دیلمی زاده: سازمان آسیب‌های اجتماعی در صورت تشکیل باید مدیریت کند، نه مبارزه

دو روز پیش در شورای عالی اداری به ریاست اسحاق جهاگیری قرار شد سازمان مدیریت و آسیب های اجتماعی تشکیل شود، اما آیا این سازمان در بحث آسیب های اجتماعی مفید واقع می شود؟

نیو صدر: بررسی های متعدد نشان می دهد آسیب های اجتماعی در جامعه ایرانی رو به افزایش است و مصادیق آن بیش از گذشته به چشم مردم و رسانه ها می آید. حجم بالای این آسیب ها به شکلی است که طی ماه های اخیر مسئولان بیش از گذشته به فکر مدیریت و ساماندهی این وضعیت افتاده اند. به طوریکه در جلسه عصر شنبه شورای عالی اداری که به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور برگزار شده، مصوب شده است برای مدیریت و ساماندهی آسیب های اجتماعی سازمانی زیر نظر وزیر کشور تشکیل شود. اما این سازمان چه نقشی دارد ؟ در حوزه های مختلف آسیب های اجتماعی چه وظایفی دارد ؟ و آیا ساختن چنین سازمانی مفید است ؟

عباس دیلمی زاده، مدیر عامل جمعیت تولد دوباره در مصاحبه ای با خبرآنلاین به پاسخ دادن سوال هایی در رابطه با سازمان مدیریت مدیریت و ساماندهی آسیب های اجتماعی پرداخت.

آیا در حوزه آسیب های اجتماعی، کشور ما دچار کمبود سازمون مسئول است، که نیاز به تشکیل این سازمان دارد ؟

مستقیم نباید به دنبال این برویم که از نیاز های ما هست یا نه، من فکر کنم در حوزه آسیب های اجتماعی نیاز به تحلیل وسیع تری داریم و بعد از آن و بررسی ابعاد مختلف باید ببینیم نیاز های فعلی برای سیستم سازی و برنامه ریزی در حوزه آسیب های اجتماعی چگونه است. اتفاقی که طی چندین سال اخیر در ایران افتاده افزایش  کمیت آسیب های اجتماعی نبوده بلکه افزایش شدت آن بوده است.

برای مثال در حوزه اعتیاد در طی چند سال اخیر دچار مشکل شدت اعتیاد شدیم و این شدت اعتیاد نتیجه اتفاقی بوده که در اثر تحریم های اقتصادی ایجاد شده یعنی بخشی از معتادان که در طبقه پایین تر جامعه هستند در اثر تحریم ها تبدیل شدن به معتادان کارتن خواب. حجم زیادی از معتادان کارتن خواب که مشاهده شده باعث شده برنامه ریزی ها، تصمیم گیری ها و کلیه اقدامات به آن محدود بشود. در حوزه آسیب های اجتماعی ما اول باید نترسیم، اتفاق عجیبی رخ نداده است، ما در اثر تحریم ها دچار تغییری در برخی از طرج های اجتماعی  شدیم و آن منجر به افزایش حجم معتادان کارتن خواب شده است.

بنابرین باید برنامه ریزی بلند مدت و میان مدت انجام شود و اقدامات عجولانه مناسب نیست.

آیا موافق تشکیل چنین سازمانی هستید ؟

من موافق تشکیل چنین سازمانی زیر نظر وزیر کشور هستم به چند دلیل؛ در گذشته ما شورای اجتماعی کشور را داشتیم و آن شورا نقش هماهنگ کننده در مورد مسائل اجتماعی داشت اگر اون شورا تبدیل شود به سازمانی که بتواند نظارت کند و برنامه ریزی کند اتفاق خوبی افتاده است و می تواند باعث شود در حوزه اجتماعی به سیستم سازی و برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت  دسترسی پیدا کنیم.

شورا اجتماعی کشور امکان اینکه برنامه ریزی کند و بر آن برنامه ریزی ها نظارت کند را نداشت، حدس من این است که سازمانه مدیریت و ساماندهی آسیب های اجاتمای قرار نیست یک دستگاه جدید باشد که اقدامات اجرایی انجام دهد بلکه بیشتر نقش برنامه ریزی و نظارت بر برنامه های طراحی شده را دارد.

در حوزه اعتیاد این سازمان چه کمک هایی می تواند انجام دهد ؟

در حوزه اعتیاد دستگاه های مختلفی داریم که در بخش های مختلف مشغول به کار هستند، اگر بخواهیم فقط بر روی بخش کاهش تقاضا تمرکز کنیم، سازمان اصلی که در بخش نقش دارد سازمان بهزیستی است، البته بخش های دیگری مانند آموزش پروزش و دانشگاه ها هم نقش دارند.

سازمان مدیریت و ساماندهی آسیب های اجتماعی می تواند یک مرکز فکر، برنامه ریزی و کنترل کننده سیستم باشد بنابرین در حوزه اعتیاد مبتواند نقش مفیدی داشته باشد.

هم اکنون ما با سیاست اجتماعی شدن مباره با مواد مخدر روبرو هستیم، من فکر کنم این سازمان می تواند برای عملیاتی شدن این سیاست نقش موثری داشته باشد.

برای اینکه این سازمان به اهدافش برسد چه اقداماتی باید انجام شود؟

من فکر کنم 3 رکن اصلی در این رابطه نباید فراموش شود،  یک؛ در این سازمان باید افرادی که دانش برنامه ریزی و تحلیل سیستم ها را دارند حضور داشته باشند تا بتوانند به سیستم سازی و برنامه ریزی کنند. بخش دوم این است که سازمانی که قرار است در رابطه با مسائل اجتماعی باشد باید افراد، نیرو ها و کسانی در آن نقش موثردارن  در حوزه آسیب های اجتماعی حتما سال ها فعالیت کرده اند و دانش آکادمیک این حوزه را دارند.

از همه این موضوع ها مهمتر من فکر کنم دستگاه های دولتی به تنهایی بازو های اصلی چنین سازمانی نیستند و نهاد های مدنی و سازمان های غیر دولتی باید نقش موثری در این سازمان داتشه باشند. از سازمان به خواهد به نقش دولتی ها اکتفا بکند 50 درصد کسانی که می توانند در آینده به سازمان کمک کنند را در کنار خود دارد. 50 درصد اصلی دیگر نهاد های مدنی هستند که می توانند در حوزه آسیب های اجتماعی کمک کنند.

این سازمان در بحث کنترل آسیب ها این سازمان تا چه حدی می تواند مفید باشد ؟ا

کلمه کنترل کلمه بسیار خوبی است ولی من می خواهم از این کلمه فرار بروم و بگویم مدیریت، ما امروز نباید با آسیب ها مبارزه کنیم باید آن ها را مدیریت کنیم.

 مدیریت کردن این معنا را دارد که ما بتوانیم آسیب های موجود را تحت کنترل و مدیریت خود قرار بدهیم، بتوانیم به نوعی عمل کنیم  که آسیب ها در آینده افزایش پیدا نکند، تحت کنترل متا قرار بگیرد، اگر قرار است تغییری در آسیب ها ایجاد شود از قبل بدانیم و برای آن بررسی کنیم.

بنابرین این سازمان یک اتاق کنترل و مدیریت است، اگر بتواند با مکانیزم های سیستم سازی و برنامه ریزی همراه شود قطعا چنین سازمانی می تواند مدیریت و کنترل آسیب های اجتماعی را در دست بگیرد و برای آینده آن برنامه ریزی کند.

237 42

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 559928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =