارد بخش مسابقه شود.»

نشست تئاتر فجر

اسدی درباره بودجه این دوره از جشنواره متذکر شد: «خوشبختانه پارسال بعد از پایان جشنواره هیچ طلبکاری نداشتیم و تعامل سازنده‌ای بین ما و گروه‌های شرکت‌کننده وجود داشت. برای بودجه امسال جشنواره برآورد اولیه‌ای انجام شده که امیدوارم بیشتر از سال گذشته باشد. در دوره قبل ما بیش از چهار میلیارد تومان بودجه در اختیار داشتیم که مطمئنا امسال این بودجه کمتر نخواهد بود و تلاشمان این است که بیشتر هم شود. بخش عمده بودجه را دولت تعیین می‌کند بنابراین امیدوارم امسال با ارتقای بودجه تئاتر، بودجه جشنواره تئاتر فجر هم بیشتر شود.»

در بخش دیگری از این نشست، مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی نیز در سخنانی کوتاه گفت: «خوشحالم که امسال ظرفیت گروه‌های غیرتهرانی افزایش یافته است، پارسال ما در این زمینه تجربه بسیار خوبی داشتیم و حتی کیفیت آثاری که قبلا اجرای عمومی داشتند، از کارهایی که از فستیوال‌های مختلف به جشنواره دعوت شده بودند، بهتر بود.»

او در باره محدودیت ارائه بلیت به مهمانان و اهالی رسانه توضیخ داد: «واقعیت این است که برخی از سالن‌ها ظرفیت‌های محدودی دارند و ما پارسال تمهیداتی برای اینکه همه دوستان بتوانند کارها ببینند، اندیشیدیم اما ظرفیت سالن‌ها محدود است. با توجه به تجربه سال گذشته، امسال قرار است ساز و کاری اندیشیده شود تا با اولویت دادن حوزه رسانه، رضایت بیشتری جلب شود.»

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 560093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =