هدایت تحصیلی دانش آموزان موضوع اختلاف دو معاون وزیر آموزش پرورش فعلی و سابق/ مردم چه کنند؟

اولیای دانش آموزان برای هدایت تحصیلی که این روزها در پایه نهم اتفاق افتاده، خیلی ناراحتند. معاونان وزرای فعلی و سابق آموزش و پرورش در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری این موضوع را بررسی کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین آیین نامه انتخاب رشته دانش آموزان در پایه نهم باعث حرف و حدیثهای زیادی در بین اولیای دانش آموزان شده. 46 درصد دانش آموزان باید در کلاسهای فنی و حرفه ای و کار و دانش حضور داشته باشند و این درصد بندی باعث شده برخی از مناطق سکونت دانش آموزان، رشته های نظری را ارائه ندهند.
گفتگوی ویژه خبری دیشب به این موضوع با حضور آقایان علی زرافشان و ابراهیم سحرخیز معاونان فعلی و سابق وزارت آموزش و پرورش دنبال شد.

چکیده ای از این طرح ارائه دهید؟
زرافشان:
در دنیا دو سبک برای متوسطه دوم وجود دارد. یک سبک ادامه آموزش عمومی است و یک درس را همه مطالعه می کنند. 50 درصد کشورهای دنیا در این سبک کار می کنند و علایق دانش آموزان بر انتخاب برخی از دروس تعریف می شود. سبک دوم که ما داریم این است که دانش آموزان وارد یک دوره نیمه تخصصی می شوند. این قانون مصوبه مجلس است و دانش آموزان در گروه ها و شاخه هایی تقسیم می شوند و شکل گیری این گروه ها بر اساس نیازهای بازارکار و توسعه علمی کشور است.


امسال اولین سال انتخاب رشته دانش آموزان است؟
زرافشان:
سال تحصیلی جاری در پایان دوره اول متوسط شکل گرفته. در سند تحول در راهکار 21-3 کارکرد هدایت تحصیلی برای نظام تعلیم و تربیت مشخص شده که به منظور هدایت دانش آموزان به سوی رشته ها، حرف و مهارتهای حال و آینده کشور متناسب با استعدادها، علایق و توانمندی های آنان باشند. این کار فعلی بر اساس سند تحول و برنامه درسی ملی است.


شما در زمان تدوین سند تحول چه چیزی در هدفتان بود؟
سحرخیز:
یک سوال مبنایی را باید طرح موضوع کرد. در سند تحول نظام جامع هدایت تحصیلی آمده. یعنی فراگیر است و از دوره ابتدایی، دانشگاه را نیز در پوشش قرار می گیرد. نگاه یکپارچه نظام جامع هدایت تحصیلی را ایجاب می کند. هم بتوانیم نیازهای نیروی آینده کشور را تخمین بزنیم و هم کودکان را از ابتدا با حرف و مشاغل آشنا کند و بسترهای رغبت سنجی را به سال آخر دوره اول متوسط ارجاع ندهیم. ما از سال 91 یک پایه را به دوره ابتدایی اضافه کردیم. سال 95 با این نگاه مواجه شدیم که دانش آموزان پایه سوم متوسط اول (نهم) ناچارند بحث انتخاب رشته را انجام دهند. چرا در این 3 سال بسترسازی و پژوهش نشده تا یک شبه تلقی نشود که والدین بگویند بدون توجه به نمرات دانش آموزان و علایق، اعزام به رشته صورت می گیرد. از سوی دیگر توسعه متوازن رشته ای ایجاب می کند همه به ریاضی و تجربی نروند. برنامه ششم می گوید تقویت آموزشهای فنی و حرفه ای و کار و دانش.


چرا در این 3 سال کاری که می گویند انجام نشده؟
زرافشان:
قبل از 3 سال کار هدایت تحصیلی بود. این کار در زمان دوره قبل در حوزه معاونت پرورشی شکل گرفت. کار تدوین آزمونهای استاندارد برای سنجش استعداد و رغبت دانش آموزان را شروع کردیم و 6 سال است هدایت تحصیلی بر مبنای 4 عامل بوده. بر اساس قانون شورای عالی آموزش و پرورش، استعداد، علاقه، نیاز و امکانات انجام می شود. در زمان مدیریت ایشان نیز از 6 سال قبل 2 آزمون برگزار می شد که حاصل کار محققان ایرانی بود.


امسال این دو آزمون برگزار شد؟
زرافشان:
6 سال است برای دانش آموزان اجرا می شود و امسال برای دانش آموزان پایه 9 برگزار می شود. تغییر اساسی امسال این است که هدایت تحصیلی از دوره دوم متوسط به دوره اول بعد از 22 سال منتقل شد. ما قبلا در پایه راهنمایی این کار را می کردیم. همیشه در دوره اول متوسط آشنایی کمتر بود.
سحرخیز: این الان نظام جامع هدایت تحصیلی است؟

زرافشان: بله. 
سحرخیز:

معتقدم اینطور نیست. در هدایت تحصیلی قرار است آنچنان همپوشانی باشد که برای وزارت علوم هم تعیین تکلیف کنیم. این برنامه ریزی کفاف نکرده. مسئولان شورای عالی آموزش و پرورش نیز معترفند در فرصتی به بزنگاهی رسیده ایم که دانش آموز کلاس 9 را باید تعیین تکلیف کنیم. این کار در حد و اندازه نظام جامع هدایت تحصیلی صورت نگرفته.

 

یک مدیر مدرسه به صورت تلفنی وارد بحث شد و البته نام او اعلام نشد!
برنامه ریزی و آزمونها در سالهای اخیر صورت گرفته؟
مدیر مدرسه:
به هیچ عنوان این نکته که عنوان شد برنامه ریزی خاصی صورت گرفته، اینطور نبود و اصلا برنامه ریزی نبود. یعنی بعد از امتحانات خرداد وارد حیطه توضیحات برای هدایت تحصیلی می شوید، اینها نشان دهنده این است که کار برنامه ریزی شده نبود. برای یک طرح ملی مانند هدایت تحصیلی و انتخاب رشته بچه ها باید زیرساختها از قبل آماده می شد. الان یک مشاور در مدرسه مستقر شد. این مشاور باید 3 سال در ارتباط با دانش آموز باشد تا بتواند به درستی تعیین رشته کند.


سهم یک مشاور در تعیین رشته تحصیلی چقدر است؟
مدیر مدرسه:
10 نمره از 100 نمره مربوط به مشاور است. این مشاور یکسال با دانش آموز همراه بوده.


35 درصد نمره باید از معدل 3 سال آخر 7-8-9 باشد. الان این انجام می شود؟
مدیرمدرسه:
آیا دانش آموزی که وارد پایه هفتم می شود نباید به او و اولیائش اطلاع رسانی شود نمرات شما در تعیین سرنوشت شما در پایه نهم موثر است.

اطلاع رسانی به والدین را می گویند اتفاق نیفتاده. قبول دارید؟
زرافشان:
باید مدیران این کار را می کردند. در برنامه درسی ملی که در سال 91 تصویب شد آمده که باید هدایت تحصیلی در پایه 9 انجام می شود. این به مدارس ابلاغ شده و مبنای تولید برنامه درسی جدید مستند به این برنامه است. نظام جامع اجزایی دارد. درس کار و فناوری برای آشنایی با مشاغل است. در پایه نهم دانش آموزان این درس را می خوانند با انواع کارها و زمینه های هنری کشور آشنا می شوند. در پایه نهم درس کار و فناوری و مشاور مدرسه پودمان هدایت تحصیلی را انجام دادند یا نه؟

مدیر مدرسه: ما جلسات متعددی در طول سال داشتیم تا هدایت تحصیلی را برای انتخاب رشته مشخص کنیم. آیا از سال هفتم باید این را به اولیا اطلاع می دادیم اگر این اطلاع رسانی جامع و کامل بوده، شما چطور می شود جلسات حذفی انتخاب رشته را بعد از امتحانات خرداد شروع می کنید؟

آقای زرافشان می گویند به شما ابلاغ کرده اند!
مدیر مدرسه:
حتی کارشناسان وقتی با ما جلسه می گذاشتند ابراز بی اطلاعی از پاسخ سوالات ما می کردند. به هیچ وجه اینطور نبوده که به ما ابلاغ شود.
زرافشان: درس کار و فناوری از مهر 94 در مدارس تدریس شده. 2 پودمان دارد که یکی مربوط به آشنایی با مشاغل است. در دستور العمل گفته شده این پودمان مشترکا باید توسط دبیر و مشاور مدرسه تدریس شود. بعد از این درس، دانش آموز باید پروسه انتخاب رشته را دنبال کند و با اولیا و اقوام و مشاور مشورت کند.

آقای کفاش معاون آموزش و پرورش گفته اند باید طوری برنامه ریزی شود که 50 درصد به فنی و حرفه ای و کار و دانش بروند. چرا باید این تعداد را باید به این رشته ها برد؟
سحرخیز:
کلام منعقد نشد. این نظام جامع نیست. سوال این مدیر مدرسه درست است. رونمایی از نظام جامع هدایت تحصیلی 4 ماه است. ابلاغ وزیر و مصاحبه نوید معاون آموزش و پرورش 4 ماه پیش بود. یکسال اخیر آقایان آمده اند می گویند با یک کتاب فناوری پایه ششم می شود سرنوشت دانش آموز را تعیین کرد؟ دانش آموزی که تلقی از دانشگاه ندارد. باید به او بگوییم برو هنر یا کشاورزی؟ شما خبرگزاریها را نگاه کنید. مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش را بیاورید که آیتمهای نظام جامع هدایت تحصیلی را تغییر دادند؟ من مصاحبه کردم و گفتم این بند و بسط نظام قدیم است. تست های فعلی جواب نمی دهد. چرا مردم از هنرستانها استقبال نمی کنند؟ با 35 میلیارد تومان می شود 6 هزار هنرستان را تجهیز کنیم؟ باید با این هدایت تحصیلی آثار بد کنکور حل می شد. شناسایی استعدادهای خاص را مدیریت می کردیم. آقایان خودشان گفتند رسیدیم به زمانی که دیدیم کار از کار گذشته. باید این دوره بگذرد تا بتوانیم نظام جامع را تغییر دهیم.


اولیای دانش آموزان معتقدند در منطقه ای 100 سهمیه برای دانش آموزان در رشته ریاضی است. در منطقه بعدی 200 تا. اگر این مسئله واقعیت داشته باشد یک نوع تبعیض است. این را پاسخ دهید؟
زرافشان:
آقای سحرخیز عزیز فراموش کرده اند باید پاسخ دهند اگر با 35 میلیارد نمی شود هنرستانها را اداره کرد پس چرا در دوره ایشان 1660 هنرستان جدید تاسیس شد؟ هنرستان ضمیمه دبیرستان که سه رشته کامپیوتر، حسابداری و نقشه کشی را با کدام بودجه و استاد تاسیس کردند؟ سند تحول در دوره دوستان تاسیس شد. آیین نامه متوسطه در سال 78 تصویب شده که 4 عامل برای استعداد سنجی است. در دوره آقای سحرخیز برای آشنایی دانش آموزان برای هدایت تحصیلی، درس کارافرینی از دوره ششم ارائه شد. در پایان این فرآیند بنابر مصوبه برنامه درسی ملی که در زمان دوستان به تصویب رسیده، دانش آموز باید پروژه انتخاب رشته انجام دهد.
سحرخیز: این برنامه 4 ماه پیش ارائه شد.
زرافشان: اولین توجیهی مدیران تهران در منطقه 5 با حضوربنده و مسئولان با تبیین تحول در پایه دهم و ضرورتهایش شروع شد. برای هر یک دانش آموزان دفترچه هدایت تحصیلی داده شد یا نه؟
مدیر مدرسه: بله گرفتیم. این دفترچه ها را قبل از امتحانات خرداد گرفتیم.
زرافشان: شما گفتید بعد از خرداد ماه این کار دنبال شد. جلسات عزیزان برای هدایت تحصیلی دانش آموزان بعد از خرداد بوده. در مناطق مختلف آموزش و پرورش تهران بپرسید جلسات اصلی تعیین کننده هدایت تحصیلی کی برقرار شده؟
زرافشان: در کل کشور فعالیت هدایت تحصیلی بعد از اعلام نتایج خرداد بود. در فرم هدایت تحصیلی برای اطلاعات عملکردی دانش آموزان باید نمرات امتحانات وارد سامانه هدایت تحصیلی می شد و 35 امتیاز عملکرد دانش آموز بر اساس نمرات دروس تعیین می شد. این موکول به برگزاری امتحانات بود. ما در سال قبل این کار را به صورت برنامه های توجیهی برای مدیران و مشاوران انجام دادیم. جلسات هماهنگی بین معاونان متوسط و روسای گروه ها گذاشته شد.

روی زمین اتفاق این است که اعتراض والدین را می بینیم که می گویند مجبورند بچه ها را به مدارس غیردولتی ببرند. این طرح گرایش به سمت مدارس غیرانتفاعی است. این آسیب بزرگی است؟
سحرخیز:
ما یک صالحات باقیات! برای آیندگان گذاشتیم. یکی از افتخارات دوران ما استخدام 12 هزار هنرآموز بود. این مملکت روستایی که از نابرخورداری و نابرابری رنج می برد، در جوار رشته های دبیرستانی که علوم انسانی می خواند و به خیل بیکاران می پیوندد، تاسیس هنرستان با سه رشته کار بد است؟
زرافشان: حتما کار بدی است.
سحرخیز: کار بد شما کردید که مدارس را به بخش غیردولتی دادید. این مدارس از هفت دولت آزاد است و نظارت پذیر نیست. شورای هدایت تحصیلی که وزیر ابلاغ زده مربوط به چند سال پیش است؟ 2-3 ماه است!
زرافشان: شما آیین نامه هدایت تحصیلی را با فرآیند هدایت تحصیلی اشتباه گرفته اید. در توزیع متوازن هیچ یک مدارس خاص اعم از غیر دولتی، تیزهوشان، نمونه دولتی و شاهد استثنا نیستند. در توزیع متوازن این مسئله در مدارس غیردولتی نیز رعایت شده.

یکی از اولیای دانش آموزان بدون ذکر نام و تلفنی وارد بحث شد؟
شما فرزند پایه نهم دارید؟ مشکل شما چیست؟
ولی دانش آموز:
به ما اواسط سال گذشته اعلام کردند به مدرسه برویم. مقداری حرف زدند و گفتند شما کمترین امتیاز را برای انتخاب رشته بچه دارید. این منصفانه نیست. چون یک بچه را 15 سال بزرگ کردیم و نمی توانیم بگوییم این بچه برای خود تصمیم بگیرد. اینجا دانش آموز و مشاور بیشترین امتیاز را دارد. امتیاز کمی برای اولیا قائل شده اند. طی یک جلسه خیلی از والدین این موضوع را جدی نگرفتند. من جدی گرفتم. گفتم من باید انتخاب رشته کنم. گفتند همین است که هست. از دانش آموز آزمون گرفته شد. پسرم معدل 19.93 شده و آچار و پیچ گوشتی را متوجه نیست ولی هنرستان قبول شده.


الان می خواهید چه کنید؟
ولی دانش آموز:
من را در آموزش و پرورش پاسکاری کردند. روی بورد دیدم که 4 مدرسه دولتی در منطقه ما تعریف شده و 11 مدرسه غیردولتی در کنار آن بود. اگر این استعدادیابی است چرا در مدارس غیردولتی می توانم با معدل 19.93 به رشته ریاضی بچه ام را ببرم. می گویند مجبوریم برویم هنرستان. مجبوریم آخر بچه را به مدرسه غیردولتی ببریم.


بفرمایید مردم چه کنند؟
زرافشان:
در حال حاضر در همه استانهای کشور دانش آموزان هدایت تحصیلی شده اند. اگر مواردی مانند این ولی محترم هستند، مراجعه کنند به اداره مشاوره و مشاوران راهنمایی شان می کنند. گاهی اوقات در ورود اطلاعات ممکن است خطا اتفاق باشد. اول سامانه را کنترل می کنند خطا نشده باشد. ما 12 اولویت به دانش آموز می دهیم که بر مبنای توسعه متوازن پر می شود.
سحرخیز: خواهش می کنم دوستان روی توانمندسازی مشاوران و ایجاد جاذبه های هنرستانهای فنی و حرفه ای جدی بگیرند تا به اهداف برنامه ششم برسیم.


47231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 559807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =