۰ نفر
۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۱
صاحبان فیش های حقوقی را سرزنش نکنیم

هیچ وقت آرزوی زندگی مدیران کشور رانداشته باشیم و آرزوی در آمدهای بالای ایشان را در سر نپرورانیم.

نکات نه گانه درباره صاحبان فیش های نجومی

1-      به همان میزان که حقوقشان افزوده می شود ، مخارجشان هم بیشتر می شود ، سفرها و تفریحات و حتی عزادرای هایشان هم گران تر از سایرین  می باشد .

2-      همسر و فرزندان این طبقه اگر ماشین اختصاصی هم نداشته باشند  بدون آژانس جایی نمی روند و اساساً با مقوله ای چون سرویس های عمومی بیگانه اند .

3-      دوران مدیریتشان کوتاه است اما برای حفظ همان دوران کوتاه ، وقت بیشتری راباید صرف کنند و در نتیجه از زندگی هایشان لذت نمی برند و دائم درگیرودار امور روزمره می باشند .

4-      آن دسته از مدیران که سفارشی سرکار آمده اند و از کمترین تخصص و دانش برخوردارنمی باشند و با هرتماسی از سوی مقام بالادستی ، در انتظار عزل و جابجایی می باشند ، برای طولانی شدن عمر مدیریتشان باید هزینه هایی را متحمل شوند و بخشی از در آمد خویش را صرف حامیان خود کند .

5-      بواسطه آبرو و موقعیت هایی که برای خویش تعریف کرده اند ، از حواشی های زندگی نگران هستند حتی اگر حقشان در معامله ای ضایع هم بشود قدرت حق خواهی را نداشته و کوتاه می آیند .

6-      مراسم ازدواج فرزندانشان به همان میزان که سطح میهمانان بالاتر می شود از حیث مکان و پذیرایی گران ترنیز می شود .

7-      در دوران بیماری و بستری شدن در بیمارستان ، قبل از اینکه نوع بیماری اش ، مرکز درمانی را مشخص سازد ، سطح اجتماعی وی و ملاقات کنندگانش از اهمیت بسزایی برخورداراست ، پس نمی تواند در هرمرکز درمانی بستری شود .

8-      سطح توقعات همسر و فرزندان صاحبان فیش های نجومی هم خودش نوعی نجومی است و برای پاسخ به  توقعات نجومی به حقوق های نجومی هم  نیاز می باشد

9-      فراموش نمی کنم بیست سال قبل را ، که به دلیل کاری ، یک شب  درمنزل فرمانده نیروی انتظامی  یکی از استان های جنوب کشورمان مهمان بودم که از من هم دعوت کرد به همراه امام جمعه شهر که از قبل برنامه ریزی داشتند صبح زود به میدان تیر برای تمرین تیراندازی برویم ومن هم رفتم ودیدم امام جمعه با فرزندان کوچک و بزرگش آمده بود.تا اینجای کارمشکلی نبود ، لکن در گوشه میدان تیر دیدم سرهنگی زیر دست پسر هشت ساله امام جمعه به پشت درازکشیده تا از لگد سنگین اسلحه هنگام تیراندازی جلوگیری کند تا به بچه آسیبی نرسد . همان موقع گفتم با یک بی دقتی چقدر هزینه زندگی این مدیر را بالا می بریم زیرا فرزند ایشان به زیر دستی کمتراز سرهنگ دیگر رضایت نمی دهد و از دوستم تقاضا کردم به نحوی در دفعات بعد مانع این نوع رفتارها باشد .

با توجه به نکات نه گانه مذکور معلوم می شود ، صاحبان فیش های نجومی قبل از اینکه  محل مناره را حفرکنند مناره را کارگذاشته اند و هزینه های زندگی دوران مدیریت را برای خود ایجاد کرده اند لذا خواسته و نخواسته برای امرارمعاش بایستی چنین دریافتی برای خویش وضع کنند .

نکته حائز اهمیت دراین موضوع این است که اگر واقعا فردی بدون رانت و با تکیه بردانش و تخصص برسرکار باشد و با اصول مدیریت پایدارآشنا باشد نباید اجازه دهد دریافتی اش با زیردستانش تفاوت فاحشی داشته باشد زیرا همین افراد زیردست وهمکاران بطور محسوس ونامحسوس با برخوردهای گوناگون می توانند ثبات مدیریت را بامشکل روبرو کنند و نقاط ضعف و متزلزل مدیر خویش را زبانزد خاص وعام کنند و تجربه هم نشان داده  است وادادگی های مالی مدیران را نزدیکان وی برملا کرده اند نه دستگاههای نظارتی و مسئولان بالا دستی .

پیشنهاد :

بیاییم برای یکبار و برای همیشه اعلام کنیم مدیران کشورمان تافته جدابافته ای از سایر کشورها نیستند و از آسمان هم نازل نشده اند و قرارهم نیست جهان را بسازند و تخلفاتشان هم  نسبتی با دین ندارد بلکه ناشی از خودشیفتگی و حرص ورزی اشان بوده است و برای ایجاد آرامش در کشور و جلوگیری از گسست بیشتر بین حاکمیت ومردم باقاطعیت با تخلفات برخورد کنیم و خط قرمزی را در برخورد با ناهنجاری ها تصور نکنیم و با وضع مقررات زمینه طغیان و یاغی گری های سیاسی و مدیریتی گرفته شود .

به امید روزی که عدالت در انتصاب مدیران و رفتاربرایشان نمود بیشتری داشته باشد

دکترمرتضی بهشتی  حقوقدان و پژوهشگر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 559443

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سروش A1 ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    1 0
    چقدر اين متن زيبا و صحيح بود. واقعا كمال تشكر را از نويسنده آن دارم. البته اين متن بر عكس اكثر مطالب اين سايت است
  • مهدی A1 ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 1
    با سلام حقوقدان وپزوهشکر بنویس ولی بخوان یک سفسطه کر قهار
  • علي IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    1 0
    احسنت زدي تو خال
  • بی نام IR ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    1 0
    سلام.متاسفانه در کشور ما هر مقوله ای که مطرح میشود مراحل انقطاع ندارد و بیشتر بجای رسیدگی دست آویز مسایل سیاسی و جناحی میشود.اگر این حقوق های مطرح شده در سال جاری که قطعا سبقه طولانی دارد غیر قانونی است از منظر حقوقی برخورد و گر نه مستمسکی برای مخفی نگه داشتن سایر مشکلات مملکت نباشد.
  • بی نام IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    1 0
    عالی بود