چند روز پیش چهل و هفتمین سالگرد ماموریت فرود بر ماه آپولو ۱۱ بود. به همین خاطر موزه‌ «اسمیتسونین» و Autodesk یک اسکن سه بعدی از درون فضاپیمای کلمبیا (ماژول فرماندهی که نیل آرمسترانگ، باز آلدرین و مایکل کالینز بر آن سوار شدند) تهیه کرده که نظر علاقه‌مندان فضا را به خود جلب کرده است.

در این مدل سه بعدی می‌توانید گردشی ۳۶۰ درجه باشید و هر جای ماژول فرماندهی ماموریت آپولو ۱۱ را ببینید. در بازسازی مجازی این ماژول حتی جزئیات ریز مثل دیوار نوشته‌های مشهور فضانوردها در نظر گرفته شده است. این مدل سه بعدی به وسیله یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های اسکن جهان ساخته شده و محققان از ۷ روش مختلف اسکن برای به دست آوردن جزئیات و اندازه‌گیری استفاده کرده‌اند. بیش از یک تریلیون اسکن صورت گرفته که نتیجه آن یک ترابایت اطلاعات درباره این ماژول اندازه خودرو است. 

 فضای داخلی این فضاپیما پر است از سطوح منعکس کننده و داشبوردهای پیچیده کمه کار اسکن سه بعدی را بسیار سخت کرد. این موزه طی فرایند تهیه اسکن یک گرافیتی اثر فضانوردان پیدا کردند که قبلا دیده نشده بود. فضانوردان یادداشت‌هایی روی دیوار فضاپیما نوشته بودند که شامل یک تقویم ساده‌ می‌شود که یکی از سرنشینان تهیه کرده بود.

در ۲۰ ژوئیه ۱۹۶۹ یعنی 47 سال پیش نیل آرمسترانگ،اولین قدم‌های بشر را روی ماه برداشت. آپولو 11 ماموریتی از مأموریت‌های پروژهٔ آپولو بود که منجر به فرود نخستین انسان بر روی کره ماه شد. در طی این ماموریت که توسط ناسا سازماندهی شده بود، نیل آرمسترانگ و باز آلدرین در ۲۰ ژوئیه ۱۹۶۹، ساعت ۲۰:۱۸ جهانی بر کره ماه فرود آمدند. حدود ۶ ساعت بعد، آرمسترانگ در ۲۱ ژوئیه ساعت ۲:۵۶ جهانی بر ماه گام نهاد.

کلمبیا یک فضاپیمای شبیه به کپسول است که بر موشک ساترن ۵ ناسا سوار بود و این موشک سه فضانورد مشهور را از زمین به مدار ماه برد.

 

آپولو ۱۱ از سه بخش تشکیل می‌شد: بخش اول ماژول فرماندهی کلمبیا که با سه فضانورد بر زمین فرود آمد. ماژول سرویس که شامل نیروی محرک، برق، اکسیژن، و آب می‌شد. ماژول ماه نشین عقاب که همراه آرمسترانگ و آلدرین بر ماه فرود آمد. آپولو ۱۱ جلوی موشک ساترن ۵ نصب شده بود و پس از فرار از جاذبه زمین به همراه فضانوردان از موشک جدا شد و سه روز برای ورود به مدار ماه در راه بود. پس از ورود به مدار ماه، آرمسترانگ و آلدرین به ماه‌نشین نقل مکان کردند و در «دریای آسایش» فرود آمدند. آن‌ها در مجموع حدود ۲ ساعت در ماه پیاده‌روی کردند.

این گردش مجازی در ماژول فرماندهی ماموریت آپولو ۱۱ را می‌توانید {اینجا} ببینید. همچنین برای دیدن بخش بیرونی این ماژول {اینجا} را ببینید. 

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 560005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =