ایرنا نوشت: وزیران دارایی کشورهای عضو «جی بیست» امروز یکشنبه در پایان نشست دو روزه خود در شهر «چنگدو» در جنوب غرب چین، با صدور بیانیه ای علاوه بر تاکید بر گسترش همکاری های مشترک اقتصادی، از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ابراز نگرانی کردند.

به گزارش ایرنا، وزیران دارایی کشورهای حاضر در این نشست در دو روز گذشته همچنین بارها از تاثیرات منفی برگزیت بر اقتصاد دنیا ابراز نگرانی کرده بودند.
در بیانیه پایانی این گروه آمده است که نباید اجازه داد برگزیت باعث مشکلات اقتصادی در دنیا شود و باید با ابداعات و همکاری های مشترک جلوی رکود فزاینده اقتصادی را گرفت.
البته صندوق بین المللی پول در این اجلاس اعلام کرد که اصلاحات اقتصادی در برخی از کشورها نظیر چین و کره جنوبی چاره ساز بوده و رشد اقتصادی کره جنوبی احتمالا با یک دهم درصد افزایش امسال به دو ممیز هفت درصد و رشد اقتصادی چین با همین افزایش به 6/6 درصد خواهد رسید.
در بخشی از این بیانیه بخصوص با حمایت گرایی یکجانبه تجاری که از جانب آمریکا به شکلی مستقیم به اقتصاد جهان تزریق می شود مخالفت شده است که نشان می دهد اقتصادهای گروه «جی 20» به شدت مخالف سیاست های اقتصادی حمایتی هستند که دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان خواهان اجرای آن و محدودیت دسترسی کشورها به بازار آمریکا شده است.
چین ، آمریکا ، انگلیس ، آلمان و چند کشور دیگر در این نشست اعلام کردند که بسته های محرک اقتصادی در نظر گرفته و پول بیشتری هزینه خواهند کرد و همزمان سیاست های مالی اصلاحی را دنبال خواهند کرد تا از رکود اقتصادی جهانی کاسته شود.
در حالی که در بیانیه آمده است، کشورها حاضرند همکاری بیشتری با یکدیگر داشته باشند اما هیچ اشاره به اقدامات و عملیات مشترک ضد رکود اقتصادی توسط آنها نشده است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این نشان می دهد قدرت های اقتصادی هنوز برای مقابله با بحران یکصدا و همگام نیستند.
تارنمای «ژاپن تودی» گزارش کرده است که در این بیانیه کشورهای ذی ربط اعلام کرده اند که هر سیاستی را که لازم باشد برای توسعه پایدار و متوازن اقتصادی بکار خواهند گرفت.
از جمله کسانی که در اجلاس دو روزه وزیران دارایی با برنامه اقدام مشترک برای برون رفت از بحران اقتصادی مخالفت کرد، «ژاکوب لا» وزیر دارایی آمریکا بود که گفت هم اکنون مانند سال 2008 و 2009 نیست که لازم باشد برنامه اقدام مشترک اجرا شود.
در این اجلاس وزیران دارایی و رییسان بانک های مرکزی اعلام کردند که نگرانی هایی از صادرات فولاد ارزان قیمت چین به دیگر کشورها و تضعیف یوان در برابر دلار و همچنین خروج انگلیس از اتحادیه اروپا وجود دارد .
با این حال بانک مرکزی چین خیلی زود با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که ارزش یوان پول ملی چین در برابر دلار تثبیت شده است و به علت نوسانات رشد اقتصادی دنیا تا اندازه ای تضعیف شده است و این مشکل چین نیست.
در این بیانیه آمده است که حتی در صورتی که انگلیس برنامه خروج را تکمیل کند باید مشارکت نزدیکی در برنامه های اقتصادی با اتحادیه اروپا داشته باشد.
بیانیه تاکید می کند که همه پرسی انگلیس و نتیجه آن هم باعث شکاف اقتصادی در دنیا شده و هم متغیرهای منفی را در اقتصاد دنیا شکل داده و باعث شده است تا صندوق بین المللی پول برآوردهای رشد اقتصادی را بعضا کاهش دهد.
در پایان بیانیه از کشورها خواسته شده است تا ارزهای ملی خود را تثبیت کرده و اجازه ندهند بخاطر حمایت گرایی های تجاری و مساعدت به صادرات ارزش ارزهای آنها بیش از حد تضعیف شود.
اجلاس وزیران دارایی گروه بخشی از برنامه های امسال «جی بیست» تا قبل از اجلاس سران در اوایل ماه سپتامبر (14 و 15 شهریور ماه) در شهر «هانگ جو» واقع در استان «جه جیانگ» در شرق چین است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 559775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =