مهر نوشت: زمزمه‌هایی برای انجام جراحی بزرگ در نظام آموزشی کشور پس از چند دهه آموزش تئوریک به گوش می‌رسد و تغییر شرایط جذب بازار کار باعث شده تا امروز هزاران نفر برای کسب مهارت‌های شغلی اقدام کنند.

یکی دو سالی می شود که موضوع مهارت آموزی و لزوم افزایش سطح آمادگی های تخصصی و مهارت شغلی جوانان برای ورود به بازار کار مطرح شده و کارشناسان و مقامات دولتی معتقدند آموزش های تئوریک دانشگاهی برای ورود به بازار فعلی کار کشور کافی نیست و افراد باید توانمندی های جدیدی داشته باشند.

هرچند این موضوع مخالفینی هم دارد و برخی معتقدند که دولت ها با طرح این مسئله که چون کارجویان مهارت ندارند بیکار مانده اند سعی در پوشاندن کم کاری ها و ضعف های خود دارند، اما به صورت کلی شرایط جدید فعالیت در اقتصاد ایران می طلبد تا افراد تنها به مباحث تئوریک دانشگاه ها و مدارس بسنده نکرده و خود را به سایر علوم روز نیز مجهز نمایند.

به دلیل بالا بودن درصد جمعیت جوان کشور در پی جهش تولدها در دهه ۶۰، امروز بازار کار کشور با پیک تقاضا برای کار مواجه بوده و طبق برآوردهای صورت گرفته، این روند ترافیک تقاضا برای کار تا سال های آینده نیز در اقتصاد ایران باقی خواهد ماند؛ بنابراین افرادی شانش بهتری برای اشتغال دارند که بتوانند علاوه بر مدارک دانشگاهی، تخصص ها و توانمندی های دیگری را هم داشته باشند.

دیگر تنها مدرک کافی نیست

حال که سیستم آموزشی کشور در دهه های گذشته به روش تئوریک و بدون توجه به تامین نیاز بازار کار نسبت به تعلیم و تربیت نیروی کار اقدام کرده و می کند، این خود افراد هستند که باید داشته های خود برای ورود به بازار کار بیشتر کنند. البته اخیرا برخی زمزمه ها درباره احتمال تغییرات و جراحی اساسی در نظام آموزشی کشور مطرح شده که در صورت اعمال آن، دستکم در سال های نه چندان دور افراد توانمندتری برای پذیرش تصدی های شغلی راهی بازار کار کشور خواهند شد.

کارشناسان می گویند جوانان باید به این موضوع توجه داشته باشند که امروز دیگر مدرک کارشناسی و ارشد در رشته های مختلف برای کارفرمایان جذابیتی ندارد و آنها باید خود را به تخصص های دیگری هم تجهیز نمایند. ترویج این دیدگاه در سال های اخیر و در واقع ایجاد نوعی اجبار برای کارجویان واقعی باعث شده تا افراد گرایش های بیشتری به یادگیری مهارت های شغلی داشته باشند و رفته رفته اهمیت کسب تجربه برای شغل یابی بیشتر خواهد شد.

شاید وقت آن رسیده باشد که نظام آموزشی کشور آسیب شناسی جدی تری نسبت به اینکه چرا قریب به اتفاق دارندگان مدارک دانشگاهی کشور در ورود به بازار کار با چالش های اساسی مواجه می شوند داشته باشد. نمی توان به صورت مطلق گفت که اینها تنها مسائل کارجویان است و خودشان هستند که باعث می شوند نتوانند شغلی دست و پا کنند و نظام آموزشی درست عمل می کند.

برخی اعتقاد دارند نظام آموزشی ایران تنها بر پایه حفظیات و ارائه دروس کم کاربرد بنا شده و افراد یاد می گیرند تا از دوره دبستان نسبت به حفظ و ارائه دروس اقدام و در نهایت مدرک تحصیلی دریافت نمایند. بنابراین در این وضعیت آنها متقاضی شغل می شوند اما بازار کار و کارفرما دانسته ها و داشته های آنها را نمی پسندد و بسیاری از صاحبان سرمایه معتقدند افراد با مدارک بالای تحصیلی حتی از انجام ابتدایی ترین امور شغلی نیز عاجز می مانند.

دلایل ناکامی فارغ‌التحصیلان در کار

بنابراین امروز دیگر وقت آن رسیده که اولا ارتباط بین اقتصاد و آموزش در ایران برقرار شده و سیستم آموزشی کشور برای تامین نیازهای روز اقتصاد و بازار کار کشور نیرو تربیت کند. دیگر زمان صدور هزاران مدرک دانشگاهی بی ارزش و بدون ارتباط با بازار کار سپری شده و این مسائل در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا حل شده است.

سال ها هدررفت هزاران میلیارد سرمایه گذاری کشور و خانواده ها برای تحصیلات تئوریک بس است و بهتر است همگی یاد بگیریم که به آموزش های جدیدی نیازمندیم. متاسفانه طی دهه ها افراد از طریق گذراندن دروس دانشگاهی مدارکی را دریافت کردند و از دانستی ها، تخصص و مهارت تنها به دریافت گواهینامه رانندگی بسنده کرده اند. در چنین شرایطی نمی توان انتظار شغل آنچنانی هم داشت.

اگر تیمی ورزشی برای حضور در مسابقات تمرین کافی نداشته باشد و از آمادگی لازم برخوردار نباشد قطعا شکست خواهد خورد؛ بنابراین چگونه فکر می کنیم تنها با داشتن یک مدرک دانشگاهی و گواهینامه رانندگی باید در مشاغل بالا و مدیریت قرار بگیریم، هر چند این دیدگاه نفی کننده مسئولیت ها و کم کاری های سیستم آموزشی کشور در قبال تربیت نیروی کار نیست و تمامی این ضعف ها باعث انباشت بیکاری در کشور شده در حالی که برخی بنگاه ها آماده جذب نیروی کار توانمند، متخصص و صاحب مهارت هستند.

اینکه سیستم آموزشی کشور نیز در طول سال ها تحصیل افراد به آنها می آموزد تنها پشت میزنشینی و در اختیار گرفتن یک صندلی شغلی می تواند آینده خود را تضمین کند و دیگر لازم نیست افراد به مشاغل بی شمار موجود کشور حتی فکر هم بکنند، باعث شده تا تقریبا همه جوانان بسیاری از مشاغل را اساسا کار در شان خود ندانند، برخی مشاغل برای آنها تمسخر آمیز باشد و همگی آنها تقریبا لیست های مشابهی برای جستجوی شغل داشته باشند.

شاید برخی بگویند اینگونه نیست و آنها حاضرند به دلیل بیکاری هر نوع شغلی را بپذیرند ولی بحث بر سر این است که دیدگاه دستیابی به مشاغل با عناوین بزرگ، مدیریتی، پشت میزنشینی و غیرفیزیکی امروز جزو انتخاب های اول بیش از ۹۰ درصد جویندگان شغل است و این فرهنگ باید از دوران کودکی تغییر کند و هیچ نظامی امکان آن را ندارد، جز سیستم آموزشی کشور. دستکم افراد مجبور شوند در دوران مدرسه تا رسیدن به دیپلم، یکی از مشاغل موجود در جامعه را تمرین و در آن بخش هم دیپلم دریافت کنند.

نظام آموزشی کشور کارمندپرور است

مجید طهرانیان با بیان اینکه در روزهای گذشته اعضای کمیسیون آموزش مجلس بازدیدی از یکی از مراکز فنی و حرفه ای خراسان رضوی داشته اند گفت: در انجا دانشجویانی برای کسب مهارت آمده بودند که بیان می کردند آموزش های تئوریک دانشگاهی کاربرد لازم برای اشتغال در بازار کار را ندارد و افراد مجبور شده اند به سمت مهارت آموزی رو بیاورند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران اظهارداشت: متاسفانه در حال حاضر نظام آموزشی کشور کارمند پرور و مسئول پرور است و افراد به بازار کار می آیند تا پشت میز بنشینند و بیشترین مهارتی که در نظام آموزشی ارائه می شود این است که افراد یاد بگیرند پشت میز بنشینند.

طهرانیان ادامه داد: متاسفانه در شرایط فعلی افراد فارغ التحصیل دانشگاهی کشور به دنبال یک میز هستند و در ادارات به دنبال کار می گردند. تاکنون فرهنگ مهارت آموزی در جامعه جا نیفتاده و نظام آموزشی بر مبنای کارآفرینی نیست ولی قرار است اتفاقات خوبی در آموزش و پرورش رو دهد.

وی تاکید کرد: با تلاش های صورت گرفته قرار است کارآفرینی وارد مقطع تحصیلی متوسطه شده و با تفاهم وزارت کار و آموزش و پرورش سعی می کنیم تا مهارت آموزی به دوره دبستان برسد و بزودی آموزش هایی که برای افراد بالای ۱۲ سال تاکنون ارائه می شد، از این پس برای افراد در سنین کمتر نیز در قالب آموزش های مهارت شغلی ارائه خواهد شد.

این مقام مسئول در وزارت کار افزود: البته این تغییر سیستم نیازمند تدوین استانداردهای جدید است تا ما بتوانیم بچه ها را با مشاغل گوناگون آشنا کنیم. طبق تصمیم اتخاذ شده در شورای عالی آموزش و پرورش قرار است دانش اموزان مقطع متوسطه یک دوره ۱۸۰ تا ۲۴۰ ساعته مهارتی را فرا بگیرند و در این زمینه حتما باید دیپلم دریافت کنند.

مشاغل پُرطرفدار کدامند؟

به گفته طهرانیان، هم اکنون در تهران ۵۰۰ رشته شغلی آموزش داده می شود که از خیاطی شروع می شود تا صنایع دستی، آشپزی، شیرینی پزی، IT و رشته های سنگین صنعتی. قرار است از این پس آموزش ها بر مبنای تقاضا محوری پیش برود و بازار کار و صنایع نیازهای هر سال را اعلام کنند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان تهران با اشاره به اینکه دریافت آموزش در برخی مشاغل مانند تعمیرات دستگاه های الکترونیکی و موبایل شدیدا مورد استقبال کارجویان قرار گرفته است، گفت: افراد آموزش دیده در این بخش ها حتما پس از مهارت آموزی وارد بازار کار می شوند.

وی تصریح کرد: بر پایه آمارهای موجود در حال حاضر علاوه بر رشته تعمیرات سیستم های الکترونیکی، رشته مراقبت و زیبایی (آرایش) هم تقاضای بالایی دارد. علاوه بر آن در رشته های طراحی دوخت و لباس نیز بازار کار خوبی داریم.

این مقام مسئول در وزارت کار ادامه داد: همچنین اشتغال در صنایع غذایی، آشپزی، شیرینی پزی و گردشگری نیز تقاضاهای بسیار زیادی برای دریافت مهارت های شغلی دارند. تفاهم نامه ای نیز با آموزش و پرورش داریم تا در تابستان بتوانیم آموزش های کوتاه مدت مهارت آموزی به افراد ارائه نماییم.

طهرانیان معتقد است فرد دیپلمه ای که در یک دوره ۴ ماهه آموزش تعمیر موبایل و یا یک دوره ۳ ماهه آموزش تعمیر ماشین لباسشویی حضور یافته و مهارت دارد با فردی که تنها یک مدرک دیپلم دریافت کرده متفاوت است به نحوی که فرد اولی می تواند مخارج و معیشت خود را از طریق مهارتی که دارد تامین نماید. همچنین زمینه های بهتری نیز برای اینگونه افراد جهت کار وجود دارد.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 559518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    141 9
    خواندید دوستان؟ با ارشد مهندسی پزشکی باید برویم دوره تعمیر لباسشویی بگذارنیم.
    • بی نام DE ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      38 99
      ايرادى داره؟
    • احسان خراسان شمالی IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      81 3
      دوستان واقعا الان پول و کار و ... تو صنعت و کارهای فنی هم بهت مهندس میگن و هم پول خوبی در میاری من خودم یه بار ماشین ظرفشوئیم خراب شد تعمیرکار اومد یه پیچ رو باز و بسته کرد گفت پنجاه تومن گفتم واسه یه پیچ و پنج دقیقه کار ؟؟؟؟ گفت واسه اون پیچ باز کردن پنج تومن و واسه اینکه کدوم پیچ رو باز کنم چهلو پنج تومن
    • م ح A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      46 5
      به دل نگیر رفیق خبرانلاینه دیگه بعضی وقتا آدم رو به حدی به تعجب وا می داره که ...
    • مشاور کار IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      16 4
      درصدی از این دوستان جویای کار خودشون هم نمیدونن دنبال چه نوع شغلی میگردن,نداشتن تخصص باعث میشه متوجه نباشن توی چه کاری تخصص دارند و حتی علاقه,سابقه کار نداری مشکلی نیست,حداقل تخصص داشته باش,
    • بی نام IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      14 2
      در پاسخ به م ح: کجاشو دیدی داداش، مادرمو بردم فوق تخصص قلب پنج دقیقه ویزیت کرد و پنجاه تومنم گرفت و آخرشم گفت چیزی نیست گفتم بابت همین پنج دقیقه که آخرشم گفتی چیزی نیست پنجاه تومن گرفتی از ما؟ گفت نه اون پنجاه تومن رو بابت اون ۱۶ سالی که درس خوندم تا تو پنج دقیقه بهت بگم چیزی نیست، گرفتم. واقعا که
    • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      12 6
      دوست عزیز فارغ التحصیل دانشگاه شریف داشتیم که نه زبان انگلیسی بلد بود و نه مهارت قابل توجهی بر روی کامپیوتر داشت و البته کلی ادعا لذا ملاک داشتن مهارت است و اغلب کارفرمایان به دنبال افراد ماهر هستند.
    • بی نام A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      11 15
      ارشد مهندسی پزشکی از کجا؟ از پیام نور ساوجبلاغ لابد؟
    • بی نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      8 0
      اینکه خوبه، از این بدترش هم هست
    • بی نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      7 2
      پزشکان با این هدف پزشک شدند تا پول پارو کنند و کراوات بزنند .
  • راد US ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    13 1
    مراکزآموزش فنی حرفه ای بایستی براساس نیازکشورونیازبازارکارکشورهای هدف مستمرا فراخوان برگزاری دوره های مهارت فنی وآموزشهای مانند ارایش اشپزی گلارائی و........... برقرار ومنتظر یه وزرات دیگرنشوند این طفره رفتن اومعطل گذاشتن کاراست رابطین کار هم درسفارتخانه خارجی درشناسائی بازار کار فعال شوند
  • بی نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    26 77
    به جای این مزخرفات مقاله بنویسید که بگید برجام برای اشتغال چه کرده؟
    • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      26 5
      عزیز برادر نظام اموزشی چه ربطی به برجام دااره؟
    • بی نام EE ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      16 3
      اوه تند نرو عمو.جنابعالی الان بخوایی یه خونه 100 متری بسازی دوسال هم نمی تونی.فرضا اگه یه سرمایه گذار بخواد یه کارخونه بسازه انتظار داری بلافاصله روز بعد اجرای برجام یه کارخونه ساخته شده باشه و دم و دستگاهش هم نصب و منتظر باشه بیکارا برن توش کار کنن.نه عزیز از روحانی خوشت نمی اد و عاشق جلیلی هستی دلیل نمیشه به برجام اینطوری گیر بدی
  • بی نام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    15 0
    به عنوان یک کارشناس آموزش های فنی و حرفه ای که تاکنون بیش از ده رییس سازمان را تجربه کرده ام خدمت وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی عرض می کنم با این مدیران حاکم بر سازمان آموزش فنی و حرفه ای ره به جائی نخواهید برد چون واقعا بی اطلاع از کمیت و کیفیت آموزش های فنی و حرفه ای می باشند لطفا اصلاح فرمائید والا پشیمان خواهید شد
  • بی نام A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    36 0
    اشتغال زایی نمیتونین بکنین دیگه نمک به زخم ما نپاشین و در این دانشگاه ها هم گل بگیرین ما که سوختیم یه فکری به حال ایندگان بکنید
    • بی نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      11 0
      گل گفتی...:
    • بی نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      9 1
      به نظر من این دانشگاه ها هیچی یاد دانشجوهاشون نمی دن. به خاطر همین خیلی از افرادی که فارغ التحصیل می شن، تمایلی ندارن که تو رشته تحصیلی شون کار کنند یا اگر هم چیزی بلد باشن، به سختی باید دنبال کار تو رشته شون باشن، به خاطر همین می رن دنبال کاری که سریع به دست بیارن
  • محمد IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    24 0
    متاسفانه داریم به جایی پیش میریم که طرف میگه کار ندارم تحقیرش میکنن توهین بهش میکنن و ...
  • بی نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    17 0
    باور کنید ما تمام فوق لیسانس های فامیلمون بیکارن
    • بی نام IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      0 11
      خوب الان چی کار کنیم فوق لیسانس های شما بیکارن
    • بی نام IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      4 0
      اگه تونستی کاری کنی، به ما هم بگو....
  • بی نام IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    11 0
    بیکاری بیداد میکند مسئولین به فکر باشید سیاستها را شما تنظیم میکنید مملکت به این وسیعی و با این همه نیروی جوان و متخصص و با این جمعیت فراوان و منابع زی زمینی و رو زمینی که خداوند به ما ارزانی داشته چرا باید این همه همه جوان بیکار داشته باشیم ایا این از بی تدبیری وندانم کاری نیست پس به فکر باشید
  • سعید A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    10 0
    همه اینا که گفتین کار خدماتیه نه مولد. نتیجش همین وضعیه که الان هست، زمانی میتونیم بگیم کار ایجاد شد و یا کار یاد دادیم به جوونا که بتونیم ارزش افزوده ایجاد کنیم نه این که همه یهو بشیم فروشنده، تعمیرکار، استاد دانشگاه و ... کی یاد گرفته تولید کنه، کی یاد گرفته جرات کنه، کی یاد گرفته راه و چاه ایجاد یک کسب و کار دانش محور رو...
  • سارا A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    9 0
    پدر من ی کارمند بازنشستست که برای دوران بازنشستگی ی مغازه ای را ه انداخته که بیکار نباشه الان یک آقا پسر 33 ساله بعنوان شاگردش اومده با لیسانس معماری برای ماهی یک میلیون تومان جالب اینجاست که خیلی هم از اینکه کاری پیدا کرده خوشحاله واقعا وضعیته کار و شغل شرم آوره
    • بی نام IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      5 0
      بیچاره جووون ها
  • بی نام IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    8 0
    بازار کار تکان نمیخورد چون اقتصاد کشور در دست تاجرهایی است که هم جنس از خارج وارد میکنند و هم قدرت دارند.
  • بی نام IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    6 0
    برای رونق کسب و کار و چرخیدن چرخ کارخانه ها همه عوامل با هم باید به کار برده شود تا از این رکود خارج شویم
  • بی نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    1 2
    یه شرکت خارجی بهم پیشنهاد ماهی 20 میلیونی تو ایران داد بعد گفتند دیپلم هم داشتی فرقی نمی کرد اما من لیسانس برق دارم بهم برخورد کار رو قبول نکردم الان احساس می کنم احمقانه تصمیم گرفتم
    • بی نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      3 0
      تو که راست می گی
    • بی نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      3 0
      من ماهی 25 میلیون بهت پیشنهاد میدم هستی؟
  • محمد رضا ارشد مدیریت برنامه ریزی A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    9 0
    کشور منابع اولیه داره نیروی کار هم داره،مثل چین واسه هر چیزی کارخونه و تولیدی بزنین،اگه کیفیت خوب باشه بازارشم پیدا میشه،مثل خیلی از محصولات لبنی،که الان صادرات خوبی داریم،میدونی نمیخان که بشه وگرنه میتونن
  • عطا IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    4 0
    همه مشکلات از جمعیت زیاد است در کشورهای دیگر تولید را تقویت و صادرات را افزایش میدهند ما دلمان خوش است که شغلهای خدماتی را افزایش میدهیم وای بر ما که این چنین مدیرانی داریم